Vuurvaste steen voor barbeque

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bart_WRX
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 19:44

Vuurvaste steen voor barbeque

Bericht door Bart_WRX »

Ik weet dat het hier niet helemaal thuis hoort, maar denk wel dat er mensen hier rond kijken die weten hoe of wat.

Ik heb vorig jaar een betonnen barbeque overgenomen, de steen waarop wordt gestookt was al in 2 delen gescheurd toen ik hem overnam. Niet erg, netjes terug aan elkaar gelegd en klaar.

Echter, na een tijdje begon het toch te kriemelen en wilde wat anders. Meer in de richtig van een granieten plaat.
Ik bedacht me dat steengrillen ook op graniet gebeurd, en die stenen dus wel wat warmte konden verdragen.
Via via kwam ik aan een granieten tafelblad waarvan een hoek was afgebroken. Ik kon er nog makkelijk een mooie rechthoek uithalen en dus had ik een nieuwe bakplaat.

Maar na 2 keer barbequeen was er al een scheur zichtbaar en aan het einde van de zomer stond de scheur al bijna 1 cm!! open.

Ik zoek dus iets nieuws, maar wat? Het graniet wat ik nu had was maar 2 cm dik. wellicht dat het beter gaat met een van 5 cm zoals een keukenblad?
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Vuurvaste steen voor barbeque

Bericht door MatthiasD »

Speksteen?

Ook zijn er speciale 'pizzastenen' te koop (vraag me niet waar, ik ben zelf ook op zoek), zijn eigenlijk voor in de oven maar kan missschien ook wel op de bbq.
Verder heb ik een tijdje terug een flagstone (leisteen volgens mij) getest, dit ging wel in de bbq (smoker, dus geen direct contact met de vlammen) maar toen ik hem in de kachel legde bij wijze van expiriment is ie wel gebarsten, ook niet bijzonder geschikt dus.
Bart_WRX
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 19:44

Re: Vuurvaste steen voor barbeque

Bericht door Bart_WRX »

Het moet eigenlijk 1 grote plaat zijn van +/- 140 x 70 cm.
En bestand zijn tegen grote hitte want de briketten liggen er direct op
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vuurvaste steen voor barbeque

Bericht door Pietje »

zo groot zal nooit goed gaan. Het midden van de plaat wordt heet, zet uit. Maar de randen blijven koud, zetten niet uit en "pang".

Je zal je steen van dilatatie moeten voorzien, en vooral isoleren aan de onder- en zijkanten zodat de steen gelijkmatig heet wordt. Maar als je de briketten OP de plaat legt, dan heeft steengrillen geen zin meer. Dan zou ik gewoon vuurvaste stenen metsen.

Voor steengrillen wordt de plaat van onder verhit.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Vuurvaste steen voor barbeque

Bericht door MatthiasD »

Excuses, niet goed gelezen. In dit geval zou ik gewoon chamottestenen pakken en die netjes met vuurvaste mortel metselen.
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Vuurvaste steen voor barbeque

Bericht door pelagosdiver »

Zou een dikke speksteen tegel niet bruikbaar zijn? Kan je meestal wel kopen of zelfs op maat laten zagen bij kachelhandelaar. Je kan meerdere tegels ook tegen elkaar lijmen. Ik denk niet dat deze snel gaan scheuren. Mijn Tulikivi kachel begint pas na 10 jaar intensief stoken erosie te vertonen in de brandruimte.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Vuurvaste steen voor barbeque

Bericht door marini »

is jou vuurkamer van speksteen? lijkt mij vreemd omwille van de kostprijs.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vuurvaste steen voor barbeque

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat iedere steen- of beton-plaat die van onderaf met vuur bestookt wordt zal bezwijken. Het zal pas gaan werken als de plaat indirect verwarmd wordt, of in elk geval ver genoeg boven de vlammen hangt. Pas dan zal hij heel veel warmte op kunnen nemen.

In gril plaat maken waarbij de vlammen rondom er bovenuit komen is ook niet alles om de warmte symetrisch in de plaat te krijgen.
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Vuurvaste steen voor barbeque

Bericht door pelagosdiver »

Tulikivi is volledig opgebouwd uit speksteen, ook de vuurkamer dus, en in direct contact met de vlammen. Ik stook hier al 10 jaar quasi elke dag van de winter in, toch van september/oktober tot april/mei afhankelijk van het weer. Er is wat erosie van de stenen, maar al bij al valt dat goed mee.

Stef
Plaats reactie