Broekhoest’s inbouwcassette exit?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Ritsaert,

heb is gezocht en wat gelezen over die finovens. Zoals je al aangaf, behoorlijk ingrijpend als je zelf gaat bouwen. Nogmaals, het ziet er heel mooi uit.
Wat er achter de cassette zit? Vanuit het antraciet geschilderde deel is er een gemetselde schoorsteen naar boven. Achter de brandplaats nu zit een kamer waar heel vroeger de WC zat, maar nu fungeert als rommelhok. Is dit een antwoord op je vraag of zat je aan iets anders te denken?

Ik al eerlijk zijn dat ik niet veel trek heb ik ingrijpende veranderingen op het moment. Daarom staat het idee van peer, de extra ventilatoren, mij het meeste aan. Over het plaatsen hiervan, als mede te gebruiken trafo zou ik graag meer willen weten. Op dit moment de snelste en simpelste oplossing voor meer warmte in de woonkamer. Verder wil ik eerst op het gebied van isolatie een slag slaan.

gegroet, Harold.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door ritsaert snijder »

Prima,
Klinkt overigens als een prima mogelijkheid voor een rocket/ finoven / bell.
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Nog even terugkomend op die inbouwkachel.
De laatste tijd brandt ie erg slecht. Het hout wat ik gebruik, veelal berk op het moment, is kurkdroog (heeft 3 jr gelegen). Als de aslade en het schudrooster helemaal open staan gaat het wel, maar niet zo goed als je zou verwachten.
De schoorsteen is 2 mnd geleden nog geveegd. Toch heb ik het idee dat het komt door de slechte trek van de schoorsteen.
Wat denken jullie ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door kockie »

Misschien een vogel in de schoorsteen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Een vogel...daar dacht ik ook meteen aan. Lastig te checken.....
Kachel brant nu ook weer...gekgenoeg weer ouderwets qua vlammen.

Iets anders, stel dat er een andere kachel komt, bv een vrijstaande. Is een RVS kachelpijp door de schoorsteen een must? Of kan de pijp van de nieuwe kachel aansluiten op de reeds bestaande schoorsteen ?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Erikvr »

Broekhoest schreef: Iets anders, stel dat er een andere kachel komt, bv een vrijstaande. Is een RVS kachelpijp door de schoorsteen een must? Of kan de pijp van de nieuwe kachel aansluiten op de reeds bestaande schoorsteen ?

Ik zou het wel doen, een nieuwe kachel heeft ook een hoger rendement en lagere rookgastemperatuur. De kans dat dan de rookgassen gaan condenseren in de bestaande schoorsteen is groot.

roeten
Erik
groet,
Erik
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Mees* »

Aahhh, hier herken ik iets,

Oud huis, rieten dak waar de wind lekker doorheen waait, enz.
Er is nog wat te doen zo te zien. Ik ben er ook nog niet maar heb het gevoel wel al wat verder te zijn. Je hebt zo te zien zeëen van ruimte voor een leuke massakachel (misschien ook ìn de muur), en een rieten dak isoleren is geen enkel probleem (rekening houdende met het droog houden van het riet). Ik heb onder een deel van ons dak in een slaapkamer afgelopen zomer 30 tot 40 cm glaswol aangebracht. De verwarming is daar nog niet aangeweest.

Succes! Een paar dagen rondbladeren hier zal je veel leren.

Mees
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Bedankt voor je antwoord, Erik. RVS pijp kopen van 5.5-6m en plaatsen zal flink wat kosten denk je niet?

Mees, ik quote je even in mijn "isolatie" topic: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2962
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Broekhoest schreef: Het idee van peer, de extra ventilatoren, mij het meeste aan. Over het plaatsen hiervan, als mede te gebruiken trafo zou ik graag meer willen weten. Op dit moment de snelste en simpelste oplossing voor meer warmte in de woonkamer. Verder wil ik eerst op het gebied van isolatie een slag slaan.
Iemand die me verder kan helpen mbt die 12V trafo en ventilator voor een Barbas panolux inbouwkachel? Heb peer inmiddels ook een PB gestuurd....
flugel85
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jan 2013, 19:45

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door flugel85 »

Ha Nog even een berichtje,

Bij Conrad.nl staan meerdere ventilatoren die je ook gewoon op 220 kan aansluiten.
12 volt kan ook ligt er net aan wat voor jezelf praktisch is.

Qua verwarming scheelt dit een hele hoop in ieder geval omdat de warmte de kamer in word geblazen.
Dit hoeft niet op vol vermogen, ik heb er een simpele regelaar van 6 euro tussen hangen waarmee ik ze zachtjes laat draaien en dan heb ik mijn kamer in principe snel verwarmt.
zonder ventilatoren is dit een heel stuk minder.
in mijn situatie zie je ook dat de kachel geheel vrij staat en dus meer stralingswarmte geeft.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Ik kan jullie melden dat deze jongen vanavond twee ventilatoren geplaatst heeft in de inbouwkachel.
Aangesloten op een oplader voor een synthesiser (keus voor 6, 9 of 12V, fungeert als mijn dimmer).
Een behoorlijk verschil in vergelijkend met de situatie zonder fans. Op 12V maken de fans iets te veel lawaai...maar om de ruimte even snel op te warmen is dit geen probleem.
Veel meer warmte in de livingt zei de misses met een lach op haar gezicht. En vrouwen blij maken doen we allemaal graag toch?
Iedereen bedankt voor zijn input. Komend jaar wordt deze inbouwcassette niet vervangen. Wie weet is het budget wat ruimer in 2014 en is er dan meer mogelijk.....

groeten, Harold.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Pieke »

Mooi dat je met een eenvoudige aanpassing het comfort hebt kunnen verhogen.Wat voor fans heb je geplaatst en welke temperaturen kunnen ze hebben?

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Hoi Pieke,

ik heb de volgende twee Sunon fans geplaatst:

Wat ze aan kunnen qua temperatuur weet ik niet. Maar op de plek waar ze geplaatst zijn, onderin achter de aanzuigroosters...daar wordt het niet warm.
Uiteraard draaiden ze de eerste keer na montage de verkeerde kant op, plus en min omdraaien werkte niet, dus de hele fan fysiek maar omgedraaid.
Vandaag een uniek moment in de geschiedenis van dit huis: bij een niet draaiende CV steeg de thermostaat temp in de woonkamer....dankzij de houtkachel!!
Nu eens kijken of ik ook hiermee het gasverbruik wat kan verminderen.........

gegroet, Harold
ps speciaal dankwoord voor flugel en peer, die me geholpen met deze verbetering.
Bijlagen
fan.jpg
fan.jpg (12.25 KiB) 3028 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Pieke »

Harold, gefeliciflopstaart met dit unieke moment.Ik vroeg het je,omdat ik zelf ook met iets vergelijkbaars bezig ben,maar die 1.9 watt zal bij mij geen zoden aan de dijk zetten.Ook ben ik bezig met wat hogere temperaturen en het doorstromen van lucht.

De polen kan je idd niet switchen omdat de fan ook zorgt voor een interne koeling van de motor.Misschien zou je 'ns kunnen proberen om het plaatsen van een badkamerafzuig/fan voor de roostertjes,meer vermogen en ook vrij stil.

Verder vind ik het super dat je met alle tips en tricks hier rendament kan verhogen.Ik heb het helemaal "te pakken" en probeer op de hoogte te blijven en blijven te verbeteren.

Warme avond nog,

Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Dank Pieke, nog een tweede mooi moment, het is hier momenteel -10.1 C buiten en enkel de houtkachel houdt redelijk moeiteloos de 18.5 C vast in het grootste gedeelte van de living + keuken gedeelte (ca 195 m3)

Keuze van die sunon fans was vrij lukraak, schroefgaten van deze fans vielen op de mm samen met de reeds bestaande gaten in de kachel.
Toen gekeken naar prijs, pompvermogen en geluidsontwikkeling en daar een gemiddelde van genomen. Fans waren 5 Eur p/s.

Badkamer ventilatoren zijn stiller en krachtiger nog idd....is zeker een optie als dit niet afdoende blijkt te zijn. Tussenstap zijn ook nog de 220V ventilatoren.

Succes ermee.

Harold.
Plaats reactie