Houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

hier een plattegrond !
helaas op de kop , maar schat dat men het plaatje snapt :)
links onder bij het pijltje hangt bij ons de thermostaat van de centrale verwarming .
die geeft momenteel 17 gr aan terwijl hij op 14 staat ingesteld ( of te wel verwarming springt niet aan )
dat wil in mijn ogen zeggen dat ons kacheltje de warmte toch redelijk ver weg krijgt , in de kamer zal het ongeveer 23a25 gr zijn ( vrouwtje vind dit heeeeel leuk :D ) ps : ik ook wel hoor :lol:

rechtsboven is de voordeur , en rechts onder in de hoek zit de achterdeur .
ruimte waar de kachel staat is 4,5 x 3,5 meter keuken ong hetzelfde .
we hebben dan nog een hele zolder als verdieping maar daar zijn wij heel weinig (gedeelte hiervan is ook nog eens bij de garage getrokken)
totaal inhoud woning 625 m3 waarvan ongeveer 200 m3 garage ruimte is ( hier zit vloerverwarming in , maar doet het alleen als de verwarming aanspringt en de water pomp aan staat )
door de zolder loopt de ge-isoleerde schoorsteen pijp ( volgens de brandweer kon er niets mee gebeuren mocht er schoorsteen brand zijn , die zijn een keer geweest hiero )
deze schoorsteenpijp geeft warmte af zodat in ieder geval zeker niet vriest daar boven
Laatst gewijzigd door kockie op 11 dec 2013, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verkeerde afbeelding verwijderd
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

nu ik het toch snap , hier de foto zoals het beter leesbaar is :fff
Bijlagen
1386764377NIMAG0746.jpg
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachels

Bericht door ritsaert snijder »

Marcel,
De woning is inderdaad niet gemakkelijk te verwarmen vanuit een centraal punt. Ik vraag mij sowieso af hoe je er nu voor zorgt dat de badkamer warm is zonder dat de woonkamer snokkie heet wordt. Ik vindt dat nu al te heet.

Ik neig naar een houtgestookte cv.
groet!

Ritsaert
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

ritsaert snijder schreef:Marcel,
De woning is inderdaad niet gemakkelijk te verwarmen vanuit een centraal punt. Ik vraag mij sowieso af hoe je er nu voor zorgt dat de badkamer warm is zonder dat de woonkamer snokkie heet wordt. Ik vindt dat nu al te heet.

Ik neig naar een houtgestookte cv.
badkamer word indien nodig met een klein electrisch kacheltje verwarmd als we douchen of zo ( dus niet continue )
enne de vrouw heeft het graag lekker warm , dus die vind het niet te heet :wink: is er nu ook niet overdreven koud hoor ( ik kan er wel tegen zo , ben er tenslotte nooit lang aanwezig )

en ja we hebben ook zitten denken aan houtgestookte of pellet cv .
het is alleen er hangt nog een nefit van 40 kw van 9 jaar oud en weinig gebruikt ( hebben tenslotte veel kachel aan ) en heb eens gekeken wat die tweede hands opbrengen , maar dan denk ik van laat maar hangen waar die hangt ( in de bijkeuken met buffervatje van 80 liter ) ps die hing er al toen we het huis kochten 8 jaar geleden .
persoonlijk vind ik dit ook alleen interessant als ik dan ook alles warm krijg , dus ook warm water uit de kraan ( buffervat dus )
kan dan de cpl gas aansluiting eruit flikkeren.

waar gaan we die installatie dan plaatsen ? bijkeuken geen plek voor , garage giga groot maar maar klein werk gedeelte en die andere grote ruimte staat 4 koloms brug in met gerestaureerde auto erop .

dan misschien pellet kachel in kamer met verwarming erop aansluiten ?
dan moeten we verwarmingsbuizen naar die hoek zien te krijgen ( wat niet mooi word langs de muur/plafond op )
plus aanschaf van zo'n pellet kachel , fatsoenlijke €4500 tot €5000 plus aansluiten
hout cv kachel zou nog kunnen maar , tja die leidingen ? en ook dit is beter met buffervat

al met al ! dus in mijn ogen aanschaf fatsoenlijk goede betrouwbare hout kachel is de beste goedkoopste simpelste oplossing , in ons geval dan ?

hebben alwel eens gezegd grote verbouwing doen en dan de kruising kamer/keuken/slaapkamer/gangetje naar slaapkamer grote massa kachel van maken :D
maar dat is financieel weer ????????????????????

gr marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachels

Bericht door ritsaert snijder »

Marcel,
De kosten zijn heel hoog als je het laat doen. Doe je het zelf en regel je de materialen dan vliegen die kosten omlaag.

Een houtcv kachel geeft inderdaad veel techniek en een buffervat moet ook maar worden geplaatst.

Een massakachel op die plek is mogelijk. Maar ik vraag me af hoeveel kw je nodig zou hebben en of een massakachel (3 a 4 kw) dat wel kan leveren?
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Houtkachels

Bericht door Erikvr »

Als je aangelegen ruimtes ook wilt verwarmen heb je meer aan een convectie houtkachel. Die verwarmt de ruimte(n) sneller dan een stralingskachel. Kies dan een houtkachel met een hoog rendement (> 80%) en geen kolenkachel. De opbouw van een kolenkachel is anders dan van een HR-houtkachel.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachels

Bericht door ritsaert snijder »

Als je massakachel voldoende vermogen heeft en hij is continu warm dan verwarmt hij alle aanwezige massa op. Een convectiekachel maakt alleen snel de lucht warm en dat voor een beperkte duur en dus een beperkte opwarming van de massa. Comfort is een gemiddelde tussen de luchtwarmte en de massawarmte. Maar vaak zijn de ruimtes niet voldoende geïsoleerd ten opzichte van de beperkte warmte van de massakachel.
groet!

Ritsaert
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

Erikvr schreef:Als je aangelegen ruimtes ook wilt verwarmen heb je meer aan een convectie houtkachel. Die verwarmt de ruimte(n) sneller dan een stralingskachel. Kies dan een houtkachel met een hoog rendement (> 80%) en geen kolenkachel. De opbouw van een kolenkachel is anders dan van een HR-houtkachel.
ik was er al achter dat er verschil zat tussen de hout kachel cq hout/kolen kachel , maar zit hem dat nu alleen maar in het schudrooster of is er meer anders ????
verders geloof ik dat in ons geval de convectie kachel beter zou zijn , alhoewel we nu dus een ouderwetse potkachel hebben die het ook redelijk goed klaar krijgt zolang het niet te hard gaat vriezen

gr marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

ritsaert snijder schreef:Marcel,
De kosten zijn heel hoog als je het laat doen. Doe je het zelf en regel je de materialen dan vliegen die kosten omlaag.

Een houtcv kachel geeft inderdaad veel techniek en een buffervat moet ook maar worden geplaatst.

Een massakachel op die plek is mogelijk. Maar ik vraag me af hoeveel kw je nodig zou hebben en of een massakachel (3 a 4 kw) dat wel kan leveren?
klopt ritsaert , ik zou ook zoveel mogelijk zelf willen doen maar kan ook niet alles zelf helaas.
een massa kachel op die plek is mogelijk ja maar die verbouwing beginnen we voorlopig niet aan :?
heeft een massa kachel maar 3 a 4 kw ??? of is dat van bepaalde dingen zoals volume en massa afhankelijk ??

gr marcel
ritsaert snijder schreef:Als je massakachel voldoende vermogen heeft en hij is continu warm dan verwarmt hij alle aanwezige massa op. Een convectiekachel maakt alleen snel de lucht warm en dat voor een beperkte duur en dus een beperkte opwarming van de massa. Comfort is een gemiddelde tussen de luchtwarmte en de massawarmte. Maar vaak zijn de ruimtes niet voldoende geïsoleerd ten opzichte van de beperkte warmte van de massakachel.
ik heb wel eens het idee/gevoel dat als wij de kachel lang aan hebben gehad ( weken ) dat als hij dan uit is , dat er toch vrij lang warmte blijft in huis .
zou dit dan dus komen omdat bv binnen muren en meubels e.d. die warmte hebben opgenomen en ook weer afgeven ??
waarschijnlijk niet vergelijkbaar met een massa kachel , maar een beetje hetzelfde idee ???

gr marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachels

Bericht door ritsaert snijder »

Marcella
Een kolenkachel is niet echt ecologisch.

De verschillen tussen een gietijzeren convectiekachel en een zuivere massakachel zijn nogal groot. Ik vraag me af of je die verschillen voldoende in beeld hebt om een goede keuze te maken :( . Onze mails kruisten!

Maar ik laat je volledig vrij in die keuze :lol: .
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachels

Bericht door ritsaert snijder »

Marcella,
een convectiekachel verwarmt voor een groot deel de lucht. Ding wordt heel heet. Hierdoor krijg je ook stofverbranding maar ook luchtstromen. De convectiekachel wordt overdag intensief gestookt en is na het stoken koud.

een stralingskachel geeft constant warmte. Die stralingswarmte is bijzonder prettig en je kunt ook met een lagere luchttemperatuur af. De continue straling verspreid zich en maakt de massa warm. Je kunt de massakachel maar een paar keer stoken en het vermogen is dan ook laag.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachels

Bericht door kockie »

Als je meer over een massakachel wilt weten, moet je gewoon eens gaan kijken bij iemand die er eentje heeft. Zien en voelen geeft meer informatie dan er over praten. U bent hier van harte welkom.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Houtkachels

Bericht door rastaman »

Hi Marcel,
Als je inderdaad voor een "snelle houtkachel" gaat (lijkt me in jouw geval inderdaad geen slechte oplossing) kijk dan ook eens naar Dovre of Jotul. Dat zijn meestal nette gietijzeren kachels met een efficiënte verbrandingstechniek die verwarmen middels straling.
Ik ben zelf nog geen fan van ingewikkelde techniek in een kachel, hoe simpeler, hoe minder er kapot kan gaan :|

In een huis met dikke muren werkt een stralingskachel ook een beetje als een massakachel, je slaat dan een forse portie warmte op in je kamermuren, als je tenminste genoeg afstand van de kachel kan houden qua zitplek, anders bak je een beetje weg. Als de muren in de hoek waar jullie kachel staat een beetje massief zijn kan je dat echt meerekenen als opslagbuffer.

Ik zou zelf nooit voor een convectiekachel gaan met warme lucht, dan zit je de hele tijd aangebakken lucht met stofschroei te happen. je kan beter je ruimtegebruik aanpassen aan de verschillende temperatuurzones van het huis. Met geregeld stoken en een goede isolatie kom je naar mijn ervaring echt een heel eind.

qua kachel:

Ik ben zelf een fan van de Jotul118CB (de moderne uitvoering met een goedwerkende secundaire verbranding en goede regelbaarheid). Was voor ons helaas veel te veel vermogen maar zou bij jullie wel van pas kunnen komen.
Kost nieuw rond de 1700 euro en staat soms voor minder dan de helft op marktplaats.
http://link.marktplaats.nl/746906074 Ik zou bij die wel het moderne deurtje regelen, omdat het zicht op het vuur toch een meerwaarde heeft ( qua WAF en stooktechnisch omdat je ziet wat je doet)

Ook Dovre maakt nette kachels waar de reserveonderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn in belgie en nederland.
Er staat nu een mooie Model 760 CB (11Kw) in emaille op marktplaats.
http://link.marktplaats.nl/748235762

Succes met kiezen
groeten Menno
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

ritsaert snijder schreef:...De convectiekachel ...stralingskachel... prettig en je kunt ook met een lagere luchttemperatuur af.
qua stralingswarmte zijn wij er wel uit dat dat beter is en fijner is , de godin 3721 van ons valt ook onder een stralings kachel ?????? toch !!!!!!!!!!!
convectiewarmte (blazen van warme lucht doet me denken aan electrische kacheltje met zo'n ventilator , of zoals je vroeger wel eens die convectie roosters in de vloer had ! krijg je zo'n droge lucht van
kockie schreef:Als je meer over een massakachel wilt weten, moet je gewoon eens gaan kijken bij iemand die er eentje heeft. Zien en voelen geeft meer informatie dan er over praten. U bent hier van harte welkom.
die houden we zeker effe in ons hoofd , leer graag wat bij en praktijk voorbeelden en zien werkt bij mij beter :)
rastaman schreef:...
Ik ben zelf nog geen fan van ingewikkelde techniek in een kachel, hoe simpeler, hoe minder er kapot kan gaan :|
net als een auto met allemaal electronische snufje tegenwoordig . maakt het wel gemakkelijker en luxer maar kan allemaal kapot , en dan heb je de poppen aan het dansen

.
Rastaman schreef: qua kachel:

....Jotul118CB ... Dovre

die jotul word het niet qua uiterlijk :?
de dovre had gekund maar de kleur ??
wat vinden jij/jullie evt van de Jacobus 12 http://www.jacobus.nl/ ( iemand ervaring met deze kachel ? )schijnt meer als 80% rendement te hebben (kan iedereen wel zeggen , maar ik weet niet waar ik dat kan controleren) maar geloof ook niet zo dat een bedrijf zomaar iets roept , want dan krijg je toch gauw een slechte naam .
wij vinden het in ieder geval een mooie kachel , simpele techniek , goede verbranding zegt men .
is een echte houtkachel , enigste nadeel misschien is cpl staal (voor zover dat een nadeel is) en geeft stralings warmte (alleen als die aan is dus , zal gauw weg zijn als die eenmaal uit is ) en daar hebben we het dan wel weer OOK convectie warmte

gr marcelle
Laatst gewijzigd door kockie op 12 dec 2013, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Houtkachels

Bericht door gerard »

rastaman schreef: kijk dan ook eens naar Dovre of Jotul. Dat zijn meestal nette gietijzeren kachels met een efficiënte verbrandingstechniek die verwarmen middels straling.
@Marcelle en Menno,
Ik reken deze metalen kachels, ondanks hun aandeel stralingswarmte, gewoon tot de “confectiekachels”. Branden ze niet, dan zijn ze al snel koud. Een metalen kachel (althans de meesten) geeft weliswaar stralingswarmte maar vooral veel confectiewarmte. Het staal wordt heet, de in verhouding koude lucht die in contact is met het kacheloppervlak wordt warm en stijgt (wordt lichter) en koude lucht neem de plaats in van de opgewarmde lucht…..En jawel, de confectiestroom is ontstaan. Meet bij deze kachels maar eens het verschil in temperatuur onder het plafond, en meet daarna eens bij de vloer, knetterwarm boven, koel aan de voeten. De stralingswarmte bij een stalen kachel is bovendien veel agressiever dan bij een massakachel zoals bv. een finoven. Eventjes dichtbij kruipen is lekker, maar al snel wordt het veel te warm en ga je bij deze kachels afstand houden. Of, wat helaas veel mensen doen, de kachel knijpen. En daar gaat het dan met efficiëntie en milieu volledig mis.

Dit soort kachels zijn tegenwoordig zeker in staat om schoon te branden, maar helaas alleen op vol vermogen. En zo’n plons hitte wil je niet de ganse dag, gevolg …..kleinere ladingen……wat weer resulteert in vuilere verbranding.
Een dagje Jacobus12 op vol vermogen? Ik moet er niet aan denken (al moet je dan gelukkig geregeld naar buiten hout halen, even frisse lucht…) Liever een Jacobus6 op vol vermogen, alleen heeft die een kleine stookkamer en ben je daardoor dus de ganse dag druk met hem hout te ”voeren”.
Succes met de keuze.
Groet,
Gerard
Plaats reactie