Inkoopactie in afronding: zonnepanelen

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Helmich »

thnx kockie, jij hebt de juiste vermogens genomen. Ik heb gerekend met de Max DC vermogens uit de specs.
De specs geven aan wat het max DC solarvermogen is, daar zit al overdimensionering bij in. De omvormer zelf is idd, 2.5, 3.0 of 3.3 kW.
Dan kom ik op:
12 panelen, 3120Wp, Delta solivia 2.5 (max 2600W omvormervermogen) geeft een overdimensionering van de panelen van 20%
14 panelen, 3640Wp, Delta solivia 3.0 (max 3130W omvormervermogen) geeft een overdimensionering van de panelen van 16%
14 panelen, 3640Wp, Delta solivia 3.3 (max 3485W omvormervermogen) geeft een overdimensionering van de panelen van 4%

Ik heb de panelen op Z-ZW liggen, dat geeft een vermindering van 5% op het paneelvermogen

Dus netto kom ik op een overdimensionering van de panelen:
12 panelen, Delta solivia 2.5 14%
14 panelen, Delta solivia 3.0 10%
14 panelen, Delta solivia 3.3 0%

Voor mij lijkt de Delta solivia 3.0 met 14 panelen dus het beste
X21R, kun je de Delta solivia 3.0 ook leveren met een prijs tussen de 830-950 euro?
Laatst gewijzigd door Helmich op 27 jun 2012, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

@ helmich delta of omniksol ..niet twee namen nemen en mixen ..je staat niet in de keuken ;-)


LET OP de Omniksol-3.0k-TL/4.0k-TL heeft een dubbele MPP tracker .....
even over het hoofd gezien ..dus erg intressant..

Over Max vermogen bij omvormers..... neem nominaal vermogen...en MAX stroom ,en MAX spanning ,en minimale MPP spanning(ook bij 55 graden..dus niet net boven de grens)

De nominale stroom is de richt lijn..daarboven zal efficentie iets zakken.
Bij de Omniksol-3.0k zie ook rendement curve bij verschillende spanningen..terwijl de minimale mpp 125V aan geeft moet je daar niet op zitten ....richting de 330V a 400V (als je een tweede kleine sting er naast heb van 250V ...is dit niet zo erg..)

en delta solvina omvormers hebben al 10 jaar garantie.hoor ik net ;-)
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Helmich »

x21r schreef:@ helmich delta of omniksol ..niet twee namen nemen en mixen ..je staat niet in de keuken ;-)
sorry stom :s, en fixed

Gecorrigeerd van max naar nominaal vermogen:
12 panelen, 3120Wp, Delta solivia 2.5 (nominaal 2500W omvormervermogen) geeft een overdimensionering van de panelen van 25%
14 panelen, 3640Wp, Delta solivia 3.0 (nominaal 3000W omvormervermogen) geeft een overdimensionering van de panelen van 21%
14 panelen, 3640Wp, Delta solivia 3.3 (nominaal 3300W omvormervermogen) geeft een overdimensionering van de panelen van 10%

Ik heb de panelen op Z-ZW liggen, dat geeft een vermindering van 5% op het paneelvermogen

Dus netto kom ik op een overdimensionering van de panelen:
12 panelen, Delta solivia 2.5 19%
14 panelen, Delta solivia 3.0 15%
14 panelen, Delta solivia 3.3 5%

15% lijkt me net iets aan de hoge kant?
Dus dan zou de Delta solivia 3.3 passen...
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

Nog even wat gedachte van mij..
2 strings van ieder 6 panelen (rij 1+4 en 2+3)
Plat dak zuid ..kan ik 4 rijen van 3 panelen naast elkaar op kwijt…
De 2de rij zal wat sneller schaduw pakken na het middag uur ..zeker in de winter tijd..( bij iets verplaatsing word het de 3de rij…pijpje…

Dus in de winter zijn rij 1 en 4 goed zichtbaar voor de zon ..en kan ik die wat steiler zetten
Dat 2e en 3e rij (samen een string)…wat schaduw krijgen ..is pech hebben..is ook niet erg want 1e en 4 e rij pakken alles.

In de zomer leg ik ze zo plat als mogelijk… 20 graden of iets lager (in de winter 1 en 4 steil up)

Als het paneel warm is ..zeg 50 graden dan is de MPP spanning 51V-0,34V/c x(50-25)=46,7V
Dit maal 6 panelen is 280V bij 40 graden mpp
Vermogen van de omvormer weten we nu al uit te rekenen..nu blijven dan bij 40 graden nog wel in de mpp range…
Dus als ik eens kijk bij de Delta Solivia 2.5kW … zou je zeggen ..eigenlijk te veel vermogen(12x260W=3120Wp)
In de winter heb ik eigen lijk maar half vermogen(rest heeft schaduw)..tot april..en dan panelen “plat”.. het aantal zon uren stijgt… en de zon staat meer uren op de panelen…
Ik kan ze recht op de zon zetten…maar dan heb ik hoge piek. Maar mis wat uren er voor en er na…dus met deze gedachte eens kijken….(vermogen omvormer mag dus echt lager zijn)


Komt eigenlijk wel erg mooi uit Als het paneel warm is ..zeg 50 graden dan is de MPP spanning 51V-0,34V/c x(50-25)=46,7V
Dit maal 6 panelen is 280V bij 40 graden mpp
Als het koel 25 gradn..is het 51Vx6=306V

Kwa stroom zit de omvormer op nominaal 9,8Ampere ..panelen zitten op piek max momenten op 10,1Ampere..dus in de piekken kan het iets kosten aan rendement..maar zal bij niet te meten zijn op jaar basis..)

Dus als ik deze omvormer kies (op een plat dak in deze configuratie))..mag ik rustig over dimensioneren als ik de helling maar “plat”maak…
even rendement grafiek over elkaar gelegd
delta solivia 2.5 .jpg
sb2500.jpg
over elkaar
solvina 2.5sb2500 .jpg
nu de sb2500HF ..nieuwe uitvoering
sb2500HF.jpg
solvina 2.5 sb2500HF.jpg

1 a 1,5% beter in het lage bereik..(stel 2% over het geheel betekend bij 2700kWh op jaarbasis a 2%=54kWh)

Kijk een SB2500HF kan ik ook nemen…495 € duurder.. het is maar 49,5 € per jaar of te wel 235Kwh die je extra zou moeten verdienen…
SB2500=1239 SB2500HF=1315€ Delta Solivia 2.5= 830€

Maar ik kom niet aan de spanning van 400 a500Volt… ik heb maar 280V

Ik zou er een grote string van kunnen maken ….dan zit ik weer in de buurt..
Maar de spanning bij -10 graden is dan 67x12=804V..kan net niet max 700Volt

zo voor degen die het nog begrijpen ;-)

Veel keuzes heb je niet...soms moet je de minst kwade kiezen ...maar het liefst geen "domme" fouten maken ;-)
De meest kWh opjaar basis is wat we willen ..tegen lage kosten ...
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door William »

Beste x21r, zou je ook eens naar mijn config willen kijken ivm met de -10 graden spanning.
Ik neig toch om voor een sma4000TL-21 te gaan of denk je dat de Omniksol-4.0K-TL minstens zo goed is?

Edit: had per ongeluk Delta Solivia 4.0 geschreven
Laatst gewijzigd door William op 27 jun 2012, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Tim »

William,

De sma heeft 5jr garantie, de Delta 10jr.

Welke beter is maakt niet uit, de goedkope heb je sowieso 5jr langer gratis vervangen.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Tim »

x21r schreef:LET OP de Omniksol-3.0k-TL/4.0k-TL heeft een dubbele MPP tracker .....
even over het hoofd gezien ..dus erg intressant..
Dus stel: Omniksol-3.0k-TL

2 strings van 8x195Wp?

Moet ik dan het voltage per string bekijken of 2x 45V*8panelen = 720V? Dat gaat dan weer niet....

Tim
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Sandman79 »

Tim, opppassen met zulke lange garantietermijnen, ik reken persoonlijk niet op superveel na 5 jaar.
Paar jaar geleden hebben veel mensen bv duurdere europese panelen geplaatst ipv chinese. Qua prestatie is er op die paar jaar in België niet teveel verschil te merken, maar ondertussen zijn er heel veel Europese fabrikanten failliet gegaan, ook een deel chinese liggen fameus op apaengaten, maar die draaien nog wel wat productie... afin, het kan verkeren ;)
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

[@Tim
De spanning per string dus 8x45 is belangrijk (in de string staan ze in serie..dus spanning optellen).
Als je twee strings parallel aansluit..dus over elkaar + aan + en – aan –dan tel je de stroom op.
Dus 1 x 8 x 45V=360V

@ William
(remeinder….omvormers hebben maar een beperkte levensduur van ongeveer 10 jaar)
Spanning bij -10 is 67,5V per paneel …x8=540V (bij 2 strings van 8 panelen per stuk)
Volgens data sheet Omniksol-3.0k-TL/4.0k-TL is de max spanning 590V..dus blijf je netjes er onder.

Sb4000-tl20 of-21 schijnt verschil te zijn in groter spannings bereik van het MPP s gedeelte.
Als ik dan rendement grafiek van beide omvormers over elkaar leg..
sb4000tl.jpg
omniksol3-4.jpg
sb4000tl EN omniksol3-4.jpg
Zie wel degelijk verschil..vooral in het lage vermogen gebied..dus om dit te compenseren… de panelen ruim over dimensioneren. EN voldoende hoge Mpp spanning !!!!
(spanning zakt iets als de panelen warmer worden !)
Maar ja ..dit opbrengst “verlies”.. hoeveel kost dat..zoals ik al uit rekende…niet zo veel op jaarbasis
En je betaald toch een aardige meer prijs voor de omvormer.

---stel 2% over het geheel bereik……(wat dus niet waar is !!)
betekend bij 4400Wp= 3530Kwh op jaar basis..hier 2%van =70kWh ..verlies
Omvormer is 1550€ -950€=600€ duurder dus 2857Kwh / 10 jaar=285Khw
Dus op jaar basis betaal je 285Kw en je krijgt er maar 70Kwh voor terug
Dus op jaar basis betaal je 60 € en krijg je maar 14,70€ terug
(mischien dat je OGP functie voor schaduw er nog bij kan op tellen..maar ja..


Is het de moeite waard om een SB4000 ten nemen??
-financieel ..veel duurder..kan je dat er uit halen..in de levens duur..
-rendement is iets beter..maar financieel verantwoord ?
- SMA heeft OGP..meer opbrengst bij schaduw….maar ja ..levert dat extra kWh op ??
Je moet doen wat technisch mag..en dan je gevoel er over heen..
Garantie is natuurlijk een waarschijnlijk pluspunt van de SB4000….

En jouw geval zou ik als het kan nog een paneel per string er bij doen als je een omnikols neemt.
Eigenlijk heb je voor het zelfde geld 2 panelen meer ( die 600 € duurder omzetten in 2 panelen..)
Dan heb je financieel een super opbrengst…( 2 panelen a 260Wp is ongeveer 350kWh meer op jaarbasis.. ;-)
Nieuwe opzet maken ..waarom open vlakte tussen de twee rijen met panelen ??

Of je neemt de 3k versie.. met 2 panelen minder maar mooier opstelling op je dak (landscape kost meer materiaal..korte zijde moet je onder steunen..normaal gesproken..
Zo pfff lol

Natuurlijk is die SMA superieur ..spanning van je panelen maakt bijna niets uit in rendement curve…
Maar ja je betaald er wel voor.
Je kan met een X5 naar je werk..maar ook met lijn 5..met chauffeur ;-)
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door William »

Spanning bij -10 is 67,5V per paneel …x8=540V (bij 2 strings van 8 panelen per stuk)
Volgens data sheet Omniksol-3.0k-TL/4.0k-TL is de max spanning 590V..dus blijf je netjes er onder.
De max spanning van de SMA4000 is 550V, ook geen probleem dus.
En jouw geval zou ik als het kan nog een paneel per string er bij doen als je een omnikols neemt.
Eigenlijk heb je voor het zelfde geld 2 panelen meer ( die 600 € duurder omzetten in 2 panelen..)
Dan heb je financieel een super opbrengst…( 2 panelen a 260Wp is ongeveer 350kWh meer op jaarbasis.. ;-)
mmm, zoals je ziet krijg ik bij 9 panelen in serie per string een te hoge spanning:
Afbeelding
Nieuwe opzet maken ..waarom open vlakte tussen de twee rijen met panelen ??
Open vlakte nodig omdat er twee dakvensters tussen zitten.

x21r, enorm bedankt voor je uitgebreide antwoord.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

Kijk das leuk .... van William...
klopt te veel spanning (staat niet in de het plaatje wat william poste...geele driehoek staat bij vermogen)

En als je panelen warm worden leveren ze maar 80% van Wp vermogen
Dus dat kleine beetje er over heen is niets (90 watt ..pff lol)
nu die spanning nog.

Edit:
Technisch is 17V verschil op een spanning van 590V helemaal niets...
valt binnen de tolleranties van de onderdelen.
Je kan het er op wagen ... kans datje geraakt word is zeeeeer klein ....
en mischien een195Wp paneel er in..zakt spanning (of 2 tussen de ramen )
je kan de fabrikant een mail sturen ...je weet maar nooit ..

EDIT : in een paneel zitten 4 bypass diodes ... dus paneel is 4 en opgedeelt .... als je nu bij een paneel..de uitgaande draad
Een diode opschuift(zit meestal met schroef aansluitingen)
Dan zakt de max spanning met 1/4 paneel spanning= 67,5/4=16,8Volt.( vermogen is dan ook maar 260*3/4=195W

Stel je schroeft er een dubbel draad aan en schakeld met een relay of een hand schakelaar..
Als de temperatuur boven 0 graden is dan schakel je relay om en maak je weer gebruik van het volledige paneel ;-)

of je schakeld een geheel paneel uit bij temp onder de 0 graden....hoef je niets IN het paneel te doen

Ps bij dak vensters..vrouw lief gooit dekbed door het raamte om te luchten ..je weet nooit waar de rest van het dekbed hangt ;-)
Laatst gewijzigd door x21r op 28 jun 2012, 13:33, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door kockie »

Iemand nog inspiratie voor een +/-7kWp systeem? 2 keer delta solivia 3.3 met 2*14 panelen?

En een systeem met 24 260 Wp panelen en eentje met 6

Laatste mij bekende lijst:
Kosten indicatie.xls
(31 KiB) 131 keer gedownload
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

De mijne ook geupdate..en vul type paneel in aub
Kosten indicatie.xlsx
(13 KiB) 145 keer gedownload
Albert van WdJ komt er ook nog aan ...moet hij zelf eff melden ..

mijn config ook even gedaan.
met EDIT even paneel opgezocht criteria ..type SYP260S-M
toen data verandert.. en sluiten
dan in orgineel even fabrikant opzoeken .. en type paneel..walla..
config x21r del sol 2.5.jpg
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

Dat is weer typisch nederlands: er is niemand te vinden bij m'n verhuurder die bereid is toestemming te geven om panelen te plaatsen. Het is natuurlijk veiliger om te "nee" te zeggen, dan raak je je baantje tenminste niet kwijt ALS er iets gebeurt.

Hoezo VOC mentaliteit?

Dus sorry, maar ik moet dit keer definitief afhaken.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Albert van WdJ »

Ik wil ook graag meedoen en bestellen.

Panelen komen op plat dak.
Heb nog geen clickfit systeem ingevuld. Want ik wil absoluut de panelen op max. 20 graden hellingshoek hebben.
En ik weet niet of ik clickfit op 20 graden kan monteren.
Heeft te maken met de benodigde ballast en toegestane daklast.

Type paneel weet ik niet, wel dat ik graag de 260Wp heb.
Omvormer heb ik ook graag advies in.
Kun jij over deze 2 dingen wat zeggen x21r?
Kosten indicatie.xlsx
(13.75 KiB) 148 keer gedownload
Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie