Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te maken

Bericht door Franq77 »

Door een discussie over de voor en nadelen over biogas ben ik via via het zogenaamde Biomeiler systeem (http://www.biomeiler.at) tegengekomen. Dit systeem stamt al uit de zeventiger jaren maar ziet er veel belovend uit. Het is in feite een compostbult met daarin een waterslang die broeiwarmte oogst, hier een korte documentaire:

Een warmte opbrengst berekening is hier te vinden: http://www.biomeiler.at/FAQs.html#15

Het mooie aan dit systeem is, dat je dus niet continue brandstof moet toevoegen, zoals ik het nu zie maak je een keer per jaar een dergelijke compostbult en oogst je het hele jaar warmte. Dit alles zonder ingewikkelde mechanica en elektronica.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn op dit forum die dit systeem wel een in actie hebben gezien en wat zij er van vinden?

PS. hier http://native-power.de/en/native-power/ ... -biomeiler ook nog informatie in het Engels
Laatst gewijzigd door kockie op 06 apr 2014, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube inline gezet
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door kockie »

Ik vraag me afwat de eroei van het ding is. Alles moet immers gehakseld worden. Als je voor weinig aan hakselgoed kunt komen is het wel een erg leuk experiment! Kost alleen een paar honderd meter slang.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door benthuis »

Prikkelt toch weer mn idee om de paardenmest die vlak bij de douche licht te gaan benutten...

500 liter treibstoff hebben ze het over om te hakselen (2x) en aan te halen.
Dan nog de energie voor de transport band...Of vreten voor de scheppers

Dit lijkt me in combinatie met tempurierung helemaal geen gekke!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door JW te R »

Heel interessant!
Benieuwd of zoiets ook op kleinere schaal werkt.
Weet niet wat de buren zouden zeggen van een composthoop van 80 kuub in mijn tuintje maar ik heb een vermoeden :fff .
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Een kleine variant is zeker mogelijk,


Of je bouwt hem gewoon op de oprijlaan, zoals deze mensen doen
,
dit is trouwens een variant met (paarden)mest. Hier ook nog een interessant stukje over de toepassing van paardenmest: http://native-power.de/de/content/stall ... -biomeiler

Voor mij is dit in principe een ideale warmtebron in combinatie met het temperierungssysteem dat ik aan het aanleggen ben. Hiermee heb ik dan eindelijk iets gevonden dat warmte met relatief hoge temperatuur afgeeft, en dat niet steeds bijgevuld hoef te worden. Gezien het feit dat we midden in het bos en tussen de boeren zitten zou het redelijk makkelijk moeten zijn om aan brandstof te komen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door kockie »

Handige verwarming voor een hottub! Ik zie mogelijkheden..... Morgen eens informeren naar hakselgoed :) Van de week een eeeeenorme berg zien liggen <1km afstand....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door David86 »

Bij het neerschalen van een dergelijk systeem loop je tegen een aantal problemen op. Massa en volume zijn belangrijke spelers als het gaat om de kerntemperatuur van een composthoop.

De massa en het volume zorgen voor:
- een goede isolatie van de kern, dit is nodig om een bruikbare kerntemperatuur te verkrijgen
- een verhoging van de druk in de broeikern, een verhoogde druk zorgt voor aanzienlijk meer broei, dus beschikbare warmte energie
- een stabiele vochthuishouding, essentieel voor een goeie broei
- voor voldoende "brandstof", logischerwijs noodzakelijk omdat het enige tijd duurt voordat een kern van een nieuwe hoop op temperatuur is, je wil dus 1 winter door met een hoop.

Een kleinere hoop heeft een aanzienlijk lagere kerndruk, een veel slechtere isolatie, een slechtere vochtbalans, een in verhouding groter oppervlak om warmte "te lekken" naar buiten en door het gebrek aan massa is er ook aanzienlijk minder warmte energie te oogsten en zal de kerntemperatuur lager uitvallen en minder snel herstellen na het afkoelen (wat je in feite doet door je water in de hoop te verwarmen en dat warme water af te voeren.

De demo opstelling van 1,5 kuub is leuk, als je af en toe je handen wil wassen met warm water..
..
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door bertocello »

Ik hield mij vroeger bezig met het opzetten van grote composthopen, voornamelijk gehakselde boomschors , zaagmeel, gras en hakselhout, totale massa ongeveer 20 kuub. Dit mengde ik en zette op een hoop van 2 meter hoog , ging dan bovenop staan met de overmaatse tuinslang (water uit eigen bron 21 meter diep) en liet 5 tot 6 kuub water intrekken , onderwijl goed aanstampend zodat het een vaste hoop werd.
En met resultaat, na 2 dagen bereikte de hoop een temperatuur van 80°, je zag van ver dat er waterdamp opsteeg, de politie is zelfs ooit langsgereden om poolshoogte te nemen. 3 dagen hield de 80°aan om dan langzaam af te koelen, (uit te drogen is eigenlijk een betere omschrijving) en na 2 maanden zat ik nog iets van 5° boven omgevingstemperatuur, regelmatig water bijvoegen, niet te weinig want dan droogt ie uit en niet te veel want dan koelt hij af.
Dat is dus de moeilijkheid met zo'n composthoop, een constante temperatuur handhaven.
Bertocello
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door JW te R »

David86 schreef:Massa en volume zijn belangrijke spelers als het gaat om de kerntemperatuur van een composthoop. [..]
Ik zat daar al over te piekeren, maar jij brengt het duidelijk onder woorden.
bertocello schreef:Dat is dus de moeilijkheid met zo'n composthoop, een constante temperatuur handhaven.
Dat moet vrij eenvoudig lukken als je er via een waterslang warmte aan kunt onttrekken. Je moet er wat techniek op loslaten, maar moeilijk is het niet.
Ik zie mogelijkheden!

Wel een vraag: is er een minimumtemperatuur nodig om het proces op gang te houden?
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Paide »

Een tijdje terug heb ik wel eens video's gezien van een permacultuur club die een composthoop gebruikte om douchewater ter verwarmen.
Google maar eens op "shower compost", de eerste twee links zijn youtube videos naar deze opstelling.

Om dit gecontroleerd te laten verlopen om zo voor een paar weken warmte te hebben lijkt me uitdagend. De composthoop zal gevoed moeten worden om het proces geleidelijk aan de gang te houden.
Daarnaast verwacht ik dat het rendement (gemeten als warm water uit/kilo's materiaal in) vrij laag is, je zult dus behoorlijk veel biomassa nodig hebben. Als je hier hout voor gaat gebruiken lijkt het me eigenlijk zonde. Je zult veel meer warmte uit het hout halen wanneer je het opstookt.
Tenslotte, als je het vrijgekomen methaan niet volledig afvangt, heb je eigenlijk een behoorlijke broeikasgas-fabriek gebouwd.


Een alternatief: heb je wel eens gekeken naar een lucht/water-warmtepomp, en dan met name eentje die ondersteund wordt door zonnecollectoren? Buitenlucht wordt gebruikt als ingaande warmtebron, eventueel ondersteund door thermische panelen. De installatiekosten zijn laag omdat je geen grondboring nodig hebt, en de elektrakosten zijn ook lager dan met een elektrische weerstand verwarmen omdat je een COP hebt van de warmtepomp.
Lijkt me een mooie oplossing om de temperierung te voeden totdat je er weer bent om de kachels te stoken?
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Paide schreef:Een tijdje terug heb ik wel eens video's gezien van een permacultuur club die een composthoop gebruikte om douchewater ter verwarmen.
Google maar eens op "shower compost", de eerste twee links zijn youtube videos naar deze opstelling.
OK dank.
Paide schreef:Om dit gecontroleerd te laten verlopen om zo voor een paar weken warmte te hebben lijkt me uitdagend. De composthoop zal gevoed moeten worden om het proces geleidelijk aan de gang te houden.
Daarnaast verwacht ik dat het rendement (gemeten als warm water uit/kilo's materiaal in) vrij laag is, je zult dus behoorlijk veel biomassa nodig hebben. Als je hier hout voor gaat gebruiken lijkt het me eigenlijk zonde. Je zult veel meer warmte uit het hout halen wanneer je het opstookt.
Tenslotte, als je het vrijgekomen methaan niet volledig afvangt, heb je eigenlijk een behoorlijke broeikasgas-fabriek gebouwd.
Als je het filmpje bekijkt https://www.youtube.com/watch?feature=p ... _tSQ_ibnXA dan wordt daarin gezegd dat de opbrengst met composteren 20% hoger is dan met opbranden.
Verder wil ik zeker de methaan gaan afvangen om op te kunnen koken.

Paide schreef: Een alternatief: heb je wel eens gekeken naar een lucht/water-warmtepomp, en dan met name eentje die ondersteund wordt door zonnecollectoren? Buitenlucht wordt gebruikt als ingaande warmtebron, eventueel ondersteund door thermische panelen. De installatiekosten zijn laag omdat je geen grondboring nodig hebt, en de elektrakosten zijn ook lager dan met een elektrische weerstand verwarmen omdat je een COP hebt van de warmtepomp.
Lijkt me een mooie oplossing om de temperierung te voeden totdat je er weer bent om de kachels te stoken?
Ik heb tot nu toe begrepen dat de warmteopbrengsten met warmtepompen te laag is voor een tempurierungssysteem. Bovendien zit ik met het feit dat ik geen goed plek heb voor zonnepanelen en daardoor maar een zeer matige opbrengst zal hebben.

Wat mij aanspreekt in de biomeiler/compostoplossing is het feit dat er geen open vuur is, de "brand"stoffen goedkoop dichtbij gehaald kunnen worden (diverse boeren en bos), technologisch eenvoudig is en goedkoop is aan te leggen. Het lijkt me verder een zeer milieuvriendelijke oplossing, al kan ik daar niet echt over oordelen.

Ook in NL wordt er met dit systeem geëxperimenteerd, ik vond nog deze links:
- http://studiocontent.org/compost-verwarming/
- http://studiocontent.org/composteren-kun-je-leren/
- http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... dorp.dhtml
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Paide »

Franq77 schreef: Als je het filmpje bekijkt https://www.youtube.com/watch?feature=p ... _tSQ_ibnXA dan wordt daarin gezegd dat de opbrengst met composteren 20% hoger is dan met opbranden.
Verder wil ik zeker de methaan gaan afvangen om op te kunnen koken.
Ja heb ik gezien, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Doet er ook niet zo veel toe. Wat denk ik wel het grote voordeel is, dat je het hout niet hoeft te drogen. Sterker nog, het moet juist nat zijn.
Franq77 schreef: Wat mij aanspreekt in de biomeiler/compostoplossing is het feit dat er geen open vuur is, de "brand"stoffen goedkoop dichtbij gehaald kunnen worden (diverse boeren en bos), technologisch eenvoudig is en goedkoop is aan te leggen. Het lijkt me verder een zeer milieuvriendelijke oplossing, al kan ik daar niet echt over oordelen.
Mee eens. Ik heb het filmpje en de links die je gaf bekeken. In de tank die je in het midden zet vindt anaerobe gisting plaats door gebruik te maken van de warmte van de biomeiler. Dit levert methaangas dat je eenvoudig af kunt vangen (mits je zo'n tank regelt, en iets voor de opslag van het gas). De biomassa eromheen vercomposteert en levert warmte. Hier komt geen methaan bij vrij, maar co2. Om dit goed te laten werken in de winter is 1 ding super belangrijk: massa. Ik lees 40-50 ton biomassa + 20 kuub water, levert een hoop op van zo'n 120-150 m3. Dat is geen kleine jongen. Dit zou je gedurende een flink aantal maanden (10 wordt genoemd) een vermogen leveren van zo'n 10kW-12kW (deltaT 50 graden, 10 in, 60 uit). Nu zal bij temperierung de deltaT kleiner zijn, maar de eindtemperatuur is goed en je kunt door de pompsnelheid te verhogen ook bij een kleinere deltaT (zeg, 30 in, 60 uit) nog een mooi vermogen halen. Zaak is wel om echt voor een grote biomeiler te gaan. Ik kwam voorbeelden tegen die in de winter afkoelden naar 35 graden. Als dat gebeurt haal je nog maar een paar kW eruit.
Eventueel een buitenrand van strobalen als isolatie?

En hoe veel vermogen ga je nodig hebben?

EROEI lijkt wel ok. Die 500 liter die genoemd wordt, dat is 500W constant het hele jaar door. Als je er echt 10kW uit haalt is het natuurlijk een mooie score, plus een fijne bult compost voor je tuin.

Franq77 schreef: Ik heb tot nu toe begrepen dat de warmteopbrengsten met warmtepompen te laag is voor een tempurierungssysteem. Bovendien zit ik met het feit dat ik geen goed plek heb voor zonnepanelen en daardoor maar een zeer matige opbrengst zal hebben.
Hoe veel vermogen heb je nodig, en welke ingangstemperatuur?
Het gaat niet om zonnepanelen (PV), maar een externe verdamper die de warmte onttrekt uit de omgeving.
Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://dl.dropboxusercontent.com/u/131 ... ingWeb.pdf
Maar dit is misschien een ander draadje, in plaats van deze biomeiler discussie te vervuilen.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Paide schreef: Mee eens. Ik heb het filmpje en de links die je gaf bekeken. In de tank die je in het midden zet vindt anaerobe gisting plaats door gebruik te maken van de warmte van de biomeiler. Dit levert methaangas dat je eenvoudig af kunt vangen (mits je zo'n tank regelt, en iets voor de opslag van het gas). De biomassa eromheen vercomposteert en levert warmte. Hier komt geen methaan bij vrij, maar co2. Om dit goed te laten werken in de winter is 1 ding super belangrijk: massa. Ik lees 40-50 ton biomassa + 20 kuub water, levert een hoop op van zo'n 120-150 m3. Dat is geen kleine jongen. Dit zou je gedurende een flink aantal maanden (10 wordt genoemd) een vermogen leveren van zo'n 10kW-12kW (deltaT 50 graden, 10 in, 60 uit). Nu zal bij temperierung de deltaT kleiner zijn, maar de eindtemperatuur is goed en je kunt door de pompsnelheid te verhogen ook bij een kleinere deltaT (zeg, 30 in, 60 uit) nog een mooi vermogen halen. Zaak is wel om echt voor een grote biomeiler te gaan. Ik kwam voorbeelden tegen die in de winter afkoelden naar 35 graden. Als dat gebeurt haal je nog maar een paar kW eruit.
Eventueel een buitenrand van strobalen als isolatie?

En hoe veel vermogen ga je nodig hebben?

EROEI lijkt wel ok. Die 500 liter die genoemd wordt, dat is 500W constant het hele jaar door. Als je er echt 10kW uit haalt is het natuurlijk een mooie score, plus een fijne bult compost voor je tuin.
Het is berekend op 24Kw vermogen, en dan is het comfortabel warm. Idee is de helft hiervan uit de compost te halen, zodat het huis een soort van basis temperatuur krijgt.

Ik denk zelf een ronde bult te maken van zeven meter doorsnee en 2,20m hoog, dat is een inhoud van 48 kuub, dat is dan dus nog een factor drie te klein als ik jou commentaar zo lees. Hoe ga jij van 50 ton gewicht naar 150m3 inhoud ? is daar een omrekenfactor voor? Ik vind alleen dit "Welche Ausbeute kann ich von einem Biomeiler in kW erwarten?" in http://www.biomeiler.at/FAQs.html

De ingangstemperatuur zal hopenlijk iets van 12 graden zijn, en stijgen indien we er zijn en bijstoken met hout.

Wat bedoel je met EROEI ?
Paide schreef: Hoe veel vermogen heb je nodig, en welke ingangstemperatuur?
Het gaat niet om zonnepanelen (PV), maar een externe verdamper die de warmte onttrekt uit de omgeving.
Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://dl.dropboxusercontent.com/u/131 ... ingWeb.pdf
Maar dit is misschien een ander draadje, in plaats van deze biomeiler discussie te vervuilen.
Dit kunnen we beter off-line of in de thread van het huis http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825 discussiëren, maar moet het eerst nog bestuderen.
Laatst gewijzigd door Franq77 op 08 mei 2014, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Brit »

1 ton groenafval is vaak wel 3 à 4 m3 in volume naar mijn ervaring. Dit hangt natuurlijk heel erg af van het basismateriaal, maar zelfs 2 m3 fijn versnipperde verse takken met veel blad komt nog niet aan een ton.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie