Altech fireview hoe stoken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Altech fireview hoe stoken

Bericht door tobsie »

Ik heb een woning gekocht met een Altech Fireview kachel (http://www.houtkachels.com/afbeeldinge ... review.jpg). Ik stook nu ongeveer 2 maand met deze kachel en op zich gaat dit prima, maar het duurt wel ff voor de kamer warm is en ik vind dat de ruimte snel afkoelt als het hout alleen nog smeult.
Nu lees ik in dit forum dat een speksteenkachel eigenlijk maar 1 keer in de 8-12 uur voor 2 uur gestookt hoeft te worden. Ik stook de hele avond door op deze manier:
- aanmaakblokje met klein hout en daarbovenop 4 houtblokken (kachel bijna vol). Kacheldeur op een kier (3-5 cm).
- Als de kacheltempmeter 100C heeft bereikt dan sluit ik de deur en doe ik de schuif van de naverbrander dicht (naverbrander overigens helemaal schoongemaakt).
- Temperatuur loopt op tot ongeveer 150C op de kachelpijp (niet warmer)
- Nu blijf ik de kachel steeds vullen als ik merk dat de temperatuur onder 100C duikt

Hebben jullie tips hoe ik het beste kan stoken?
Ik ben voornemens een smartfan of ecofan te kopen om de warmte beter te verdelen door de ruimte.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door Pieke »

Hey Tobsie.

Ik kan je vraag helaas niet goed beantwoorden.Wel heb ik op mijn beurt, 2 andere vragen voor je: Is je hout goed droog en hoe is de isolatie van je woning.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door benthuis »

Ik vraag me af of je hier van een Speksteenkachel mag spreken (220kg)
Bij een speksteen kachel met het stookpatroon dat je schets hoort een ander gewicht.
Je kunt niet verwachten dat 220 kg massa van welk materiaal ook 8 uur warmte buffert....

Zou eens proberen omgekeerd te stoken. Ik bereik er een stook van ruim 3,5 uur mee. Schoon en praktisch.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door sprokkelhout »

tobsie schreef:Ik heb een woning gekocht met een Altech Fireview kachel (http://www.houtkachels.com/afbeeldinge ... review.jpg). Ik stook nu ongeveer 2 maand met deze kachel en op zich gaat dit prima, maar het duurt wel ff voor de kamer warm is en ik vind dat de ruimte snel afkoelt als het hout alleen nog smeult.
Nu lees ik in dit forum dat een speksteenkachel eigenlijk maar 1 keer in de 8-12 uur voor 2 uur gestookt hoeft te worden. Ik stook de hele avond door op deze manier:
- aanmaakblokje met klein hout en daarbovenop 4 houtblokken (kachel bijna vol). Kacheldeur op een kier (3-5 cm).
- Als de kacheltempmeter 100C heeft bereikt dan sluit ik de deur en doe ik de schuif van de naverbrander dicht (naverbrander overigens helemaal schoongemaakt).
- Temperatuur loopt op tot ongeveer 150C op de kachelpijp (niet warmer)
- Nu blijf ik de kachel steeds vullen als ik merk dat de temperatuur onder 100C duikt

Hebben jullie tips hoe ik het beste kan stoken?
Ik ben voornemens een smartfan of ecofan te kopen om de warmte beter te verdelen door de ruimte.
Hallo Tobsie,

Deze Altech kachel (vergelijkbaar met de Altech Vision) weegt denk ik ongeveer 220 kg. Een gedeelte daarvan is gietijzer en de rest is van speksteen.
Ik denk dat er maximaal 150 kg speksteen in zit. (Je kunt het exacte gewicht van het speksteen aan de leverancier vragen)

Vuistregel is dat een speksteenkachel 40 kg speksteen nodig heeft voor 1 uur nastralen.
Deze Altech kachel zou dan 3 tot 4 uur kunnen "nastralen".
Ik denk dat je 3 tot vier uur moet stoken en dan 3 tot 4 uur kan nastralen.

Hoe warm wordt het speksteen tijdens jouw stookperioden?
Waarom schuif je de naverbrander dicht wanneer de kachel op temperatuur komt?
Volgens mij moet je die gewoon open laten staan en zijn werk laten doen.

Volgens de RRF test van deze houtkachel is de rookgastemperatuur gemiddeld 254 graden (zie bijlagen)
Verder heb ik de gebruikershandleiding van de Altech Vision toegevoegd.

succes en groet, Lodewijk Rondeboom
Bijlagen
Altech Vision gebruikershandleiding vision-binnenwerk.pdf
(857.14 KiB) 465 keer gedownload
RRF prfing--trippelwerte Altech -vision.pdf
(131.17 KiB) 274 keer gedownload
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door jwardenier »

Misschien heb je hier wat aan, ik stook een Alteg de canada en de gourmet . de kachels wegen ongeveer [zwaar] , overdag stook ik continu s avonds wanneer er nog een gloed in de kachel ligt sluit ik hem helemaal af ,de volgende morgen gloeit er nog wat houtskool en stook daarop met wat aanmaakhout weer de gehele dag . De kachels nemen bij mij 18 kg droog gemengt eiken hout 1/3 eik rest waaiboom hout per 24 uur per kachel . Na het isoleren van de woning kunnen we de 80 m2 vloeroppervlakte bij 280 plafond hoogte met 1 kachel met gemak warm houden . voor en na seizoen stook ik de kachel 2 x per dag en gebruik hem de rest van de dag als warmte accu , bij zonnig weer 1 x per dag in de niet koude seizoenen .We hebben ook nog een serre aan de westzijde van huis gebouwd als de zon nog wat hoger komt te staan neemt die de verwarming grotendeels over . De gemiddelde temperatuur in huis is s morgens 17 tot 19 gr overdag 21 tot veel te warm .bij rustig weer met zon halen we de 26 gr makkelijk . We hebben dubbel glas van een 35 jaar oud als deze nog omgezet worden in h r zullen we de serre nog meer gaan gebruiken ,bij koud weer om te koelen bij zonnig weer om het huis te verwarmen .
We zijn ons aan het oriënteren om de verwarming wat anders te gaan regelen , we hebben geen gas, dus hout is onze enige verwarming -s bron ,koken doen we ook in de gourmet en brood bak ik er ook in wel in rumtopf ,duurt erg lang . gr J W
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door Mees* »

Wij hebben voor onze massakachel ook met een vergelijkbare Altech gestookt. Fijne kachel; vooral omdat we hem 2e hands kochten voor 3000 gulden, 10 jaar stookten en verkochten voor €1500,--. Alleen daarom al een aardige investering. Verder gewoon een kachel waar je heel veel hout in stopt en blijft toevoeren. De tegels stellen weinig tot niets voor.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door jwardenier »

Mees . ik zit ook in die richting te denken ,al heb ik een kachel nieuw gekocht de andere heb ik wel 2 e hans gekocht .
De verkoper vertelde mij toen dat ze heel wat k w meer waren dan ik in een voorgaand bericht las ,de kachels bevallen me maar worden langzamerhand te warm in huis .Ook hout word schaarser en in de toekomst zal ik van eigen aanplant moeten kunnen oogsten .Vandaar dat ik ook aan een massa kachel denk , welke heb jij en hoeveel verstook je op welke ruimte, als ik vragen mag . Ik zat te denken om nog een 3 e ruimte mee te verwarmen zodat het totaal op een 100 m2 vloer komt , In een ander topic heb ik al eens wat vragen gesteld ook mede omdat ik ook graag water mee verwarm .Ik had een idee maar ben erg gaan twijfelen
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door tobsie »

Bedankt voor alle reacties en de handleiding.
Om een aantal vragen te beantwoord:
- Huis is goed geïsoleerd (bj 1985), dwz dubbele spouw. Maar wel een traditioneel rieten dak, dus wat dat betreft minder geïsoleerd.
- Het is me duidelijk dat deze kachel eigenlijk onvoldoende, want ik stookte de kachel als een speksteen. De temperatuur van het speksteen is (als de kachel goed warmte straalt) XXX
- Uiteraard gebruik ik de naverbrander als de kachelpijp boven de 110C is

Ik ga een peltier ventilator kopen om de warmte beter te verspreiden (ecofan of smartfan). Daarnaast denk ik dat ik de kachel op termijn ga vervangen door een betere kachel. Ik wil namelijk graag de kachel op de cv aansluiten, om de warmte beter te benutten.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door tobsie »

Vergeten de temp neer te zetten bij de X. Het speksteen wordt bij een goed stoken bijna 200C.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door ritsaert snijder »

Nog even als aanvulling. Kachels die nog heel lang warm blijven na de stook zijn massakachels. Een koude massakachel blijft zelfs nog wel even koud na de stook (met uitzondering van het deurstel natuurlijk). Het onderscheid tussen kachel en massakachel wordt gemaakt bij de 1000 kilo. Dat zijn dan de lichte varianten. Echte massakachels wegen tussen de 3 en 5 ton. Allerlei zwaardere steensoorten kunnen worden gebruikt voor een massakachel. Zwaardere soorten baksteen, leem en ook speksteen. Speksteen is een dure oplossing. Tweedehands bakstenen zijn heel veel goedkoper.
groet!

Ritsaert
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door Mees* »

tobsie schreef:Vergeten de temp neer te zetten bij de X. Het speksteen wordt bij een goed stoken bijna 200C.
En daar zit een groot verschil met een massakachel (de onze is een door Peter vd B ontworpen Rocketbell). De Altech kun je inderdaad loeiheet stoken met eventueel een rood aanlopende kachelpijp. Onze massakachel komt op de meeste plaatsen niet boven de 35 graden uit. Het heetste plekje zit net boven de deur, maar ook daar hoef je je hand niet weg te trekken, evenals de schoorsteenpijp die niet warmer wordt dan rond de 50 graden.

En dat laatste was voor ons een belangrijk punt. Ook wij zitten met veel hout in het huis en een traditioneel rieten dak. Zo'n dak waaronder het harder stormt dan erboven. Twee weken geleden hebben we nog een inspectie gehad van de verzekeringsmaatschappij. Ze hebben alleen naar de aftimmering rond de schoorsteenpijp gekeken en verder was de indruk 'met zo'n kachel hoeven we eigenlijk niet veel verder te kijken'.
Zeg nooit nooit, maar het geeft wel een fijn gevoel te weten dat de temperatuur laag blijft en er van vonken geen sprake is.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door jwardenier »

ja die af gas temperatuur , de temperatuur waar tobsie het over had kan nog wel eens voor problemen zorgen ,om bij 110 gr c de vlam verdeler om te zetten, zou je je schoorsteen wel vaker moeten inspecteren , ik veeg nu 3 a 4 x per stook seizoen , bij mij laat de Alteg nog al wat creosoot na in het kanaal,vorig stookseizoen een kleine schouwbrand gehad ,2 jaar terug een heftige ,brandweer met toeters en bellen er bij, en de volgende morgen brandde hij weer ,kanaal kapot en alles zwart in huis en dan nog het ergste ,een stookverbod totdat de inspectie gezegd had dat het weer veilig was , hadden we riet gehad zoals Mees aangaf , woonden we nu waarschijnlijk in een caravan . en Ritsaert het enige voordeel wat deze kachels hebben is dat ze verplaatsbaar ziin , ze wegen geen ton maar je kan je er wel lelijk aan vertillen .Alle verkopers prijzen hun kachel aan als de Rols Royce onder de kachels maar in de praktijk valt het vaak tegen ,de Alteg bevalt mij tot nu toe het beste we stoken 30 jaar hout en hebben al een paar kachels gehad ,een massa kachel heb ik nog niet gehad ,gr J W
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door deleted »

@jwardenier,

Dit is Mees' prachtige zelfbouwkachel: viewtopic.php?f=3&t=1608&start=30

G
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door jwardenier »

Gandalf , bedankt dit is echt een heel mooi exemplaar, zou zo bij ons geplaatst kunnen worden .Ik ga ook dit topic nog eens goed doorlezen , erg handig dat er ook een materiaalstaat met kosten bij staat en dat de bouw uitvoerig besproken is . Hier kan ik wat mee ,en zal me zeker op weg helpen een goede afweging te maken. J W
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Altech fireview hoe stoken

Bericht door deleted »

Die eer komt Mees* helemaal toe. Ik meld het maar omdat ik de indruk had dat hij over je vraag heen gelezen had.
G
Plaats reactie