houtkachel + ventilatie + wtw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door tobsie »

Ik heb een vrijstaande woning van 1986 (betrokken sinds december 2013). De woning heeft dubbele spouw en een traditionele rieten kap. De schuine wanden (1ste verdieping) en de zoldervloer is geisoleerd, maar op het zolder zie je het riet zitten.
Het valt mij op dat in mijn woning nauwelijks ventilatie zit. Ik kan het alleen ontdekken in de badkamer en deze uitgang was passief aangesloten op een (van de twee) schoorsteen. Deze schoorsteen is opgedeeld in vier uitgangen, waarvan dus 1 uitgang gebruikt wordt door de badkamer en de ander door de wasemkap. Een paar maand terug heb ik in de badcel een ventilator geplaatst op de uitgang om sneller vochtige lucht af te voeren.
De woning heeft een HR+ ketel en in de woonkamer een altech fireview houtkachel. Daarnaast vloerverwarming in de woonkamer en in alle ruimtes normale radiatoren. De thermostaat staat sinds we er wonen op 16,5 graad ingesteld en ik verwarm alleen met de houtkachel.

Nu het probleem. Ik heb het gevoel dat de woning veel te weinig ventileert, mede omdat we tegenwoordig 's avonds vaak snel moe zijn. Dit zal waarschijnlijk te wijten zijn aan de zuurstof die de kachel uit de woonkamer trekt. Ik kan dit oplossen door 's avonds in de woonkamer een klapraam open te zetten 9daar ga ik in ieder geval mee starten), maar zou dit liever oplossen op een meer duurzame methode.
Daarnaast worden de andere ruimtes natuulijk niet verwarmd, omdat we voornamelijk stoken met de houtkachel. Ik zat daarom te denken aan een warmte terugwin systeem, die tevens de ventilatie in alle ruimtes kan regelen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en kan me voorzien van tips?

ps. ik ben van plan om op termijn een warmtepomp te installeren (ipv HR ketel), dus hier zou ik ook graag direct rekening mee willen houden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door kockie »

De kachel zal behalve zuurstof ook alle andere componenten van de lucht naar binnen trekken en daardoor werken als ventilator. Het is nl niet zo dat een kachel alleen zuurstof uit de lucht "trekt". Is het niet zo dat de schoorsteen misschien lekt en je je daardoor niet prettig voelt. Een raampje (iets) openen is wel een goed idee.

Ik heb zelf teveel horrorverhalen gelezen over warmteterugwinning, zodat ik er in ieder geval niet aan ga beginnen. Buiten het feit dat het teveel technisch gedoe is, zie ik ook niet echt de meerwaarde voor mijn huis.

Als je bang bent dat de woning te weinig ventileert, moet je gaan (laten) meten. Er zijn bedrijven die loggers verhuren waarmee vochtgehalte, CO2 en temperatuur gemeten wordt. Daaraan kun je al behoorlijk wat aflezen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door ritsaert snijder »

Tobsie,
Heb je een traditioneel of een modern rieten dak?

Hoewel het gebruiken van een warmtewisselaar niet zonder risico is heb ik zelf een beperkte wisselaar (ventilatie met warmterecuperatie) gebouwd. Ik bewoon het huis nog niet dus ik heb geen gebruikservaring.
groet!

Ritsaert
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door EcoArnhem »

Een houtkachel 'verwijdert zuurstof' op dezelfde manier als een ventilator of een afzuigkap.
Dus door lucht naar buiten te verplaatsen. Alle lucht. Dus alle lucht met de zuurstof die daar toevallig in zit.
De zuurstof wordt niet selectief naar buiten verplaatst met achterlating van andere gassen.

Uiteraard wordt de lucht weer terug aangevoerd van buiten via alle kieren en ventilatie en ramen.

Je voelt je toch ook niet moe door de afzuigkap?

Het enige verschil is dat de houtkachel de zuurstof nog even gebruikt tijdens het naar buiten pompen.


Wij merken dat we van de warmte van de houtkachel best in slaap kunnen vallen. Kan de verklaring zo simpel zijn?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vind de test met een open raampje een goed idee...maar het kachelseizoen is natuurlijk wel aan het eindigen.

Een goede ventilatie is sowieso goed...maar het is inderdaad de vraag of je al voldoende ventileert.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door deleted »

Je kan misschien een tijdje monitoren met een eenvoudige CO2 meter.

G
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door dormos »

Tobsie,

Hoe warm stook je het met de houtkachel? Wij hebben zelf een tijd een vrij kleine, goed geventileerde, kamer warmgestookt met een houtkachel. Door de combinatie van hoge temperatuur en stralingswarmte bleek dat zodra ik in mijn stoel ging zitten, ik er niet meer uitkwam en slaperig werd.
Kan de vermoeidheid niet gewoon het gevolg zijn van de lekkere warmte van een houtkachel?

Groet,

Hans
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door tobsie »

Dit geeft in ieder geval verheldering.
Ik stook denk ik ongeveer de kamer tot zo'n graad of 21-22C. Dus op zich valt dat wel mee. Mijn natuurlijke ventilatie is denk ik te weinig, dus ik ga eens kijken of ik nog een beetje voor voordelig aan zo'n CO2 meter kan komen.
Daarnaast tot die tijd het raam open zetten. Tevens nadenken over een mechanische ventilatie/wtw.

@ritsaert snijder: ik heb een traditionele kap. Ligt ongeveer 30 jaar en heb ik onlangs laten renoveren, zodat hij weer 10 jaar meekan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door Pietje »

Een houtkachel zorgt juist voor extra ventilatie. De lucht die nodig is voor de verbranding wordt uit de kamer gehaald, en die lucht moet via kieren van buiten weer de kamer in de kamer komen. Anders zou die aardig vacuum trekken ;-)

Sommige kachels halen hun verbrandingslucht uit de kruipruimte of van buiten, dan geldt dit natuurlijk niet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef:Een houtkachel zorgt juist voor extra ventilatie. De lucht die nodig is voor de verbranding wordt uit de kamer gehaald, en die lucht moet via kieren van buiten weer de kamer in de kamer komen. Anders zou die aardig vacuum trekken ;-)
Dat is wel zo, maar blijft het zuurstofgehalte daar voldoende mee op peil?

Als we de kachel stoken, snurken we zo weg in de stoel, verwarmen we de slaapkamer, dan kun je niet slapen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: houtkachel + ventilatie + wtw

Bericht door Pietje »

Wat ik vooral bedoel is dat met het aandoen van de kachel de ventilatie alleen maar beter wordt. Dus als je in slaap valt als de kachel UIT is, dan heb je een ventilatie-probleem. Als je in slaap valt als de kachel AAN is, dan heb je een heerlijke kachel en een lange dag gehad ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie