Aardappelpraat

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Aardappelpraat

Bericht door Brit »

Bij gespitte grond zou ik helemaal geen doeken of kranten gebruiken, gewoon een lekkere dikke laag gras of stro of bladeren zou voldoende moeten zijn zonder problemen met regen en lucht doorlaten.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

Hein,

Afrikaantjes en goudsbloemen schrikken aaltjes af.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardappelpraat

Bericht door Tim »

Hey,

Vandaag ook een experiment begonnen nav dit filmpje (potato tower) en de tegenvaller vorig jaar, Kutorado Kevers.

Gepoot: Texla's.
IMAG0885.jpg
Tim
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Aardappelpraat

Bericht door Krelis »

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardappelpraat

Bericht door Tim »

Ha,

Ik heb hem gezien. Die man z'n kas inspireert me....

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardappelpraat

Bericht door Tim »

Hey,

Bijna bovenin. Ik ben benieuwd.
IMAG0936.jpg
Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardappelpraat

Bericht door Tim »

Sterke dikke stengels en diepgroen blad.....Yeehaw
Bijlagen
IMAG0992.jpg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

Bijna alles al geoogst vanwege phytophtora. Het heerst dit jaar al vroeg. Opbrengst in kilo's is genoeg voor ons, maar frietaardappelen zitten er maar weinig bij. Wel zijn ze heel mooi gevormd, dus het schilt makkelijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Aardappelpraat

Bericht door Brit »

Ziet er goed uit Tim! Ben benieuwd hoe het uitpakt. Er staan een hoop filmpjes op youtube van teleurstellende oogsten. Mijn vermoeden is dat het met de grond temperatuur te maken heeft of met het soort pieper.....

Ik meen me te herrinneren dat er iemand was die ze onder stroo aan het telen was.
Ik vroeg me af hoe de ervaring daarmee was. Kon je inderdaad een paar aardappels rapen en de rest gewoon door laten groeien? Was de oogst daarna nog steeds redelijk?op welk moment heb je het stroo erop gegooid?

Thanks
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

De Agria's zijn noodgedwongen ook geoogst. Wel veel frietmaat, maar eigenlijk een maandje te vroeg. Hier en daar staat nu nog een verdwaalde solitaire plant. Die blijven Phytophtora-vrij. Waarschijnlijk omdat de wind er beter door kan. Een afweging voor volgend jaar: de helft van het aantal op hetzelfde stuk poten? En dan maar hopen dat ze schimmelvrij blijven en een dubbele opbrengst geven?

Toch lastig: je wilt je tuintje beschut hebben voor goede groei. Maar de wind moet er 's zomers in de voormiddag wel even door kunnen.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardappelpraat

Bericht door Tim »

John,

Ik heb op de moestuin iets last gehad van aardappelziekte, maar goed beheersbaar. Ik heb gespoten met het knoflook mengsel van Welkoop. Best zelf te maken gok ik, maar ik heb die moeite (nog) niet genomen.

De oogst op de eerste paar planten is vreemd, er zaten per plant 3 aardappelen aan van formaat vuist of groter.

Thuis staan de planten nog, alleen de slakken zitten er af en toe bij.
IMAG1099.jpg
Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

Ik heb een eigen knoflookoplossing op de tomaten geprobeerd. Vergeefs....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Aardappelpraat

Bericht door benthuis »

Robert schreef:Ik wil wel een lijst samen stellen van middenvroege rassen die goed te bewaren zijn, en ook wel een lijst met phytophtora resistente rassen.
hier op de veengrond (krimpernerwaard) hebben hebben we nog wel eens phytophtora, alhoewel ik met mij middenvroege soorten hier weinig last van heb)
Nu het weer tijd wordt om pootmateriaal te halen, wil ik dit draadje weer oprakelen.
Ben zeer geinteresseerd in ervaringen met vroege aardappels die goed te bewaren zijn.
Vorig jaar een mooie vroege rode aardappel gezet. Goede oogst, bewaarbaarheid was minder...
Ben helaas de naam kwijt.....(sukkel)

Ben benieuwd naar andere ervaringen
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardappelpraat

Bericht door Tim »

Ben,

Heb voorgaande jaren Texla's gehad. Lekker, iets kruimig en goed te bewaren. Phytophthora komt wel op het blad, niet in de knol. Ik heb niet chemische gespoten, alleen met eerder genoemd. En om de dag de eventuele besmette bladeren verwijderen. De buurman zat, ondanks het spuiten, onder de ziekte.

Ik heb dit jaar poters besteld van het ras Carolus. Ook Phytophthora resistent en goed te bewaren. Ik ga dit jaar veel ruimer poten. Ik denk 1 per m². Iets verhoogt en goed in de mulch (stro).

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Aardappelpraat

Bericht door benthuis »

Geoogst vandaag.
Slakken waren ons voor geweest.
Minstens 1/4 van de Frieslanders waren al uitgehold door de dikke naakt slakken.
Gemulcht onder karton, maaisel, loof en houtsnippers.

Is dit herkenbaar dit jaar?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie