Smaaksensatie

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Smaaksensatie

Bericht door Dutch John »

Ons traject naar zelfvoorziening is geboren uit een drang naar onafhankelijkheid en later versterkt door een wat andere toekomstverwachting, die steeds meer mensen met ons delen. Wat mij meevalt -waarschijnlijk omdat ik mij tevoren geen gedachten erover gemaakt heb- is dat eigen geteeld en bereid voedsel zoveel beter smaakt dan vergelijkbare producten uit de supermarkt. Natuurlijk zal een deel psychisch zijn. Je hebt er veel tijd en moeite ingestoken, dus je proeft aandachtiger en wilt dat het beter smaakt. Maar op het moment dat derden opmerken dat het wel heel goed smaakt, is er meer aan de hand.

Niet alles smaakt direct beter. Soms door verkeerde bereiding, maar vaak omdat we de oude smaken ontwend zijn. Ben je dat voorbij, dan zijn grootgruttersmaken overdreven en chemisch. Momenteel hebben we ons gestort op zuivelproducten. Een melkveehouder bereid gevonden om regelmatig melk te verkopen/ruilen. Ik raak nog verslaafd aan de karnemelk en yoghurt....

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Smaaksensatie

Bericht door kockie »

Mijn ervaringen strekken zich tot nu toe toe aardappels, pluksla, andijvie en cougettes. Deze smaken allemaal prima. De uien en wortelsmoeten nog even wachten. Komkommers beginnen zich nu te ontwikkelen evenals de pompoenen, de basilicum ruikt al heerlijk en de rest is nog even afwachten.

Een van de redenen dat ik aan de moestuin ben begonnen, dit jaar is mijn eerste echte seizoen, is dat ik het bijna eng vind hoeveel aan ons voer gesleuteld wordt. Bijna aan ieder product wordt suiker, glucose/fructose siroop, gemodificeerd zetmeel, smaakversterkers en andere zooi toegevoegd. Vaak in producten dat ik me de reden niet kan bedenken waarom het erin moet zitten. Net als "voedingsvezel" in rookworst; wordt er alleen ingestopt omdat het water opneemt en er dus minder vleesmeuk in hoeft om toch aan het gewicht te komen.

Alle voer wordt geprocessed en waarom?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Smaaksensatie

Bericht door David86 »

Dutch John schreef: Niet alles smaakt direct beter. Soms door verkeerde bereiding, maar vaak omdat we de oude smaken ontwend zijn. Ben je dat voorbij, dan zijn grootgruttersmaken overdreven en chemisch.

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet,
DJ
John,

Herkenbaar verhaal. Bij ons is het wennen aan eigen tomatensaus en echte mayo wel wennen geweest. ik heb een paar maanden geprobeerd mayo te maken zoals die smaakt van Calve. Dit is niet mogelijk zonder rommel. Uiteindelijk gewend aan echte mayo en deze verkies ik ook boven de winkelmerken.

zuivel staat in de babyschoentjes. Ik koop mijn melk bij een geitenhouder. word alleen gekookt en geflesd en daarna in de koelkast bewaard, Dat gaat verbazingwekkend goed in gestereliseerde glazen flessen en als de melk boven de 75graden is geweest. het verwerken van melkproducten moet ik me nog in verdiepen

groeten,
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Smaaksensatie

Bericht door Jan. »

Kort gezegd alles wat continu hetzelfde smaakt ook al koop je het maanden later nog eens is chemisch bewerkt.

Onze karnemelke en de boter smaakt elke keer weer anders, zit 'm misschien ook in de verschillen in temperatuur per dag.

De yoghurt zit meest verscholen onder een laag groen water, als we echte melk gebruiken.
Maar smaakt gewoon lekkerder dan de fabrieksmassa.

De wortelen smaken echt naar wortelen, heel intensief en heef wat beter dan de smakeloze zooi uit blik of glas.

Doe het zelf dan weet je wat je eet en weet je hoe je leeft.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Smaaksensatie

Bericht door Robert »

Groenten die in de eigen moestuin komen hebben de tijd gehad om te groeien en komen vers van de tuin op het bord, dan zijn ze natuurlijk lekkerder dan uit de winkel waar ze waarschijnlijk al 5 dagen er voor zijn geoogst. Ook de keuze voor oude rassen geeft vaak meer smaak als de nieuwe rassen die niet voor de smaak maar voor de kwantiteit en ziekteresistentie geteelt worden. Ik ben de laatste tijd ook op de zuiveltoer en maak zelf kwark, yoghurt, kefir melk, roomkaas, vla. Ook maak ik zelf Sweet sweet Chillisaus, tomatenketchup, currysaus, mayonaise, limonade siropen, verse en droge worsten, paté,s, brood (broodmachine) chutney,s, zoetzuren, sambal,likeuren enz enz.
Het is voor mij vanuit mijn kookhobby de sport om de smaak van de winkel te evenaren maar liever te overtreffen, wat vaak niet moeilijk is.
Het laatste jaar ben ik ook voor al bezig de ongezonde E nummers, en dan vooral de E621 en E951 uit ons eten te weren en dan ben je al snel aangewezen op zelfpruductie.
Als de kinderen de zelfgemaakte producten meestal lekkerder vinden zegt dat voor mij genoeg, kritiser proevers als kinderen zijn er niet
Ook de reacties van vrienden, kennisen en familie als je ze zelfgemaakt aardbeiensiroop laat proeven en dan de reactie krijgt ' dit smaakt naar aardbei' zijn ook leuk.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Smaaksensatie

Bericht door David86 »

Robert schreef:Groenten die in de eigen moestuin komen hebben de tijd gehad om te groeien en komen vers van de tuin op het bord, dan zijn ze natuurlijk lekkerder dan uit de winkel waar ze waarschijnlijk al 5 dagen er voor zijn geoogst. Ook de keuze voor oude rassen geeft vaak meer smaak als de nieuwe rassen die niet voor de smaak maar voor de kwantiteit en ziekteresistentie geteelt worden. .
Absoluut Robert,

Ik denk dat het ook zo is dat je in eigen beheer groenten oogst als ze er klaar voor zijn, precies op het correcte moment, als hij is zoals je hem zelf lekker vind.

De groenten die je zelf het lekkerst vind, op hun hoogtepunt geoogst en direct diezelfde dag gegeten, beter kan toch niet :)

Fruit uit eigen beheer is als snoep, het moment van plukken en het tijdstip op de dag zelfs bepaald de smaak. Tijdens het werk in de tuin sneuvelen de frambozen allemaal, er komt zelden een bakje thuis aan. Aardbeien komen vaker thuis aan maar dat heeft meer te maken met de opbrengst. :)

Wat ik wel ondervonden heb, Als consument hebben we een beetje een vertekend beeld van hoe dingen horen te smaken. Aardbeien zijn eigenlijk niet zuur en hard en hoeven niet met suiker bestrooid te worden om ze lekker te maken (tenzij je dat wilt , dan pluk je wat eerder) en andijvie heeft een hele uitgesproken smaak, Had ik eerder nooit zo ervaren:). Tomaten kunnen zoet zijn en een komkommer , zeker een buitenkomkommer smaakt naar komkommer niet naar water.

Ik ben van liefhebber van kant en klaar veranderd in een verafschuwer van kant en klaar en "vers uit de supermarkt" (all the way from timboektoe) , kant en klaar raak ik niet meer aan. Supermarkt groente en fruit eet ik nog wel eens. En dan voornamelijk luxe dingen als olijven en sinaasappels/citroenen, paddestoelen enz. maar valt eigenlijk vaak tegen.

Citrus kweken is een lastig en om op te zetten kostbaar zaakje dat veel tijd kost. Voorlopig komen de sinaasappels dus nog uit de winkel maar het eind is in zicht :) de citroenstruik (die als boom opgesnoeid word) groeit als een dolle en de calamondin sinaasappels (eigenlijk mandarijnenxkumquat) staan vol in bloei. De dag zal komen dat deze ons voorzien van alle citrusvruchten die we nodig hebben. Dan is het voedsel project klaar:).

Groeten,
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Smaaksensatie

Bericht door Robert »

Mischien een tip om een lekkere mayonaise te maken, gebruik raapzaad olie en een klein scheutje walnotenolie. Ook gebruik ik japanse rijstazijn voor de mayonaise, wees hier wel spaarzaam mee of je moet meer van een scandinavische zuurdere mayonaise houden.
voor de liefhebbers nog een recept van thai sweet chilli saus, leuk als je zelf pepers heb gekweekt

Thai sweet chili saus

Ingrediënten;

¾ kopje water
½ kopje suiker
¼ kopje witte azijn
½ eetlepel zout
2 pepers (bij zeer hete pepers 1)
3 teentjes knoflook

2 eetlepels water
1 eetlepel maizena

Draai de ingrediënten tot en met de knoflook fijn in een blender of met de staafmixer .
Kook dit mengsel zo,n 3 minuten tot de kleine stukjes peper en knoflook zacht zijn.
Maak met maizena en de 2 eetlepels water een papje en voeg dit aan het hete pepermengsel toe en laat nog 1 minuut zachtjes koken.
Laat het mengsel afkoelen voor je het in de koelkast zet.
Lekker op een stukje gegrilde kip, een (zelfgemaakte) loempia of garnalen

Let op, omdat hier geen conserveermiddelen zijn gebruikt kan je de saus niet zolang bewaren als de saus uit de winkel.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Smaaksensatie

Bericht door Lunch »

Valt nog alleszins mee aangezien zowel de suiker als de azijn een conserverende werking hebben.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Smaaksensatie

Bericht door Anne2 »

Robert schreef:voor de liefhebbers nog een recept van thai sweet chilli saus.

Heb ik opgeslagen, wil ik graag een keer maken.

Ik was een keer in de jungle van Thailand, bestelde er gefrituurde bloemen. Die kwamen met een overheerlijk sausje. Zo lekker dat ik het recept vroeg. Ze schudde nee, ik probeerde het met steeds andere woorden in de hoop dat ze mij zou verstaan. Uiteindelijk liep ze naar de keuken en kwam terug met een fles met een in Thais geschreven etiket. OK. Ik vroeg of ze dat etiket over wilde schrijven. Met dit briefje ging ik naar een supermarkt voor ik naar NL vertrok. Uiteindelijk had ik mijn handbagage vol met die flessen, voor mij en om weg te geven. Thuis vertelde mijn zwager dat je dat in elke supermarkt kon kopen, inderdaad.... :lol:
Plaats reactie