CV kachel goed aangesloten? Radiatoren boven niet warm!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

CV kachel goed aangesloten? Radiatoren boven niet warm!

Bericht door tobsie »

Mijn buurman heeft een jaar terug een nieuwe kachel laten installeren. Dit is een CV houtkachel merk Horseflame HFB-577D.
De installateur heeft deze op de CV aanvoer en afvoer aangesloten. Tussen de aan/afvoer en het bestaande CV leidingwerk zit een externe pomp. Daarnaast zit er op de aan/afvoer een pompschakelaar (althans dat denk ik) van het merk OEG. Deze staat ingesteld op 50c (dus dan zal de pomp wel aanslaan).
Op de kachel zit daarnaast een knop waarmee je de inlaat kunt regelen. Deze staat volgens het boekje ingesteld op stand 6 (ongeveer 15 radiatoren in het huis). Deze zet de inlaat ook automatisch dicht als de watertemperatuur van de boiler hoger dan 85c wordt.

Probleem is dat de radiatoren boven niet warm worden. De pomp is al van stand 2 naar 3 gezet (hoogste stand), maar ook dit heeft geen resultaat gehad.

Gisteren heb ik de pomp van de remeha CV ketel op continu gezet, want die krijgt normaal alle radiatoren wel prima warm. Dus ik dacht dat op deze manier het water in ieder geval goed wordt rondgepompt. Hier weet ik het resultaat nog niet van.

Op het forum lees ik dat er bij een goede installatie altijd een thermix tussen moet zitten. Maar begrijp niet precies wat dit ding toe gaat voegen.
Heeft iemand nog tips, of weet de reden waarom niet alle radiatoren warm worden?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: CV kachel goed aangesloten? Radiatoren boven niet warm!

Bericht door JantjeV8 »

Lucht??

Overigens heeft die thermomix niks met lucht te maken. Dat ding hoort vlak achter de kachel te zitten.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: CV kachel goed aangesloten? Radiatoren boven niet warm!

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef: Lucht??
Hier zou ik ook als eerste mee beginnen.
Alle radiatoren dicht en cv-pomp aan op vol.
En dan stuk voor stuk de radiatoren na elkaar door laten pompen en ontluchten.
Van boven naar beneden werken.
Is de lucht uit een radiator dan weer dicht draaien om een zo hoog mogelijke flow te houden tijdens het ontluchten.

Een thermomix ventiel/klep zorgt ervoor dat het retourwater wat in de houtkachel gaat niet onder de 65 graden komt.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: CV kachel goed aangesloten? Radiatoren boven niet warm!

Bericht door ritsaert snijder »

Spirovent installeren? Haalt veel lucht uit het systeem. Hoe zitten de ontluchtingspunten in je systeem?
groet!

Ritsaert
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: CV kachel goed aangesloten? Radiatoren boven niet warm!

Bericht door tobsie »

Thx voor de antwoorden. Ik zal samen met hem de eventuele lucht uit de radiatoren halen.
Plaats reactie