Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door gerard »

@Michel,
Prachtig resultaat!
Degelijk zal het zeker zijn met die 6mm.
groet,
Gerard
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Gerard,

Op naar de wereldkampioenschappen.... :wink:
Verwijderd
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door gerard »

@Michel,
Misschien wist je het al, maar de hittebestendige lak kun je met een schildersföhn op de hoogste stand, nog extra uitharden. De lak zal eerst even roken en stinken, maar is wel gelijk minder kwetsbaar (met het oog op montage). Probeer het maar eens op een reststukje.
groet,
Gerard
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Blijfhopen »

@Michel.
Je deurbediening steekt wat ver uit. Dat zou bij ons aanleiding geven tot beenblessures. Wellicht bij anderen ook.
Mischien mogelijk wat in te korten.
Dit doet overigens niets af aan mijn eerdere "MOOI", want dat vind ik nog steeds !
Groeten.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Johndc »

Als we kritisch mogen zijn... :roll: Die deurkruk trekt op niks. Als je toch overschot hebt bij het "laseren" maak dan iets dat enkel nog een handvat behoeft.
Mijn branderdeur heeft een simpele sluiting die om een stift draait, dus aan het handvat een soort van haak die de deur dichter klemt. Hetzelfde als jij nu gedaan hebt maar dan veel compacter. Moeilijke uitleg maar ik hoop dat je'm snapt. Voor de rest...mooi werk!
En nu we toch bezig zijn...die kachel met die panoramaruit, daar snap ik de ballen van. Waar is de riser gebleven? :wink:
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Morgen zal ik de deurbediening 2cm meer naar de ruit brengen, mijn vriendin vindt ook dat ie net te ver naar voren komt...

Johndc,
Die deurkruk trekt op niks.
Wat bedoel je precies? Is dat een Belgische uitdrukking? :lol:
Hetzelfde als jij nu gedaan hebt maar dan veel compacter.
Draait die haak door de kozijnplaat naar binnen? Dat gaat niet bij deze rocket omdat er beton achter de sluiting zit.

@Gerard, goeie tip...
Verwijderd
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Johndc »

Een Belgische uitdrukking inderdaad! :lol: Als die kruk wat korter tegen de deur zit zou al een hele verbetering zijn. Wat ik bedoelde is van uit het restmateriaal iets te laten laseren dat compact is. Dat je er enkel nog een handvat moet op aanbrengen. En dan best iets uit warmtewerend materiaal. In feite wat je nu hebt van sluiting, maar compacter. Snap je den "Belg"? :wink:
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Johndc,

In feite zijn alle onderdelen gelaserd, behalve de rvs greep en de rvs knopjes van de schuifjes, die zijn van
massief rvs rond 15mm. Naar mijn idee heb ik alles zo compact mogelijk gehouden.
Dat rvs is wel super mooi, dat wil ik wel zo houden.
Die greep gaat nog 2cm naar de ruit...

Het laserwerk is met stikstof gesneden i.pl.v. zuurstof, dan heb je geen walshuid op de snijzijde, kun je direct lakken zonder
de walshuid te hoeven wegslijpen.
Verwijderd
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door xychix »

Gandalf schreef:Ook bij Linux is het belangrijk dat de 'vrije' GNU-software onder de GPL licentie gepubliceerd wordt.
Bovendien is het zo dat licht aangepaste versies van zelfs GPL gepubliceerde software alsnog gepatenteerd kan worden door Softwarebedrijven ...


Maar goed. Ik begrijp het plaatje. Het is een geruststelling te horen dat het initiatief van jou kwam.

G
Hier kun je lezen hoe ze dat voor de Arduino hebben gedaan: http://arduino.cc/en/Main/FAQ
De software is GPL, voor de hardware hebben ze blijkbaar iets dat CCAS-A License heet.
To facilitate this, we release all of the original design files (Eagle CAD) for the Arduino hardware. These files are licensed under a Creative Commons Attribution Share-Alike license
Mogelijk is het mogelijk de details van deze stove ook onder een dergelijke licentie de wereld in te schieten om t bereikbaar te houden voor het nageslacht.
MarcNM
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2013, 23:43
Locatie: Madrid, New Mexico, Usa

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door MarcNM »

Dag Heren,
wat betrefd de wereldkampioenschappen zou ik wellicht hulp kunnen bieden, ik woon in New Mexico, heb al e.e.a uit vuurbeton gegoten, beschik over een triltafel en begrijp wat de bedoeling is. Jullie zouden kunnen overwegen de mallen aan mij te sturen zodat ik de gietstukken kan maken die de dames uit Texas dan bij mij op kunnen halen, het is per slot de buurstaat! Het zou een flinke kostenbesparing kunnen betekenen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

MarcNM schreef:wat betrefd de wereldkampioenschappen zou ik wellicht hulp kunnen bieden, ik woon in New Mexico, heb al e.e.a uit vuurbeton gegoten, beschik over een triltafel en begrijp wat de bedoeling is. Jullie zouden kunnen overwegen de mallen aan mij te sturen zodat ik de gietstukken kan maken die de dames uit Texas dan bij mij op kunnen halen, het is per slot de buurstaat! Het zou een flinke kostenbesparing kunnen betekenen.
Hallo Marc, welkom op het forum.
Je voorstel lijkt wel goed,maar dan moet Michel zijn mallen uit handen geven en zelf nieuwe gaan maken. Dat is flink wat werk dus het ligt voor de hand dat-ie daar niet veel voor voelt. Bovendien, die vuurbetonnen onderdelen zijn niet het enige. Daar komt ook het deurstel bij, de p-channel, een steunframe die tevens de twee helften van de vuurkamer bij elkaar houdt en waar het deurkozijn aan wordt opgehangen. Dat moet allemaal op elkaar afgestemd worden.

Dat alles kunnen we natuurlijk aan de dames in Houston overlaten maar hier is ruime ervaring voorhanden met dit type stove en hoe die op te bouwen. Om zeker te stellen dat tijdens de finale een compleet werkende rocket stove geshowd kan worden is het een zekerder weg om het geheel hier samen te stellen en hier ook de eerste metingen te doen. Dan weten we zeker wat er heen gaat en hoe het zal werken. Ze hebben overigens nog niet positief gereageerd op het sponsoring voorstel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
MarcNM
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2013, 23:43
Locatie: Madrid, New Mexico, Usa

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door MarcNM »

Bovendien, die vuurbetonnen onderdelen zijn niet het enige. Daar komt ook het deurstel bij, de p-channel, een steunframe die tevens de twee helften van de vuurkamer bij elkaar houdt en waar het deurkozijn aan wordt opgehangen. Dat moet allemaal op elkaar afgestemd worden.
Het contructiewerk is geen probleem, maar dat prachtige deurstel maak ik niet zomaar eventjes. Verder had ik begrepen dat de mallen toch al bijna aan hun end waren, dus aan vervanging toe. Verkeerd begrepen?


Marc
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

MarcNM schreef:Het contructiewerk is geen probleem, maar dat prachtige deurstel maak ik niet zomaar eventjes. Verder had ik begrepen dat de mallen toch al bijna aan hun end waren, dus aan vervanging toe. Verkeerd begrepen?
Wat de toestand van de mallen is weet ik niet, daar kan Michel misschien wel wat over zeggen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

De mallen zijn nog perfect, nieuwe maken kan ook, maar nieuwe mallen worden nog complexer, die krijgen extra facetten
en nog een paar modificaties.

Waarom worden de wereld kampioenschappen precies georganiseerd op de plaats van mijn Avatar?
Is dat toeval?
Bijlagen
National Mall in Washington, DC.
National Mall in Washington, DC.
white house.jpg (26.5 KiB) 4650 keer bekeken
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 11 feb 2013, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
MarcNM
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2013, 23:43
Locatie: Madrid, New Mexico, Usa

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door MarcNM »

Het aanbod staat! Ik help graag mee, dus als er iets anders is wat ik hier kan doen....

Marc
Plaats reactie