Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

29-11 kachel temp. 's avonds 84gr.C na 3 stook beurten.
30-11 kachel temp. 's morgens 8.30u. 42 gr.C
stevig vuur gemaakt, 's middags om 2 uur bij een rest warmte 57 gr.C
's avonds twee maal gestookt.( geen temp. gemeten )
1-12, 7 uur 's morgens, kachel vol ( boven kant deur ) bij rest temp 43 gr.C
15.00u 31 gr. nieuwe vulling.
3e stook, 19.30u 66 gr.C
4e stook 21.30u 76 gr.C
5e stook, bed tijd, 22.30u mantel was 73graden.C
2-12-08 9.00u. 31 gr.C
Alle temperaturen zijn mantel temperaturen.
Buiten temperaturen heb ik niet gemeten.
Wie het weet/snapt mag het zeggen.
Dat hij evt te klein is voor deze kamer, 40m3, zou wellicht kunnen maar ik geloof dat niet. De manteltemperatuur zou, zeker na 5 stookbeurten, beslist toch aan zijn temp. moeten komen

grt Maarten

ik leer graag
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Dutch John »

Het lijkt wel of je voor de mussen stookt.... Zelfs wij krijgen het in ons matig geïsoleerd huis, woonkamer 65 m3 en een heel klein vooroorlogs kacheltje met gemak 25-30 graden warm, terwijl de buitentemperatuur rond het vriespunt ligt.

Hoeveel kg hout gaat er tijdens een stookbeurt door? Wat voor hout? Idee van vochtpercentage? Vocht vreet rendement.

Trouwens, ik neem aan dat je ook cv hebt. Kan die het aan?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Dutch John,

Vandaar dat er zo veel vogels hier zitten!! :D

Per stook gaat er 7/8 kg vurenhout door met een vocht percentage van 14% < 14% en dat 4 of 5 x achter elkaar, en als de kachel warm is / zou moeten zijn een vrachtje azobé.

C.V.gaat inderdaad regelmatig aan ik zal dit jaar de 265 m3 zeer zeker overschrijden. ondanks de m3 hout per week in het redelijk geisoleerde huisje gestookt.
Heb inmiddels een andere kachel besteld bij tigchelaar in de hoop dat die het wel doet.
Had toch al geld te veel! :(
Geef je kacheltje maar een knuffel en een flinke poets beurt, heeft het wel verdient.

grt Maarten

ik leer graag
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Dutch John »

Een kuub per week?! Zou je een maand mee moeten kunnen stoken. Al is het vuren. Ik stook trouwens nooit puur vuren, zeker niet tijdens het opwarmen. Altijd wat anders erbij. Het gloeibed is dan mooier en naar mijn mening krijg je minder vervuiling door teer.

Vochtgehalte is uitstekend. Gasverbruik is laag....

Hoop dat je met de Tigchelaar meer geluk hebt. Anders wordt het een dure gok....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Blijfhopen »

Maarten,
Je zou het al warm krijgen van het typen wat jij moet doen en van alle mensen die om je heen staan.
Dat vind ik hartverwarmend !
Een vraagje: is het nog lekker om tegen de kachel aan te zitten of aan te raken met die hoge wandtemperaturen ?
Zou de leverancier de berichten op dit forum ook lezen ? Ik heb van hen in ieder geval nog geen reactie gelezen en dat vind ik eigenlijk :oops:
Groeten,
Gerard de Jonge uit het nabijgelegen Giessenburg.
GdeJ denkt met u mee.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Blijfhopen »

Maarten,
Lees zojuist de berichten op de "verkooppagina." We waren een paar weken geleden bij Tigchelaar en vroegen hem of wij eens konden kijken bij iemand met een bepaalde kleur kachel. Prompt werden we gebeld door een verdeler met een adres van een klant waar wij konden kijken. Kijk dat is nou service.
Dus met die nieuwe kachel zal het ook wel goed komen.
Groeten,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Blijfhopen,
Ik heb gebeld met iemand met een tigchel kachel via tigchel kachel, inderdaad prima.
Na de stook is de kachel eventjes boven de 80 graden, zou boven de 90 moeten zijn, zie Leon, dan pak je hem niet vast maar je verbrand je ook niet gelijk. wat later kun je er al snel dichter bij zitten en tegen de avond is ie nog een graad of 35/40 en dan is het helemaal goed te doen.
Inderdaad geweldig volk hier op de site, verwarmend. Van Concrete inderdaad niets meer vernomen na hun laatste, en enigste, bezoek.

Grt. van Maarten op 20 minuten rijden afstand.( je woont naast/vlak bij Wim Klein? )

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Speksteenkachel »

Weet iemand of je een Tigchel kachel bijvoorbeeld type 6D kunt uitbreiden met een verwarmde zitbank en zoja heeft iemand er een foto van?
Altech Eclips
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

spek,
kijk eens op google, bij tichelkachel ( dat is zonder G ) daar staat iemand met een pijp onder de vloer door met zonder afvoer aan zijn tigchel kachel.
Wat jou vraag betreft: ik denk het wel anders vraag je even aan: devries@tigchelkachels.nl
Daar betrek ik mijn kachel vandaan

grt Maarten

ik leer graag
vincent
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2008, 17:17

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door vincent »

Eric De Herdt schreef:@ Maarten
Je hebt daar toch geen ventilatie staan draaien die voor een constante onderdruk in de woning zorgt,of de woning is toch niet extreem luchtdicht.

Indien je daaraan twijfelt mischien even een raam op een kier zetten om te testen.

Mvg Eric
http://users.skynet.be/zonnigniel/
Dag allemaal, ik hoorde van Peter vd Berg over dit forum, heb met belangstelling eea gelezen en wil mijn ervaringen kort weergeven:
Ik stook mijn Bergkachel nu voor het 3e jaar, en ben er erg tevreden over. De 1e twee jaar type 7, sinds begin van dit stookseizoen met kop (ter verhoging van het rendement, cq verlaging van mijn benodigde hoeveelheid stookhout). Ik ben een combinatie van lui en zuinig, stook in principe alleen mijn (matig geisoleerde) woonkamer. De aangrenzende keuken en bovenliggende slaapkamer warmen vanzelf een beetje mee op. Overigens: mijn 30erjaren huis is vrijstaand, dichtstbijzijnde buren plm 30 meter! Ik stook meestal 2x per dag, 6 à 7 kilo vnl. vurenhout per keer. En als ik begin vd avond heb gestookt wordt het 20 tot 24 graden in mijn kamer, dan is het de volgende ochtend nog steeds een comfortabele 17 tot 19 graden, een enkele keer (bij nachtvorst) iets lager. Als het gaat vriezen en of hard waaien merk ik dat ik wat meer/vaker moet stoken, dan koelt mijn huis kennelijk veel sterker af. Logisch: als de koffie of de soep te heet is blijkt blazen ook zeer effectief. Peter heeft mijn kachel gemeten en de rendementen bleken boven de 86% te liggen.
De temperaturen die ik meet met mijn IR-meter van mijn mantelplaten zijn vergelijkbaar met wat ik in de discussie las. Nu heb ik ooit geleerd dat energie niet verloren kan gaan, dus: als mijn kachel de volgende ochtend nog redelijk warm is, ondanks de matige isolatie, en de kachel van Maarten niet (la en klep dicht, net als bij mij) waar is bij Maarten dan de warmte gebleven????? (twee keer dezelfde kachel, van hetzelfde materiaal, allebei ongeveer even warm......)

groet,


Vincent
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door mark »

Hoi jongens ik heb een warmte bankje aan de 4d. Foto kan maar je kunt ook zo zien dat er naast de kachel een een segment van de tigchelkachel staat. Binnenin bestaat deze uit twee gedeeltes waardoor het rookgas loopt. En diverse charmotte beton blokken om de warmte in op te slaan. Rookgas komt bovenin biinen stroomt langs de blokken wordt aan het uiteinde naar beneden geleid en weer langs charmotte betonblokken geleid en dan terug 4d in en uit eindelijk via de boven aansluiting de schoorsteen uit.

Bankje word heerlijk warm en niet te warm zodat je heerlijk warm kunt zitten. Op de site bij tigchelaar staas bij de tigchelkachels ook een tigchel; met zij aansluiting voor de schoorsteen met daar aan een warmtebankje.

Ik ga proberen de foto erop te krijgen.

groet mark
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Blijfhopen »

Maarten,
Wim woont een stuk verder op de weg. Werkt hij bij een dakfirma ?
Ik had ook contact met P. de Vries. Goeie mensen bij Tigchelaar. Maar omdat er hier een vloer/plafond toestand met leemstuc moet komen gaan we bij de Vuurmeesters in Diepenheim kijken.
Iemand ervaring met deze mensen ?
Overigens vraag ik me af of het niet te doen is zelf te bouwen. Was dat voor jou ook geen optie ? Allicht voordeliger dan een bouwpakket bij Tigchelaar, waar je dan nog 2,5 maand op moet wachten.
Overigens wel een stunt zo'n tigchelaar kachel met een rookgasafvoer door de vloer.
Groeten,
Gerard.
GdeJ denkt met u mee.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Vincent,
Mijn huis is eentwee onder een, het huis hiernaast staat al een half jaar leeg dus onze situatie is vrijwel gelijk.
ook hier heeft peter gemeten met het zelfde resultaat als bij jou.
Jij stookt 2x daags ik moet minimaal 4x stoken zoals vandaag bij + 6. Is het kouder buiten wordt de 19gr. C vrijwel niet gehaald. En 's morgens is het, als ik geluk heb nog 15gr.C
De mantel temp. wordt hier zeker niet gehaald met een stookbeurt, hooguit 67 gr.C
Vandaag heb ik de vierde keer op een andere manier verkeerd gestookt.
18.00 uur
7kg hout, van boven aangestoken. even wachten tot het vuur goed brand dan de la dicht en de schoorsteen bijna helemaal dicht.
Tot er geen onverbrand hout meer is dan slechts een gloeiende massa.
45 min na begin: vuurhaard:256 gr.C, mantel: 57 gr.C, afvoer( inwendig ): 211 gr.C.
2 uur later: afvoer helemaal dicht ( zit altijd een klein kiertje tussen pijp en klep) 142 gr.C
vuurhaard: 257 gr.C mantel:93 graden. binnen nu 20 gr.C
Dit is vandaag dus de vierde stook!
Zal morgen ochtend nog eens meten, dan schrijf ik dat hier bij.

grt Maarten

ik leer graag
vincent
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2008, 17:17

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door vincent »

Maarten,

begrijp ik dat je na het aansteken even wacht tot het vuur goed brandt en dan de la en de schoorsteen sluit? dan smoor je het vuur = onvolledige verbranding! Afgezien van de luchtvervuiling is dat niet efficiënt. Ik laat (conform gebruiksaanwijzing) de la een ruime centimeter openstaan, en de schoorsteenklep maximaal open. Als het vuur is gereduceerd tot een gloeiende massa met nog wat kleine vlammetjes doe ik de la bijna dicht, plm 4 a 5 mm; pas als er (vrijwel) geen gloeiende houtskool meer ligt sluit ik de la en de klep helemaal (mijn klep heeft een maximale sluiting van ca. 80% vanwege de veiligheid). Ik heb ook wel eens zitten spelen pardon experimenteren met de la veel verder open; dan brandt hij veel feller, door de extra onderbeluchting, withete en spuitende vlammen, en dan loopt de schoorsteentemperatuur op tot ver boven de 300 graden. Niet efficiënt, en bovendien duurt die pret maar kort, het hout is veel te snel opgebrand.
Overigens bereik ik maar zelden een manteltemeratuur van 95°, en afgastemperatuur is tegenwoordig, sinds de kop er op staat meestal net onder de 200°.
Vraagje: heb je veel roetaanslag (op de ruit)? hoe vaak moet je die schoonmaken? Dat is een indicatie voor de mate van efficiëntie waarmee je stookt (geknepen vuur, vochtig hout).
Het blijft vervelend dat je 's morgens in zo'n koude kamer stapt, terwijl de vorige avond er nog een zuil van duizend kilo hete beton stond. De kachel doet wat hij moet doen: hij wordt warm. Waar blijft die warmte? Hoeveel warmte wordt er geabsorbeerd door het lege buurhuis? Als het daar door jouw stoken enkele graden warmer wordt is het bij jou dus enkele graden kouder.... Je zou kunnen overwegen - als je het zeker wilt weten - die muur (tijdelijk) te isoleren.
Koop bijvoorbeeld 5 cm dikke glaswolplaten en zet die klem met latten tussen vloer en plafond tegen de muur, goed aaneengesloten. Dat hoeft niet veel te kosten, die glaswol raak je wel weer kwijt op marktplaats, maar dan weet je tenminste iets meer. Of wie weet besluit je wel die muur permanent te isoleren!

Succes, groeten,

Vincent
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Dutch John »

vincent schreef:begrijp ik dat je na het aansteken even wacht tot het vuur goed brandt en dan de la en de schoorsteen sluit? dan smoor je het vuur = onvolledige verbranding! Afgezien van de luchtvervuiling is dat niet efficiënt.

Vraagje: heb je veel roetaanslag (op de ruit)? hoe vaak moet je die schoonmaken? Dat is een indicatie voor de mate van efficiëntie waarmee je stookt (geknepen vuur, vochtig hout).
Helemaal waar.

Na een stookbeurt MOET de verbrandingsruimte lichtgrijs tot krijtwit zijn. Een zwart streepje in een dode hoek is toegestaan. Het evenwicht van primaire lucht, secundaire lucht en schoorsteen smoring is zoeken via de trail and error methode, net zoals de totale hoeveelheid lucht.

Ik heb geen ervaring met finovens of hun afgeleiden, maar het goed stoken ervan lijkt mij nog niet zo eenvoudig. Je creëert gedurende korte tijd een hellevuur, waar veel lucht voor nodig is voor volledige verbranding. Het gloeibed dat daarop volgt heeft heel weinig primaire lucht nodig, iets meer secundaire lucht, maar over het geheel veel minder lucht dan in het begin. Dus je bent nogal wat aan het regelen. Een gewoon kacheltje dat continu gestookt wordt, kan toe met redelijk vaste instellingen en kun je bijna op het gehoor instellen (als je hem na een tijdje doorhebt). Voor beide systemen geldt echter dat het zeer moeilijk vast te stellen is wat de ideale hoeveelheid lucht moet zijn. Een lambda sonde en temperatuurmeters op verschillende plaatsen zijn dan nodig. Maarja, dat gaat wel ver voor zoiets simpels als "even de kachel stoken".

Het mooiste kun je een "co-current" of downdraft kachel of vergasser regelen. De rookgasstroom is gelijk aan de brandstof stroom. Maw, de hete gassen gaan niet door (deels) onverbrand hout en kunnen dus geen pyrolise gassen meenemen. Dan is het namelijk mogelijk om ongestraft lucht te smoren, zonder dat het ten koste van efficiëncy en emissie's. Wel is een uitstekend gebalanceerde schoorsteen noodzakelijk.

Is er een combinatie van downdraft vergasser, gecombineerd met het finoven principe? Dat zou ideaal zijn, dan kun je namelijk de stookbeurt eenvoudig verlengen door hout bij te leggen, als dat nodig is. Zonder dat dit gepaard gaat met een wijziging in instellingen en efficiëncy.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie