Bier uit eigen grondstoffen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Dat bierbrouwen , daar wil ik ook wel meer van weten .De meesten die ik spreek zeggen wel te brouwen maar maken vaak alleen maar af wat een ander voorbereid heeft . Bierpakket je kan daar een lekker biertje mee maken ,Dan zijn er nog die de grondstoffen kopen , kant en klaar uit de winkel , hierbij heb je al een groot gedeelte van het proces onder de knie ,De serieuze zeefbrouwer, bier en pils smaken goed .
Maar wie verbouwd zijn brouwgerst , heeft hop en maakt van a tot z zijn eigen bier . gr J W
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Moonflower

Bericht door benthuis »

jwardenier schreef: Maar wie verbouwd zijn brouwgerst , heeft hop en maakt van a tot z zijn eigen bier . gr J W
Ben een eind gekomen, meeste ingrediënten behalve de gerst, was me een stap te ver om ook nog het proces van mouten onder de knie te krijgen.
Heb eigenlijk nooit ondergistende bieren gemaakt. Altijd bovengistend en iets sterker. (toen onder het motto pils is snel beter en goedkoper in de winkel)

Start dit jaar weer op nieuw. Moet eerst weer brouwspul verzamelen. Ga bottelen in flessen en kleine fusten.
50 liter per keer. Een dag brouwen, tijd later brouwen en bottelen op een dag. Is goed te doen, met tussentijds vergelijkend waren onderzoek van de profi collega's :wink:

Met m'n net verworven water destilleer apparaat kan ik een mindere batch ook nog tot nuttig eindprodukt verwerken!

Ben altijd voor een kleine bijeenkomst voor het delen van ideeen, methoden etc! (weer gecombineerd met vergelijkend onderzoek natuurlijk)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Ik heb zojuist mijn 47ste brouwsel achter de rug. Ik probeer elke maand minimaal 1x te brouwen en voorlopig lukt dat prima.
Brouwen is een zeer toegankelijke hobby omdat inderdaad heel simpel kunt beginnen met het vergisten van een blik moutsiroop. Dan uitbreiden met hopkoken met moutextract en vervolgens echt met mout aan de gang.

In de winter brouw ik meestal ondergisters, in de zomer bovengisters zodat ik de vergistingstemperatuur maar minimaal hoef bij te sturen.

Sinds twee jaar brouw ik ook met eigen gekweekte hop. Dit spul is echt fantastisch om zelf je kweken. Het groeit bizar hard, in de zomer kun je ze letterlijk zien groeien en is ook mooi om naar te kijken.

Biologische mout is ook goed verkrijgbaar, zelf mouten is voor mij ook een brug te ver. Je kunt wel een redelijk deel ongemoute granen toevoegen aan je recept.

Wat mij mooi lijkt is om een keer op een rocket te brouwen. Bio mout, eigen hop en houtgestookt. Om te laten zien dat het kan. Aankomende forumdag workshopje brouwen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door kockie »

benthuis schreef:Aankomende forumdag workshopje brouwen?
Be my guest :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Ik heb wel eens een brouw pakket gekocht , maar al je alles bij elkaar telt is bier uit de super goedkoper .
Elk jaar zaai ik een stuk in met brouwgerst ,Het ras weet ik niet meer , hou ik zaaigoed af en zaai dit weer .Het is een modern ras een echte brouwgerst ,goed hard .Zetmeel is afhankelijk van de mest stof, maar lijkt voldoende te zijn .Anders kan ik nog honing bij mengen om een sterker bier te krijgen .Ook een hop plant heb ik gehad maar dit bleek een verkeerd merk te zijn .En elke keer neem ik me voor nu ga ik het zelf doen , nu dus ook weer ,maar vaak komt het er niet van en vermaal ik de gerst tot varkensvoer.
Het Eesten vind ik het moeilijkst ,boven een vuurtje heb ik wel eens wat geprobeerd[geduld en alvast zorgen voor lege beugelflessen ] het lijkt me wel wat om eens een serieus eest oventje te bouwen ,een grote hoeveelheid water koken kan ik maar dit is gietijzer dus niet geschikt voor dit doel , dus dit moet ik nog oplossen .
Mijn idee is ook een 50 l per keer te maken ,en nu mijn schone ruimte klaar is begint het toch weer te kriebelen om zelf te gaan bieren .
De water distillator , dat is wel een uitkomst heb je die van het forum gekocht? . De meeste materialen heb , al heeft mijn vrouw net mijn verzameling beugelflessen ingewisseld voor statiegeld ,maar dat los ik wel weer op .
Welke hop heb jij en hoe kom je er aan , Die van mij kwam uit het wild maar had niet genoeg bitterstof waardoor mijn bier meer naar gerstenat smaakte . Je schreef dat je met bovengisting brouwt , waar kam je mee en bewaar je de gist voor een volgende brouw of gebruik je steeds nieuwe . J W
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Ben nog maar aan m'n tiende brouwsel toe. Ook alles bovengistend, 7-10% en bijna altijd amber of donker. Begonnen met moutpakketten. Nu eigen recepten. Eigen hop bevalt prima, misschien wel beter dan gekochte. Zelf mouten staat op het verlanglijstje. Gewone pilsmout zal niet te moeilijk zijn, maar kristalmout en gebrande mouten lastiger.

Gist kan lastig zijn. Bakkersgist gist fel, maar is weinig smaakvol. Voorzichtig opkweken uit vorige depots zou kunnen, maar is gevoelig en je kunt er niet eindeloos mee doorgaan.

Inderdaad heb je slechts weinig basismout nodig voor een volledige suikeromzetting. Onlangs 80% mais en 10% rogge met slechts 10% pilsmout succesvol om kunnen zetten. Het maischen duurde wel bijna 3 uur voordat de jodiumproef het welletjes vond. Mais wel eerst verstijfselen.

Uiteindelijk wil ik ook naar eigen grondstoffen en brouwen op hout. Een rocket kan, maar wordt erg hoog. Ik denk eerder aan een oude wasketel met kleinere inzetketel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

Paar overdenksels:

- Op hout vuur maischen lijkt me lastig vanwege de constante temperatuur die je nodig hebt.
Oplossing, starten met een lage hoeveelheid water en met kokend water bij mengen tot gewenste temperatuur stap is bereikt.
Wil altijd nog een keer volgens de omgekeerde infusie brouwen (Stond er niet een mooie beschrijving in het boek van Seymour?)

-Gist bepaalt voor een groot deel de smaak... Ik kweekte op uit een kleine smackpack van Wye Yeast. Later vaak uit de gistbank van brouwvereninging.
Samen een aantal buizen kopen (of zelf enten) en in de diepvries bewaren lijkt me een goede optie. (nooit zelf ingevroren...zal wel wat voeten in de aarde hebben)
Opkweken in een klein mandflesje op een geschikt medium geeft een dikke vette boost aan je brouwsel en dus minder kans op infectie (eventueel met actieve beluchting via een bruissteen en aquarium pompje. Wel oppassen voor infectie, je blaast je waterslot leeg)
Leuk experiment: een neutrale stamwort maken en vervolgens met verschillende gisten vergisten. Geeft een mooi beeld voor welke gist je bevalt! Ben er uiteindelijk achter gekomen dat ik niet echt meer de behoefte had aan telkens een ander recept. Never change a winning team!

-Beugelflessen van Grolsch hebben niet mijn voorkeur. Gebruik liever wegwerp doppen (oeps) hoef dan namelijk geen etiketten te maken, maar gebruik verschillende kleuren dop.

-Flessen vullen met zo min mogelijk zuurstof!

- Gezamenlijk inkopen zou misschien een idee kunnen zijn. Levert behoorlijk voordeel als je elkaar bijvoorbeeld op een forum dag treft. Kunnen we die dag ook een lekker potje brouwen.

- 100% puur water machine kunnen we delen..
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Moonflower
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2013, 02:13

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Moonflower »

Bottelen op kleine fusten zou ik niet doen. Mijn ervaring is dat je bier er flat van wordt. Zelfde geldt voor die plastic flessen waarmee ze adverteren om bier in te bottelen, bovendien schijnen ook petflessen een oestrogene werking te hebben. Maar ach, ieder z'n plezier, nietwaar ? Staan eigenlijk best schattig, die boobies.

Glas dus, eerst jezelf gek kopen aan je favoriete biertje en schoonmaken met chemipro oxi. Werkt trouwens ook goed in moeilijk bereikbare vieze hoekjes zoals achter de waterkraan op het aanrecht. Nog een voordeel van dat spul is dat er slechts schoonmaaksoda in oplossing overblijft. Tegenwoordig is er ook starsan: vieze chemische rommel die je kan blijven hergebruiken. Maar daar zitten dan wel phenolen in.

Waarschuwing nog: net als met composteren, kan je nogal obsessief worden in het sparen van bierflessen. Na tien kratten met al dan niet gevulde flessen ben ik de tel kwijtgeraakt, en ik wil het niet weten ook.

Als je ondergisters wil brouwen, zou ik een oude koelkast op de kop tikken en die ombouwen met een stc1000 zodat ie op temperatuur blijft.

Zelf enten of je gist overhouden is natuurlijk best leuk, maar je hebt grote kans op kaaminfecties en blow outs. Allemaal niet zo erg, een biertje met kaam levert nog steeds prima bier op, maar voor de luttele prijs van een zakje gist of smack pack (doet me altijd aan iets anders denken) hoef je je al dat gehannes niet op de schouders te halen.

Als trouwens iemand een goed recept heeft voor corona pils dan hoor ik dat graag.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Maanbloempje,

De meeste recepten voor Corona geven de richtlijn 75% pilsmout en 25% mais/rijst. Mij lijkt dat het eerder andersom moet zijn. Mijn probeersel met 80% mais (mais is voor mij toegankelijker dan gerst) smaakte als wort best aardig. Het is geen bier, maar een edeler drank geworden, dus ik kan je niet vertellen wat het uiteindelijke resultaat had kunnen zijn. Overigens smaakt Corona maar arm en leeg. Ik vermoed dat eigen geëxperimenteer al snel smakelijker resultaten oplevert.

Gist kopen is natuurlijk het gemakkelijkst. Maar na zelf brouwen volgt de stap eigen grondstoffen. Het is maar welk niveau van zelf doen je past. Al blijft het oprekken van de grenzen op een gegeven moment dé uitdaging.

Ben,

Per fles etiketteren gaat sowieso wat ver. Daarvoor gaan ze te snel leeg. Een plakkertje op de krat met naam en datum is toch genoeg?
Flessen vullen met een vulpijpje is handig, maar je krijgt ze niet helemaal vol, tenzij je met wat gepiel iets navult. Of is 4 cm onder de dop vullen geen probleem?
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar één-stapsmaischen in een geïsoleerde koelbox schijnt ook te kunnen. Kwestie van op de juiste temperatuur starten. Grotere hoeveelheden zijn nog eenvoudiger op temperatuur te houden. Onze wasketel is een kleintje, maar nog altijd 150 liter.... Potentiële minibrouwerij annex huiskamerkroeg. Alles eindigt zoals het begon....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Ik zie dat jullie het allemaal goed aanpakken , ik ben te werk gegaan als beschreven door J Symoer , geen testjes ,eigen gerst en hop water gekookt en de bereiding in een dubbelwandig geïsoleerd 100 l rvs vat waar ik ook kaas in maak.
Wijn siropen en likeur ik maak ze allen zonder gebruik te maken van hulp stoffen ,alleen gist, water en eventueel suiker . Schoonmaken doe ik met zeep soda w water en flessen maak ik eerst schoon met scherp zand in water , dit gaat al jaren zo .
Voor bier had ik het zelfde gedacht , het hoeft geen top bier te worden ,als het maar lekker is e,n wanneer we aan het dorsen zijn onze dorst kan lessen . wie kan en of wil mij aan een paar wortelstekken van goede hop helpen?.
Om op een forum dag bier te maken, . Het moet voor mij wil binnen de tijden van het melken en voeren passen, maar dan kom ik graag van jullie leren en proeven . Wanneer gaat dit plaatsvinden . J W .
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Koelboxbrouwen is een erg handige methode, zeker wanneer je op hout wilt brouwen. Je verhit het water tot de juiste temperatuur en giet dit in de koelbox, samen met de mout. Een uurtje op 67 graden en je kunt gaan hevelen naar de kookketel.

Bij gist gebruik ik het juiste type voor het biertype dat ik wil gaan maken. Maar er zijn goede algemene bovengisters als nottingham en us05 als korrelgist beschikbaar. Bakkersgist zou ik afraden omdat het teen goede smaak geeft. Van sommige commerciele bieren is de gist ook op te kweken, maar je moet er wel aardig wat werk in steken om het te vermeerderen totdat je voldoende hebt voor een goede vergisting. Gist is prima te hergebruiken als je het koel bewaard na het brouwen.


Als je echt diehard puur natuur wilt zou je spontane vergisting kunnen proberen. Je wort een nachtje buiten zetten en de gist uit de buitenlucht opvangen. Je krijgt dan na lange tijd een lambiek achtig bier. Gewoon bier praat je over 2 maanden, bij lambiek eerder over 2 jaar, maar dan heb je wel wat...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

Paide schreef: Als je echt diehard puur natuur wilt zou je spontane vergisting kunnen proberen. Je wort een nachtje buiten zetten en de gist uit de buitenlucht opvangen. Je krijgt dan na lange tijd een lambiek achtig bier. Gewoon bier praat je over 2 maanden, bij lambiek eerder over 2 jaar, maar dan heb je wel wat...
Meerdere malen geprobeerd, mij noot gelukt.
Hen me in een klooster laten vertellen dat spontane vergisting alleen lukt in sommige gebieden...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Moonflower
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2013, 02:13

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Moonflower »

Dutch John schreef: Overigens smaakt Corona maar arm en leeg.
Ik vrees dat ik wat betreft bier toch een wat verpeste laffe smaak heb. :oops:
Human life is overrated.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

jwardenier schreef:wie kan en of wil mij aan een paar wortelstekken van goede hop helpen?.
Ik houd mij ook aanbevolen. Doe het nu met wilde hop, maar ben in voor andere soorten.
Het moet voor mij wil binnen de tijden van het melken en voeren passen
Dat lukt wel. Daags tevoren schroten en alles klaar zetten. Tel dan voor het opwarmen en maischen 1,5 uur, 0,5 uur voor filteren met een snel filter, 2 uur voor koken en 0,5 uur voor koelen en opruimen. Tijdens het koken kun je wat anders gaan doen. Als je een elektrische weckketel hebt, dan is dat het eenvoudigste om mee te beginnen. Verder een grote pollepel, een filter/hevelslang, een thermometer en een 20 liter emmer met deksel, waterslot en kraantje. Een graanmolentje of graanpletter om de mout te schroten heb je waarschijnlijk ook al.
Paide schreef:Een uurtje op 67 graden en je kunt gaan hevelen naar de kookketel.
Wat ik mij dan afvraag: hoe regel je dan om een zoet bier te verkrijgen? 67 graden en dalend neigt toch naar een droog bier?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Dutch John schreef: Wat ik mij dan afvraag: hoe regel je dan om een zoet bier te verkrijgen? 67 graden en dalend neigt toch naar een droog bier?
De zoetigheid van het bier wordt voor het grootste deel door de stort bepaald. Wanneer je veel cara-mouten gebruikt krijgt het bier een zoetige smaak. Daarnaast geeft minder hop een zoetere smaakbeleving doordat het bier minder bitter is. Ook warm vergisten zorgt voor hogere alcoholen die zoetig smaken. Tenslotte kun je kiezen voor een gist met een lagere vergistingsgraag zodat er wat meer restsuikers overblijven.
Het effect van de temperatuur tijdens het maischen is maar beperkt. Je kunt iets hoger beginnen (68-69) en halverwege nog een litertje kokend water (waterkoker) toevoegen om de temperatuur stabiel te houden. Maar met een deken om je koelbox (of een mooie hooikist) daalt de temperatuur niet veel.
Plaats reactie