Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

ritsaert snijder schreef:Ha die Frank,
Super. Ziet er vlak en akelig koud uit...met uitzondering van de woonkamer. Het huis slokt de Kw helemaal op!
Het zou ook heel interessant zijn om af en toe een dag het houtverbruik in kilo's er naast te zetten.
Vader en zoonprojecten zijn super maar op ICT gebied gaat het bij ons altijd wat moeizaam...

Is je internet nu ook beter?
Internet is nu 4G via Vodafone, werkt prima behalve in het geval van langdurige motregen, dan verliest het kastje altijd de verbinding, en irritante is dat dat alleen handmatig weer goed komt door op OK te drukken..... We gaan nu de volgende keer een tijd klok plaatsen zodat dat kastje eens per dag reboot.

Zal ook een weegschaal meenemen en eens wegen hoeveel hout we stoken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

OKe!
Ik ben jaloers op de 4G, hier hebben we 3 Mb via de telefoon en 4G is volgens mij niet beschikbaar zonder datalimiet. Het netwerk is snel en lich uitgerold :twisted:
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door benthuis »

Franq77 schreef:Internet is nu 4G via Vodafone, werkt prima behalve in het geval van langdurige motregen, dan verliest het kastje altijd de verbinding, en irritante is dat dat alleen handmatig weer goed komt door op OK te drukken..... We gaan nu de volgende keer een tijd klok plaatsen zodat dat kastje eens per dag reboot.
Vervangen van de bijgesloten antenne voor een stevige Yagi antenne!
Antenne goed richten op de mast waar signaal vandaan komt.
In jouw geval vast een oude TV mast op een hoge top in de buurt.

LTE routertjes hebben soms een functie om automatisch te rebooten. Kan je nog ff naar kijken..
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

benthuis schreef:
Franq77 schreef:Internet is nu 4G via Vodafone, werkt prima behalve in het geval van langdurige motregen, dan verliest het kastje altijd de verbinding, en irritante is dat dat alleen handmatig weer goed komt door op OK te drukken..... We gaan nu de volgende keer een tijd klok plaatsen zodat dat kastje eens per dag reboot.
Vervangen van de bijgesloten antenne voor een stevige Yagi antenne!
Antenne goed richten op de mast waar signaal vandaan komt.
In jouw geval vast een oude TV mast op een hoge top in de buurt.

LTE routertjes hebben soms een functie om automatisch te rebooten. Kan je nog ff naar kijken..
Auto-reboot klinkt als een idee!
En Yagi antenne, is dat een 2,4Ghz variant zoals deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4094 ... archDetail ?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door benthuis »

Yagi (zon hark ding) geeft de beste verbetering (vermits je hem uitricht, langzaam draaien....)
Anders bi-quad paneel.
Korte kabel=minder demping
Bij mijn weten 800 mhz, maar dat moet je nakijken.
Op de duitse vodafone pagina verkopen ze ook antenne's en kan je selecteren op routertype.
Afkijken en bij Ebay kopen scheelt geld.'

Reboot kan ook via de Rasp met een relais?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Franq77 schreef:Op internet is er wel een en ander te vinden over deze problematiek, vooral dat anderen hier ook last van hebben. Maar oplossingen heb ik nog niet kunnen vinden. Het probleem schijnt vooral te zijn dat buitenkant sneller droogt dan de binnenkant, dat geeft krachten en spanningen met scheurtjes tot gevolg. Dit kan een gevolg zijn van te veel of te weinig vocht, maar hoe en wat ben ik nog niet helemaal uit.
http://droomplek.blogspot.nl/2014/07/su ... rd-en.html


De kalkpleister moet hééééél langzaam uitharden.
Daar heeft hij zowel vocht als lucht voor nodig.

Dus je moet het wekenlang vochtig houden (= dat is niet te nat en niet te droog). Ook beschermen tegen de zon in deze periode.
Dus regelmatig met zuiver water vernevelen. Nooit laten opdrogen tijdens het proces van carbonisatie.

Een ander belangrijk punt: 3-kornregel: dwz elke aangebrachte pleisterlaag mag maar 3 keer zo dik zijn als het gebruikte bindmiddel. Hier dus slechts 3 keer de korreldikte van het gebruikte zand. Dat is dus een heel dunne laag.
Ga je dikker, dan krijg je scheuren.

Alle fouten op een rij: http://www.konrad-fischer-info.de/2kalkfel.htm

G
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Gandalf schreef: De kalkpleister moet hééééél langzaam uitharden.
Daar heeft hij zowel vocht als lucht voor nodig.

Dus je moet het wekenlang vochtig houden (= dat is niet te nat en niet te droog). Ook beschermen tegen de zon in deze periode.
Dus regelmatig met zuiver water vernevelen. Nooit laten opdrogen tijdens het proces van carbonisatie.
Bedankt, hier kan ik wat mee. We zijn veel te haastig gewest dus. Straks drie weken daar en dan maar eens de zaken rustig aanpakken en herstellen.
Gandalf schreef: Een ander belangrijk punt: 3-kornregel: dwz elke aangebrachte pleisterlaag mag maar 3 keer zo dik zijn als het gebruikte bindmiddel. Hier dus slechts 3 keer de korreldikte van het gebruikte zand. Dat is dus een heel dunne laag.
Ga je dikker, dan krijg je scheuren.

Alle fouten op een rij: http://www.konrad-fischer-info.de/2kalkfel.htm

G
Ook een hele goeie tip, we gaan aan de gang.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Yup,

Lees ook de 13 fehler van Fischer er maar eens op na.

Hier nog een uitvoeringsblad voor kalkpleister op leem-ondergrond:
http://igbauernhaus.de/fileadmin/_migra ... lkputz.pdf

Leem is een sterk zuigende ondergrond die zelf geen chemische verharding ondergaat, wat de kans op problemen achteraf doet toenemen.

Daarom zeker de dag voor de werken de leemondergrond volledig verzadigen met water. Leem opruwen voor een betere (mechanische) hechting. En als eerste laag: kalkwater aanbrengen. (zie uitvoeringsblad).
Ook de aansluitingen met de balken verdiepen.

Eenmaal je met kalk aan de gang gaat niet meer kletsnat maken (ook beschermen tegen slagregen dus), want dan spoelen de fijne -nog niet uitgecarbonateerde- kalkdeeltjes uit. Maar ook niet laten uitdrogen, want dan 'verbrandt' de kalklaag.(= is te snelle droging aan het oppervlakte zonder uitharding dieper in de pleister)
Daarom voortdurend 'vochtig' houden met een nevel (niet met een straal of druppels). Ook niet zo nat dat er een waterfilm op staat, want dan kan er geen lucht bij de kalk geraken. Regenachtig en mistig weer is ideaal. Zolang de regen er maar niet rechtstreeks aan kan ...

Ik zou er niet aan beginnen tijdens een hittegolf.

G
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Uiteindelijk is het allemaal gelukt met de kalk. Heb wel een aantal vakken afgebikt en weer opnieuw gedaan. De ondergrond goed nat maken, dan kalk er op, en zodra het enigsinds droog is direct met sumpfkalk insmeren, hiermee maak je het weer vochtig en maak je het witter. De sumpfkalk stap een aantal keer herhalen in de opvolgende dagen. Het resultaat is witter dan wit en zonder haarscheuren. Bedankt voor alle tips, langzaaam komen we verder, maar het resultaat mag er zijn, voor foto's zie mijn blog: http://goo.gl/EbPahJ

Even een weekje rust en dan gaan we weer vrolijk verder met de verwarming dmv. temperierung en een biomeiler composthoop. Zit nu te broeden op een verwarmingsinstallatieschema. Wordt vervolgd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Puik gedaan Frank !
Een mijlpaal ! (Al blijkt lang achteraf de reis nog veel belangrijker/heroïscher dan de bestemming)

Langzaam laten drogen en dunne lagen dus ...

Die sumpfkalk is dat puur kalk of zit daar al een percentage fijn zand/marmerpoeder door gemengd ?
En je eerste 'kalklaag': welke verhouding zand/kalk heb je gebruikt ?


En nog een kleine kritische bedenking voor het herfst-project: de compost-warmte lijkt mij in alle geraadpleegde bronnen ook een vorm te zijn van "verkapte" zonne-energie-winning. In dit geval door de bacteriën in de composthoop. Maw een deel van de geproduceerde warmte wordt geleverd door de zon (katalysator voor de rest van de verterings-reactie). Vandaar ook de toepassing van zomerdouches in dat Hotel in Duitsland.

Zonder zon (winter) , dus zonder deze extra energie/katalysator zou de opbrengst wel kunnen tegenvallen.


G
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Gandalf schreef:Puik gedaan Frank !

Een mijlpaal ! (Al blijkt lang achteraf de reis nog veel belangrijker/heroïscher dan de bestemming)
:D Dank! De reis was lang, maar uiterst leerzaam. Niet alleen technisch ook qua uithoudingsvermogen van onszelf.
Gandalf schreef: Langzaam laten drogen en dunne lagen dus ...

Die sumpfkalk is dat puur kalk of zit daar al een percentage fijn zand/marmerpoeder door gemengd ?
En je eerste 'kalklaag': welke verhouding zand/kalk heb je gebruikt ?
De kalk lagen zijn PS20/50 luchtkalk van de firma Solubel (zie specs http://www.solubel.de/basics/downloads/ ... ilinfo.pdf ). Dit is een kant klaar gemixt product dat veel in traditionele verbouwingen wordt gebruikt. Deze kalk bevat verschillende soorten zand, maar de verhouding blijft geheim van de smid Solubel. Er zit trouwens nog veel meer interessants in, zoals as, eiwit, suiker, hars en nog veel meer zie de PDF.

De Sumpfkalk is hier te vinden: http://www.kalk-laden.de/epages/6162993 ... SK%2010%22, dit is pure kalk: "9,5kg naturreiner Sumpfkalk-Malkalk. 30 Monate eingesumpft. Hergestellt aus gasgebranntem, schwefelfreiem nass gelöschtem Stückkalk (CaO) ohne chemisch-organische Zusätze und Additive."

Gandalf schreef: En nog een kleine kritische bedenking voor het herfst-project: de compost-warmte lijkt mij in alle geraadpleegde bronnen ook een vorm te zijn van "verkapte" zonne-energie-winning. In dit geval door de bacteriën in de composthoop. Maw een deel van de geproduceerde warmte wordt geleverd door de zon (katalysator voor de rest van de verterings-reactie). Vandaar ook de toepassing van zomerdouches in dat Hotel in Duitsland.

Zonder zon (winter) , dus zonder deze extra energie/katalysator zou de opbrengst wel kunnen tegenvallen.
G
Volgens de FAQ http://native-power.de/de/faq#t6n283 verliest de biomeiler in de winter niet aan temperatuur, als deze tenminste groot genoeg is. Maar of de Biomeiler perse in de zon moet staan voor beter rendement, heb ik nog nergens kunnen vinden, ik ga dat navragen. Overigens is het wel zo, dat er ook inpandige biomeilers zijn, die staan dus nooit in de zon.
Het goede is dat ik van plan ben alles van meetapparatuur te gaan voorzien, dus je kan live volgen hoe het rendement is straks. Er zijn inmiddels al drie sensoren actief, een plaatje lukt even niet vanaf hier, maar je kan hier http://stunzel.5bit.nl/ live meekijken.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Paide »

Ik blijf het prachtig vinden om je blog te lezen.
Super ook dat je daadwerkelijk een biomeiler gaat bouwen. Op internet kom ik zeer gevarieerde ervaringen tegen. De bereikte temperatuur en de werktijd wisselen sterk, om het maar voorzichtig te zeggen.
Wat is de minimale temperatuur die je nodig hebt voor de tempurierung om effectief te zijn?
Misschien een idee om een stuk vloerverwarming te leggen in het woongedeelte. Mocht de temperatuur van de biomeiler lager zijn dan gehoopt, dan kun je deze laagwaardige warmte toch nog nuttig gebruiken.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Paide schreef:Ik blijf het prachtig vinden om je blog te lezen.
Dank!
Paide schreef: Super ook dat je daadwerkelijk een biomeiler gaat bouwen. Op internet kom ik zeer gevarieerde ervaringen tegen. De bereikte temperatuur en de werktijd wisselen sterk, om het maar voorzichtig te zeggen.
Wat is de minimale temperatuur die je nodig hebt voor de tempurierung om effectief te zijn?
Misschien een idee om een stuk vloerverwarming te leggen in het woongedeelte. Mocht de temperatuur van de biomeiler lager zijn dan gehoopt, dan kun je deze laagwaardige warmte toch nog nuttig gebruiken.
Ik heb begrepen dat je met puur houtsnippers (zonder andere toevoegingen) een temperatuur kan bereiken van 48 graad. Dit moet voldoende zijn om de temperierung aan de gang te houden. Om het huis initieel op te warmen ga ik deze winter elektrisch bijstoken tot het dauwpunt, zodat het huis goed droog de winter door komt. Voor de comfort temperaturen stoken we hout bij, maar alleen als we er zijn natuurlijk.

Het is zeker ook in mijn gedachten om ook vloerverwarming in de kamer, gang en keuken aan te leggen. Maar dat ga ik pas overwegen, nadat ik een winter met de biomeiler ervaring heb opgedaan.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Frank schakelt nog een versnelling hoger met de Biomeiler:
http://droomplek.blogspot.nl/
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Herfst 2014, we hebben een warmtebron in de vorm van een biomeiler en we hebben een werkend warmteafgifte (temperierungssysteem) systeem in het trappenhuis en drie slaapkamers. Er valt nog een hoop te optimaliseren hier, ik noem de stroomrichting en de buizen vast in de muur stucen, zie wat dit betreft deze blog: http://droomplek.blogspot.nl/2014/11/dr ... -tech.html

Het temperierungssysteem heb ik niet rechtstreeks aan de biommeiler gehangen vanwege het feit dat ik ook nog wil kunnen bijverwarmen met hout en zelfs (sporadisch) elektrisch. Verder wil je in het temperierungssysteem permanent water rondpompen, maar naar de biomeiler juist niet, die moet af en toe rusten (dat heb je met levende systemen). Ten derde heb ik begrepen dat er door het gebruik van tyleenslangen in de biomeiler er makkelijk zuurstof in het systeem kan komen dat je juist niet in je koperen temperierungs-leidingen wil hebben.

Ik heb dan nu wel allemaal werkende warmtesystemen draaien maar er is nog geen enkele vorm van een (slimme) regeling. Wat ik nu doe is het temperierungssysteem permanent laten draaien op halve kracht, standje 5 van de pomp unit (zie plaatje, vergeten type nummer op te schrijven). Als bron gebruikt deze het door de biomeiler opgewarmde buffervat. De biomeilerpomp pompt dus steeds een uur warmte uit de biomeiler en verwarmt daarmee het buffervat, daarna gaat deze pomp twee uur uit om de biomeiler rust te geven.

Waar ik nu naar op zoek ben is een regelsysteem dat zo ongeveer het volgende kan regelen:
- pomp naar biomeiler aan/uit zetten afhankelijk van temperatuur van opgewarmd biomeiler water en temperatuur buffervat.
-- Is het buffervat warm genoeg dan hoeft er niet gepompt te worden (behalve als het vriest dan bv. elke 20 minuten even 5 minuten pompen).
-- Is het buffervat te koud dan warmte uit de biomeiler pompen totdat het vat warm genoeg is. Koelt het verse biomeiler water te veel af in N minuten, dan een uurtje of X pauze. (behalve als het vriest dan bv. elke 20 minuten even 5 minuten pompen).
- de temperierungssysteem regelaar hoger en lager zetten afhankelijk van de buiten temperatuur.
- het buffervat elektrisch bijverwarmen als temperatuur in trappenhuis onder het dauwpunt komt en de biomeiler niet genoeg warmte kan leveren omdat deze pauze heeft of omdat het extreem koud is en er veel vraag is.

Bovenstaand is een eerste benadering van een mogelijk regelsysteem en roept ook bij mij al een hoop vragen op. Het probleem kan natuurlijk op veel meer dan een manier worden opgelost. De vraag is bestaan er dergelijke (programmeerbare) regelsystemen ? Ik kwam op Internet o.a. dit Universele verwarmingsregelaar KMS tegen: http://www.sanitairwebshop.be/nl/produc ... rettyPhoto . Kennen jullie dit systeem ? Wat gebruiken jullie ? Wat zouden jullie doen met een dergelijk systeem qua regeltechniek?

Of kun je beter zelf iets bouwen met bv. een Raspberry PI ?
Bijlagen
Pomp temperierungs systeem.
Pomp temperierungs systeem.
installatie II.png
Plaats reactie