Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

lydia1991
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2015, 17:53

Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door lydia1991 »

Hallo,

Na een poos gelezen te hebben hier op het forum ben ik er nog steeds niet helemaal uit.
We hebben inmiddels een geschikte houtkachel gevonden en weten wie hem komt plaatsen.

Van eerdere winkels hebben we gehoord dat isoduct de beste rookkanaal is en dat die niet omtimmert hoeven te worden. Nu kwamen we bij een andere winkel en die raadde poujoulat aan. Hij zei dat ook die niet omtimmert hoeft te worden maar dit lees ik nergens terug. De verkoper heeft soms een dubbele agenda dus ik vind het lastig om daar volledig op te vertrouwen.

Wat zijn jullie ervaringen met de rookkanalen? Het rookkanaal komt door onze slaapkamer dus wenselijk is dat hij weinig 'lawaai' maakt. Verder vroeg ik me af hoe dat met de verzekering zit. Is dat per verzekering anders?

Groet, lydia
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door pelletpower »

Ik zou ze allebei omtimmeren. Zelf hebben we poujoulat, Isoduct heeft een of ander keur dat niet omtimmert hoeft te worden. Vasthouden kun je hem echter niet als je stookt. Maakt dus geen bal uit. Isoduct is nl, poujoulat waarschijnlijk frans. Prijzen kun je zelf vergelijken.
Oh ja, Isoduct gaat waarschijnlijk maar tot 200mm, wij hadden 250 nodig. Zo zijn we bij Poujoulat gekomen.
Allebei ok dus.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door wbe »

hallo,

wij moesten bij de aanvraag voor de verbouw vergunning ook aangeven waarmee het rookkanaal omkokerd werd waarop wij aangegeven hebben dat we een isoduct kanaal gingen gebruiken en dat dan niet nodig zou zijn. de gemeente nam daar toen genoegen mee maar de verzekering heb ik om eerlijk te zijn nooit gevraagd.

bij stevig doorstoken wordt het kannaal ongeveer zo warm als een radiator je brand je er niet aan maar wil em ook niet lang vast houden.

omdat ik er nog een rookkannaal bij wou hebben moest ik afgelopen weken weer kiezen en heb vorige week een metalotherm AT kannaal gebruikt gekocht.

deze keuze is vooral op de prijs gebaseerd en omdat isoduct gebruikt veel duurder was heb ik dus voor een kanaal wat nog omkokert moet worden gekozen.

groet Watze
Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door Lejo »

Wij hebben zelf een isoduct rookkanaal gehad in ons andere huis en hadden dit niet omtimmerd. Is naar mening ook niet nodig, als je enige afstand houdt tot muur/dakhelling is er niets aan de hand en hoeft er echt niets meer omheen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door ritsaert snijder »

RVS dubbelwandige rook kanalen zijn van goede kwaliteit, van Isoduct is erkend dat je het niet hoeft te betimmeren. Dus ik zou;
- of isoduct nemen en niet betimmeren
- of een goedkope RVS dubbelwandige pijp (rond de 50,-) voor een meter. E-bay kan heel goedkoop zijn. En dan netjes omtimmeren. Kwalitatief zou ik liever een net omtimmerde goedkope RVS pijp hebben dan een kale isoduct.

Kwaliteit is voor de veiligheid (de schoorsteenbrand want daar zijn de regels op gemaakt) alleen echt belangrijk bij slechte en slecht gestookte kachels. Een goede kachel heeft bij de pijp een rookgastemperatuur van ongeveer 75 tot 150 graden. Bij dit soort kachels is een schoorsteenbrand lastig te realiseren.
groet!

Ritsaert
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door Ruuben »

Gebruik aub zoekfunctie, er al vaker over gesproken.

Kijk even hier voor meer uitleg over kwaliteit van dubbelwandige systemen.
http://www.123-kaminofen.de/dubbelwandi ... anaal.html


Omkokeren in slaapkamer altijd doen. Geluid draagt heel ver naar buiten door de schoorsteen.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 09 feb 2015, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door dormos »

Reken dan ook even uit wat omtimmeren kost. Voor zover ik begrepen heb moeten systemen anders dan Isoduct omtimmerd worden met speciale dure platen (nobrando bijv.) terwijl Isoduct gewoon met een houten frame met gipsplaat afgewerkt kan worden. Reken je dit door, dan is Isoduct niet duurder.

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door ritsaert snijder »

Ruuben schreef;
Kijk even hier voor meer uitleg over kwaliteit van dubbelwandige systemen.
. Dat is allemaal reclame!

Een RVS pijp moet voldoen aan het bouwbesluit 2012 en getest zijn op grond van de NEN 6062. Dat betekent dat de pijp niet te heet wordt bij een schoorsteenbrand.

@Dormos,
een meter Isoduct kost 160 euro per meter. Goedkope RVS pijp kost ongeveer 50 euro per meter. De vraag is of je het voor 110 euro per meter kan omkokeren met onbrandbaar materiaal. Dat hangt heel erg af van de situatie (moeilijke hoeken) en of je het zelf doet. Scheelt ook nogal of je het eindresultaat toch wil omkokeren.
groet!

Ritsaert
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door MaartenB »

Volgens mij is omtimmeren met gipsplaat voldoende, de reden om voor wat anders te kiezen dan gips is dat bij hogere temperaturen het gebonden water uit gips verdwijnt en dan niet meer zo brandveilig is, zie bijv: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gipsplaat.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door ritsaert snijder »

Gipsplaat of gipskartonplaat mag niet. Gipsvezelplaat ook niet, wordt wel gebruikt maar is voor zover ik kan vinden niet brandwerend als bedoelt in NEN 6062. Calcium silicaat plaat mag wel (promatect). Stalen hoekprofielen gebruiken. Kalkzandsteenblokken of gasbetonblokken mogen ook. Leem zou ook voldoende brandwerende eigenschappen hebben maar wordt niet genoemd :lol:
groet!

Ritsaert
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door MaartenB »

Dat lijkt me sterk, mssn 12.5mm niet, maar 15mm toch wel? Iig denk ik dat niemand promatect gebruikt, want dan heb je een onbetaalbaar rookkanaal. Ook tussen de verdiepingsvloer is 15mm gipsvezelplaat trouwens genoeg (volgens isoduct documentatie iig). Weet je het zeker?
gewoon peter
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2013, 23:05
Locatie: Hoorn

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door gewoon peter »

Je schoorsteen moet je huis behoeden voor afbranden bij een schoorsteenbrand, daarom is gipsvezelplaat voor Isoduct voldoende en is het niet nodig om te omkasten.

De verkopers van de andere merken zeggen dat hun schoorsteen ook niet omkast hoeft te worden, maar ze vergeten te vertellen dat de schoorsteen dan rondom 35cm. vrij moet zijn van brandbare materialen en dat wordt toch wel een erg groot gat in je dak.

Peter.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door ritsaert snijder »

Basis is het bouwbesluit 2012, die verwijst naar NEN 6062. De info die ik heb over 6062 is beperkt want dat moet je kopen. Maar de brochure van de brandweer Zwijndrecht geeft een uitleg. Uitgangspunt voor 6062 is dat bij een schoorsteenbrand het oppervlak niet heter mag worden dan 75 graden. Volgens hun moet je dan een plaat calcium silicaat gebruiken. Dat heb ik dan inderdaad niet gecontroleerd. zie http://www.firemaster.nl/uploads/Folder ... drecht.pdf
Ik heb zelf ook calcium silicaat gebruikt, kosten vielen reuze mee (beetje mazzel misschien).

@Peter, waar baseer je die 35 cm op?

@ Maarten, het isoduct kanaal hoeft je niet te omkokeren, dus dan geld toch een ander verhaal?
groet!

Ritsaert
gewoon peter
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2013, 23:05
Locatie: Hoorn

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door gewoon peter »

Ik had die waarde op het internet gevonden bij een uitleg over schoorstenen toen ik voor mijn eigen schoorsteen aan het zoeken was en het zou gerelateerd zijn aan het bouwbesluit.
Toen ik dit schreef probeerde ik het terug te vinden, maar dat is me nog niet gelukt.
Dit had ik er wel even bij moeten zetten, anders lijkt het maar een beetje kretologie :oops:

Peter.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door ritsaert snijder »

oke
groet!

Ritsaert
Plaats reactie