Aardappelpraat

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Aardappelpraat

Bericht door Jan. »

Je zou ze kunnen snijden plakken of reepjes. Een keer voorbakken en daarna invriezen.

Bij consumptie afbakken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Aardappelpraat

Bericht door Robert »

David86 schreef:heren,

morgen is het zover de frieslanders gaan eruit, we hebben terloops inmiddels 1,5 rij gestoken voor direct gebruik en er wachten nu nog 4,5 rij. ik heb een beetje teveel gepoot dit jaar. het is het eerste jaar dat ik grootschalig aardappels teel en heb me wat vergist in de opbrengst in verhouding tot ons gebruik (na de frieslanders staan er nog 17 rijen van allemaal 8m lang van milva's en agria's)
de milva;s zijn mijn bewaar aardappels voor de winter dus de verwachte 80 a 90 kg aardappels die gerooid gaan worden morgen moeten voor de oogst van de milva's weg zijn, hier heb ik er namelijk ook te veel van

de frieslanders moeten dus verwerkt worden.

een aardappel soepje of friet weet ik nog wel te maken, daarnaast maakt mijn meisje wel gekookte, gebakken of aardappeltjes uit de oven.

dit is echter lang niet genoeg om het aanbod weg te werken

heeft er iemand ervaring met het bakken en verpakken van chips (op de engels wijze ?)

en/of recepten voor gebruik buiten het avond maal ?

in geval van nood kunnen ze tot kippenvoer gekookt worden en zo dan naar vlees omgezet worden maar dat houd ik als laatste optie

wie o wie heeft een idee
Je zou er een stookwijn van kunnen maken om zelf alcohol te stoken.
Ik heb wel ervaring met het bakken/frituren van chips maar niet met het verpakken.
Wij bakken altijd voor directe consumtie.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Aardappelpraat

Bericht door Jan. »

Robert vertel eens, hoe maak je aardappelwijn? En dan verder?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door kockie »

Robert schreef:Ik teel vooral veel verschillende soorten in kleine hoeveelheden.
Een greep wat ik zoal verbouw.
12 aardappelrassen oa Pink fir Apple, fries geeltje, rode eersteling, bleu d artois.Afbeelding
Op verzoek van CP hier even neergezet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Aardappelpraat

Bericht door Robert »

Jan. schreef:Robert vertel eens, hoe maak je aardappelwijn? En dan verder?
Aan het zelf maken van alcohol ben ik nog niet toegekomen, dus geen eigen ervaring.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je van aardappels stookwijn voor de alcohol distelatie kan gebruiken en omdat David niet weet wat hij met zijn te grote aardappeloogst aan moet heb ik dit als één van de opties opgeschreven.
Wij maken al veel producten zelf maar alcohol stoken wordt een toekomstig project.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door kockie »

V/Wodka wordt toch van aardappels gemaakt?
http://home.zonnet.nl/nvvoorst/Distilleren_Drank_Recepten.htm schreef:Wodka

Voor 1 liter zuivere wodka zijn in theorie ongeveer 9 kg aardappelen nodig.
Om het zetmeel in die aardappelen om te zetten in suiker is 1kg mout nodig of 1 kg groenmout.

Wodka wordt 2 tot 3 maal gerectificeerd en gefiltreerd over houtskool of kiezelgoer.
Was de aardappels grondig en maak ze goed schoon.
Kook ze in een ketel of nog mooier in een drukpan.
Ik heb hier geen ervaring mee dus de tijd zal je proefondervindelijk moeten achterhalen.
Het zetmeel zal nu verstijven.

Maisch met mout of groenmout.
Gebruik altijd 1 kilo per 9 kilo aardappels.
In groenmout zitten actievere enzymen maar produceren iets minder alcohol.
Laat alles afkoelen tot 30 gr.C en voeg dan de gist toe.

Alles mag nu zo'n 3 dagen gisten.
Wel af en toe roeren.
Nu mag alles gefiltreerd worden.
Destilleer 2 of 3 maal tot een percentage van zo'n 80%.
Filtreer alles over houtskool of iets dergelijks en laat je drank rijpen.
Laatst gewijzigd door kockie op 20 jul 2012, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Recept toegevoegd
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Aardappelpraat

Bericht door Jan. »

:D Kockie, dat las ik zonnet ook! Want ik kende dat aardappelverhaal eigenlijk niet. Had er wel eens over gehoord maar wist niet hoe het werkt.
Nu ben ik niet zo'n vodkaliefhebber, te sterk en smakeloos. Volgens mij is het pure methanol. Misschien dat je auto er op loopt? [Mag niet} :evil:
Heb wel wat ervaring met suiker vergisten.
Daarna hang je een kruidenbuiltje in het destilaat eventueel aangelengd met water. Dat is echt lekker. Alleen voor eigen gebruik en de visite als die durf.
Suiker is veilig te verstoken, veiliger dan fruitprut, dat veranderd nog wel eens in gif. Het is dan alleen nog geschikt om te verstoken of om de ramen me te lappen. Een soort spiritus. Of het stinkt zo verschrikkelijk dat je het beter doorspoelen kunt
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door kockie »

Jan. schreef: Misschien dat je auto er op loopt? [Mag niet} :evil:
Met een Maisvergunning mag het vast wel
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardappelpraat

Bericht door David86 »

Een borrel met een chippie is altijd goed.
Ik zal me eens in die wodka verdiepen.
Robert hoe bak jij chips ?

groeten
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

Met of zonder maisvergunning, energetisch is het niet verantwoord om welk distillatieproces dan ook aan te wenden voor transportdoeleinden. Gewoon opdrinken...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Aardappelpraat

Bericht door Robert »

David86 schreef:Een borrel met een chippie is altijd goed.
Ik zal me eens in die wodka verdiepen.
Robert hoe bak jij chips ?

groeten
Zelf gebruik ik vaak een vastkokende aardappel, deze snij ik zo dun mogenlijk op een mandoline of snijmachine, vervolgens was ik deze, droog ze op een keukendoek, warm zonnebloemolie of archide olie tot ongeveer 170 graden en bak je chips tot ze goudbruin zijn ( speel een beetje met de temp, te warm worden ze te donker en smaken dan wat bitter, te koud worden de chips te vet) beter is het om de juisteb temp uit te proberen met een paar plakjes. Probeer de aardappelplakjes 1 voor 1 in de olie te doen omdat anders de chips aan elkaar gaat plakken, dit is ook de reden dat ik de plakjes spoel met water. Lat ze op keukenpapier uitlekken en doe er zout op. Leuk om dit met paarse of rode aardappels te doen
Afbeelding
Afbeelding
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardappelpraat

Bericht door David86 »

Jan. schreef: Nu ben ik niet zo'n vodkaliefhebber, te sterk en smakeloos. Volgens mij is het pure methanol. Misschien dat je auto er op loopt? [Mag niet} :evil:
methanol is niet geschikt voor consumptie dit is van zichzelf zeer giftig
ethanol daarintegen is het goedje dat ons zo warrig en warm van binnen maakt :)

bijde zijn een alcohol de een maakt je vrolijk de andere blind of dood

ziet er goed uit robert ik ga het van de week zeker proberen. op smaak brengen met azijn , doe je dat wel eens ?

groeten
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Aardappelpraat

Bericht door Robert »

David86 schreef:
Jan. schreef: Nu ben ik niet zo'n vodkaliefhebber, te sterk en smakeloos. Volgens mij is het pure methanol. Misschien dat je auto er op loopt? [Mag niet} :evil:
methanol is niet geschikt voor consumptie dit is van zichzelf zeer giftig
ethanol daarintegen is het goedje dat ons zo warrig en warm van binnen maakt :)

bijde zijn een alcohol de een maakt je vrolijk de andere blind of dood

ziet er goed uit robert ik ga het van de week zeker proberen. op smaak brengen met azijn , doe je dat wel eens ?

groeten
Ga ik zeker proberen met azijn op smaak brengen, de ideeen borrelen me al weer op (chiliazijn maken)
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardappelpraat

Bericht door David86 »

Vandaag dus bezig geweest met de chips experimenten.

Een probleem waar ik tegenaan liep tijdens het op smaak brengen. De chips kwam krokant de frietpan uit beetje zout erbij en het was nog steeds smullen.

Met het toevoegen van de azijn ging het fout. Ondanks dat ik een hele fijne nevel gebruikte voor het aanbrengen van de azijn werd de friet wat minder krokant. Er was echter zoveel azijn nodig om het zuur "er in te zetten" dat dit de chips zou "verzieken". Ik eindigde dus met net niet krokante en eigenlijk net niet zuur genoege chips.

Mijn oplossing zou dan zijn een heel klein beetje azijn opspuiten in de allerfijnste nevel, maar dan wel de zuurste azijn die ik kan vinden.

Nu weet ik alleen niet wat de zuurste azijn is :) ik heb alleen rooie en witte wijn azijn.

Dus mijn vraag aan de heren: "wat is de zuurste azijn" en "hoe houden jullie je salt and vinegar chips krokant"?

groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Aardappelpraat

Bericht door Anne2 »

Robert schreef: Leuk om dit met paarse of rode aardappels te doen
Dat ziet er prachtig uit! Ook leuk voor als er bezoek komt.

Ik ga dat binnenkort ook proberen, chips bakken.
Plaats reactie