aflossen of investeren?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

aflossen of investeren?

Bericht door Mees* »

We willen dit jaar eens kijken wat we met dat levensloop potje moeten doen. Aflossen van een stukje van de (niet te grote) hypotheek ligt het meest voor de hand, maar een paar zonnecollectoren op het dak is op zich ook wel een leuke investering.
Zou er zo kort door de bocht een uitspraak te doen zijn welke van de twee het meest economisch is (geen ecologische vraag)?
Wie?

Oi,
Mees
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: aflossen of investeren?

Bericht door ritsaert snijder »

Mees,
Financieel gezien hangt dat af van de rente die je betaalt op je hypotheek en die je gaat betalen en de mate waarin je de rente mag aftrekken.
En het hangt af van het rendement die je kunt halen op je zonnepanelen.

De rente op de hypotheken zijn nu laag (3-4 procent) en dat mag je nog aftrekken. Het rendement van een zonnepaneel is een stuk beter (hangt af van plaatsing, inkoop en DHZ, 10 -15 procent). Maar je moet wel de investering eerst terugverdienen.

Financieel economisch kunnen zonnepanelen een stukje interessanter zijn. De valkuil is wel dat je de maandelijkse winst voor leuke dingen gebruikt. Nou ja dat kan je ook zien als voordeel!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: aflossen of investeren?

Bericht door pelletpower »

Mees, de terugverdientijd van collectoren is groter dan die van panelen en die heb je al genoeg geloof ik. Dan kijk je dus alleen naar de centen. Terugverdientijd is een vervelende term, waar bij een badkamer nooit over gesproken wordt.
Aflossen of niet hangt ook van de hoogte van je hypotheek af denk ik. Aflossen is op het moment wel populair, ik hoor het veel in mijn omgeving.
Wat we wel doen, is het uitgespaarde geld opzij zetten om vervolgens af te lossen. Dit is een beetje een omweg, maar wel met hetzelfde effect. En als het meezit nog een beetje een hefboom. Denk aan crowdfunding bijvoorbeeld als je genoeg panelen en collectoren hebt.

Wat de rente in de toekomst gaat doen weet natuurlijk niemand. Van het weekend las ik in het brabants dagblad dat de VS van fossiel importeur weer exporteur gaat worden (wordt me ineens duidelijk waarom er onrust gestookt wordt in Noord-Afrika, om maar af te dwalen). Dat betekent waarschijnlijk dat het gros van de wereld lekker doorgaat zoals we/ze altijd doorgaan. Waarschijnlijk gaat dat gepaard met de nodige inflatie en rentes van 10%(ik heb me laten beinvloeden door Geldmoord). Onze hypotheek is in dat geval niet meer te betalen. Onze financieen zijn dus direct en indirect gericht op aflossen. Het blijft dus persoonlijk.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Jan. »

Mees, eerst twee belangrijke vragen:
Hoe oud zijn of is de hypotheekgever en welke vorm van hypotheek rust er op jullie jouw huis?
Ik neem tenminste aan dat het om je woning gaat.

Daarna:

En wat denk jezelf dat die woning nog waard is op het tijdstip dat je hem hebt afgelost?

In hoeverre zal het eigen bezit belast gaan worden als de klauwen van de banken eraf zijn?
Met in het achterhoofd de gedachte dat er altijd een overheid zal zijn die geld nodig heeft. :mrgreen: En in hoeverre sta je daar dan achter.


Excuus dat ik alleen maar meer vragen stel.

Je hoeft je privé gegevens niet zo op het web te smijten, maar mijn ervaring is dat door te vragen mensen opeens anders gaan denken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: aflossen of investeren?

Bericht door deleted »

Ik zou in zo'n geval enkel twijfelen tussen aflossen en grond bijkopen.

(belasting)Regels en marktwaarden zijn geen vaste waarden.
Grond wellicht ook niet helemaal. Maar grond houdt redelijk zijn waarde. Heeft een redelijk vaste en concrete opbrengst als je er iets op teelt.
En is bij wijzigende omstandigheden/regels altijd weer omzetbaar in geld.

Lang met (spaar)geld zitten (op de bank) zou ik persoonlijk wel vermijden. (in de huidige omstandigheden).

Maar niets is zeker. Enkel dat de tijd verglijdt.

G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Jan. »

Hier nog een link: http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index/859



En bedenk eens: Je leeft nu en je weet hoe. Hoe het morgen zal zijn is alweer een ander verhaal.
Hoe verder je het einddoel in de toekomst stelt hoe kleiner de kans is dat je uberhaupt nog leeft.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Mees* »

Ach met een redelijke hoeveelheid metalen buisjes in de hartaderen op 49 jarige leeftijd moet ik me misschien helemaal niet zo druk maken over later, ha, pffff.
De hyp is aflossingsvrij met 50.000 op 400.000 waarde huis. Niet zo schokkend dus. Hij loopt nog ruim 15 jaar. Maar, in 2019 wordt de rente bijgesteld (nu 6,8) dat kan dus ook net als in de jaren 80 zomaar 12% worden wat simpelweg betekent dat je dan 2 x zoveel rente gaat betalen. Ook aan het einde van die termijn kan er gesleuteld worden aan die rente wat op die leeftijd dan een stuk moeilijker wordt. Eerder hadden ze ons nog opgezadeld met zo'n fijne beleggingsspaarregeling waar meer in ging dan er overbleef (dus eerder stopgezet).
M'n gevoel zegt dat we nog een redelijke inflatie voor de deur hebben.
Dus voor iemand met 0,0 kennis van wat er buiten z'n bankrekening gebeurt, is het af en toe best lastig.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Jan. »

Dus voor iemand met 0,0 kennis van wat er buiten z'n bankrekening gebeurt, is het af en toe best lastig.
Google is wat rond en je krijgt er vanzelf een neus voor.


Wat mankementen betreft zitten we in hetzelfde schuitje.
Financieel sta je er iets beter voor. :?

De inflatie, de huizenmarkt, de bankenproblemen, europa,
als je alles bij elkaar zet kan de rente gewoon niet omhoog.

2019 duurt nog wel even, ik zou in jou geval proberen een variabele rente te krijgen.
Een klant met zo'n onderpand en een klein hypotheekje willen ze wel.

Dus aanschaffen die panelen en leveren maar.
De besparing en eventuele winst zou je kunnen resereveren.
Maar ook, je leeft maar éénmaal. :P

Als de overheid iets van je wil, moet er altijd een lampje gaan branden.
Doe net als JantjeV8 ergens zegt; hou je gedeist en ga je eigen gangetje.http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 945#p45945
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: aflossen of investeren?

Bericht door deleted »

hyp is aflossingsvrij met 50.000 op 400.000 waarde huis
Als Belg weet ik eigenlijk niet goed wat hier staat. Maar dat doet er ook niet echt toe.

In ieder geval zou je kunnen uitrekenen als je aflost hoeveel je dat per maand uitspaart en hoeveel uren/dagen je dan minder zou moeten werken per maand.
Het voordeel om in tijd te rekenen is dat het geen inflatie kent. Ook geen speculatie.
Rente krijg je meestal ook niet als je tijd op is.

G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Jan. »

Gandalf zegt:
Ik zou in zo'n geval enkel twijfelen tussen aflossen en grond bijkopen.
We kunnen het ons niet veroorloven, maar ik zou het ook doen, bijkopen dus.

De afgelopen tijd bij de agrariërs aan de klus geweest en hoor overal hetzelfde enthousiasme.
Grond wordt nog veel duurder, sommigen zeiden nog meer waard.
Een enkeling dacht dat het naar een ton voor een bunder zou gaan.

En ergens denk ik dat hij er niet zoveel naast zit.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: aflossen of investeren?

Bericht door peterberg »

Wat mij betreft: aflossen die hap. Hebben wij al vele jaren geleden gedaan. Ik dacht dat we dan weer met het huurwaarde forfait te maken zouden krijgen maar dat is al jaren geleden veranderd. Als de schuld op je huis nul is, krijg je een korting op het huurwaarde forfait ter grootte van dat forfait. Ook wat het huis waard is wordt niet als vermogen bij je spaargeld opgeteld.

Wij zijn er altijd van uit gegaan dat met schuld je altijd meer betaalt dan je als aftrekpost op kan voeren. Het verleden heeft ons gelijk gegeven en voor zover ik weet is dat ook zo voor de komende jaren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Jan. »

Als Belg weet ik eigenlijk niet goed wat hier staat. Maar dat doet er ook niet echt toe.

Tja, dat heb je met Belgen. :wink:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: aflossen of investeren?

Bericht door pelletpower »

Mees, ik denk hetzelfde wat de rente betreft. Het is te mooi om waar te zijn dat ie blijft waar ie nu is. Europa zit met een begrotingstekort en dat betekent inflatie. Voor ons is dat mooi, zeker als die niet te hoog wordt, 2%. De schuld wordt dan elk jaar minder. Jan geeft de route aan die ik ook zou volgen. Tevens zou ik overwegen over te sluiten. 6,8% is erg duur. Veel % van weinig blijft natuurlijk weinig. Dat bedoel ik niet verkeerd, maar het restbedrag is te overzien. Wij moeten eersyt eens uit de gevarenzone. Net als veel andere nederlanders hebben we geleend toen de bomen tot in de hemel groeiden. Op dit moment loopt alles goed maar dat kan zo veranderen. Een beetje vooruitkijken kan geen kwaad ondanks dat je vandaag moet leven!
Wat ik niet begrijp is de situatie in Japan. Daar hebben ze nu al een tien jaar deflatie. Als zich dat hier voor zou doen stoppen we met aflossen en mag de bank zo alles hebben. Dan gaan wij een rondje fietsen, of twee.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Jan. »

peterberg
Ook wat het huis waard is wordt niet als vermogen bij je spaargeld opgeteld.
Hoe, waar en op welke manier niet?

Stel dat je per ongeluk toch 98 jaar wordt.
Je mag het uiteindelijk opeten of "opzorgen"
http://volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/ ... open.dhtml
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: aflossen of investeren?

Bericht door pelletpower »

Dat maakt voor Mees niet uit. Hij heeft veel vermogen of een ietsje minder......
Plaats reactie