Thuisbatterij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door pelletpower »

Nou, da s wel een erg somber scenario. Een 5 of 8 cent moet je toch kunnen krijgen. Een slimme meter icm een accupakket (electr auto) kan ervoor zorgen dat dit nog aanzienlijk meer wordt tijdens piekvraag momenten. De tuinbouwjongens zijn vandaag de dag drukker met de momentane electr prijs dan courgettes.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door nck »

pelletpower schreef:Nou, da s wel een erg somber scenario.
Denk je?

Als ik over tien jaar ongelijk heb is mij dat op de forumdag een hele goeie single malt waard die wij gezamenlijk zullen aanbreken.
Als er in Nederland iets onbetrouwbaar is, dan is dat de "overheid"
Dus volledige monitoring met slimme meters en vrij exacte gegevens van de pv installaties vanuit de sde-regeling is een mooie start om een heffing op los te laten.

We zullen zien, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. (hoop ik)

Maar mijn aanbod staat.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door pelletpower »

Aangenomen! In zo n geval zijn er geen verliezers. En we hoeven wat mij betreft geen 10 jaar te wachten. Misschien kan ik dan met DJ meefietsen?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Thuisbatterij

Bericht door TLS »

sfj schreef:Dat tesla spul is inderdaad oud nieuws in een nieuw kleedje. Van ontlaad cycli gaan ze geen/weinig last hebben. Hun verkooppraatje smeert dit aan als backup van het net, voor als het net uitvalt of voor wanneer de aansluiting niet zoveel kan geven als de gebruiker zou willen verbruiken. Heel diep zal de gebruiker in dit geval dus zelden gaat. 10 jaar garantie geven is ook al minder moeilijk zo.

Conventioneel verliest Li-Ion per cyclus bijna evenveel capaciteit als een lood accu. Wel met dat verschil dat een Li-Ion tot bijna 0 mag leeggemaakt worden. Een lood-accu niet, helemaal niet zelfs. Deep cycle batterijen kunnen er beter tegen, maar die zijn dat weer meestal 2 keer zo duur als gewone.

Via Ebay kost het 3,33€ voor 2x 4.2V 18650 UltraFire Li-ion 6000mAh batterijen. (Heb gewoon random gezocht, er is waarschijnlijk nog veel goedkoper te vinden, en al zeker in grote aantallen). Dat geeft dan:

2x 6Ah x 4.2V = 50,4Wh
10kWh / 50,4Wh = afgerond 200 stuks (400 batterijen)
dat is dus 666€ ( :twisted: I like the number :evil:) voor een setje van 10kWh. Zelfs als die batterijtjes maar de helft zo goed zijn als opgegeven kom je maar aan 1400€ uit. Beetje elektronica ivm het laadproces en een deftige omvormer/inverter, een doos er rond en dat Tesla spul is ineens nog zo goedkoop niet.

@TLS, ik weet niet waar jij jouw Li-ion cellen koopt maar je moet dringend eens over centen spreken met jouw leverancier.
Toch nog even een domper op de feestvreugde voor de schijnbaar interessant geprijsde lithium batterijen:
De meest gebruikte lithium batterijen(ebay aliexpress) zijn lithium-cobalt, tenzij anders vermeld (bv LiFePO4). Voordeel van die batterijen zijn prijs en energiedichtheid, echter leveren ze weinig vermogen (1C), en is de levensduur beperkt tot 2-3jaar ongeacht het gebruik. De andere courante technologie LiFePO4 heeft een veel langere levensduur en vermogendichtheid, maar dan weer hogere prijs en lagere energiedichtheid.

De batterijen die de Tesla wagens gebruiken zou van NCA (Nickel, cobalt aluminium)technologie zijn, welke zowel levenduur als v ermogendichtheid combineert. Vermoedelijk is de home battery uitgerust met dezelfde technologie. Dus toch niet zomaar een Li-ion batterijtje dat de electronische klussers zomaar kunnen nabouwen denk ik.


bron: batteryuniversity.com
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thuisbatterij

Bericht door JantjeV8 »

Ik las dat Daimler Benz ze ondertussen ook aanbiedt. Prijzen stonden er niet bij.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Thuisbatterij

Bericht door swake »

TLS schreef:echter leveren ze weinig vermogen (1C)
De C-rate van een batterij zegt niks over haar vermogen, dat zijn 2 verschillende dingen.
TLS schreef:is de levensduur beperkt tot 2-3jaar ongeacht het gebruik.
Dat geloof je toch zelf niet? Miljoenen laptops in omloop waarvan de li-ion batterijen veel ouder zijn dan dat en waarvan de batterijen het nog zeer goed doen.
TLS schreef:Dus toch niet zomaar een Li-ion batterijtje dat de electronische klussers zomaar kunnen nabouwen denk ik.
Batterijtjes laden en ontladen is een kwestie van het protocol te respecteren voor dat bepaalde type, niks meer en niks minder of dat nu li-ion of iets anders is maakt niet uit. Vandaag de dag zijn er al kant en klare oplossingen voor zeer veel soorten. Niks belet de doe-het-zelver om een goedkope controller te nemen en er zelf wat curves in te programmeren de rest is wat vermogens electronica. Stelt echt niet veel meer voor de dag van vandaag.
TLS schreef:bron: batteryuniversity.com
tja, kijk eens naar hun sponsers en die hun moederbedrijven. Niet echt neutraal als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Thuisbatterij

Bericht door TLS »

- je kan perfect het maximale vermogen specifieren dat je kan ontladen uit de batterij dmv C-rate.
zo kan je een 10Ah batterij ontladen met maximaal 10A indien de maximale C-rate 1 is, een 5Ah batterij met 5A...
het is zelfs de standaard uitdrukking van de lipo fabrikanten.

- 2-3 jaar geloof ik best, kijk maar naar GSM batterijen en laptop batterijen, bij normaal gebruik merk je dat de capaciteit er merkelijk op achteruit gaat over een tijdspanne van 1jaar. Het is niet simpelweg een kwestie van het juiste laadprotocol, het is een chemisch proces binnenin de batterij die ze laat verouderen

- eigenwijze doehetzelvers doen sowieso wat ze willen en geloven niets van een ander
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Thuisbatterij

Bericht door SanderL »

hier staat een test voor lithium nog wat cellen, de schrijver heeft echt zijn best gedaan, het moet een enorme klus geweest zijn:


http://www.lygte-info.dk/review/batteri ... arator.php
Plaats reactie