Kippenren, maar dan anders

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Kippenren, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

Als je in een landelijke omgeving woont, is het zeer eenvoudig een kippenren te maken. Met slechts een paar kippen heb je niet eens een ren nodig. Maar als het er tientallen zijn, wil je niet om de stront heen moeten lopen.

Tot voor kort had ik een ren, bestaande uit 20 bouwhekken. Dat werkt prima, maar te weinig oppervlak. In de winter een troosteloze kale, platgelopen vlakte. Nu kun je de bouwhekken steeds verzetten, maar dat is werk. Dus hebben we het anders gedaan: in plaats van de kippen opsluiten, hebben we onszelf opgesloten. Huis, afgegaasde moestuin, kippenhok en paddenpoel maken alle deel uit van de afscherming. De kippen kunnen alleen nog ons territorium bereiken via de weg of 250 meter omlopen rond de poel. Zover komen ze niet, want dan lopen ze onderweg al dat lekkers voorbij.

En ja, het bouw- en grasland van de buren wordt ook zaad- en piervrij gehouden. Alles bij elkaar scheelt het bijna de helft in het voer (lees: we gaan tweemaal zoveel kippen houden, want het graanvoer is afval en daarmee gratis) en bijna 100% in het drinkwater. De kippen geven de voorkeur aan troebel vijverwater boven kristalhelder leidingwater.

Vaak liggen de oplossingen voor je voeten, maar je kijkt er voorbij.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kippenren, maar dan anders

Bericht door Tim »

DJ,

Ik weet nog goed hoe vaak ik thuis in de stront stapte van de loslopende kippen. Ook hier was de groentetuin gesloten, flink hoog. Op zich is die poep niet erg, maakt het makkelijker af en toe één de nek om te draaien.

Alleen moet je routine maken van het afsluiten 's avonds. Één keer vergeten en de plaatselijke bunzing of vos is je dankbaar. En ongelijk kun je hem niet geven.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kippenren, maar dan anders

Bericht door jwardenier »

Nachts de bunzing wezel of de vos ,overdag de roofvogels de 13 e kip is onlangs gepakt door een buizerd en ook heeft de zeug er een sport van gemaakt kippen te vangen ,als ze er een heeft zet ze haar voorpoot er op en scheurt dan de kip kapot waarna ze hem opeet.
Dit gaat zo snel dat ik de tijd niet heb om over het hek te springen . De kippen lopen normaal gesproken hier ook los, moestuin is omheind en je kan schoon bij de voordeur komen, terras en voortuin zijn ook kip vrij ,op het erf geld, klompen aan of je hebt stront aan je schoenen.
Hekjes geven te veel beperkingen ,ik ga regelmatig met paard en gereedschap over het pad naar achter het land op .
De kippen zitten nu tijdelijk in het hok met ren en diepvries ,zo gouw de ooievaars weer terug zijn op het nest zijn de roofvogels weer weg en kunnen de kippen weer los.
Ook heb ik Kaapse eenden, tot nog toe lijken de roofvogels die met rust te laten, zij lopen nog steeds vrij om huis gelukkig blijven zij meestal op het gras ,bij hun uitwerpselen vergeleken is een kippenstrontje niet zo erg ,je kan er lelijk op uitglijden .
GR. J W .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippenren, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

Buizerds en sperwers zijn er genoeg hier, maar ze blijven van de volwassen kippen af. De kuikens groeien eerst op in een ren met afdak. Tegen de tijd dat de kloek ongedurig wordt en zich weer bij de harem wil voegen, mag alles vrijuit. Dat kost ooit een kuiken, maar zolang de kloek erbij is, valt de uitval best mee. Zeker als er voldoende bosplantsoen is om in te vluchten.

Ik fok alles op met een kloek. Daar leren de kuikens toch van. Als een goede kloek broeds is, dan krijgt die een handvol eieren en het broedmachientje gaat tegelijk mee op. Het is geen probleem om zo een 20-tal kuikens onder één kloek te leggen. De goeie kloeken krijgen een ringetje (tire-wrap), degenen die de klus niet afmaken gaan de diepvries in.

's avonds het luikje dichtmaken is een ritueel dat snel went. Een boer moet toch een beetje voeling met z'n vee blijven houden, nietwaar?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippenren, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

De bouwhekken die uitkomen in de vijver.
IMG_2117-2.JPG
Overdekte opfokren in twee delen. Het voorste deel is bedoeld voor een kloek met jonge kuikens. In het achterste deel groeien de jonge poulekes op, totdat ze te groot zijn voor de buizerd. De ren grenst aan de ren van de kippen, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Het nachthok van de jonge kippen kan in verbinding gesteld worden met het nachthok van de groten, zodat ze langzaam over kunnen huizen. Dit doorschuifsysteem van 3 nachthokken met aparte rennen bevalt prima.
IMG_2118-2.JPG
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kippenren, maar dan anders

Bericht door Tim »

John,

Ik vind deze oplossing te eenvoudig om te bedenken. Onlangs ontdekt dat dergelijk hekken ook nog eens een erg goedkope oplossing zijn. En het rot niet :). Tip: Als houthok?

En hij lekker flexibel, je maakt in een uur een nieuwe ren voor ze.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kippenren, maar dan anders

Bericht door deleted »

Mooi gedaan DJ.

Zie ik daar een afstandsbediening op de hokdeuren ?
Naast de luie zetel zeker zo'n bord met allemaal handels vanwaar het hele erf bestuurd wordt ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippenren, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

G,

Als ik m'n zetel op wieltjes zet, kan ik misschien alles daar vanuit bedienen.... Alle gekheid op een stokje, maar een touwtje, paar haakjes, een katrol en een kwartiertje werk is alles wat je nodig hebt om eenvoudig een luikje op afstand te bedienen. Wel zo plezierig: geen stront aan het schoeisel, geen geklim over fragiele gaas.

Tim,

Bouwhekken zijn goedkoop, duurzaam en flexibel in het gebruik. Voor een tijdelijke oplossing hoef je niet eens de betonnen voeten in te graven, je drukt de buisuiteinden in de aarde, schroeft de hekken onder een hoek met elkaar vast en het valt nooit om. Had ik veel eerder moeten bedenken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie