Tomatenpraat...

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: tomatenpraat

Bericht door Robert »

David86 schreef:dat staat er strak bij robert mooie verzameling tomaatjes

wat verbouw je naast de tomaten nog meer ?


groeten
Ik vind het vooral leuk om oude groentenrassen en niet alledaagse groenten te telen, waar het voor mij vooral om de smaak te doen is, en niet om zoveel mogenlijk van een vierkante meter te halen.
Ik teel vooral veel verschillende soorten in kleine hoeveelheden.
Een greep wat ik zoal verbouw.
12 aardappelrassen oa Pink fir Apple, fries geeltje, rode eersteling, bleu d artois.

Afbeelding

11 soorten knoflook

Afbeelding

te veel soorten pepers en paprika,s

Afbeelding

verschillende sla rassen, verschillende koolsoorten oa palmkool en bloemendaalse gele, wortelpeterselie, schorseneren, pastinaak, meerdere soorten wortel, snijbiet, chinese brocoli, mizuna, meerdere basilicum rassen, pompoenen, koolrabi, rode melde, bonen in alle soorten en maten (smaken) doperwten, peulen, mais, groenlof, chinese kool, veldsla, knolvenkel, barberakers, komkomer en augurken, sjalotten, lenteuitjes, zoete ui, rode uitjes, sint jans uitjes, meerdere soorten bietjes, meiraapjes, koolrapen, meerdere soorten bessen en aardbeien, veel soorten keukenkruiden enz enz enz.
Te veel om op te noemen, en het verwerken tot allerlei conserven zoals chilisaus, ketchup, jam gelei, zoetzuur, wecken, chutney,s, drogen vind ik erg leuk.
Waar het mij ook om te doen is om de producten uit de supermakt met zijn schadelijke E nummers te vervangen door zelfgemaakt met meer smaak en gezondere producten.
Ook het plukken van wilde eetbare planten, vruchten en paddenstoelen vind ik leuk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: tomatenpraat

Bericht door kockie »

Gedeelte over aardappels is afgesplitst naar viewtopic.php?f=7&t=2502
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tomatenpraat

Bericht door David86 »

beste ecologische hobby tuinders met het afsplitsen van aardappel praat is tomaten praat niet gesloten u word dan ook hartelijk uitgenodigd uw teelt wijzen en oogst verwekingswijzen met ons te delen.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: tomatenpraat

Bericht door kockie »

Nou, om maar even verder te gaan; het courgettegedeelte is afgesplitst naar courgettepraat
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tomatenpraat

Bericht door David86 »

de eerste echte tomaten van het jaar zijn binnen.

spijtig genoeg kreeg ik ze van de buurman, ze smaakten er niet minder om. mijn tomaten moeten nog wel even ik heb laat gezaaid dit jaar ivm een verhuizing van de kas.

hoever zijn jullie planten? eet je al tomaat van eigen teelt?

groeten
..
bram de houthakker
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2010, 13:38
Locatie: Sittard

Re: tomatenpraat

Bericht door bram de houthakker »

Onze planten hangen vol met grote groene tomaten, ondanks dat ze te dicht op elkaar staan en soms meer als een week geen aandacht.

sommige beginnen een rood kleurtje te krijgen en zijn bijna klaar voor de oogst........
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: tomatenpraat

Bericht door Robert »

Wij eten nu zo,n 2 weken eigen tomaten oa de Green Grape onze favoriet en tot nu toe de zoetste tomaat die ik geproeft heb, Sprite, Gardners Delight, Black & Red Boar, Issis Candy, Grape en Muchamiel. Vooral de kinderen, die tomaten uit de winkel niet eten, snoepen wat af in de kas.

Afbeelding

Eerste kleine oogst zo,n 2 weken geleden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: tomatenpraat

Bericht door kockie »

Bij mij beginnen de kids al te zeuren wanneer nu eindelijk de tomaten een keer klaar zijn. Een jaar geleden viel de keuze tussen een snoepje en een tomaat met ruime voorsprong op een tomaat!
Toen waren de tomaten overigens van Opa.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tomatenpraat

Bericht door David86 »

Robert schreef:Wij eten nu zo,n 2 weken eigen tomaten oa de Green Grape onze favoriet en tot nu toe de zoetste tomaat die ik geproeft heb, Sprite, Gardners Delight, Black & Red Boar, Issis Candy, Grape en Muchamiel. Vooral de kinderen, die tomaten uit de winkel niet eten, snoepen wat af in de kas.

Afbeelding

Eerste kleine oogst zo,n 2 weken geleden.

Robert wanneer heb je gezaaid ?

groeten
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: tomatenpraat

Bericht door Robert »

Mijn tomaten zaai ik altijd half maart, pepers en paprika,s half tot eind januari.
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: tomatenpraat

Bericht door Robert »

Ondanks de voorzorgsmaatregelen, planten ver uit elkaar, kas redelijk droog gehouden en regelmatig blad geknipt is toch de phytophtora toegeslagen in de kas.
Al het besmette blad weggeknipt en nu maar afwachten wat er volgt.
Als de buren de aardappels met bijna zwart loof nog in de grond staan is het dwijlen met de kraan open.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tomatenpraat

Bericht door David86 »

Robert,

Mooi kl*te dan.

Hoe staat het er nu voor ?

kan je geweten een reparatie behandeling verdragen ?

Dan is de moeite van de afgelopen maanden in ieder geval niet voor niets geweest.

lastige afweging :S


Groeten,
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: tomatenpraat

Bericht door Robert »

David86 schreef:Robert,

Mooi kl*te dan.

Hoe staat het er nu voor ?

kan je geweten een reparatie behandeling verdragen ?

Dan is de moeite van de afgelopen maanden in ieder geval niet voor niets geweest.

lastige afweging :S


Groeten,
Ik probeer zo veel mogenlijk het aangetaste blad weg te knippen en het scherp in de gaten te houden.
Al met al kan ik al redelijk oogsten en zie ik wel hoe het verder afloopt.
Dit is zo wie zo een raar wisselend jaar in de moestuin, ook heb ik heel veel last van veenmollen die in sommige bedden het aantal planten hebben gehalveerd.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tomatenpraat

Bericht door David86 »

Heren,

Dit jaar heb ik wat rode peer tomaatjes staan , heb eerder al gele gehad die erg goed bevielen.

Nu valt het me op dat de rode peertomaatjes enorm vatbaar zijn voor neusrot. van de vele soorten die in de kas staan onder exact dezelfde omstandigheden vertonen alleen de rooie peer tomaatjes neusrot problemen.

Dit maakt de kippen heel blij, maar mij wat minder :)

Ervaring ?

Groeten,
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: tomatenpraat

Bericht door Robert »

David86 schreef:Heren,

Dit jaar heb ik wat rode peer tomaatjes staan , heb eerder al gele gehad die erg goed bevielen.

Nu valt het me op dat de rode peertomaatjes enorm vatbaar zijn voor neusrot. van de vele soorten die in de kas staan onder exact dezelfde omstandigheden vertonen alleen de rooie peer tomaatjes neusrot problemen.

Dit maakt de kippen heel blij, maar mij wat minder :)

Ervaring ?

Groeten,
Ik heb in al de jaren dat ik tomaten in de kas teelt nog nooit neusrot gehad, het enigste waar ik wel eens mee te maken heb is een slechte vruchtzetting omdat ik niet elke dag in op de tuin kom en de planten even kan tikken voor een betere bestuiving.
Plaats reactie