Consuminder-producten

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: consuminder producten

Bericht door David86 »

:pp
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: consuminder producten

Bericht door 12much »

De foto's zijn genomen onder de voorgestelde parameters, om 21.30uur (volgens mij klopt de forumtijd of die van David's PC niet:-) Voor het vergelijkend warenonderzoekgevoel, ook mijn 0.5ltr Coleman van 20 jaar oud meegetest..Over 24 uur gaat de thermometer er weer in - wordt vervolgd.
Bijlagen
Coleman0.5ltr.JPG
Thermos2.2ltr.JPG
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: consuminder producten

Bericht door Anne2 »

O, je was al begonnen...
Leuk.

Afbeelding

15.20 test gedaan.
Omgevingstemperatuur weet ik niet, 1 kachel aan, te koud om er te zitten.
Mijn kooktemperatuurmeter kan niet onder de 40 graden trouwens, geen idee wat een volle thermoskan na 24 uur voor temperatuur geeft, jij?

Het was 93 graden toen het erin ging.

Maakt het ook nog uit wat de inhoud is? Die van mij kan geloof ik 1,1 liter in.
Ik denk dat het pas echt wat zegt bij een verschil van meer dan 5 graden denk je niet?

Jouw thermometer werkt duidelijk beter dan die van mij die 5 graden te laag aangeeft. Of zou dat met ingieten te maken hebben? Die van mij is een goedkope van Marskramer.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: consuminder producten

Bericht door ritsaert snijder »

Mooi mooi!
De een wat professioneler, de ander wat meer opgeruimd...wat wordt de uitslag!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: consuminder producten

Bericht door 12much »

de ander wat meer opgeruimd
Dat ziet Ritsaert weer..... :lol: Nog een uurtje en dan gaan we weer meten...

Btw: ik was op dat moment was aan het draaien, een trui en een overhemd van vetvlekken aan het ontdoen met Ossegal, ik had net een paar runderlappen en een kilo uien klein gesneden voor een goulash uit de tajine, en met het lijmen van de twee helften van de 177, sorry, geen tijd meer voor opruimen om een vergelijkend warenonderzoekje te doen, gewoon tussendoor dus... :shock: (Nog wél daarna de vaat gewassen met de hand en opgeruimd hoor, want ik moest ook nog mijn melkkefir zeven en overgieten. Dat moet absoluut op een proper aanrecht.)
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: consuminder producten

Bericht door Anne2 »

Een kwestie van je foto krap uitsnijden.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: consuminder producten

Bericht door 12much »

Tadaa....krap uitgesneden foto's:-) beetje slechte kwaliteit maar mijn flitser doet het niet meer.

De grote thermos is duidelijk beter, de Coleman valt heel erg tegen. Die is waarschijnlijk lek, want ik heb jaren geleden dezelfde test op mijn werk gedaan maar dan in een werkdag van 8 uur maar toen was het verschil niet zo groot....

Update:

ik krijg de foto's er niet meer op? Kan het zijn dat ik een limiet overschreden heb? Ze zijn beide kleiner dan een Mb.

De grote was nog 70 graden Celcius, de Coleman slechts 48 Graden Celcius. Ik ben benieuwd naar jouw resultaat.
Laatst gewijzigd door 12much op 23 nov 2012, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: consuminder producten

Bericht door kockie »

Jij overschrijdt continu limieten ;), maar hier niet. Enige limiet is de limiet van 1 M(i)B
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: consuminder producten

Bericht door 12much »

niet goed weggeschreven (helemaal niet dus:-) dus hier de erbarmelijk foto's...

@Kockie: bedankt voor het compliment:-)
Bijlagen
DSC09403.JPG
DSC09401.JPG
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: consuminder producten

Bericht door Anne2 »

70 graden? Wauw dat is best veel. Betwijfel of die van mij dat gaat halen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: consuminder producten

Bericht door ritsaert snijder »

12much,
dat is dan een professionele kan, zijn die kleinere ook zo goed?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Consuminder-producten

Bericht door 12much »

Ik weet niet welke je met "die kleinere" bedoelt. (Zie PB) Als het om de Coleman gaat, die was ook zo goed en moet ik eens uit elkaar halen.

Even een kort zoektochtje langs thermosluilekkerland met flessen van dezelfde klasse wat prijs betreft…Bij de meeste merken zijn het zomaar wat kreten om op een vage manier aan te geven wat je als klant wilt weten. Alleen Primus is heel duidelijk als het om specs gaat:

Primus: Vloeistof van 95 graden is na 16 uur nog steeds warm ( 60 graden) . Dit als de fles is voorverwarmd.

En Mepal zegt het op de volgende manier: (maarja, wat is warm?): warm blijft warm en koud blijft koud in deze flessen, minimaal 12 uur lang.

Sigg: Het drinken houdt tot 6 uur warm en tot 12 uur koel. (ook geen meetgegevens)

Esbit zegt helemaal niets,

Thermos (is ook de Shira van) : De inhoud blijft 24 uur koud en 8 uur warm. (elk getal onder of boven onze eigen lichaamstemperatuur Is dan geldig…) De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat deze flessen wel erg favoriet zijn onder backpackers. Bestaat ook helaas niet meer)

De Thermos Thermax is een buitenbeentje :Hier tussenin is een extra koperlaag aangebracht om optimale isolatie te bieden. Ideaal voor lange reizen aangezien warme en koude dranken ruim 24 uur op temperatuur worden gehouden. Ook weer zonder getallen. Omdat het echter dezelfde techniek is als de doseerkan die ik gebruik, ligt deze waarschijnlijk in dezelfde range. Omdat de binnenfles van RVS is ipv glas, zal de eindtemperatuur een graad of 4-5 lager zijn. De eigenschap van het koperfolie tussen de wanden klopt.

De Coleman van nu is waardeloos wat mij betreft en te vergelijken met een Blokker of Action exemplaar . Erg jammer want de prijs is met 19 euro de helft goedkoper dan in ’95 maar twee keer zo duur als de eerder genoemde exemplaren, hun omschrijving is ook summier: De fles houdt drinken uitstekend warm of koud.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Consuminder-producten

Bericht door 12much »

Uitvinder: Alfonso Bialetti.
hier een hele kleine correctie: De uitvinder heet Luigi De Ponti en staat als zodanig ook geregistreerd in het patent, hij was echter in dienst van Alfonso Bialetti die dit ingenieus stukje vernuft als zodanig heeft herkend, Niet voor niets in aanmerking gekomen (en ook gekregen) van diverse innovatie awards etc.

Het wordt in Italië een espresso maker voor het fornuis genoemd maar dan wordt gerefereerd naar de snelheid waarmee je, inderdaad zonder poespas en veel afval, een kleine en sterke koffie kunt zetten. In het Engels was de vertaling "a stovetop espressomachine" ook al geen bijdrage aan het juiste woordgebruik. Nu zijn uit die tijd diverse voorbeelden te vinden van echte cq professionele espressomachines die ook op gas gestookt werden. Het proces is echter verschillend. En tot de dag van vandaag is indertijd gesteld dat een espresso aan de volgende voorwaarden moet voldoen:

Een uitgebalanceerde melange van versgemalen, overwegend (85-100%) arabica bonen,
Een zettemperatuur van 92-95 graden Celsius,
Een zetdruk van 8-9 Bar,
Een contact tijd van het water met de koffiegrind van 22-25 seconden,
Een pil/puck die aangedrukt is/wordt met 10-15 kg,
Een uitgestroomde hoeveelheid van 40 ml met een cremalaag die na het doorbreken met een lepeltje zichzelf meteen weer sluit. Sommigen prefereren de suikertest, die een fractie van een seconde op het cremalaagje moet blijven liggen, voordat ze in de espresso verdwijnt.
Dan hoort eigenlijk de temperatuur van de espresso minimaal 70graden Celcius te zijn. Waar een andere autoriteit weer bepaald dat de koffie heet moet zijn, maar niet te heet om niet meteen en in één keer opgedronken te kunnen worden.

Een mokapot, zoals Bialetti hem eigenlijk ook benoemd, heeft een overdruk die door stoom gevoed wordt en derhalve wettelijk gezien niet boven de 1,5 Bar uit mag komen. Het overdrukventieltje blaast dan ook af bij die druk.
De tweede voorwaarde is de temperatuur, deze is minimaal 100 graden Celsius zodra ze de koffie raakt. Doordat de mokapot ook in meerdere maten te krijgen is, (100-775ml) is ook de contacttijd van het water met de koffiegrind evenredig aan deze hoeveelheid en dus niet altijd hetzelfde.
Omdat de koffiegrind niet geperst wordt en veel groffer is dan espressomaling, heb je ook een hogere temperatuur nodig om genoeg smaak en vetstoffen uit de boon te extraheren. Deze koffie is ook veel te heet om meteen te drinken en wordt inderdaad, en terecht, niet warm gehouden in de mokapot zelf. Deze zou trouwens kapot gaan als hij op de warmtebron zou blijven staan.
CP en 12Much lachten even meewarig toen ik zei dat er koffie uit kwam, maar met de juiste boon en de juiste maling vind ik de koffie die het ding maakt erg lekker. En nooit afval !
Mijn nederige excuses, het was niet mijn intentie om meewarig te doen over deze wijze van koffiezetten of het resultaat ervan. Het is mijn favoriet op kano- en backpackvakanties!! En ik onderschrijf jouw beschreven voorwaarden.

Ik ben echter een espresso-addict en prefereer voor mijn dagelijkse shots mijn oude Vibiemme's met de daarbij horende fameuze E61 brewgroup, 4,5kg koper schoon aan de haak, afgewerkt met een vette glimmende chroomlaag, exclusief de koperen boiler met warmtewisselaar, koperen leidingen en portafilterhouders....Ik probeer het ieder jaar weer opnieuw, maar mijn meisje wil niet de 4kW Honda meesjouwen om mijn 35kg Vibi mee te nemen, ook al zijn de kopjes vééél kleiner :lol: .

Dan nog een noot over pergolators/perculators. In principe de eerste overstroom koffiezetmachines. Eenvoudig in gebruik en bijna niet stuk te krijgen, vaak werd een combinatie van goedkope koffie en Buisman gebruikt om het een acceptabele smaak te geven. Wie is er niet mee opgegroeid zou ik zeggen? Ik zal voor Stan een plaatje bij moeten voegen:-) Hier wordt, zeker in het laatste deel van het proces, de koffie meer dan 1 x door de gemalen koffie gevoerd, totdat de temperatuur van de totale hoeveelheid koffie in balans was met de thermostaat. Heerlijke nononsens koffie voor de liefhebber van de dagelijkse bak pleur zal ik maar zeggen en over de smaak valt niet te twisten. Deze koffie is in sommige gevallen iets minder geschikt voor mensen met aanleg voor een te hoog cholesterol gehalte. De hedendaagse filterkoffieapparaten zijn op ditzelfde principe gestoeld, met het wezenlijke verschil dat de stijgpijp zich buiten het koffiereservoir bevind en dus alleen schoon water oppompt. Opnieuw koud geworden koffie in het reservoir gooien om nogmaals door het inmiddels koud geworden filter te laten lopen, is dus niet alleen slecht voor je verwarmingselement. :shock:
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Consuminder-producten

Bericht door Anne2 »

Bovenste water was 45 graden, als ik hem dieper stak 50 graden, nog dieper kon ik er niet bij. Dat is toch een heel stuk minder dan van 12much.

Is die van jou er ook in litervorm die onbreekbaar is?
Mijn binnenfles is van RVS, en die van jou?

Dus Bravilor of Thermos thermax zijn de beste?
Waarvan Thermos niet in NL te krijgen is?

Zo ik ben blij dat ik hem weer kan gebruiken, greep steeds mis.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Consuminder-producten

Bericht door 12much »

Nou is het in ieder geval duidelijk waar het naartoe gaat.

Dat die van jou bovenin kouder is dan 10 cm verder duidt op een waarschijnlijk slecht afsluitende O-ring of wellicht de rubberen platte ring in de dop als je zo'n klik maar open-versie hebt. Sist ie niet? Een klein beetje komt het ook door de traagheid van je meter die eigenlijk bedoeld is om in vlees te steken. Daardoor zal het bovenste gedeelte wat sneller afkoelen.

Mijn Coleman, die nog wel gemaakt wordt, maar qua kwaliteit vele malen minder is dan toen ik hem kocht, heeft dezelfde eigenschappen als jouw Shira. Die grote 2.2ltr van mij is helaas ook niet meer te koop, en is van glas, zeer goede vacuüm kwaliteit met zo'n laag losse koperfolie ertussen. Dat is een zeer lastige manier van glasblazen heb ik begrepen. (hotglass?) Maar zijn wél topscoorders. Het nadeel is de kwetsbaarheid. Op dit moment komt wat mij betreft de Thermax het dichtst in de buurt.

Ik heb even de bodem van mijn Coleman gesloopt en in de oven warm gestookt zodat de binnenfles net zo warm was als de buitenkant. Vooraf even op de weegschaal en toen ondergedompeld gehouden in een wasbak vol met water waar afwasmiddel aan is toegevoegd om de oppervlaktespanning te verlagen. Nadat de fles was afgekoeld heb ik hem helemaal droog gemaakt en opnieuw gewogen: 32 gram zwaarder!!! Het is duidelijk dat ie lek is en dat is de reden waarom de isolatie verslechterd is. Jammer, dat is niet meer te repareren. Ik kan het nog iets verbeteren door bij de volgende isolatieklus een beetje purschuim te reserveren voor de ruimte tussen binnen en buitenfles.

Als je op Thermos Thermax googled, is de eerste Nederlandse link een optie? Ze zitten in Barendrecht..

Leuke test, moeten we vaker doen dit soort dingen.
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie