grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

gwenne001
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2013, 23:30

grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door gwenne001 »

hallo,
ik heb hier een grondwaterput liggen maar krijg het lastig om het water op te pompen.
oorzaak boomkweker in de buurt heeft diepe put geboord.
gevolg het water in mijn put zakt te laag om het nog te kunnen oppompen met een zuigerpomp, ik denkwel dat er nog water in zit want de put is 50m diep maar kan met men stork maar tot een meter of 8-9diepte opzuigen. heeft iemand hier een oplossing voor?

heb zelf al zitten denken aan airlift maar ik weet niet of dit wel geschikt is voor drinkwater?
of dacht ook al op boven druk op de put te zetten zogezegd de atmosfeerische druk te verhogen om zo dieper te kunnen aanzuigen maar weet niet of dit zou werken
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door Paul Joosten »

Kan je geen dompelpomp naar beneden laten zakken?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door David86 »

Om de 50 meter te halen zul je toch een apart pompje moeten hebben.

Pompen die een onderdruk van 5 bar (op 50 meter) aan de zuigzijde verdragen vind je niet bij de gamma of praxis. Een dompelpomp die minimaal 6 bar overdruk aan de perszijde heeft ook niet...
..
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door Paul Joosten »

Wanneer ik de vraag lees lijkt me dat (nog) niet nodig want kennelijk was het niveau tot voor kort nog geen tien meter. Dan wordt het niet snel ineens 50 meter hoop ik!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door Dutch John »

Geen enkele pomp in deze wereld kan water dieper dan 10 meter (theoretisch 9,8 m) aanzuigen. Is de aanzuighoogte groter, dan moet de pomp naar het water. Een dompelpomp. Kun je de waterstand peilen? Overigens houd je steeds minder persdruk over, als het waterpeil daalt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
gwenne001
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2013, 23:30

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door gwenne001 »

Ik zei gewoon dat mijn put ongeveer 50m is. Het water komt nog net op een meter of 8 te staan. Denk ik het aanzuigende gazet nog net maar heel moeilijk en was een van de dagen niet meer.
Ik weet dat ik eigenlijk een dieptepunt moet hangen maar de diameter van de put is maar 50mm dus is een dieptepunt onmogelijk.
Zou het idee Ven perslucht op het wateroppervlak te zette werken, of duw ik dan het water gewoon weer in de grond?
Op heester iemand ervaring met airlift?
Ook andere oplossingen nog altijd welkom
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door Pigion »

Airlift gaat m.i. niet werken.

Perslucht op de bron zetten kan wellicht werken voor korte tijd als de buitenste buis (wordt casing genoemd in de prof. wereld) 100% dicht is. Met het verhogen van de druk heeft ook gevolgen t.a.v. het toestromen van water uit de watervoerende laag naar de put.

Ik denk dat je beter kan informeren naar het boren van een 4" put. Hier in Drenthe wordt daarvoor E 35 per meter gerekend.
Diepwel-pomp gaat snel richting E 800,- a E 1000,-. Daar komen nog toeters en bellen bij.
Pigion
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door PaulBE »

Ik heb hier een heel oud systeem waarmee ik met een compressor lucht in m'n boorput blaas. Water loopt dan over van die boorput in een gewone betonnen tank van 3000l en van daaruit gebruik ik het dan met een gewone aanzuigpomp.

Die put moet iets van een 30m zijn heb ik me laten vertellen. De compressor staat op 1bar als het water aan het overlopen is dus duwt de lucht het water 10m omhoog als ik het goed voor heb. Waterniveau staat dus op -10m.

Is dat zo'n "airlift" systeem? Die term had ik nog niet gehoord.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Inderdaad, opzuigen van theoretisch meer dan 9,8 m diepte gaat niet. Het water zal dan gaan koken en stoom vormen (weliswaar misschien maar van 12°C, maar toch. De pomp zuigt dan dus geen water meer aan. In de praktijk ligt de waarde meestal ergens tussen de 7 en 9 meter (afhankelijk van de NPSH van de pomp).
Druk op de bron zetten gaat niet werken. De waterspiegel wordt omlaag geduwd...
Een airlift kan wel werken, maar dan moet U daarna water en lucht weer scheiden, voordat het water naar een gewone pomp gaat.
Overigens gaat met dat alles het rendement er niet echt op vooruit.

Misschien toch handig om over een nieuwe bron na te denken.
Dit is eventueel ook zelf te maken. Ik vind dit zelf altijd een heel erg informatieve site om ideeën op te doen: http://www.drillyourownwell.com/index.htm
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door nck »

Er is nog 1 truc die ik nog niet gezien heb hier en dat is de het tegenovergestelde wat t.s. beweerde.
in plaats van druk op de bron te zetten deze juist zo goed mogelijk proberen af te dichten. Dus vacuüm trekken. Soms wil dit wel eens helpen om de toestroom van het water te versnellen.
Ikzelf bezit een vrij grote beregeningsbron van ook ongeveer 50 meter diep en die dicht ik ook wel eens af om het weer goed aan de gang te krijgen.
Het lijkt soms of de filterbuis als het ware dichtslibt en weer goed gangbaar gemaakt moet worden.

Wanneer ik deze bron af en toe verhuur voor beregening wordt er in korte tijd zoveel water onttrokken dat je dit niet merkt, maar met mijn pomp van ruim 6 m3 heb ik ook wel eens lucht gezogen. Flink doorpompen is bij mij dan de remedie met eventueel goed afdichten.


Bij de weg, een onderdruk van 5 bar is toch als geintje bedoeld denk ik.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door kockie »

Offtopic gedeelte is geheel integer afgesplitst naar het café.

Svp hier verder over de diepe bron.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door Pieke »

In mijn zoektocht naar een klein dompelpompje kwam ik deze tegen.
Op aanvraag kunnen we zelfs12 volt pompen leveren die het water 100 meter hoog kunnen opvoeren.


Lijkt me een typvautje, maar wie weet......

http://www.heg-solutions.nl/index.php?r ... path=35_49
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door Tim »

Pieke,

100mtr is 10bar. Voor een bronpomp nog niet bijzonder. Grote verschil is dat ie in de bron hangt.

Dat past hier niet.

Tim
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door Jan. »

gwenne001,

met welk doel wil je deze bron gaan gebruiken? Doorlopend of af en toe?

Als het grondwaterniveau nu op 8 m onder het m.v. staat, is dit dan tijdelijk? Wanneer je buurman zijn bron aanspreekt?

Op dit moment is de gemiddelde grondwaterstand nog niet op het laagst punt, dat zal zo medio augustus zijn denk ik.

Als je dus de mogelijkheid hebt om een buispomp te plaatsen, zul je die gewoon op een bepaalde diepte in de bron kunnen hangen [ de opvoerhoogte van de pomp wordt meestal aangegeven in mtr, daarnaast heb je de capaciteit in m3 p/u en meestal word aangegeven hoeveel KW de pomp is.

Welk voltage wil je gebruiken?

En als je er helemaal niet uitkomt zou je de buurman eens naar de vergunning voor zijn bron kunnen vragen.Misschien valt er iets te regelen?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: grondwaterput aanzuigdiepte vergroten

Bericht door Chicken Power »

Voor degenen die nog niet bekend waren met water verplaatsen door een airlift:





Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie