namaak Jotul kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

namaak Jotul kachel

Bericht door dr plop »

Op een tweedehandswebsite een 'Jotul' kachel (118) gekocht voor 200 Euro. Na eventjes op internet gezocht te hebben blijkt het overduidelijk een namaak te zijn. Er staat bvb geen 'Jotul' op de voorplaat. Ook het tekstje vooraan ontbreekt. En ook staat er nergens een serienummer of dergelijke op de onderdelen.

Nu, langs de andere kant heeft de kachel 20 jaar dienst gedaan zonder problemen. Een paar jaar langer zal het nu ook nog wel zijn ding doen. Tegen dan hebben we een RMH of zo iets.

Maar mijn vraag: zijn er dingen die ik kan doen om de kachel toch beter te maken of een midlife upgrade te geven.
Bvb: die vuurvaste touwen vervangen. (Zou daar asbest kunnen inzitten?). Dien ik alle stukken uit elkaar te halen om de voegen terug dicht te maken?

Of zijn simpelweg gevaarlijk en gebruik ik die beter niet.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door Pieke »

Ziet er leuk uit, maar ik zie toch graag een vuurtje branden. Steek 'm buiten 'ns aan en kijk of ie ergens lekt, als je 'm maar kort wilt stoken kun je misschien met kachelkit wat naden dichten.Asbest wordt al 20 jaar niet meer beroepsmatig toegepast en óf het asbest bevat weet ik niet, gewoon even nat maken en dan voorzichtig verwijderen.

Ik heb zelf ook een oud opknappertje staan, dus ik volg het met belangstelling.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door Pietje »

Los van of 'ie nog gevaarlijk is, zou ik dit soort mormels niet willen stoken. Verbrandingsgassen worden door het gietijzer veel te vroeg afgekoeld, wat tot veel overbodige rook zal leiden. Je omgeving zal het waarderen als je een modernere kachel gaat kopen... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door dr plop »

@Pieke:

Ik snap niet volledig waarom deze kachel *meer* rook zou ontwikkelen. Ik dacht dat rook vooral waterdamp was afkomstig van het gebonden en niet gebonden water in het hout. Het verband met het type kachel is me niet duidelijk. Bij een beter kachel (=hogere verbrandingstemperatuur) blijft de hoeveelheid waterdamp toch hetzelfde? Veel anders dan verdampen en ontsnappen via de schouw kan ik niet bedenken. Dus, met mijn beperkte kennis van de materie, denk ik dat het vooral gaat over *droog* hout.

En ja, we zouden graag een betere kachel kopen. Denken zelfs al jaren aan de Bergkachel. En de rocket ontwikkelingen boeien me ook.Maar eerst moet er nog zoveel gebeuren in het huis vooraleer we z'n kachel zelfs al kunnen plaatsen. Eerst willen we ons geld steken in betere isolatie en ventilatie. En nu tweemaal kosten doen (schouw, fundering, ...) om een massakachel te plaatsen is er net iets over. Maar mocht u een betaalbaar alternatief weten: graag!

mvg
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door Pieke »

Dr Plop, ik heb het nergens over "meer rook ontwikkeling" , dat was Pietje. Hij had ook als eerste kritiek op mijn opknappertje-projectje, en dat heb ik graag!!

Mijn kennis van die materie is overgens ook maar beperkt.

Ik wil zelf in de toekomst ook een betere kachel aanschaffen en net zoals jij stel ik ook prioriteiten.Wat ik nu heb staan, voldoet voor mij op dit moment, maar het kan zeker beter.Maar dat brengt idd een bepaalde investering me zich mee. Zo'n rocket 177 gietstuk schijn je al voor enkele 100'en euro op de kop te kunnen tikken. Lijkt me een voordelige tussenoplossing.

Gr. Pieke

P.s. U mag tutoyeren, hoor
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door Dutch John »

Ik vermoed dat de vaak gehoorde uitspraak dat een gietijzeren kachel vuil zou stoken veel te gegeneraliseerd is. Je kunt ook omgekeerd redeneren: een gietijzeren kachel warmt zeer snel op en kan vaak zijn warmte dan niet meer kwijt. Brandt dan schoon, maar voor de mussen. Een verkeerd geconstrueerde massakachel kan te lange tijd een te koude stookruimte hebben en zo vuil, maar efficiënt branden.

Ik zou zeggen: gewoon stoken. Inderdaad wel even nieuw kachelkoord plaatsen en andere lekkages afkitten. Als je bang bent dat het oude koord asbest bevat, sproei het dan nat, zodat het niet kan stuiven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door Pieke »

Dutch John schreef:
Ik zou zeggen: gewoon stoken.
Mee eens!
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door dr plop »

Okay. Ik zal het proberen.
Buiten een opstelling. Schoorsteen van een meter of 3.
Een keer voor de 'midlife upgrade' en eens erna.

Voor de dichting van de vaste onderdelen: is dit de zwarte mastiek van 1200 graden die ik nodig heb?
En voor de dichting van losse onderdelen zal ik kachelkoord gebruiken.

Kent iemand een goed merk of online-winkel?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door Pieke »

Niks schoorsteen..... droog gras erin, aanmaakblokje, deurtje dicht, oogjes open en desnoods eventjes de rookgasuitgang afdekken.

Zo deden de indianen het vroeger ook. :wink:

Branden zal ie wel, je moet op dit moment alleen uitvogelen of ie lekt.

Ik gebruik gewoon kachelkit, vervolgens rustig stoken zodat ie kan uitharden,1200 graden lijkt me ruim voldoende. Voor online shoppen, gewoon ff die Google aanzwengelen, is genoeg te vinden.

Dokter, u heeft trouwens een PB.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door holtere »

Je kunt de verbranding wel verbeteren met eenvoudige middelen!
Haal de gietijzeren binnenplaten eruit en vervang ze door vermiculieteplaten of door dunne chamotteplaten. Verbranding is dan veel beter!
Let wel op je afgastemp! Die wordt ook veel hoger als je hard stookt!

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door Pietje »

Twee huizen verder hebben ze precies deze Jotul. Ondanks dat de eigenaar zijn best doet "schoon" te stoken heeft de buurt veel meer last van stank dan toen hij nog een Leenders had.

"Wij", houtstokers, dienen in ons eigen belang er voor te zorgen dat overlast zeer beperkt blijft, want anders kun je er gif op innemen (;-) ) dat houtstoken aan banden wordt gelegd. Vandaar mijn inbreng 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door Erikvr »

holtere schreef:Je kunt de verbranding wel verbeteren met eenvoudige middelen!
Haal de gietijzeren binnenplaten eruit en vervang ze door vermiculieteplaten of door dunne chamotteplaten. Verbranding is dan veel beter!
Let wel op je afgastemp! Die wordt ook veel hoger als je hard stookt!
Onverstandig, de kachel is ontworpen om via de gietijzeren binnenkant zijn warmte af te staan. Door de binnenkant te isoleren stuur je de warmte alleen maar 'schoon' de schoorsteen in.
Bij mij in de buurt zitten ook een aantal 'stinkers', je kan ze makkelijk herkennen door de zwart/bruin gekleurde condensaat wat van schoorstenen de dakgoot in druipt..

gr
Erik
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door Dutch John »

Inderdaad. Als je zelf bezig bent met schoon stoken, bestudeer je elke trekkap die je voorbij fietst. Je pikt de nathoutstokers en achtelozen er zo uit. Maar ik blijf van mening dat een goede stoker met droog hout ook een Jotul schoon kan bedienen. Je zou het doosje ook nog kunnen ombouwen tot een brievenbusrocket (of heeft het beestje al een andere, echte naam?). Natuurlijk moet er wel een bell oid bovenop.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door holtere »

Onverstandig, de kachel is ontworpen om via de gietijzeren binnenkant zijn warmte af te staan. Door de binnenkant te isoleren stuur je de warmte alleen maar 'schoon' de schoorsteen in.
Alsof je dat al geen winst kunt noemen :?

Je bekleed ook alleen de verbrandingsruimte en niet de hele kachel van binnen. Resultaat is dat de verbranding een stukje heter / schoner wordt. Nadeel is dat je minder staal direct verwarmt maar in praktijk merk je dat verschil niet door de grotere hitte.
Dat het nooit ècht goed komt is duidelijk maar verbetering is wel mogelijk!

grz,
Holtere
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door dr plop »

n'ja. Een bell erop. Dat was mijn plan met het huidige, iets kleinere, kacheltje.
Helaas: een dikke no-way van mijn vrouwtje.

Nu, een voordeel van de *fake* kachel is dat ik zonder veel hartpijn de pootjes kan inkorten zodat de nieuwe kachel perfect in de bestaande dwarsbuis op de hoogte van de huidige kachel kan. Geen breek, kap en prutswerk.
Plaats reactie