verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik
Moderator: Moderators
-
tobsie
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37
Bericht
door tobsie » 25 mar 2015, 18:50
Ik heb een huis gekocht met een Altech Fireview houtkachel. Deze kachel heeft een katalysator bypass. Door deze in te schakelen leidt je de afvoerrook via een katalysator, om extra efficiënt te verbranden (zegt Altech

).
Ik heb onlangs deze katalysator gedemonteerd om hem schoon te maken en ben er achter gekomen dat 1 kant in een paar stukken was gebarsten. Navraag bij Altech leert me dat een nieuwe katalysator €288,- kost. De katalysator ziet er ongeveer zo uit
http://www.dutry.be/lezen/images/catalysator.jpg.
Dit vind ik uiteraard veel geld, dus ik zit te denken aan een alternatief. Heeft iemand hier wellicht al ideeën over?
-
Pigion
- Berichten: 728
- Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
- Locatie: Drenthe
Bericht
door Pigion » 26 mar 2015, 10:18
Ik kan mij niet voorstellen dat een katalysator gaat werken in de bypass naar de schoorsteen. Wat zou die katalysator moeten doen? Omzetten van CO in CO2??? Dat kan, doen we ook bij auto's. Echter de condities zijn daar heel anders. In de industrie werd wel eens iets bijgemengd om de zwaveluitstoot te minderen en als je stro-pellets stookt, wordt kalk toegevoegd om de HCL te binden.
Ik denk dat dit onder de categorie verkooppraatjes hoort.
Pigion
-
sprokkelhout
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18
Bericht
door sprokkelhout » 26 mar 2015, 14:32
Pigion schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat een katalysator gaat werken in de bypass naar de schoorsteen. Wat zou die katalysator moeten doen? Omzetten van CO in CO2??? Dat kan, doen we ook bij auto's. Echter de condities zijn daar heel anders. In de industrie werd wel eens iets bijgemengd om de zwaveluitstoot te minderen en als je stro-pellets stookt, wordt kalk toegevoegd om de HCL te binden.
Ik denk dat dit onder de categorie verkooppraatjes hoort.
Pigion
Met een katalysator wordt een roetfilter bedoeld. Zie bijvoorbeeld de katalysator van Abcat.
Groet, Lodewijk Rondeboom
-
sfj
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21
Bericht
door sfj » 27 mar 2015, 09:17
Hoe verhoogt zo een ding dan het rendement? Ik begrijp niet hoe het kan werken. En dan hoe groot is die verhoging? Hebben ze cijfers hierover?
Als roetfilter? mja... dan slibt de schoorsteen toch gewoon sneller dicht met al die kleine gaatjes? Of begrijp ik het verkeerd?
Als mijn haard een beetje correct brand is er geen roet. Er zit een beetje grijze as tegen de ruwe wanden van het bakstenen rookkanaal dat wel. Maar als je er naar kijkt valt het er al af, vegen doe ik alleen voor het gerustheidsgevoel, niet omdat het nodig is.
-
tobsie
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37
Bericht
door tobsie » 27 mar 2015, 11:19
Volgens mij zorgt de altech katalysator er voor dat de warmte langer in de kachel blijft. Hierdoor wordt het beter afgegeven aan het speksteen en komt dit het rendement ten goede.
Ik zie ook duidelijk dat de temp op de pijp lager is bij ingeschakelde katalysator, terwijl ik het idee heb dat het warmer in huis is.
De term katalysator is dan wellicht niet de juiste benaming, maar ik praat Altech na.
Maar goed, zeker weten doe ik het niet

-
JantjeV8
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50
Bericht
door JantjeV8 » 27 mar 2015, 12:07
tobsie schreef:
Ik zie ook duidelijk dat de temp op de pijp lager is bij ingeschakelde katalysator,
Meten = weten.Temperatuur(verschil) zie je niet.
-
tobsie
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37
Bericht
door tobsie » 27 mar 2015, 17:05
JantjeV8 schreef:tobsie schreef:
Ik zie ook duidelijk dat de temp op de pijp lager is bij ingeschakelde katalysator,
Meten = weten.Temperatuur(verschil) zie je niet.
Uhhh, met zie bedoel ik dat ik dit aflees van mijn kachelpijp thermometer....
-
Pigion
- Berichten: 728
- Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
- Locatie: Drenthe
Bericht
door Pigion » 28 mar 2015, 05:40
Dat ding (ik noem het doelbewust geen katalysator) is gewoon een rem in de rookgassen. Als de kachel op temperatuur is en er ruim voldoende trek is in de schoorsteen, wordt hij ingeschakeld. Hij zorgt dan voor extra weerstand en de kachel gaat iets lager branden, af te lezen op de thermometer op de kachelpijp. Veel kachels hebben hiervoor een ordinaire vlinderklep met gat.
Pigion
-
sfj
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21
Bericht
door sfj » 28 mar 2015, 10:40
Ik denk er hetzelfde van als Pigion
-
tobsie
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37
Bericht
door tobsie » 31 mar 2015, 20:37
Bijgevoegd de pagina uit de kachelhandleiding die de katalysator uitlegt.
Jullie zouden dus zeggen dat ik geen €288 moet gaan uitgeven voor een katalysator?
-
Bijlagen
-

-
Johndc
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
- Locatie: Essen (BE)
Bericht
door Johndc » 31 mar 2015, 23:04
Dat onderdeel is wel degelijk een "kat". Als de kachel op temp. is staat dit ding roodgloeiend en helpt wel degelijk om de onverbrande gassen alsnog te verbranden.
Je kachel zal zuiniger stoken omdat je meer weerstand opbouwt. Eigenlijk leunt het aan bij een riser. Die moet ook eerst voldoende opgewarmt zijn voor die iets doet.
Ik denk dat je best die (zware) kost doet voor je kachel.
-
JantjeV8
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50
Bericht
door JantjeV8 » 01 apr 2015, 07:51
Ja, je ziet het aan de "" creosoot en
Toet" in de kachel...

-
tobsie
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37
Bericht
door tobsie » 03 apr 2015, 21:11
Bedankt voor de adviezen. Hier kan ik wel wat mee. Ik heb al een mail gestuurd naar Condar.