Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: bedankt

Bericht door Gerbe Ouwehand »

geert schreef:kan er nog ingeschreven worden voor de workshop?
Geert,
De workshop van Fetze duurt 1 week, en ik verzeker je dat je daar veel van opsteekt, naast de praktische finovenbouw komt ook een deel theorie ter spake, na afloop moet je in staat zijn een finoven te bouwen.
Goed advies blijft ook dan altijd nog raadzaam.
Het beste is hem te bellen, hopelijk is er nog plaats.(voor telefoonnummer zie http://www.tigchelkachels.nl.
Succes,
Gerbe
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

exroom schreef:...in de VS en Canada zijn de mensen toch iets opener en trotser op het gene wat zij gepresteerd hebben, en daardoor delen zij (tenminste naar mijn idee) toch gemakelijker informatie...
In de VS en Canada bouwen die mensen haast uitsluitend volgens het klassieke Noord-Europese finovenpatroon. Zij bieden niets meer dan wat hier ook minimaal beschikbaar is.

Wie in Amerika een finoven laat bouwen is daar, voor zover ik weet, méér geld voor kwijt dan iemand die hier een finoven laat bouwen. Hier zijn prijzen mogelijk vanaf 10.000 euro. Tel daar, voor Amerika en Canada, maar 50 percent bij. Dat is weliswaar in dollars, maar de verhouding 1 euro voor 1 dollar gaat in de praktijk goed op.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

exroom schreef:...Wat ik niet snap is dat Dirk geen mensen om zich heen verzamelt en gewoon voorzich zelf begint, met de stijgende brandstof prijzen, en het toekomstige tekort aan fossiele brandstoffen wordt deze markt alleen maar groter. Dat je dan van je vrienden concurrenten maakt, maakt het alleen maar leuker...
Ik heb een aantal mensen om me heen 'verzameld', al zouden dat alleen al mijn vrouw (1) en kinderen (15) zijn.

Dat Hollanders graag kennis in handen krijgen... ja dat wordt al eeuwenlang in de geschiedenisboeken beschreven. Leuk is het niet altijd! :wink:

Dirk
geert
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:22
Locatie: kortrijk

workshop

Bericht door geert »

deze morgen gebeld, nog waarschijnlijk 3 plaatsen vrij, heb documentatie opgevraagd en die zullen ze doorsturen per email
groeten
Geert
omdat we maar piepklein zijn in het geheel dat we om zeep helpen
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: workshop

Bericht door Gerbe Ouwehand »

geert schreef:deze morgen gebeld, nog waarschijnlijk 3 plaatsen vrij, heb documentatie opgevraagd en die zullen ze doorsturen per email
groeten
Geert
Geert,
Leuk, dan zie ik je daar wel.
Gerbe.
geert
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:22
Locatie: kortrijk

workshop

Bericht door geert »

hallo Gerbe,

de info die ik doorgestuurd kreeg gaat over een workshop in juli, blijkbaar zit die van mei vol.
groetjes
Geert
omdat we maar piepklein zijn in het geheel dat we om zeep helpen
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: workshop

Bericht door Dirk Bauwens »

geert schreef:...de info die ik doorgestuurd kreeg gaat over een workshop in juli, blijkbaar zit die van mei vol.
Waarschijnlijk is er ergens een misverstand.
De workshop in juli wordt normaal gezien bij en door Fetze Tigchelaar zelf gegeven.
De workshop in mei wordt door de firma Vuurmeesters georganiseerd in samenwerking met Heikki Hyytiainen.

Dirk
geert
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:22
Locatie: kortrijk

keuze

Bericht door geert »

ja heb nog vlug es naar vuurmeesters gebeld, sta daar ook op de lijst dus kan straks gaan kiezen, die met Heiki heeft de voorkeur maar is nog niet helemaal duidelijk waar en hoe dus afwachten of het lukt he, volg alleszins een van de twee workshops, zie er naar uit
groeten
Geert
omdat we maar piepklein zijn in het geheel dat we om zeep helpen
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Geachte heren,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik heb mijn gemetselde kachel weer afgebroken en heb weer wat opgemetseld. Ik wil iets bouwen wat op een finoven lijkt. De vuurhaard is ca 34 cm breed, en ca. 50 cm diep. Hij is nu ca. 1 meter hoog opgemetseld. Aan 1 zijde is het neerwaartse kanaal en daar weer naast het opkomende kanaal gemetseld, ook 1 meter hoog. Ik wil nog enkele decimeters opmetselen en dan de bovenzijde van het stookgedeelte voorzien van een venturi. Is de opening van die venturi kritisch? Hoe hoog moet het stookgedeelte minimaal zijn? Heeft de stookkamer een te groot oppervlak? Indien die laatste vraag bevestigend wordt beantwoord, kan ik de stookruimte verkleinen door een extra stapel stenen er in te metselen.
Graag advies!
Bij voorbaat dank
Hans[/img]
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Ik wil iets bouwen wat op een finoven lijkt. De vuurhaard is ca 34 cm breed, en ca. 50 cm diep. Hij is nu ca. 1 meter hoog opgemetseld. Aan 1 zijde is het neerwaartse kanaal en daar weer naast het opkomende kanaal gemetseld, ook 1 meter hoog. Ik wil nog enkele decimeters opmetselen en dan de bovenzijde van het stookgedeelte voorzien van een venturi. Is de opening van die venturi kritisch? Hoe hoog moet het stookgedeelte minimaal zijn? Heeft de stookkamer een te groot oppervlak? Indien die laatste vraag bevestigend wordt beantwoord, kan ik de stookruimte verkleinen door een extra stapel stenen er in te metselen...
Kun je geen eenvoudig schema met wat afmetingen tonen, Hans?
Verder, wat verwacht je van de kachel, wat moet die kunnen verwarmen en hoe traag of hoe snel? Wil je warmte naar je woning krijgen of is het alleen voor je schuurtje? Wil je er ook warm water mee maken?

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Afbeelding

Hehe eeeeindelijk een plaatje op het forum, ik begon al moedeloos te worden :? maar een van mijn kinderen heeft me uit de brand geholpen.
Dirk, links is de stookruimte, de rookgassen gaan omhoog en kunnen door de smalle ruimte ernaast weer naar beneden. Dan komen ze in de rechter ruimte, stijgen op, verwarmen een oventje, en gaan de schoorsteen in. De linker ruimte is 34 cm breed, de middelste is 12 cm breed, de rechter ruimte is weer 34 cm breed. De diepte van de 3 ruimtes is 50 cm.
De voorzijde moet nog dicht gemetseld worden, met uitsparingen voor de deur naar stookruimte en oventje.
Mijn vragen:
1) Hoe hoog moet ik de kachel opbouwen? Maximum is ca. 2 meter.
2) Kloppen de verhoudingen wel ongeveer?
3) Verwacht je nog problemen zoals ik nu bouw?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Oei, Hans,

Je overtreedt wel een paar basisregels van de finoven. Onder andere moeten de kanalen die dalen, in principe afgekoeld worden. Dat smalle kanaal zal nauwelijks warmte kwijt geraken (tenzij je er bijvoorbeeld een warmtewisselaar in zou plaatsen). Ook in de ruimte waarin de oven zit, moeten de rookgassen eigenlijk van boven naar beneden kunnen stromen. Onder de oven zou zich dan ergens de aansluiting met de schoorsteen moeten bevinden. De stookruimte vind ik wel erg groot. Daarin verbrandt hout erg snel. Ik zou eerder die tussenruimte nemen om in te stoken. En dan in het linkse deel een boiler proberen proppen. In die ruimte ook de rookgassen laten dalen en onderaan een schoorsteenaansluiting maken.
Verder mis ik de dubbelwandigheid die op veel plaatsen in de finoven nodig is om scheuren en te voorkomen en uitzetting op te vangen. Anders zal je kachel zwaar gaan 'lekken'. In tegenstelling tot de meeste andere houtkachels werkt een gedeelte van de finoven op overdruk.

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Dank je wel voor al je goede raad Dirk.
Ik wil rechts een open haard maken met een grote deur, zodat ik hem ook als kachel kan stoken. Maar we gaan even uit van stoken met gesloten deur. Ik heb veel hout, maar het is bijna niet te kloven: dik soms meer dan een meter, en vol knoesten en zijtakken. Vandaar die grote stookruimte. Eventueel verklein ik deze ruimte met vuurvaste steen ( dan wordt de stookruimte 20 cm breed en 40 cm diep).
In het smalle tussenkanaal kan ik een warmtewisselaar plaatsen, ga ik doen. het rechter kanaal beschouw ik als een stuk van de schoorsteen. Bij een finoven zit de aansluiting onderaan, maar dat is een detail: als je ie schoorsteen inlijft in de kachel, heb je een schoorsteenaansluiting boven aan.
ik kan alles nog dubbelwandig uitvoeren, en zelfs afbreken als het moet.
Waarschijnlijk experimenteer ik een poos met dit bakbeest van een kachel, waarschijnlijk 2 winters, en dan breek ik hem weer af :P
Tja je hebt een hobby, dan doe je wel eens gek!
Nog een vraagje: Aan de bovenkant maak ik een venturi van, zeg, 5 cm opening, zou dat OK zijn? De lengte van de spleet is 50 cm (= diepte van de kachel)
Groetjes,

Hans
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Dirk ik heb nog een paar vraagjes. Wil ik het principe van de finoven geen geweld aandoen, dan kan ik beter overnieuw beginnen, denk je dat ook? Ik begrijp dat de rookgassen beter langs de zijwanden naar beneden kunnen gaan, dan naar achter en daar de schoorsteen in. dus de kachel moet aan beide zijden dubbelwandig worden. Ik bouw daarbij het rechter neerwaartse kanaal wat breder om mijn oven erbij in te kunnen bouwen.
Ben benieuwd naar je antwoord.
Groeten,
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Wil ik het principe van de finoven geen geweld aandoen, dan kan ik beter overnieuw beginnen, denk je dat ook? Ik begrijp dat de rookgassen beter langs de zijwanden naar beneden kunnen gaan, dan naar achter en daar de schoorsteen in. dus de kachel moet aan beide zijden dubbelwandig worden...
Hans,

Ik denk dat je best eerst volgens het klassieke principe een finoven bouwt. Dat is beproefd en daardoor is er een garantie op een goede afloop.

Met dubbelwandigheid bedoel ik: dubbelwandig rondom. Een finoven is in principe een grote doos geplaatst over een kleinere doos.

Dirk
Plaats reactie