Neonicotinoïden en bijen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Neonicotinoïden en bijen

Bericht door Anne2 »

In maart 2011 was er een uitzending van Zembla over neonicotinoiden en het effect op bijen. Gisteren was er een vervolg die liet zien dat er niets is veranderd wat betreft toelating van deze pesticiden, in tegendeel zelfs dit middel mag nu op meer gewassen gebruikt worden.

In die tijd was ik nog imker en ik herinner mij dat de conclusie van bijenhouders was dat de oorzaak van de dood van bijenvolken was:

Gebruik van neonicotinoiden
Varroamijt
Minder dracht planten

Deze oorzaken versterken elkaar met de dood als gevolg.

Wat mij toen verbaasde is dat er geen goed onderzoek was gedaan en het middel niet werd verboden tot dat onderzoek wel was gedaan, i.p.v. doorgaan tot er bewezen is dat het slecht is. Dat vond ik de omgekeerde wereld. En dat een universiteit dat onderzoek doet afhankelijk is van het bedrijfsleven. Ik geloof niet dat een bedrijf wetenschappelijk onderzoek uit idealisme sponsort. Ik vind het zeer verontrustend dat het bedrijfsleven zoveel invloed kan hebben, met als enig doel winst maken.

Overigens dat onderzoek was al wel in het buitenland gedaan, en ik vraag mij ook af waarom toelating in elk land opnieuw bekeken moet worden door eigen universiteiten.

Wat ik mij ook afvraag is dat als bijen last hebben van dat gif, of wij dat dan niet hebben, los van dat bijen een onderdeel van de voedselketen zijn. Dat ondergedompelde zaad geeft dit gif in de hele plant af en wij eten dat weer, het zij direct, hetzij indirect door vleesconsumptie.

Ik wil geen zaad dat ondergedompeld is in welk gif dan ook. Ik wil geen "roundup ready" zaad, en steriel zaad. Ik wil respect voor de natuur en ons leven.

Ook in deze tijd van zaad bestellen zou ik daarom biologisch zaad nemen (en zaadvast). En kijk eens naar zaadruilbijeenkomsten.

Denk ook eens aan drachtplanten planten en insectenhotels maken.
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Neonicotinoïden en bijen

Bericht door Lycopoda »

Het nieuws lijkt langzaam door te dringen, zie persbericht van de WUR:
http://www.wageningenur.nl/nl/show/Neon ... -bijen.htm
Na eerst glashard ontkennen (zie vorige Zembla), hebben ze toch het licht gezien.
Helaas rijkelijk laat.

Toch denk ik dat voedselgebrek (nazomer/herfst) ook zeker een belangrijke rol speelt.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Neonicotinoïden en bijen

Bericht door Tilia »

De vlinderstichting heeft een onderzoek uitgevoerd naar de relaties tussen voedselbeschikbaarheid en de sterke achteruitgang van het aantal vlinders; hier was een sterke relatie tussen. Vlinders worden veel als gidssoort gezien, dus naar mijn idee is deze conclusie door te trekken naar alle nectar- en stuifmeeletende organismen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Neonicotinoïden en bijen

Bericht door Tim »

Pesticiden en bijensterfte

22-04-2013

Veel imkers zien dat hun bijenvolken massaal sterven. De oorzaken liggen in een gebrek aan biodiversiteit, plaagdieren en het gebruik van bepaalde pesticiden, de zogeheten neonicotinoïden. Deze worden niet alleen in de landbouw gebruikt, maar ook in de achtertuin.

Op deze manier wordt bij bestrijding van mieren, luizen of ander ongedierte, de honingbij ongewild slachtoffer van de giftige pesticiden. Radar onderzoekt de voorlichting bij tuincentra over neonicotinoïden.


http://www.trosradar.nl/uitzending/volg ... erfte/?p=1
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Neonicotinoïden en bijen

Bericht door Anne2 »

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Neonicotinoïden en bijen

Bericht door Anne2 »

Er is een ban voor 2 jaar. Staat niet bij of dit voor alle neonicotinoiden geld.
Eerder werd er bij kassa gesproken over 2 soorten die hieronder vallen.
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Neonicotinoïden en bijen

Bericht door Rudy Martens »

In mijn tuin zie ik momenteel veel darren.
En darren zijn volgens diverse bronnen afkomstig van onbevruchte eitjes (hun vader is hun grootvader...). M.a.w.: Er moeten ergens in de omgeving bijen zijn.
Ook zie ik die darren gretig in de bloemen van de reine-claude- en appelboom zoeken (naar nectar?).
Ikzelf en mijn buren sproeien met niks.
Rondom ons zijn enkel koeienweiden en ik zie die koeienboeren ook met niks op het gras sproeien. Ze zetten er schapen op voor de planten die niet door koeien worden opgegeten.
Kan ik dan besluiten dat de toestand hier ter plaatse nog redelijk goed is?
Ik overweeg om achter in de tuin toch een bijenkorf te plaatsen.
Goede raad is welkom.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Neonicotinoïden en bijen

Bericht door Lunch »

Klinkt als een goed idee maar het is wel aan te raden om van te voren een imkercursus te doen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Neonicotinoïden en bijen

Bericht door Anne2 »

Als je liefde hebt voor insecten en elke week een middag in de kasten (korven zijn niet zo gebruikelijk meer) wil werken is het misschien wat. Bedenk wel dat het niet vanzelf gaat. Eerst een cursus volgen is goed idee, kan je zien of je het leuk vind. De meeste imkers stoppen binnen 3 jaar en je bent heel wat geld kwijt voor je kan beginnen.

Bijen halen hun voedsel tot 3 km afstand alle kanten op, en op gras is niets te halen. Dat is ook waarom biologisch dynamische honing niet bestaat uit NL.
Plaats reactie