Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Daniël,
Loopt de druk in je ketel niet erg hoog op?
Dat weet ik nog niet, heb ik nog niet getest. Ik verwacht ergens tussen de 1 en de 4 bar tijdens vol bedrijf.
Tijdens opstarten, loopt de druk vrij snel op, en ik heb hem af laten blazen bij 0,2 a 0,3 bar omdat de turbo smering nog niet goed is.

@Superstom,
Bedankt voor de schematische weergave van de klok. Hier ga ik zeker iets mee doen.
De grote en de kleine klok zou ik in de vorm van een waste gate willen maken, dit is een vlakke klep aan een veerbelaste hevel.

@XR,
Kan jij nog een kijk glaasje maken …Na de turbo..kijken of de verbranding voor de turbo plaats vind of in de uitgangs turbo…of in de pijp er naar toe?
Ik kan daar een glaasje maken, dat is op zich wel mooi om te zien wat daar gebeurd.

Het verbrandingsrooster ligt op de scheiding van de grote en de kleine ketel en is stervormig van rvs strip 80*5.
De kleine ketel is de downdraft vuurkamer als het ware.
Er zit ook nog een geperforeerde buis in de kleine ketel van 150mm.
De vlamen moeten door deze geperforeerde buis heen bewegen met gaatjes van 3mm, ik heb dit ook voor rondvliegend houtskool gedaan, dit mag de turbo niet ingaan.
Ik heb nog geen verbranding waargenomen in de turbo zelf.
Wel is de kleine downdraft ketel van de kachel tijdens bedrijf vuur rood, dit is het heetste stuk. Qua verbrandingstechniek is er wel al over nagedacht en
dat is ook te zien aan de rookgassen buiten.
Het onderste stuk moet nu echt afgeïsoleerd worden met keramisch wol, dit scheelt echt opstart tijd.
De ketel start pas op als hij onderin roodgloeiend is, zo'n 800 graden schat ik, mijn meter gaat tot 500 graden, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen.
En hoe denk je energie af te tappen …al onderdelen op de sloop gevonden ?
Ik heb nog geen onderdelen gevonden op de sloop....
Maar ik heb wel een draaibank gekocht van onze forum indiaan.
Ik kan vrij eenvoudig zelf een freewheel generator bouwen, maar makkelijker is een scania compound turbo.

Eerst moet de kachel een duurproef ondergaan van een paar uur, en nog een paar uur en heel blijven.
Ik wil eerst een hufter proof basisconcept.
Morgen een inlaat luchtfilter en uitlaatdemper ophalen t.b.v geluidreductie, gekregen van Woltman Piling Equipment BV.

@Pelletpower,
Ja, das een goeie. Alles moet ervoor verbrandt zijn. Zoniet dan moet het traject langer
Ik ben een youtube film aan het uploaden waar goed te zien is waar de verbranding plaatsvindt.
Dit is precies het rvs verbrandingsrooster, in vol bedrijf is de onderkant vuurrood.

De canadees heeft een updraft systeem, deze start sneller op en werkt al bij 350 graden ketelwand temperatuur, gevolg is slechte vrij explosieve verbranding,
alle voorraad gaat tegelijk in de fik bij updraft. Grotere houtstukken zijn dan een pré.
Downdraft moet heter zijn is mijn bevinding, bijna 800 graden voordat hij opstart, gevolg is perfecte verbranding, maar meer aanlooptijd.


Verder heb ik het probleem van de olietoevoer gevonden. Ik had in de gaten dat de turbo te weinig olie kreeg, daarom heb ik de test gelijk gestopt.
Eerst dit goed fixen, laat de boel daarna maar vol gas draaien.
De pomp geeft maximaal 10 bar en heb ik terug geregeld naar 4 bar, dit is ruim voldoende,
zet ik er een platenwisselaar achter, dan is de druk achter de platenwisselaar nogsteeds 4 bar en is de flow nog steeds goed, hier zit het probleem dus niet.
Het probleem was geen oliefilter gebruiken. De turbo schoongemaakt en toen was het 0.6 liter olie per minuut.
Nu eerst een oliefilter plaatsen voor de turbo en de boel een beetje fatsoeneren.

Ik heb weer even schoon schip gemaakt in de veel te kleine schuur.
Morgen ga ik nieuwe lampen kopen voor betere verlichting. :wink:
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

film waarbij te zien is waar de verbranding plaatsvind, zie roodgloeiend gedeelte.
P.s. dit is aan het eind van de stook waarbij de turbo nog net aan wou slaan.
Op 0.50 zie je het heetste gedeelte, dit is het rvs stervormige verbrandingsrooster. Daarna is het aan de vlammen en aan de houtskool stukjes om tegen de 2e barriëre te vliegen, de perfo buis.
Op 1.45 zie je door het kijkglaasje een blauwe vlam, valt mij nu pas op. :wink:

Duidelijk mag zijn dat er in deze film geen vermogen opgewekt kan worden, maar geeft wel veel procesinformatie.
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door Dutch John »

Michel,

Paar opmerkingen. Ben bang dat je hier en daar wat kort door de bocht gaat.
-Gaatjes van 3 mm betekent dat je koolstof van 3 mm toelaat tot het turbinewiel. Zal versneld verslijten en als het gloeiende deeltjes betreft: verbranden. Beter is een updraft of een Dasifier, dan heb je minder last van ontsnappende koolstof.
-Sowieso is de turbo te dicht bij de vergasser geplaatst. Ik verwacht dat de verbranding nog niet afgelopen is onderin de vergasser en doorgaat tot na de turbo. Weer risico op een verbrand turbinewiel.
-De verbrandingszone zul je moeten inpakken met chamotte of keramisch materiaal. Bij kachels doen we dat toch ook? Wij houtgasjongens breken ons het hoofd hoe smeltende haarden te voorkomen. En hier zijn de optredende temperaturen nog wat hoger en je werkt met overdruk ipv onderdruk. Ik sta niet graag naast een witgloeiende stalen haard naar een manometer te kijken die oploopt richting een paar bar.....

Nogmaals: kijk uit met wat je doet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@DJ,

Je hoort mij niet over rondvliegend koolstof, dan had ik dat wel gezien.
Dat de turbo te dicht ergens op staat, dat is nog niet aangetoond.
Dat er vuurbeton in komt waar nodig, heb ik in voorafgaande alinea's beschreven.
Dat het gevaarlijk kan zijn om je op onbekend terrein te begeven realiseer ik me al te goed.
Nu eerst de oliefilter plaatsen en het koelsysteem een beetje fatsoeneren.
Dan zijn we gereed voor een duurtest.

Gr. Michel
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

De oliefilter is besteld, deze heeft een bypass voor als het filter niet meer zou doorlaten, zodat
de turbo dan alsnog olie krijgt. Leverijd 1 week. :| kost meer dan de gebruikte turbo. :|

Ben nu een setje aan het maken op een frame voor een:
-nieuw gelast oliereservoir
-intstelbare olie pomp 0 -10 bar
-druk & temperatuurmeter olietoevoer
-oliefilter
-cv platenwisselaar
-cv pomp

Morgen avond kan ik deze skid lassen en vrijdag avond afmonteren.

Voordat ik alles afmonteer ga ik alle onderdelen spoelen en schoonmaken.
Ik moet er zeker van zijn dat er geen vuil in het systeem aanwezig is.
Dan durf ik van het weekend wel een test te doen zonder oliefilter.
De olie die ik gebruik is 5W30.

In de film zie je nog alle componenten over de vloer zwerven, maar dat wordt nu anders.
Qua stoken ga ik de expansiekamer van tevoren goed isoleren met keramische deken.
Ook denk ik dat het afblazen via de hout voorraadkamer juist verkeerd is.
Beter is om de lucht toevoer te regelen zodat de uitgaande zijde van de turbo ten alle tijde gekoeld wordt en niet rood opkleurt zoals in onderstaande film. Het scheelt ook dat de afzuigventilator
nog op 100% stond, dan wil het wel.

En ja, het is ten hoogste 2-3kg hout. Wat een power hebben we hier.
Volgende stook mag 3-4kg hout zijn en een "full pull" met afzuigventilator uit.
Heb nieuwe baterijen gehaald voor de digitale toerenmeting van de turbo,
ben benieuwd. Ik vraag mij af hoe ik de reflecterende sticker moet plaatsen
op de rotor bij 100.000 toeren of meer? Die sticker blijft nooit zitten.

Interesanter is om eerst te zien hoeveel systeemdruk er opgebouwd gaat worden.
Tijdens het testen is het moeilijk om 2 dingen te gelijk te doen.
Tot 1 bar vindt ik het al veel geweld, alles boven de 1 bar turbodruk betekend heel veel power
Ik moet de turbodruk gelijkmatig laten opbouwen uit veiligheidsoverwegingen.
Je kunt deze opstelling omdat het onbekend terrein is
niet in één keer zijn eigen gang laten gaan, dat is stukje bij beetje opbouwen en het
systeem leren kennen. Je moet er gevoel mee opbouwen net als met vrouwen. :mrgreen:
Na het testen en de weet van de turbodruk bij een kg houtvulling zeg ik misschien, oww laat maar gaan die turbo,
uithuilen het spul. :mrgreen:
Verwijderd
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door stillekracht »

Daar wordt je eng van!

Heeft de vrouw het al goedgekeurd dat ie straks in de huiskamer komt te staan?


Respect!
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Ik vraag mij af hoe ik de reflecterende sticker moet plaatsen
op de rotor bij 100.000 toeren of meer? Die sticker blijft nooit zitten.
Geen stikker plakken …onbalans !!
Probeer met viltstift een vlak tekenen..welke verschilt in reflectie.
Doe 50% donker zwart en 50% minder "zwart"..als je op 50% van de tijd zit voor de opnemer, heb je grotere kans om die hoge toerentallen correct te meten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door Dutch John »

michel schreef: Qua stoken ga ik de expansiekamer van tevoren goed isoleren met keramische deken.
Van binnen uit, hoop ik toch? De clou is het staal te beschermen tegen smelttemperaturen. Je zal niet de eerste zijn met een gesmolten haard. In dit geval ben ik echter huivering voor de overdruk. Onbekend terrein voor houtgassers, want die werken altijd met onderdruk.
Ook denk ik dat het afblazen via de hout voorraadkamer juist verkeerd is.
Die moet een explosiedeksel hebben om een ongeval in het eigen vat op te vangen. Als er stroomafwaarts iets opgevangen dient te worden, dan aldaar een veiligheid inbouwen.
Beter is om de lucht toevoer te regelen zodat de uitgaande zijde van de turbo ten alle tijde gekoeld wordt en niet rood opkleurt zoals in onderstaande film.

Een turbo mag best rood staan. Kan ie wel hebben. Alleen zit er zo weinig tijd tussen gloeien en over de kop draaien. De enige belasting die hij voelt is de drukopbouw in de ketel. Die op zijn beurt weer voor meer verbranding en een hoger toerental zorgt. Zo'n beetje hetzelfde als een racemotor zonder toerenbegrenzing onbelast voluit laten draaien. Turbowieltjes kunnen naar buiten komen als het mis gaat. Heb ze wel eens van straat geraapt.

Nogmaals een welgemeend advies als je dit wilt doorzetten: ga buiten staan en trek thermisch beschermende kleding aan die bestand is tegen vloeibaar staal.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@DJ,

Van binnen uit kan ik alleen met vuurvaste beton isoleren, dat gaat nog gebeuren eerdaags, in ieder geval na een teststook zonder beton en na
een beoordeling of het zoals jij zegt van boven af beter is. (updraft). ik zal zowiezo beide systemen vergelijken op gebruikersgemak en daarna zal ik mij pas in het
optimaliseren van de rookgas analyse gaan bewegen. Goed idee toch?
Van binnen uit, hoop ik toch?
P.s. keramische deken intern, plukken keramische deken wil je niet in de turbo hebben. :wink:
Dan lijkt het net ofdat er een witte legkip levend gehakseld wordt en naar buiten wordt geblazen. :mrgreen:
Die moet een explosiedeksel hebben om een ongeval in het eigen vat op te vangen. Als er stroomafwaarts iets opgevangen dient te worden, dan aldaar een veiligheid inbouwen.
Er zit een veerbelast explosiedeksel op de ketel, precies bovenop.
Een turbo mag best rood staan. Kan ie wel hebben
Dat kwam achteraf toch omdat de ventilator 100% aan de turbo stond te trekken, deze moet direct uit als de turbo op eigen kracht gaat draaien.
Nogmaals een welgemeend advies als je dit wilt doorzetten: ga buiten staan en trek thermisch beschermende kleding aan die bestand is tegen vloeibaar staal.
Ik zal jouw advies opvolgen, ik heb altijd een brandvertragende overal aan, oorkappen en een crossbril op mijn hoofd.

De skid is klaar.
Alles is met loctite gelijmd, ben benieuwd, normaal doe ik dat nooit.
Ik laat hem even een nachtje drogen voor de zekerheid.
5 liter 5W30 erin morgen, en kijken of dat alles dicht is.
Alles is van te voren super schoongemaakt, gespoeld en uitgeblazen.
Toevallig was de oliefilter vandaag al binnen, beterrrr..

@Stillekracht,
Daar wordt je eng van!
Heeft de vrouw het al goedgekeurd dat ie straks in de huiskamer komt te staan?
Hij wordt ingemetseld als een massakachel en er komt een in- en uitlaatdemper op, dan hoor je niets meer.
De condenserende cv wisselaar komt op de 1e verdieping te staan.
Ze is allang blij dat ik van de straat ben en niet op voetbal zit. :wink:

Die kleine turbo heb ik nu over en ga ik op een race brommer bouwen, een 4 takt yamaha 125 van mijn schoonbroer.
Dat is ook leuk.
Bijlagen
de inlaatrotor, 42mm, dit is een beest.
de inlaatrotor, 42mm, dit is een beest.
zie je, geen teer en roet.
zie je, geen teer en roet.
turbo smeersysteem 001_1200x800.JPG
turbo smeersysteem 002_533x800.JPG
Verwijderd
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

@Stillekracht,
Daar wordt je eng van!
Heeft de vrouw het al goedgekeurd dat ie straks in de huiskamer komt te staan?
Hij wordt ingemetseld............dan hoor je niets meer..
Moord ….. en dan lijk ingemetseld ?? ….” dan hoor je niets meer.”…

Lijkt er wel op …cros bril op hoofd …overal aan ..goede vermomming …
Mischien nog witte baard ..en staf ...en schimmel.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@XR,

Whaahahaaha, (misschien dat je hier wat kort door de bocht gaat? zie 4 dec DJ, whaahaha)

XR, kom jij maar even bij Sinterklaas op schoot.
Ben je lief geweest XR?
Ja, sinterklaas.
Weet je wat sinterklaas heel fijn vind XR?
Wat dan sinterklaasje?
Een heel lang liedje zingen voor sinterklaas.
Oke dan 3.44 minuut.

Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

De skid is goed.
4 bar oliedruk, ingaande olietemperatuur kwam niet boven de 20 graden tijdens proefstoken.
En was in één keer dicht met loctite. :shock:

De turbo draait van zichzelf 3000 t/min als de rookgasventilator aan staat op 100%
Met luchtspuit erbij draait de turbo 10.000 t/min dit is ongeveer het toerental om op te kunnen starten, aan het
geluid te horen. Dit kan ik meten met de toerenmeter van cp zonder mm. :lol:

Naarmate de turbo heter wordt zakt de oliedruk, heb hem 2x bij moeten stellen naar 4 bar.
Als de turbo warm is, zeikt de olie er doorheen, ongelofelijk wat werkt dit skid setje goed.
Er zit 4 liter 5w30 in.

Ik heb wel in de gaten dat downdraft opstarten met 1kg hout alleen lukt bij een hoge temperatuur, ca 800 graden, dan
is de downdraftkamer rood heet, dit bereik je het snelst door van binnenuit of van buitenuit te isoleren.
Het lijkt erop dat een updraft sneller opstart, waarom zou dit zijn, daar komen we binnenkort achter tijdens
een updraft proefopstelling. De canadees had bij zijn updraft systeem een ketelwandtemperatuur van ca 350 graden,
dit is vrij laag.

Het fenomeen dat hout sneller brand bij meer druk, dat klopt. :mrgreen:
Dat de proces lucht sneller wordt opgewarmt bij updraft heeft temaken met de zwaartekracht waaraan de moleculen onderhevig zijn.
Alleen in een indirecte wisselaar / relatief gedwongen leidingsysteem kun je gemakkelijker downdraft werken.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Foto van vanavond.
Bijlagen
skid setje aan downdraft kachel 001_533x800.JPG
Verwijderd
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door Helmich »

de turbine op diesel kende ik wel, maar dit is ook geniaal!
allemachtig wat blazen dat ding, ben zeer benieuwd hoe je stroom gaat opwekken bij deze toerentallen!
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Helmich,

De stroom opwekken is mijn minste zorg, dat kan in bouwtijd binnen 1 dag plaatsvinden.
Het meeste heb ik hiervoor al. 2 generatoren, condensatoren, gelijkrichters, ampere meters, dumploads, variabele weerstanden,
behalve één belangrijk component, de undertussen welbekende scania compound turbo.

Ik ben druk met het kijken wat de beste manier van aanblazen van het vuur is.

De eerste manier was een downdraft, deze ging best goed, nadeel bij deze test was een roodgloeiende onderketel,
en de lange opstart tijd.

De tweede manier heb ik nu 2x gestookt is de turbo bovenin met een aanblaasbuis schuin naar beneden, zie film ;
ala deom turbo kachel, deze kachel heeft primair ook nog lucht uit de asla, en dat is hier dus niet, dus het lijkt erop.
Hierbij heb je dus keer op keer een pulserende effect, ook het aanblazen op deze manier gaat niet zoals het moet.
De turbo draait hier 1400 t/min en de afzuiger staat op 30%.
Ook als je voluit gaat met de afzuiger hou je het pulse effect. Die massatraagheid zit hem in de pulse rocket opstelling.
Dit is volgens mij korte buis, lange buis in ongeveer in dezelfde richting plaatsen met een verbrandingskamer ertussen.
Deze tweede opstelling valt ook af. Ik heb nog niet bij deze opstelling van opzij aangeblazen, dan zal het al iets beter gaan.
De downdraft blaasde ik op het laatst ook van opzij aan, dit gaat het beste bij downdraft modus.

De derde opstelling die ik morgen ga doen is als een smidsvuur.
Aanblazen van onderen en afzuigen van boven.
Op zich is dit een kleine aanpassing aan de kachel.
Het aanblazen is verdeeld over een kruisrooster van 177cm2, dus van koolstof de lucht in blazen is geen sprake, het is
geen geconcentreerde luchtstraal als men dat soms zou denken.

Ik krijg er steeds meer zicht op en blijven proberen.

Opstart temperatuur bij dit turbo systeem ligt ergens bij de 400 graden.
Vandaar dat de kachel nu op een sneeuwpop lijkt met die witte isolatie.
Verwijderd
Plaats reactie