Schoorsteentemperatuur pyroburn?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Co de Boswachter
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mar 2008, 21:14
Locatie: Maarn

Schoorsteentemperatuur pyroburn?

Bericht door Co de Boswachter »

Hallo allmaal,

Ik heb sinds gisteren een pyroburn 50kw in bedrijf genomen, maar de temperatuur van de schoorsteen komt niet boven de 108 graden uit.
Volgens de beschrijving moet dit rond de 180 graden zijn en de ventilator draait de hele tijd op 100%.
De primaire en secondaire kleppen zijn ingestelt op 5 en 10 mm,
Weet iemand hoe dit zou kunnen komen?

Groeten Co
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door kockie »

Wat is de temperatuur van het verwarmingswater? Gebruik je een laddomat(achtige)?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door bonkelaar »

Hallo Co,

De vragen van Kockie zijn belangrijk.

Echter het is bekend dat de rookgastemperatuur bij nieuwe ketels beduidend lager ligt omdat de warmteoverdracht nog optimaal is met brandschone warmtewisselaars e.d.

maar je zou dan toch hoger uit moeten komen, schat zo'n 150 graden minimaal. 180 graden vind ik al laag.
Kan putten uit ervaringen op buitenlandse internetfora en mijn eigen Atmos vergasser en wat je meestal tegen komt is zo'n 210 graden.
Hoogwaardiger ketels en betere warmtewisselaars weten er dan nog wat af te snoepen.

We vernemen graag hoe je installatie in elkaar steekt.

Groet Jos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door kockie »

Ik kom met mijn pyroburn (Burnit) van denk ik hetzelfde type rond met een schoorsteentemp van ca 180 graden als de retourtemp vanuit de buffer ca 60 graden is. Soms is ie wat hoger; bij reinigen van de ww door ingebouwd mechanisme kan er zomaar een aantal graden vanaf gaan.

Mijn eigen vuistregel laat zien dat de schoorsteentemperatuur ca 100 graden hoger is dan de door de ketel gemeten watertemperatuur.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door Johndc »

Mijn eigen vuistregel laat zien dat de schoorsteentemperatuur ca 100 graden hoger is dan de door de ketel gemeten watertemperatuur.
Wat een zonde van die verloren warmte! :( :wink:
Co de Boswachter
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mar 2008, 21:14
Locatie: Maarn

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door Co de Boswachter »

Ik gebruik een termovar met een 60 gradenklep (dit is volgens de leverancier de juiste klep) en de retourtemperatuur naar de ketel is 60 graden. Uit het buffervat komt eerst 20 graden en later 40 graden en de pomp slaat aan bij 70 graden (deze kan je instellen tot 75 graden). De temperatuur naar de retour van de pyroburn blijft konstant op 60 graden maar als de temperatuur uit de buffertank hoger wordt dan wordt deze ook hoger.
Als de watertemp. in de pyroburn 85 graden wordt gaat de fan naar circa 10 procent.
De schoorsteentemp. blijft rond de 100 graden, dus alle lijkt goed te functioneren.

gr Co
Laatst gewijzigd door Co de Boswachter op 08 apr 2012, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door kockie »

Heeft de termovar een bypassklep?
Wordt ook aan het einde van de stookbeurt de schoorsteentemp nietniet hoger?
Heb je een mogelijkheid om de schoorsteentemp te controleren? Misschien klopt de uitlening niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Co de Boswachter
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mar 2008, 21:14
Locatie: Maarn

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door Co de Boswachter »

Het is een termovar LK 810 (http://www.lkarmatur.se) met volgens mij een terugslagklep.
De temperatuur wordt alleen hoger als je de klep bedient die de uitlaatklep bediend om hout bij te vullen.
De temperatuur van de schoorsteen "gas" wordt aan het einde van het stoken alleen maar lager, deze gaat naar de 85 graden.


Gr Co
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door peer »

Wat zegt de leverancier ?
En mag ik vragen wie dat is (zonder reclame te maken) , ik ben namelijk ook nog steeds geintresseerd in de pyroburn
Co de Boswachter
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mar 2008, 21:14
Locatie: Maarn

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door Co de Boswachter »

De leverancier (houtcvketels uit friesland) ga ik morgen bellen ivm de paasdagen.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door peer »

Heb ik zelf ook al het een en ander aangeschaft, goede ervaring mee.
(geen kachel trouwens, maar advies was gratis)
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door wiha »

Wellicht al opgelost ?

Lijkt me een foute meting of positie rookgassensor.
Zolang de temp niet ok is blijft de fan door de sturing naar 100 % gestuurd.

Hier draait hij ( 5 warmteww buizen) tussen 170 en 195 grd, belangrijk is de as regelmatig te verwijderen, vooral in de onderste kamer.

grt, Wiha
heatinggreenservices
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2012, 11:31

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door heatinggreenservices »

Je kan de Max rookgastempratuur instellen in de computer. Zodat de ventilator terug moduleerd tot aan de ingestelde temparatuur. Dat zal het probleem wel zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door kockie »

Volgens mij niet, zijn schoorsteentemperatuur komt namelijk niet boven 108 graden en de fan moduleert niet terug.... Heeft dus niets met maximaal ingestelde rooktemperatuur te maken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door wiha »

de onderste stenen kunnen mogelijk ook foutief geplaatst worden of zijn, na schoonmaken bv.
Er moet onder vrijje doorgang zijn naar de achterzijde.
Plaats reactie