hoogstam vs halfstam fruit

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

hoogstam vs halfstam fruit

Bericht door David86 »

Spittend door het zoveelste boek gerelateerd aan biologisch boeren en zelfvoorziening etc etc. Las ik in Biologische veehouderij van Kees van Veluw op ISBN 9062242944 (zeer intressant boek) op bladzijde 42 de volgende claim:

"De geschiedenis heeft geleerd dat men in een hoogstamfruitboomgaard haast nooit hoeft te spuiten. Dit in tegenstelling tot moderne laagstamfruitboomgaard , waar gemiddeld 8 keer per jaar word gespoten. Ongetwijfeld komt dat omdat een hoogstamboom een stabieler ecosysteem is"

Een op het eerste oog heel aannemelijke verklaring, hoogstam huist meer vogels en vogels eten ongedierte. Geinfecteerd blad valt verder van gezond blad. , de bomen zijn luchtiger etc etc

Maar WTF dit hoor ik voor het eerst!? Ecologisch fruit telen ondervind ik als een ware opgave in mijn halfstamfruitgaard. Ieder jaar begint prachtig en rond de tijd dat de bloesem naar vrucht veranderd, verkleurt het blad en word de boom belaagd door allerlei infecties en ongedierte. Zeer gefrustreerd trek ik dan op een gegeven moment de gifspuit en mijn camouflage pak uit de schuur en ga ik de strijd aan met deze kwalen. Deze eindigt dan in een soort van staakt het vuren tegen de herfst. Dan valt het blad en verklaar ik mijzelf winnaar van de strijd. Om in het voorjaar overnieuw de strijd aan te gaan en tegen mijn principes in wederom alles dood te spuiten wat zich aan mijn fruitboompjes waagt.

Deze claim lijkt de oplossing in petto te houden. Ik zie mij al lopen in mijn hoogstam fruitgaard tussen de nieuwerwetse resistente rassen als ecolette en concordes. De koning te rijk onder mijn vol behangen prachtig groen gekleurde fruitbomen, die nooit getuige zijn geweest van de oorlog die gewoed heeft in onze boomgaard. Tegen de stam zittend met mijn oude trouwe gepensioneerde leghybride op schoot. Een verse appel of peer nuttigen, of nog beter koude cider op een warme herfst avond. Hemel op aarde.

Maar voor ik mijn boomgaard er uit steek en van voor af aan begin was ik toch benieuwd naar de ervaringen van hoogstamfruit telers. Zijn jullie bomen inderdaad nooit ziek ? Gaat bij u alles vanzelf zelfs uw appelbomen??

Groeten,
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: hoogstam vs halfstam fruit

Bericht door Jan. »

We hebben een boomgaardje waar wat kers appel peer en pruimbomen staan. Alles bij elkaar zo'n 15 stuks.
Alles hoogstam.
Het ene jaar hangt er volop fruit en krijg je het niet op zelfs niet met de vaste afnemers. Zo eten we nu nog steeds de appelmoes van afgelopen jaar. Het andere jaar hangt er bijna niets aan en wat er wel aan zit pikken de vogels in. Dit jaar dus, alleen aan pruimen hebben we dit jaar geen gebrek.
Die vogels zullen best wel wat ongedierte bestrijden en mogen dan als dank ook de vruchten smaken. {niet te veel}
Verder hebben we bessen frambozen en nog wat vogelvoer zoals meidoorn sleedoorn duindoorn lijsterbes krent en zwarte bessenstruiken.

We hebben nog nooit ergens tegen gespoten en was dat eigenlijk ook niet van plan. Wel snoeien we in januari of februari op een koele dag wanneer het een tijdje droog blijft.
Uit voorzorg verbrand ik de takken direct, dit kan omdat de sapstroom nog niet op gang is gekomen.

Daarna doorlopend jonge uitlopers eraf halen.

Volgend jaar wil ik eens proberen om een bijenvolk te laten logeren.
Wie heeft hier ervaring mee?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hoogstam vs halfstam fruit

Bericht door Dutch John »

Niet alle groenten en fruit doen het elk jaar goed. Soms heb je van het ene meer en van het andere niets. Zelden is alles slecht. Vroeger was het gebruikelijk om in afgelegen streken daarom een voorraad van twee jaar aan te houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: hoogstam vs halfstam fruit

Bericht door holtere »

Natuurlijk is het ene jaar beter dan het andere. In het verleden hadden onze fruitbomen heel veel last van "beurtjaren". Echter een van onze buren heeft nu bijen en vanaf dat moment hangen de bomen ieder jaar tjokvol!
Die beestjes maken echt het verschil 8)
Dit jaar is de perenbloesem bevroren, de appelbloesem deels en deels was het te koud om te vliegen. Geen peren dus en weinig appels.
We hebben een aantal hoogstambomen. Peren doen het zeer goed bij ons (lemig zand). Appelbomen, hoogstam, staan ook maar 10 - 12 jaar en hebben dan kanker en zijn op. Ze hebben dan wel flink gedragen. Kersen is heel moeilijk. Er schijnt de laatste tiental jaren een zuid-amerikaanse ziekte te zijn die slaat op de sapstroom. De vaten verstoppen en de takken sterven af. Er zijn nauwelijks nog kersenbomen in de verre omtrek te bekennen, vroeger stonden er velen?
Ook de zieke bomen kochten we bij de gerenomeerde kwekers, maakt echt geen verschil. Oudere rassen blijken net zo gammel als de nieuwere :x

Grz,
Holtere
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hoogstam vs halfstam fruit

Bericht door Dutch John »

Bij ons is een kersenboom van een jaar of vijf plots ter ziele gegaan tijdens het dragen van de kersen. Begon met wat pierig uitzien, toen verdorde het blad en viel samen met de kersen af. Nu kan ie de kachel in en komt er een peer voor terug.

De overige kersen doen het goed, zij het dit jaar geen opbrengst door vorst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: hoogstam vs halfstam fruit

Bericht door holtere »

@ DJ,

Weet je welke kersenrassen het bij jou wel doen?
Wat jij beschreef is precies wat er hier ook gaande is (andere kant van de Maas :mrgreen: .
Wij hebben gehad: Mierikse zwarte, spekkers, Hedelfinger, nu weer een spekkers en die doet het min of meer maar "gomt" flink en dat is al een teken dat de sapstroom remt en er geen vrije doorgang is. De kersen rijpen dan ook niet lekker meer door. Je kunt er schijnbaar wel tegen spuiten.
Belangrijk is wellicht ook de balans van de grond, dus laten onderzoeken en toevoegen waar gebrek aan is. De bomen worden dan gezonder en hebben meer weerstand.
Al met al weten we na 18 jaar poten en weer vervangen dat fruitbomen houden behoorlijk "kummerlijk" is op die een of twee na die je ieder jaar weer verrassen (St Rémy stoofpeer en de Doyenne du Comice)

Misschien dat van de kersen de morellen wat sterker zijn vraag ik me af?

Grz,
Holtere
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hoogstam vs halfstam fruit

Bericht door Dutch John »

Holtere,

De Hedelfinger is niet meer. De Van (5 jaar), de Schneiders Späte en de Biggareau Napoleon (beide 3 jaar) doen het nog prima en beginnen nu te dragen. Een 20 jaar oude kers waarvan ik de soortnaam niet ken, doet het ook nog, maar wordt aan de stam slecht. De schors laat op plaatsen los. Verder hebben we weinig problemen met de fruitbomen, behalve dat bevruchting soms minder is, zoals dit jaar.

We hebben geen Morellen, maar die doen het aan deze kant van de Maas goed.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: hoogstam vs halfstam fruit

Bericht door Anne2 »

Dat je met hoogstam minder hoeft te spuiten dan met laagstam heb ik nog nooit gehoord.
Ze zeggen ook dat je met biologische bomen minder last van ziektes hebt.
De meeste hoogstam is oud, beroepskwekers planten die niet meer. In die tijd was er meer biologisch misschien.

Hier staan laagstam peren- en appelbomen en elk jaar heb ik prachtig fruit zonder spuiten. Ook de vorige bewoners spoten niet.

Laagstam geeft eerder fruit maar gaan minder lang mee.

Ik zou voor laagstam kiezen. Je loopt er gemakkelijker om heen, trek de takjes met meeldauw er af, haal de door vogels gepikte appels eruit (dit jaar voor het eerst, andere jaren bleven zij er vanaf). Ziet luis eerder, dan spuit ik met thee van heermoes, brandnetel en soms groene zeep. Je plukt gemakkelijk. En snoeien doe ik met een keukenstoel. Ze geven ook minder schaduw.

Je kan ook een haag maken van appels of peren.

Hoogstam is mooier, maar ik heb genoeg grote bomen hier en ben blij dat niet alles groot is.

Je kan beurtjaren voorkomen door te dunnen, maar dit doe ik zelf ook niet.

Ik had dit jaar geen kersen (wel bloesem maar te koud voor bijen denk ik), geen stoofperen, wel handperen en de appels zien er voor het eerst slechter uit, meer plekjes die ik anders nooit had. Ook geen pruimen (anders ruim 8 emmers), de frambozen stonden te rotten aan de takken, en nauwelijks kiwi's.

Dan zal ik volgend jaar wel een goede oogst hebben want dat kost de bomen nu ook minder energie.

Bij de fruitkwekers worden appels gerooid als ze geen rode vrucht meer geven. Rode appels zijn zoeter en geven een betere prijs. Naarmate ze ouder worden worden ze minder rood, na 10 jr geloof ik, maar weet dat niet zeker. Ze worden trouwens rood na een koude nacht.

Ik ben zelf imker geweest en de bijen vlogen niet richting mijn fruitbloesem maar naar de wilgen in de uiterwaarden...die bloeiden eerder en die vliegrichting hielden ze blijkbaar aan.
Je kan altijd een imkervereniging vragen of iemand bij je wilt gaan staan. Dan wel een vaste plek zoekt, want is het enkel voor de bestuiving dan betaal je bestuivingsgeld. Maar er zijn startende imkers zonder tuin die misschien wel interesse hebben.

Je kan ook bijenhotels maken voor solitaire bijen in je tuin.

Wil je zelf imker worden bedenk dan dat er elke 10 dagen een halve dag werk aan zit en dat op vakantie gaan een stuk lastiger wordt.

Dit jaar hebben juist de hoogstam minder fruit, dan kan ook komen omdat die ouder zijn.
Plaats reactie