De 12 Ambachten exit?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

De 12 Ambachten exit?

Bericht door Krelis »

Laatst gewijzigd door Chicken Power op 28 nov 2012, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De12ambachten exit

Bericht door Dutch John »

Z'n tijd veertig jaar vooruit geweest. Een mooie en snelle start kunnen maken als gevolg van de eerste oliecrisis en de "Limits of Growth". Ondanks het neoliberalisme van de jaren '80 toch doorgezet, om nu het terrein te moeten verkopen als gevolg van de wet van de remmende voorsprong. Juist in de tijd dat bewustwording onder het volk aarzelend de kop opsteekt. Het moet voor Sietz Leeflang ontzettend frustrerend zijn, om al die jaren te pionieren zonder de vruchten ervan algemeen geaccepteerd te zien.

Hoe had het anders of beter gekund? Het is nooit een trendy manier van leven geweest. Een marketeer zou er wanhopig van worden. Het loopt weer mis op dat verd.. geld. Misschien is daarom de formule van het ecologieforum nog niet zo slecht. Leden met afzonderlijke specialiteiten vinden zich via een goedkoop medium en delen plus verbeteren de vruchten van hun hobby door dagelijks te communiceren. Zo verzand je niet in de zienswijze van slechts enkele personen.

Het einde van de Kleine Aarde en de 12ambachten werpt de vraag op of een mogelijk op te richten eigen Ecologiecentrum wel zinvol is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: De12ambachten exit

Bericht door ritsaert snijder »

Dutch John,

Met de eerste zinnen ben ik het helemaal eens. Als klein jongetje gingen we er heen en dat staat me nog steeds heel helder bij!

Je weet dat ik wel voorstander ben van een ecologisch centrum. En dat zal ook nooit makkelijk zijn. Het concept van De Kleine Aarde en De twaalf ambachten was op veel onderdelen niet echt briljant. De laatste jaren werd het ook echt oubollig, niet alleen in lay-out maar ook in de hardnekkigheid waarmee ze in bepaalde ideeën bleven steken.

Ik ga met mijn conclusie de andere kant uit; ondanks het gehobby bleven de 12 ambachten/ De kleine Aarde nog heel lang overeind. Als je die fouten omzeild (leren van hun fouten natuurlijk) is een centrum prima mogelijk. Met een slimme opzet, laagdrempelig, lage kosten, gericht op synergie.

Want ik denk dat de Sietz Leeflang gelijk heeft als hij zegt:
Het gedachtegoed van De Twaalf Ambachten is, juist in deze tijd, levensvatbaarder dan ooit. De vraag naar adviezen
over ecologische technieken hebben wij de laatste jaren juist zien toenemen. In een tijd van financiële onzekerheid
lijkt de roep om eenvoudige, begrijpbare en betaalbare technieken alleen maar harder en dringender te worden.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: De12ambachten exit

Bericht door OBL-Rien »

Nu ga ik even vloeken in de kerk :)

Ik denk dat een ecologisch centrum niet heiliger dan de paus moet willen zijn.
Het idee dat je alleen geloofwaardig bent als je zelf 100% zo leeft als je verkondigd is IMO één van de factoren die dit soort initiatieven onder doet gaan.
Er is IMO niets mis mee als je een commerciële instelling hebt die consessies doet aan de filisofie om daardoor winstgevend te zijn en de boodschap te kunnen blijven uitdragen.

We moeten allen leven in de samenleving van vandaag. Met de idealen en wensen voor morgen is het vaak onmogelijk om vandaag te leven. Een beetje realisme (water bij de wijn) doet dan IMO meer goed dan fout.

Wel zou zo'n instelling ten alle tijde de samenleving vooruit moeten zijn.

Ik denk even weer aan de eco-scale van Paul Wheaton, als je meer dan 4 levels vooruit bent, wordt je niet serieus genomen. Een eco centrum moet IMO niet meer dan 2 levels op het gemiddelde in NL vooruit zijn.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De12ambachten exit

Bericht door David86 »

Ritsaert,

Ik vermoed dat ook de 12 ambachten met een dergelijk frisse levendige metaliteit van start is gegaan.

Het komt neer op waar we het al eerder over gehad hebben: vaste lasten en vaste inkomsten als die uit balans raken kun je de tent sluiten. Beide heb je niet altijd zelf in de hand.

Vastroesten doen we allemaal na 40 jaar, daar kun je niet voor waken, dat is de menselijke natuur. Je kent ze wel: "Ik doe dit nu al 40 jaar, wie zou het dan beter weten?" Het is zelfs gebruikelijk voor mensen hun inzichten boven die van een ander te stellen op een paar jaar meer ervaring... Enige oplossing: elke zoveel jaar doorspoelen met jong bloed, maarja dat doe je ook niet als je jarenlang je ziel en zaligheid in zo'n centrum heb gestoken.

Het is wel triest om te zien dat ook de 12 ambachten nu bezwijkt
Laatst gewijzigd door David86 op 19 okt 2012, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De12ambachten exit

Bericht door David86 »

OBL-Rien schreef:
Ik denk even weer aan de eco-scale van Paul Wheaton, als je meer dan 4 levels vooruit bent, wordt je niet serieus genomen. Een eco centrum moet IMO niet meer dan 2 levels op het gemiddelde in NL vooruit zijn.
Dat vraagt wel om een heel streng bewaakte koers, als je even niet oplet neem je een paar geïntresseerden bij het oor en race je naar de "finish"

Ik geloof ook dat als je met geld te maken krijgt, in een club waar je verder geen "band" mee heb dat je winst moet maken, om jezelf voor te bereiden op de tijd dat deze lieden je laten vallen. Als groen niet meer hip is b.v.

groeten,
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: De12ambachten exit

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Ik geloof ook dat als je met geld te maken krijgt, in een club waar je verder geen "band" mee heb dat je winst moet maken, om jezelf voor te bereiden op de tijd dat deze lieden je laten vallen. Als groen niet meer hip is b.v.
Ja. Paul Wheaton heeft ook nog een andere uitspraak: als je er geen winst mee kan maken, moet je je toch echt afvragen of je wel op het goede pad bent.

Dit is geen letterlijke quote, en ik ben zeker dat hij dat niet zo zwart wit bedoeld als dit overkomt.

Maar hij heeft wel een punt: als we een overgang naar een nieuwe manier van samenleving moeten maken dan is dat vrijwel onmogelijk als dit betekend dat we eerst -als samenleving- een verlies moeten maken. Je krijgt dan nooit iedereen mee. Minder winst is nog wel acceptabel, mits men overtuigt is van het einddoel.
Alteranatief is natuurlijk eerst de samenleving laten crashen... :-(
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De12ambachten exit

Bericht door deleted »

In Boxtel staat het centrum blijkbaar in de uitverkoop.

Gemeente, vergunningen, accomodatie zijn er duidelijke pluspunten.

Eigenlijk is het simpel: Wie is bereid om er zijn geld en tijd er in te steken? Wie gelooft er in zo'n centrum ?
Ga er wonen en leven in een kleine groep gelijkgezinden. Leef van het land en van je lokale ruil-economie. Dat maakt zo'n centrum levensvatbaar: interne (geld- energie)stromen moeten primeren.
Zie de centrumwerking eerder als economische aardige bijkomstigheid, maar wel als zeer nuttig persoonlijk doel in het leven. (niet mijn ideaal dat 'bijkomstige', maar wel de realliteit vrees ik)

Wie is bereid z'n privé-bezittingen te verkopen en een aandeel/woonst/werk/grond te nemen in zo'n nieuw project ?
De gemeente Boxtel zal het waarschijnlijk niet tegenwerken.

Eigen kinderopvang, gemeenschappelijke moestuin, ouderenzorg, speelruimte, bierbrouwerij, Taxi op houtgas en ga zo nog maar even door ...
Het is mogelijk ...

Hier neem je een vliegende start, met de wind van de overheid in de rug ipv pal op kop.
Als het hier niet lukt, moet je er elders zeker niet aan denken.
Hergebruik is altijd beter dan nieuw.

G
Onze hoop is dat een dezer dagen, wie weet naar aanleiding van dit bericht, een groep mensen op zal staan die bereid en in staat is het terrein met al zijn gebouwen over te nemen. Dit om er naar eigen invulling het werk voort te zetten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De12ambachten exit

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Wie is bereid z'n privé-bezittingen te verkopen en een aandeel/woonst/werk/grond te nemen in zo'n nieuw project ?
Wij wonen hier al op een soort Kleine Aarde, maar dan in het klein. Dus nee, ik voel mij niet geroepen. Neemt niet weg dat de organisatie van een dergelijk centrum mij zeer boeit, dit met de eigen stulp in het achterhoofd. Volgens mij moet je zoiets leiden als een bedrijf. Zakelijke beslissingen nemen. En net als David zegt: elke zoveel jaar een nieuwe leider kiezen. Of de Franse geheime dienst een bomaanslag laten plegen, zodat je vervolgens de zaken wat groter kunt aanpakken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De12ambachten exit

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:ik voel mij niet geroepen.
Zoiets moet rijpen ... geef het de tijd ...
Dus eigenlijk moeten we op zoek naar een ex-bedrijfsleider ? Liefst ook eentje met al wat ervaring in het klein ... :fff

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De12ambachten exit

Bericht door David86 »

G,

Zou jij het doen ?

Groeten,
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De12ambachten exit

Bericht door deleted »

David,

Ik heb opgroeiende kinderen die lokaal erg verankerd zijn. Bovendien school lopen in een andere taal.
Dus het zou wel een moeilijke beslissing worden. Ook één die ik niet alleen kan nemen in mijn gezin.

Maar persoonlijk zou ik het ernstig overwegen moest een gemotiveerde groep er de schouders onder zetten.

Een ander aspekt is natuurlijk de prijs.
Ik hoop dat dat niet zoiets wordt als 10 keer de prijs van een volledig verlaten dorp in midden Frankrijk. Want dan is dat laatste nog een betere optie.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De12ambachten exit

Bericht door David86 »

Die laatste schijnen niet zo duur te zijn, jammer dat mijn frans zo slecht is...

Voor mij is het makkelijker, dit gaat de mijn wederhelft nooit goed vinden.

Wat woongroep ? ben je helemaal gek geworden ?

Als ik ongebonden was zou ik er overigens blind inspringen, mits ieder zijn eigen nachthok heeft uiteraard.

Groeten,
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De12ambachten exit

Bericht door deleted »

Neen uiteraard ieder z'n eigen huis(je).
Ik denk dat het meer kans maakt als een soort wijk, dorp. Met gemeenschappelijke voorzieningen.
Voor communes ben ik ook niet zo.
Samenwerking en krachten bundelen daarentegen wél.

Een taal is trouwens sneller (zelf)geleerd dan wachten tot de hele maatschappij de ommekeer inzet ...

G
In vruchtbare departementen zoals bijvoorbeeld de Correze in Frankrijk kost een natuurstenen boerderijtje met +/-5000m² grond 150K à 170K.
Er staan hele en, halve dorpen te koop. Er is namelijk geen werk. Jongeren trekken naar de grootsteden. Dus alleen leefbaar met een goedwerkende interne markt. Ruilhandel. Een beetje zoals de Amisch, maar dan zonder geloofsovertuiging.

willekeurig voorbeeld dat als eerste uit Google rolde: http://www.green-acres.com/nl/propertie ... -817mz.htm
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De12ambachten exit

Bericht door David86 »

Misschien loont het de moeite te vragen wat voor prijs ze in gedachten hadden.

En de mogelijkheden bekijken of er een inkomen uit te genereren is dat de aanschaf het geheel (deels) kan bekostigen.

voor hen die gëintresseerd zijn uiteraard.

voor nu ga ik mijn cider maar eens bottelen, dat is haalbaarder :)

Groeten,
..
Plaats reactie