Besturingsvrije zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Collectoren en pv paneel.
Collectoren en pv paneel.
Ik ben hier op het forum op het spoor gezet, weet niet meer door wie, sorry voor diegene.

Het hydraulische gedeelte van m'n systeem is helemaal standaard. Dus collectoren op het dak, buizen naar binnen en op de onderste spiraal in m'n 300L boiler.

daar waar voorheen de pompunit zat, heb ik nu een klein gelijkstroom pompje ingebouwd:
http://doc.lowara.com/lowdata/doc/EN/ec ... -ed-en.pdf

De aansturing van de pomp gebeurd middels een 30W pv-paneeltje, wat ik tussen de collectoren heb geplaatst. In en uitschakelen van de pomp gebeurd door de zon. Er zit verders niets tussen. Het pompje draait navenant de zon schijnt, bij diffuus licht draait het al.

Verder zit er nog een veiligheidje ingebouwd. Mocht de boiler volledig op temperatuur zijn, dan schakel ik een 3-wegklep zodat de warmte in het buffervat van het verwarmingssysteem afgegeven kan worden, in het buffervat heb ik daar nog een extra spiraal voor.
Die schakeling gebeurd door een instelbaar buis/aanlegthermostaatje, een voedingstrafootje wat continu onder spanning staat, en een 3-weg klep. Meer niet.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door TLS »

leuk idee om het pompje met een pv paneel aan te sturen.

Dus het pompje moduleert automatisch adhv de zonnestraling?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Ja, het pompje toert gewoon mee op. Dat zal wel het electronische kloetje zijn wat ze in hebben weten te bouwen. Dat ding mag niet doorbranden als er maar voor 1,5V zonneschijn is.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door kockie »

Waarom lees ik nu iedere keer "belastingvrije zonneboiler"??
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door pelletpower »

nog wel kockie


Het was wel iemand op het forum hier, Jantje

Klein paneeltje!
Hoe doen de buizen het? Inmiddels een jaar? Hopelijk pak ik ze dit jaar nog uit
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door Dutch John »

JantjeV8 schreef: zal wel het electronische kloetje zijn wat ze in hebben weten te bouwen.
In feite heb je de elektronica van de oorspronkelijke besturing vervangen door een pompje met eigen elektronisch verstand?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Ja, en zonder delta T gedoe e.d. Bij voldoende licht gaat het ding draaien. Niet meer en niet minder. Afgelopen week was het een enkele dag behoorlijk zonnig. Dan is de onderste helft van de boiler (300L) op het einde van de dag keurig richting de 45grC gebracht, vanaf ongeveer 15grC instroomtemperatuur in de ochtend. Ik log verder niks, moet dat toch eens een poosje doen.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door JW te R »

Dat pompje heb ik nu ruim 2,5 jaar in gebruik. Vorige week heb ik de CV ketel uitgezet; vanaf nu kan hij het huis weer in z'n uppie warm houden.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Ahhh, was jij het. Houdt het je verwarming en sww warm?
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door JW te R »

Dat gaat prima. Wel grote verschillen tussen de metingen van vandaag en eerder deze week:
Optizon.jpg
Blij dat we zondag weer wat meer zon krijgen.
Die zonsverduistering hielp ook niet echt
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door CvP »

Wat een mooie constructie met z'n pompje. Briljant in al z'n eenvoud!
Wel zie ik 1 valkuil. En dat is dat het pompje, 's ochtends met de eerste zonnestralen, de nog aanwezige warmte uit de boiler naar het dak gaat brengen. Hoe voorkom je dat?
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Besturingsvrije zonneboiler

Bericht door JW te R »

Als de stratificatie in de buffer goed geregeld is hoef je je daar niet druk over te maken.
Bovendien: heatpipecollectors kunnen warmte die eenmaal is opgevangen niet meer uitstralen.

Mijn systeem is beschreven in dit draadje.
Plaats reactie