Dat weet ik nog niet, heb ik nog niet getest. Ik verwacht ergens tussen de 1 en de 4 bar tijdens vol bedrijf.Loopt de druk in je ketel niet erg hoog op?
Tijdens opstarten, loopt de druk vrij snel op, en ik heb hem af laten blazen bij 0,2 a 0,3 bar omdat de turbo smering nog niet goed is.
@Superstom,
Bedankt voor de schematische weergave van de klok. Hier ga ik zeker iets mee doen.
De grote en de kleine klok zou ik in de vorm van een waste gate willen maken, dit is een vlakke klep aan een veerbelaste hevel.
@XR,
Ik kan daar een glaasje maken, dat is op zich wel mooi om te zien wat daar gebeurd.Kan jij nog een kijk glaasje maken …Na de turbo..kijken of de verbranding voor de turbo plaats vind of in de uitgangs turbo…of in de pijp er naar toe?
Het verbrandingsrooster ligt op de scheiding van de grote en de kleine ketel en is stervormig van rvs strip 80*5.
De kleine ketel is de downdraft vuurkamer als het ware.
Er zit ook nog een geperforeerde buis in de kleine ketel van 150mm.
De vlamen moeten door deze geperforeerde buis heen bewegen met gaatjes van 3mm, ik heb dit ook voor rondvliegend houtskool gedaan, dit mag de turbo niet ingaan.
Ik heb nog geen verbranding waargenomen in de turbo zelf.
Wel is de kleine downdraft ketel van de kachel tijdens bedrijf vuur rood, dit is het heetste stuk. Qua verbrandingstechniek is er wel al over nagedacht en
dat is ook te zien aan de rookgassen buiten.
Het onderste stuk moet nu echt afgeïsoleerd worden met keramisch wol, dit scheelt echt opstart tijd.
De ketel start pas op als hij onderin roodgloeiend is, zo'n 800 graden schat ik, mijn meter gaat tot 500 graden, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen.
Ik heb nog geen onderdelen gevonden op de sloop....En hoe denk je energie af te tappen …al onderdelen op de sloop gevonden ?
Maar ik heb wel een draaibank gekocht van onze forum indiaan.
Ik kan vrij eenvoudig zelf een freewheel generator bouwen, maar makkelijker is een scania compound turbo.
Eerst moet de kachel een duurproef ondergaan van een paar uur, en nog een paar uur en heel blijven.
Ik wil eerst een hufter proof basisconcept.
Morgen een inlaat luchtfilter en uitlaatdemper ophalen t.b.v geluidreductie, gekregen van Woltman Piling Equipment BV.
@Pelletpower,
Ik ben een youtube film aan het uploaden waar goed te zien is waar de verbranding plaatsvindt.Ja, das een goeie. Alles moet ervoor verbrandt zijn. Zoniet dan moet het traject langer
Dit is precies het rvs verbrandingsrooster, in vol bedrijf is de onderkant vuurrood.
De canadees heeft een updraft systeem, deze start sneller op en werkt al bij 350 graden ketelwand temperatuur, gevolg is slechte vrij explosieve verbranding,
alle voorraad gaat tegelijk in de fik bij updraft. Grotere houtstukken zijn dan een pré.
Downdraft moet heter zijn is mijn bevinding, bijna 800 graden voordat hij opstart, gevolg is perfecte verbranding, maar meer aanlooptijd.
Verder heb ik het probleem van de olietoevoer gevonden. Ik had in de gaten dat de turbo te weinig olie kreeg, daarom heb ik de test gelijk gestopt.
Eerst dit goed fixen, laat de boel daarna maar vol gas draaien.
De pomp geeft maximaal 10 bar en heb ik terug geregeld naar 4 bar, dit is ruim voldoende,
zet ik er een platenwisselaar achter, dan is de druk achter de platenwisselaar nogsteeds 4 bar en is de flow nog steeds goed, hier zit het probleem dus niet.
Het probleem was geen oliefilter gebruiken. De turbo schoongemaakt en toen was het 0.6 liter olie per minuut.
Nu eerst een oliefilter plaatsen voor de turbo en de boel een beetje fatsoeneren.
Ik heb weer even schoon schip gemaakt in de veel te kleine schuur.
Morgen ga ik nieuwe lampen kopen voor betere verlichting.