Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door rom »

Hey allen,
Momenteel gebruik ik van die typische witte stinkende aanmaakblokjes, maar heb zo het voorgevoel dat het niet erg ecologisch is, en daarenboven vuile neerslag geeft in je rookkanaal. Klopt dit?

Heb wat opgezocht op google, en kwam tegen:
- paraffine (= gesmolten kaarsen?) mengen met gedroogd koffiegruis
- paraffine (= gesmolten kaarsen?) mengen met watten (maar verbrandde watten klinkt ook maar erg chemisch, niet?)
- kurken overgieten met spiritus en ze na lang weken eruit halen.
...

Jullie ideeën?
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door Jan. »

Je krijgt toch genoeg gratis papieren toegestuurd die branden willen?

Je belastingaanslag onder een stapeltje aanmaakhout en hup de fik erin.

Lekker warm zitten. En als je dit maar volhoud mag je uiteindelijk gratis ergens wonen.



Maar nu serieus, we gebruiken gewoon een krant om de kachel aan te steken als hij uit is gegaan.
[we lezen dat vod al helemaal niet meer, maar tis zo makkeluk voor de kachel en de bips]
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door peterberg »

Ik heb geen idee of die witte aanmaak blokjes aanslag in het rookkanaal geven. Maar ik vind ze ook stinken dus gebruik ik al jaren van die bruine, een beetje fluffy blokjes. Dat is geperste zaagsel met paraffine, uiteraard is de paraffine het duurste dus ik reken er op dat er niet veel in zal zitten.

Als je het er voor over hebt kun je elk blokje ook nog horizontaal splitsen, dan kun je de kachel twee keer aansteken met een blokje. De goedkoopste is volgens mijn laatste informatie 49 cent per pakje van 32 stuks bij de Action.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door ritsaert snijder »

Middag,
Ik heb geexperimenteerd met zelf maken. Met koffieresten was niks. Maar met zaagsel en restjes kaarsen kan je prima je vuur aansteken. Het is alleen geen net aanmaakblokje.
RS
groet!

Ritsaert
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door rom »

RS, en hoe meng je die 2 juist?

Peterberg, en hoeveel van die bruine blokjes gebruik je voor 1 aanmaakbeurt (ik gebruik die nu ook)
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door bertocello »

Ik gebruik de witte (Lidl) , ook in tweeen gedeeld.
Maar als je toch ecologisch wil aanmaken, klief dan palettenplankjes (meestal overal gratis te verkrijgen) op tandenstokerformaat
of iets dikker.
Een hanjevol hiervan plus 20 cm2 krantepapier en daar kan het beste aanmaakblokje niet tegenop.
De bruine van action heb ik ook geprobeerd, naar mijn mening, ze branden slecht en je hebt minstens het dubbele nodig dan wanneer je witte stookt.

Bertocello
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door peterberg »

rom schreef:Peterberg, en hoeveel van die bruine blokjes gebruik je voor 1 aanmaakbeurt?
Voor elke aanmaak gebruik ik 1 blokje per kachel. Ik stapel de kachel bijna vol, dikste hout onderop. Een blokje erop, aansteken en naar achter schuiven. Twee dunnere stukken links en rechts ernaast, twee dunste latten bovenop met een spleet ertussen zodat de vlam omhoog kan branden. Dit gaat 99 van de 100 keer goed, ik stook 2 maal daags twee stenen kacheltjes.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door rom »

Peterberg,
- dat omgekeerd stoken wilt me maar niet lukken: vaak brandt het aanmaakblokje op zonder ook maar iets anders in gang te steken.
- via 'gewoon stoken' heb ik een 4-tal van die bruine aanmaakblokjes nodig ....

bertocello,
dat is dus 1/2 vel krantenpapier? Ik ga dringend eens op zoek naar palettenhout om te klieven, denk ik :D
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door peterberg »

rom schreef:- dat omgekeerd stoken wilt me maar niet lukken: vaak brandt het aanmaakblokje op zonder ook maar iets anders in gang te steken.
- via 'gewoon stoken' heb ik een 4-tal van die bruine aanmaakblokjes nodig ....
Zomaar een gedachte: heb je wel eens overwogen om een vochtmeter aan te schaffen? Het kan best zijn dat je hout niet zo droog is als je denkt.

Als het hout naast onze kachels wordt opgestapeld heeft het meestal een vocht percentage van 15. Na een week is dat gezakt tot iets minder dan 10%.
Laatst gewijzigd door peterberg op 17 jan 2013, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door rom »

ja hoor, maar heb niet veel zin om zeer veel geld te steken in een vochtmeter (en het kan inderdaad wel aan de vochtigheidsgraad liggen, hoor).
Moest je advies hebben ivm goede en betaalbare vochtmeter...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door peterberg »

Rom,
Ik heb er eentje van een bouwmarkt, kostte geloof ik 35 Euro. Maar er zijn goedkopere die ook prima werken. Bij Conrad heb je er eentje voor 19,90 Euro. Is nauwelijks zeer veel geld te noemen. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door deleted »

Stihl heeft er zelfs goedkopere en die hebben toch ook nog een reputatie op te houden in de hout-wereld.
Dacht iets van 16 euro ...


G
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door Blijfhopen »

@Rom
Ik heb al een paar honderd keer van die gesplitste aanmaakblokjes gebruikt. Ze komen uit de bouwmarkt, per pak van 72.
Dus 144 keer aansteken bij splitsen. Dat gaat heel gemakkelijk tussen de boven- en onderkant
Dan bovenop de stapel hout en wat dun hout en dunne snoeitakjes er naast. Leuk werkje: aanmaakhoutjes hakken in de nu niet gebruikte kas. Heel apart sfeertje met die sneeuw er op.
Ik zou maar niet eigenwijs zijn wat betreft de vochtigheid van je hout. Dat kan je nog wel eens een landurig schoorsteenbrandtrauma opleveren.
Groeten,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik steek de tuinkachel aan met....hout. Een mooi recht stukje gekloofd hout chop ik in kleine houtjes, waarvan ik 1 opkrul met een mes. Lucifer eronder en gaan.

Opstapelen van klein naar groot, voldoende open voor lucht. Geleerd in Ozzieland, want aanmaakblokjes stinken in het rijblik.

Werkt alleen met droog hout, bast wil soms ook goed, vooral berken.

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door ritsaert snijder »

Je mengt het zaagsel met het gesmolten kaarsvet zodat je er steige blokjes van kan maken.
RS
groet!

Ritsaert
Plaats reactie