Blijft kelder koud met vriezer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johan Bosma
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2012, 22:45
Locatie: Den Haag

Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door Johan Bosma »

Wij hebben een koude (prefab) kelder van ca. 20m2 gepland bij onze te bouwen passieve woning, en willen graag dat deze kelder koel blijft en zonder condens. Is het verstandig om een vriezer (A++(+), 200kWh/jaar) in die kelder te plaatsen? Of gaat er dan van alles condenseren en opwarmen?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door David86 »

Opwarmen wel, als hij opwarmt zal hij niet zomaar last krijgen van condens, dat lijkt me meer een koude probleem.
..
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door stillekracht »

Daar ga je niets van merken van dat hele kleine beetje warmte. Het is pakwek 0,5kW per 24uur. Dat is voor zo'n ruimte met zoveel beton helemaal niets.

De massa van de kelder (dik beton 25cm?) warm je niet zomaar op.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door David86 »

De temperatuur stijging zal zoals stillekracht al zegt denk ik ook minimaal zijn. (had ik wat duidelijker in kunnen zijn)

Warmte energie en elektrische energie staan in een warmtepomp systeem overigens niet gelijk, de pomp kan meer warmte energie "maken" dan dat hij elektrisch verbruikt..
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door Dutch John »

Je gaat wel condens en schimmel op de vriezer zelf krijgen, omdat die uiteindelijk kouder is dan de omgeving. Is niet veel, maar wel genoeg voor een maandelijkse wasbeurt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door holtere »

Misschien zijn de vrieskisten zoveel beter zijn geworden? Ik twijfel eraan..mijn ervaring is dat een vrieskist je kelder wel degelijk opwarmt. Voldoende om niet echt geschikt meer te zijn voor opslag van groente en fruit. De kou is er echt af.
Ik spreek wel over 20 jaar geleden maar toch :?

Grz,
Holtere
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door David86 »

Wellicht is het extra isoleren van de vrieskist een optie. Hij zal dan nog minder kou verliezen en dus minder warmte maken...

Of de warme kant in een "box" schuiven en die naar buiten ventileren.. Er moet wel een list voor te verzinnen zijn denk ik.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door frans »

Johan Bosma schreef:Wij hebben een koude (prefab) kelder van ca. 20m2 gepland bij onze te bouwen passieve woning, en willen graag dat deze kelder koel blijft en zonder condens.
Een koele ruimte in een warme omgeving, dan is condens net zo normaal als een beslagen enkel glas raam in de winter.
Om die reden stook ik in de zomer mijn ondergrondse hok in de zomer af en toe iets warmer om regenbuien :mrgreen: binnen te voorkomen.
En de zaak dichthouden natuurlijk....
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door Jan. »

Is het verstandig om een vriezer (A++(+), 200kWh/jaar) in die kelder te plaatsen?
Natuurlijk is dat verstandig, al was het maar om ons op de hoogte te houden. :wink:

Er zit geen levensgevaar bij, denk ik? :fff en je kunt de vriezer toch altijd weer ergens anders plaatsen?

Ik zou wel opletten met ventilatie en vocht combinatie electra.



Beetje oftop.

Zelf hebben we afgelopen voorjaar een koelcel gebouwd.
Met daarin een kleine vriezer en een koelkast.
De verdampers staan door de geisoleerde wand en kunnen zo hun warmte kwijt.

Hierin heb ik geen condensvorming kunnen ontdekken.

We bewaren hierin onze wintervoorraad en bewaren er de zaden een pootgoed.

Op de warmste dagen, afgelopen zomer, kwam de temperatuur niet boven de 11 graden celsius.
Terwijl tijdens de koudeperiode de temperatuur niet onder de 3 graden is geweest.

Door de vloer loopt een slang [vloerverwarming] het is nog de bedoeling dat deze komend jaar definitief aangesloten gaat worden op de grondwaterpomp. Welke we voor vanallesennogwat gebruiken.

We hebben al eens proefgedraaid, maar hadden nog geen periodes om te vergelijken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door benthuis »

Jan. schreef: Zelf hebben we afgelopen voorjaar een koelcel gebouwd.
Met daarin een kleine vriezer en een koelkast.
De verdampers staan door de geisoleerde wand en kunnen zo hun warmte kwijt.
Ook off topic, :pp
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door David86 »

Verdampen= warmte uit omgeving onttrekken (= koud maken, gebeurt in de koelkast/vriezer)

Condenseren= kou uit omgeving onttrekken. (= warmte afgeven, gebeurt achter de koelkast/vriezer)

Dat apparaat achterop je vriezer/koelkast= warm, het onttrekt koude uit zijn omgeving (staat zijn warmte af) om het condenseren van het koelmedium te faciliteren. Het medium passeert hierna een ventiel dat zorgt voor een onderdruk aan de zuig kant van de compressor. In dit vacuüm verdampt (word gas) het medium sneller, voor verdamping is warmte nodig, dat onttrekt hij uit de koelkast/vriezer, dit gas passeert de compressor om komt zo op een overdruk, die overdruk zorgt er voor dat hij sneller condenseert (vloeibaar word) , om dat te doen moet hij warmte afgeven aan zijn omgeving, dat doet die "radiateur" die je achterop je koelkast vind. Dat maakt hem een "condensator" geen "verdamper" (volgens mij)


Mierenneukerij m.b.t. dit draadje maar wellicht handig voor toekomstige discussies.

Groeten,
..
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door andre »

Hallo Johan en de rest

Wij hebben de vriezer ook in de kelder,
Deze is naar 3 kanten van het huis geventileerd, en de houtkachel haalt zijn lucht uit de kelder,
Oftewel de kelder wordt goed geventileerd de kelder is nu (febr) 12,5 graden,
volgens mij in de zomer een graad warmer, als ik me het goed herinner.

Eerst hadden we de vriezer niet in de kelder staan, toen was hij niet veel kouder, maar dit kan ook niet lijkt me.
De aarde is op die diepte niet veel kouder.

Groeten Andre
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door Jan. »

Dat laten we dan eerst maar even zo :mrgreen:

Totdat onze camera obscura ut weer doet.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door Jan. »

Beetje oftopic, maar iemand vroeg om plaatjes.



De vloer koeling zal ik maar niet kieken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Johan Bosma
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2012, 22:45
Locatie: Den Haag

Re: Blijft kelder koud met vriezer

Bericht door Johan Bosma »

Allen bedankt, we gaan de vriezer in de kelder zetten, en mochten er problemen optreden laat ik het weten.

Tja, foto's, tellen impressies ook?
http://www.zeinstraveerbeek.nl/nieuwbou ... -haag.html

Bijlagen
eh22.jpg
eh22.jpg (63.19 KiB) 9059 keer bekeken
Plaats reactie