Bier uit eigen grondstoffen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Ik heb wat wortelstekken van wilde hop naar huis genomen en geplant. Slaan uiteraard -het is tuig- goed aan. Normaal gebruik ik alleen wilde hop. En naar tevredenheid. Onlangs een keer een batch gebrouwen met Hallertau Perle met bekend percentage alfazuur. Hopberekening uitgevoerd. Toch is het bier niet in balans. Een bitterheid die te lang in de mond blijft hangen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Ook ik heb de wilde hop weer geplaatst , deze had 2 jaar in een emmer overleeft, het is net onkruid .
Ook zijn we aan het ploegen ,met paard en het gaat geweldig . foto,s ja die heb ik en de fotografe heeft zelfs een film gemaakt . naast bieten en aardappels ga ik hier weer Brouw Gest verbouwen een are of 10 denk ik te zaaien .
De online brouw cursus heb ik doorgenomen en ook heb ik ingrediënten gehaald om een tripel te brouwen en veder ook nog wat andere benodigd heden . Het is nu wel duidelijk dat ik fouten gemaakt had bij het brouwen met eigen gerst en hop vooral het bewaren van de hop , maar door vallen en opstaan heb ik al meer geleerd dus dit ga ik zeker weer doen , maar nu eerst maar eens een beproefd recept met gekochte ingrediënten , al is een krat bier een stuk goedkoper .
Het overhevelen ben ik nog niet goed uit hoe dit te doen , heeft daar iemand nog een simpel idee voor .
en als het biertje gelukt zal ik zeker wat bewaren voor de brouw dag om door een deskundig Juri te laten beoordelen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

Bij overhevelen zo rustig mogelijk! Minder zuurstof is beter.
Simpel via slang met kraan/knijper. Hoog - Laag (starten met beetje schoon leidingwater in de slang (niet aanzuigen ivbm bacterien!)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Ik hevel over met een "bazooka-slang". Dat is de geweven rvs wapening van een toevoerslang van een oude koffieautomaat. Binnenslang verwijderd, zodat je alleen het rvs overhoudt. De slang lang trekken, één uiteinde dicht draaien en aan het ander uiteinde een transparante slang bevestigd met een rvs buisje als koppeling. Het geweven filterdeel is 1,5 meter lang en dat heb je nodig om doorstroming te houden. Het is gedraaid en vastgezet met trekbandjes in een ring, met een diameter iets kleiner dan de ketelbodem.

Aan het einde van het maischen leg je de steriele slang op de ketelbodem na eerst het beslag nog één keer geroerd te hebben. Dan een paar minuten laten bezinken. Slang aanzuigen en de eerste liter langzaam (!) in een schone kan laten lopen. Dat langzaam kun je nu nog sturen door het hoogteverschil tussen ketel en kan beperkt te houden, maar als je later echt gaat hevelen, heb je een smoring nodig, anders gaat het te snel en trekt er kaf mee. Die eerste troebele liter schenk je voorzichtig terug om de laag bostel niet te verstoren en om zuurstofinmenging te voorkomen. Na 3 liter zal de most helder zijn en kun je langzaam in een andere ketel of emmer overhevelen. Zorg voor voldoende hoogteverschil, anders loopt het niet door. Later in het overhevelproces zul je de smoring moeten openen. Met een voldoende lange slang en hoogteverschil hoeft het filteren niet langer dan 10-15 minuten te duren.

Ik gebruik dezelfde slang om na het koken over te hevelen, maar laat de most na de slang door een kaasdoekje, dat om het uiteinde zit, nog extra filteren. Ik filter ongekoeld en zet de hete emmer met waterslot en al in een hele grote bak water waar ie in kan ronddrijven. Na een uur is de temperatuur 25 graden en kan de gist erbij. Officieel moet je eerst koelen en dan filteren, maar koelen met een spiraal vind ik geklooi, plus wanneer de most eenmaal afgekoeld is, is de kans op besmetting groot als je gaat hevelen. Filter je heet naar een schone gistemmer met een van sulfietwater voorzien waterslot, dan duurt het koelen langer, maar wel in een steriele omgeving. Is niet volgens de regels, maar hier werkt het.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

Heb altijd maar volle tevredenheid met een hevel filter zoal bier beschreven gewerkthttp://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=co ... Itemid=132
Niet te fijn schroten. Dat ruïneerd je filterbed! Filter slaat dicht. .. vloeken! Ff roeren voor je de hevel er in hangt.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Men heeft mij een filter emmer geadviseerd , en die heb ik dan ook maar gekocht . Het gaat mij er meer om de vloeistof uit de weck ketel in de emmer te krijgen en later het bier in de flesjes te krijgen . Ik heb wel een hevel zoals gebruikt wordt voor wijn te hevelen maar bij gebruik plonst de vloeistof in de fles en krijg je dus veel zuurstof in de vloeistof . als ik deze met een stukje doorzichtige slang verleng zou het dan goed zijn ? er zit wel een afsluiter [ kraantje ] op , vullen met water is een goed idee hete wordt lijkt mij niet aantrekkelijk om op te zuigen , bij wijn kun je dan mooi proeven maar kan ook een besmetting geven .
Om wordt heet te hevelen lijkt mij ook interessant al vraag ik me af of dit plastic dingetje daarvoor wel geschikt is , ik zit niet zo in de sloop van koffie zet apparaten, dus een hevel als John kom ik niet zo 1 2 3 aan denk ik.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

jwardenier schreef:als ik deze met een stukje doorzichtige slang verleng zou het dan goed zijn ?
Dat werkt prima. Zo'n plasticje als op de filteremmer zit is ook geschikt om water op te gieten zonder veel gekletter (en zuurstof)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Kleine tip, gebruik voor alle slangen die met hete wort in aanraking komen geen pvc maar siliconen. Pvc is bij hoge temperaturen niet meer voedselveilig en er zullen weekmakers in je bier komen. Siliconenslang is maar eur5/meter.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Ik heb weer een vraag , na vorig jaar gerst gezaaid te hebben heb ik om het eiwit gehalte in het voer te verhogen voedererwten in de gerst gezaaid . Nu na het wannen en nogmaals schonen zitten er nog steeds erwten in de gerst .Ik heb een 25 kg in water gelegd en na 4 dagen opgehoopt neergelegd om te laten spruiten om als de kiem lang genoeg is te gaan eesten. Nu vraag ik mij af verhoogd het gehalte erwten door het hogere eiwit gehalte het schuimen van het bier of moet ik alle erwten er uitzoeken .
We hebben onlangs een tripel gebrouwen waar naast gerst ook tarwe en haver in zit .
Dus concreet de vraag kan het kwaad dat erbij in de mout zitten erwten .gr J W .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Geen idee wat het met smaak en schuim zal doen. Maar ik zou de erwten er uithalen. Een beginnend brouwer en eigen mout zijn al twee -met alle respect- onzekere factoren. Als het bier niet smaakt of schuimt is het daarom helemaal niet zeker of het aan de erwten ligt.

Ik wil dit jaar ook zelf gaan mouten, maar zal het in een meermaals beproefd recept gebruiken om de verschillen te kunnen onderscheiden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

waar praten we over? Her en der een verdwaalde erwt? Of een flink percentage?
Een beetje erwten zal niet veel kwaad kunnen. Er zitten geen vetten in, dus weinig negatief effect op de schuimhoudbaarheid. Over de eiwit hoef je je geen zorgen te maken.
Effect op smaak is inderdaad een onbekende, zeker als je ook nog zelf gaat mouten. Volgens mij is het inderdaad moeilijk om een goed resultaat mee te krijgen.

Ken je de jodium-proef? Dit is een simpel testje om te zien of alle zetmelen omgezet zijn na het maischen.
Je neemt een schepje uit de maisch en druppelt er wat jodium op. Met een lepeltje een beetje roeren en zachtjes op de korrels drukken. Kleurt de jodium paars, dan is nog niet al het zetmeel omgezet.
Ik zou dit testje gebruiken bij het maischen met eigen mout om te zien of de omzetting goed is verlopen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Paide . Nu nog hier en daar een verdwaalde erwt , ze kiemen veel sneller dan gerst en kan ze tijden het keren dan ook gemakkelijk er uit zoeken , Bedankt voor de tip van de jodiumproef , deze zal ik zeker gaan toepassen . De stekken van de hop beginnen te groeien , ik heb ze eerst in potjes in de kas gezet waar ik ze kan vertroetelen . gr J W .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Paide,

Druk je uit de korrels niet altijd wat verborgen zetmeel? Werken de enzymen zo diep?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Ja inderdaad, als je echt gaat prakken dan krijg je er altijd wel wat zetmeel uitdrukt.
Maar alleen op de vloeistof druppelen zal ook bij een onvolledige omzetting geen verkleuring laten zien, omdat het zetmeel in de vloeistof wel meteen omgezet is.
Een aantal brouwsels doen met zachtjes drukken en zo er een beetje gevoel voor krijgen. Het is ook niet meer dan een indicatie, maar wel een nuttige (en een simpele).
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

Vergeet de densito meter niet! Geeft een goede indicatie van het te bereiken alcohol percentage..
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie