keuze zelfbouw kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door Sandman79 »

In België kan ik gouda vuurvast gewoon per zak van 25 kg kopen

http://www.goudavuurvast.be/index.php?c ... y2=contact
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

In Nederland kun je het ook gewoon in 25 kg zakken kopen het is alleen erg jammer dat er bij minder dan 1000 kg een toeslag van 250 euro ex btw betaald moet worden en het daarom ongeveer een keer zo duur is als normaal.

Groet watze
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door Sandman79 »

ik bedoel gewoon zonder toeslag. kan de prijs per zak niet meer, maar gewoon ergens tussen 10 of 40 euro. zonder toeslag. (Voor mensen beginnen zeiken, ik weet echt gewoon de prijs nietmeer, het was een normale prijs per zak ;) )

25 kg anhydriet - mortel wil ik binnenkort halen, verwerkingsklaar in een emmer van 25 kg voor een 40.83 euro bvb.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

maar kocht je het dan direct bij gouda vuurvast of zat er dan nog een verkoper tussen?

groet Watze
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door Sandman79 »

Direct bij gouda vuurvast, België, zie link in mijn eerdere posting
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Oké dan is dat duidelijk.

Heb inmiddels nog een lijntje uitstaan dus dat wacht ik eerst even af.

Bedankt voor de info.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

inmiddels heb ik 10 zaken vuurvast beton weten te bemachtigen dus dat is opgelost.

dus het storten kan binnenkort beginnen.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

vandaag een profesorische triltafel gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding


zo als in het filmpje te zien is is het toerental van de motor regelbaar en dat is maar goed ook want voluit gaat het wel heel raar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

weer een filmpje ik heb drie liter water op iets minder dan 25 kg toegevoegd na het mengen leek het nog een redelijk droog mengsel maar tijdens het storten bleek dat genoeg mee te vallen.
Afbeelding

ik heb ook nog een filmpje van het storten maar om de ene of andere reden krijg ik die er nog niet op.
dus dat komt nog.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

[youtube]bB8QUWp_aK8&feature=youtu.be[/youtube]

dat is het filmpje van het storten het is wel een beetje raar gefilmd omdat ik zelf moest scheppen en filmen.

de mal heb ik trouwens voor het storten in de bekistingsolie gezet wat ze normaal gebruiken bij het storten van mestkelders.
na het storten heb ik de mal binnen gezet op een koele vlakke plek en er een stuk plastic over gelegd zodat het niet te snel uitdroogd. het restje heb ik ook maar in een bakje gedaan en 6 uur later kon ik dat er al heel uithalen heb dat niet nodig dus was wel nieuwsgierig hoe snel het gaat.
het deel van de vuurkamer laat ik natuurlijk veel langer zitten heb eens gelezen dat het na 24 uur er al uit kan maar weet dat niet zeker.
hoe lang laten jullie het normaal drogen?

ik heb eigenlijk geen idee of ik het zo een beetje goed doe of juist niet dus als er mensen zijn die nog tips hebben of denken dat iets anders gedaan moet worden hoor ik dat graag.
Laatst gewijzigd door peterberg op 19 jul 2015, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Filmpje embedded
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door SanderL »

Bij mij werd het beton tijdens het storten al wat harder, waarschijnlijk te wijten aan de hoge temperatuur op dat moment. Het was 25 graden wel denk ik. Volgende keer zoek ik een minder warme dag uit, je hebt dan gewoon meer tijd. Wat ik wel gedaan heb, is het beton zo goed mogelijk aandrukken met een houtje. Dat voorkomt luchtinsluiting. De laatste keer heb ik de mal na 2 dagen open gemaakt. Dat ging heel makkelijk. Ik had de indruk dat 2 dagen net iets beter is dan 1 dag. De mal zat helemaal ingepakt in een vuilniszak.

Bij mij was het beton veel natter, dat stort makkelijker maar gaat wel iets ten koste van het resultaat.
Ik heb 3,1 L op 25Kg. gebruikt. Volgens een professionele bouwer is dat goed voor Curon 160 HS.
Als je geen of weinig luchtbellen hebt zou ik niets veranderen.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Van avond het eerste deel uit de mal gehaald hij is heel gebleven en ik ben niet ontevreden maar het is niet overal helemaal goed gegaan. Op sommige plekken is het bindmiddel door de naden naar binnen gelopen waardoor er alleen nog grof spul overblijft. Voor de volgende poging heb ik deze naden afgekit en hoop dat die beter lukt.

Afbeelding

Afbeelding
Kan ik zulke stukken nog op lappen door het gestorte deel goed nat te maken en dan met een beetje mortel aansmeren? Of heeft dat nat maken invloed op het reeds gestorte deel ?

Afbeelding
Het grijze stuk had ik eerder al gestort als proef uit gewoon beton

Groet watze
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door gerard »

Watze, na 1 dag (24 uur) ontkisten is ok hoor.
Over het storten en trillen heb ik wel enige kritiek. Het soort vv-beton dat je gebruikt liefst zo snel mogelijk in de mal afvullen. Dat zorgt ervoor dat alle mortel ongeveer dezelfde tijd wordt getrild. Als je te lang trilt dan kan het betonmengsel ontmengen. Dit betekent dat de grovere delen zakken en bindmiddel en water gaan scheiden. In het filmpje tril je naar mijn smaak duidelijk te lang, het water gaat op de beton staan. En ja het is beslist van belang dat de naden dicht zijn!
Wat ook een aandachtspunt is bij jouw “Bandtriltafel”: De mal heeft een veel grotere slag aan de twee zijkanten, het is meer een soort heen en weer kiepen. Als je iets kunt verzinnen dat het kiepen beperkt of zelfs verhelpt dan zal je een beter resultaat krijgen. Het belangrijkste is het trillen, en liefst met een niet te hoge slag.
Nasmeren van mortel op de randen lijkt me niet wenselijk.

groet,
Gerard
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door holtere »

Laat die motor anders eens even uit maar gebruik wel dat plateau op de band zodat de boel lekker kan veren. Zet dan gewoon je klopboor met een stalen stift tegen die plaat aan! Zo heb ik het weleens gedaan en dat ging buitengewoon goed! En niet te lang inderdaad!

Grz,
Holtere
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Gerard bedankt voor de reactie.

De naden zijn voor de volgende poging afgekit.

Maar als ik alle beton er zo snel mogelijk in doe gaat dan wel alle lucht uit de diepere stukken?

Dat het bij de zijkanten veel meer schud viel mij ook al op ik heb nog niet echt een idee hoe dat opgelost kan worden.
zou langzamer trillen misschien beter zijn?
Helaas kan ik de slag niet veranderen maar het toerental wel.

holtere ik zie dat je mij net voor bent met de reactie.
De tip van de boormachine zal ik volgende keer ook eens proberen.

Groet watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Wat geeft eigenlijk een indicatie van hoelang je moet trillen ?
Ik heb het nu net zo lang gedaan totdat er geen belletjes meer boven kwamen maar dat blijkt al te lang te zijn ?

Groet Watze
Plaats reactie