Aquaponics

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Aquaponics

Bericht door kockie »

Is iemand bezig, of heeft iemand hier al eens nagedacht over aquaponics. Voor mensen die het niet kennen: met aquaponics laat je groenten groeien op water met vissenpoep. Het systeem bestaat uit minimaal 2 tanks, 1 met planten op aquacultuur en een met vissen.

De vissen worden gevoerd en het water dat door de vissen vervuild wordt, wordt in de plantentank gepompt. De planten gebruiken de nitraten en andere stoffen en maken daarmee het water weer schoon. Op deze manier kweek je dus vis en planten. De hele maaltijd uit 1 systeem dus.

Wat zijn m.i. de bezwaren: je moet vissenvoer kopen en er moet(en) continu pomp(en) lopen. De regelingen zijn in veel gevallen mechanisch en zullen waarschijnlijk veel mensen hier aanspreken.

Groot voordeel: je hebt geen last van mollen! Nauwelijks onkruid, groeibedden op sta-hoogte.

Het waterverbruik zou veel minder moeten zijn dan van "normale kweek"

Voor (engelse) informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Aquaponics. Youtube staat vol van voorbeelden.

Wie ziet meer voordelen of bezwaren?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Aquaponics

Bericht door Robert »

Toevallig vandaag op de floriade dit gezien, de vraag die gelijk bij mij op kwam, hoe is de smaak ten opzichte van vollegronds teelt.
Grond of de grondslag bepaald toch veel van de smaak.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aquaponics

Bericht door kockie »

Tja, misschien kom je dan wel wat richting de supermarkt. Volgens mij wordt heel veel groente in hydrocultuur gekweekt. Dan wel met kunstmest en chemicaliën ipv vissenpoep.

Als ik weer eens wat projecten afgerond heb, mag ik dit misschien eens van m'n vrouw proberen :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aquaponics

Bericht door Dutch John »

Ik heb het eens bekeken via diverse filmpjes, maar vond het nogal een toestand. En eenzijdig bejubeld. Groot nadeel is het voer dat van elders (ver) moet komen, waardoor de kringloop te groot wordt. Op micro-schaal wel een leuke hobby.

Het komt mij over zoals ook verticaal tuinieren: flatgebouwen met groenten onder lampen. Te stedelijk en technisch gedacht. Voedsel vraagt niet om veel techniek.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aquaponics

Bericht door David86 »

Ik denk dat aqua ponics een leuke manier is om een centje bij te verdienen.

Aqua ponics met eetbare vis in nederland zal naar mijn idee eerder geld en energie kosten dan opbrengen. Een snelgroeiende groenvoer etende vis die ons klimaat verdraagt en goed smaakt is wat lastig te vinden.

Waar ik wel wat in zie is het gebruik van een siervis zoals een koi karper. De focus word dan wat verlegd maar het systeem word misschien levensvatbaar. Het kweken en verkopen van koi karpers levert al snel een paar honderd euro per jaar op. Een welkom centje voor iedereen denk ik. Als de mest dan gebruikt kan worden om groenten in te kweken snijd het mes aan twee kanten.

Ik denk dat de technologie wel een plaats heeft in onze voedselvoorziening en dan alleen al omdat zij de kunstmest in normale hydrocultuur vervangt.

ik zou er graag eens kleinschalig mee aan de slag gaan. De projecten stapelen zich op met als gevaar dat er geen een meer af komt :) misschien volgend jaar

Leuk topic
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aquaponics

Bericht door David86 »

kockie schreef:
Wie ziet meer voordelen of bezwaren?
geen ongedierte in de grond die aan je planten vreet (denk koolwitje larven etc)
geen ziektes in de grind waar je volgend jaar weer mee te maken krijgt
geen uitputting van je toplaag wat in een kas nog wel eens gebeuren wil
geen last van water in je klei (het grootste probleem waar we in de zuid hollandse klei last van hebben is het dichtslaan van klei op natte plekken, dit vertraagt de groei aanzienlijk)

meer controle gewenst op de voedingstoffen in je substraat
waken voor ziektes in je vissen
technische problemen kunnen je planten en vissen de kop kosten
vissenvoer kopen
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aquaponics

Bericht door kockie »

Je leest veel over forel en tilapia. Forel groeit onder NL omstandigheden. Voor tilapia moet je gaan verwarmen tot een graad of 26. Kost energie, maar kan mogelijk ook dmv een zonnecollector. Wordt dan wat DJ zegt wel weer een stuk technischer.

Koi's zie ik helemaal niet zitten om aan te beginnen, dat mag een ander wel doen. Mocht ik er ooit aan beginnen, dan moet er ook wat te eten uitkomen. Voor de sier heb ik m'n vrouw en kinderen al :mrgreen: :mrgreen: .

Het gaat er mij ook niet om om geld te verdienen, maar ik wil wat onafhankelijker worden net als vele anderen hier. Daarbij heb ik niet de illusie dat ik zelfvoorzienend zal worden, maar ik wil wel een stap in die richting maken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aquaponics

Bericht door David86 »

Kockie ik snap je streven , maar..

Aquaponics zal nooit rendabel worden op thuisformaat als je van plan ben de vis op te eten. Visvoer is duur tenzij je tilapia hebt, die kun je 3/4 groenvoer geven maarja water temperatuur.. 2 jaar vissen voeren voor 1 a 2 maaltjes vis spreekt een klein publiek aan.

Het "probleem" met aquaponics is natuurlijk dat je een beperkt aantal vissen kunt houden , afhankelijk van de maat van je filter(groentenbed)te veel vissen zou het filter in verhouding te klein maken met als gevolg dat je vissen overlijden aan de gevolgen van de watervervuiling. Te weinig vis zou te weinig voedingstoffen over het filter laten passeren waardoor deze niet zo vruchtbaar is als je graag zou willen. Vissen groeien en zullen naarmate ze groeien meer eten en dus ook meer mesten. De verhoudingen in je systeem veranderen dus wekelijks , dit vraagt om specifieke meet instrumenten en dagelijkse controles. Nu is het wel zo dat dat filter groentenbed het hele jaar beplant moet zijn anders werkt je filter niet meer en gaan je vissen dus dood. Dit vraagt weer om een kas.

Een installatie die altijd in evenwicht moet zijn en dagelijks nagelopen en gemeten moet worden. als er een onbalans in je systeem ontstaat gaat een van de 2 delen kapot waarna logischerwijs zijn tegenhanger ook de geest geeft. De vissen kunnen niet zonder de planten en de planten niet zonder de vissen.

Aan het eind van het sommetje is het een dure installatie met veel zwakke punten om groenten te kweken.

Als je de beroepskwekers erover hoort zullen zij allen zeggen dat je het voor de vis echt niet hoeft te doen het zijn de groenten die het de moeite waard maken, daarom zou ik een vis nemen die zijn eigen voer terug verdient.

Misschien zijn de centen die er in gaan zitten rendabeler te besteden als zelfvoorzieniger leven je doel is. verhoogde groenten bedden met druppelirrigatie b.v. deze kunnen heel intensief bebouwd worden , middels het square foot garden principe bijvoorbeeld. En kennen veel minder zwakke punten. Je moet dan wel eens in de 2 jaar naar de visboer om een maaltje aan te schaffen. Maar het geld dat je uitspaart aan visvoer koop je misschien wel een kist vol verse wilde vis

ik ben er een jaar of twee aan begonnen een systeem uit te tekenen en vis en groenten opbrengsten te berekenen. Daarbij kwam ik er teleurgesteld achter dat het systeem niet zo perfect was als het op youtube voor doet komen. Gezien de oppervlakte van mijn kas kon ik er net een paar goudvissen in kwijt

maar absoluut een leuk project om eens uit te werken in het klein voor de hobby
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aquaponics

Bericht door kockie »

David,

Het is een mooie uiteenzetting. Aquaponics schuift weer een paar plaatsen op in mijn todo lijstje.... Staat nu een stuk onder een windmolen :)

Waar ik meer mee zat was het continue energieverbruik, inderdaad het vissenvoer; wat restwarmte om water te verwarmen heb ik wel, maar kan natuurlijk beter worden ingezet voor huisverwarming. Een kasje staat er sinds vorige week. Ik zou het systeem ook niet in 1 keer volstoppen met dezelfde leeftijd vissen, getrapt invoeren, dan kun je ze ook getrapt eruit halen en zit je niet in 1 keer met een berg vis. Inderdaad ziet het er op youtube altijd mooi uit en zie je alleen de positieve kanten.
Oh ja, een druppelirrigatiesysteem heb ik ook al op de kop getikt, volgens mij van een voormalige wiet-kweker....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aquaponics

Bericht door David86 »

die jongens hebben dan wel weer mooie spullen :)

gemengd invoeren zou dan weer betekenen dat de grootsten de kleinsten zullen eten.. complicaties, complicaties...
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aquaponics

Bericht door kockie »

Wiet op aquaponics.... Goede verdiensten en de vissen de hele dagen stoned als een garnaal (what's in a name :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aquaponics

Bericht door David86 »

Dan kun je je gaan voegen bij de grote waterbaronnen van deze aarde die hun fortuin hebben vergaard met het verkopen van , ja , water.

Je zult ze allemaal de baas zijn met jouw aquaponic kruidenwatertje met x factor . Hordes pubers en alternatieve geesten van over de hele aarde zullen je water prijzen als de mythische nectar van welleer.

met jouw vis als de ambrozijn op het bord van koningen, keizers en bank directeuren

:)
..
Plaats reactie