altech eclips aqua

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jip
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2011, 16:47

altech eclips aqua

Bericht door jip »

Beste mensen,
wij hebben sinds nov 2011 deze altech staan.
Ik kan kort zijn: alle fraaie folderteksten ten spijt; hij doet het amper op de CV (kou eraf).
Ons enig probleem is hoe raken we dit onding kwijt...
Aangesloten door een proffesioneel bedrijf die zijn verantwoordelijkheden niet serieus neemt zitten we al zowat 4 maanden met deze kachel. De keuken is heerlijk warm, stoffig en rokerig sinds wij deze kachel hebben staan. En de rest van het huis steenkoud....
Dit was niet ons idee van een CV-houtkachel.
Wie weet raad.
Janneke
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: altech eclips aqua

Bericht door bertocello »

Jip en Janneke, volgens mij is er niks abnormaals aan de hand, uit de folder van Altech begrijp ik dat er slechts 1 tot maximum 5,5 kw naar de cv gaat, afhankelijk hoe je dit insteld, dat is erg weinig.

Kan je mischien vermelden hoe je geisoleerd hebt en wat de te verwarmen oppervlakte is?
Wil je alleen maar stoken zonder de cv aan te zetten?
Deze kachel is eigenlijk bedoeld om de cv installatie een beetje te helpen, niet om het hele stookwerk van een huis over te nemen.

Ik weet nl. uit ervaring dat Altech erg goede kachels maakt, hoewel het natuurlijk altijd mogelijk is dat er ergens een foutje ingeslopen is.

greetz Bertocello
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: altech eclips aqua

Bericht door benthuis »

Ik heb zeer goede ervaringen met deze kachel: Oranier Belt Aqua
6kw waterzijdig, totaal 10kw

Hiermee verwarm ik onze tussenwoning (net A label) met gemak, ook afgelopen koude periode was het vermogen meer dan genoeg.
De buffer kon dan snachts de temperatuur kwijt aan de vloerverwarming, hoefde dan pas rond 12 uur weer te stoken.

Voor mijn gevoel moet de Altech met vergelijkbare specs er dan ook een eind mee komen!

Maar misschien wonen jullie wel in een kasteel!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: altech eclips aqua

Bericht door Wouter Gillis »

Janneke,

wat bedoel je juist met rokerig? Wanneer komt die rook? Beschrijf eens jouw schouwkanaal en aanmaakprocedure alsook het stookhout. Heb je de handleiding gekregen van de leverancier?

groet
Wouter
jip
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2011, 16:47

Re: altech eclips aqua

Bericht door jip »

Hallo allemaal,
Vlgs de mooie folder van Altech kun je met deze kachel een gemiddeld tot ruim huis warm stoken, dit staat letterlijk in de tekst. Ook het bedrijf waar deze kachel vandaan komt vindt het erg teleurstellend.
Een soortgelijke kachel van Nordic Fire zou wel comfort geven (sentimo).
Wij zijn in het bezit van een nieuw aangelegd stalen schoorsteenkanaal (zo'n 8 mtr). Bij de vorige kachel nooit problemen. Bij deze aqua vliegen de asdelen je om de oren als je het deurtje voorzichtig open doet. Jawel eerst op een kiertje en de asla iets open zetten voor een betere trek. Tijdens het vullen begint de het eerste hout al te roken en deze rook gaat de kamer in. Ook als je heel snel vult!! Wat ook erg vervelend is dat je eerst moet wachten tot alle vlammen verdwenen zijn, als je bv weg moet zit je dan daardoor ook weer extra in de rook. De kachel hebben we wel gestookt maar ziet aan de voorkant al behoorlijk zwart. Zou mijn keuken gaan opknappen na het plaatsen van deze kachel, dat stellen we maar even uit....
Altech is langs geweest om te kijken of ze er iets aan konden veranderen. Hebben een plaatje op de warmtewisselaar gelegd maar dat maakt echt geen verschil.
Het is een prijzige kachel en daar verwacht ik dan ook wel resultaat van.
Als jullie nog ideen hebben horen wij het graag.
Groeten Janneke
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: altech eclips aqua

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Janneke,

op de site staat dat de kachel een middelgroot huis kan warm krijgen, afhankelijk van de isolatie. Kan je daar nog even op antwoorden? (cfr bertocello)

De afgastemperatuur van deze kachel is waarschijnlijk slechts een fractie van die van jouw vorige kachel. Het duurt dus langer eer de schoorsteen warm is. Hierdoor is er zeker bij aanvang minder trek en dus meer kans op rook in de huiskamer. Tip1: pas het omgekeerd stoken principe toe met de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid hout. Dan ben je al minstens een uur verder eer je moet bijvullen en is de schoorsteen alvast warmer. Tip2: laat de asla en andere luchttoevoer dicht bij het openen van de deur. Zo zorgt de trek ervoor dat lucht enkel wordt aangezogen via de geopende deur en is de kans op rook alvast minder. De asla zorgt anders voor "valse trek"

Is er een mengventiel voorzien type laddomat of dergelijke?

Ik zie dat de kachel een elektronisch gestuurde bypassklep heeft, functioneert dit naar behoren? Het is me niet duidelijk of deze ook opengaat wanneer bijvoorbeeld de deur wordt geopend.

Naast deze elektronisch gestuurde klep is er nog een andere klep die ervoor zorgt dat de verhouding warmteafgifte luchtzijdig -waterzijdig veranderd. Ik neem aan dat je die klep ook goed hanteert in het voordeel van het waterzijdige? en dat de "volle" +/-5kw ook waterzijdig gaan en niet bijvoorbeeld slechts 1kw?

Wat voor hout stook je? Hoe droog is dat? Deze kachels worden normaal niet zwart bij goed droog hout en voldoende verbrandingslucht.

Groet
Wouter
jip
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2011, 16:47

Re: altech eclips aqua

Bericht door jip »

Dag Wouter,
Wij hebben een modern vrijstaand huis, HR++ glas (net gerenoveerd) en goed geisoleerd.
Het is altijd vlot warm in huis, we hebben nog een houtkachel in dezelfde ruimte staan!
Keuken annex woonkamer is zo'n 80 M2.
De asla open werd ons aanbevolen door de man van Altech, niet doen dus die asla. De kachel is dus gecontroleerd door hun.
Technisch weet ik er niet alles van, maar die klep die je hoort vallen na een tijdje (je schrikt je rot in het begin) is de cv-klep? In ieder geval stoken wij volledig vlgs de instructie van de producent. Hendel achter naar beneden, dus vol op de cv.
Wij maken al ons haardhout kleiner en hebben nu speciaal voor deze kachel een grote mand met aanmaakhout staan.
Ons haardhout heeft een vochtigheidspercentage van 14-20 procent, eiken met beuk. Dit is een aantal keren gemeten. Dat zou goed moeten zijn.
Wat nog wel het meest storend is dat de dealer wist wat wij wilden en ons toch deze kachel heeft aanbevolen. Wij gaan binnenkort over op een ander merk die wel voldoet aan onze eisen. Het is dus zeker ook een onjuiste voorlichting geweest destijds.
groeten, Janneke
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: altech eclips aqua

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Janneke,

De klep die je na een tijd hoort dichtvallen is inderdaad de bypass die zich sluit en de rook langs de cv warmtewisselaar laat gaan. Heb je enig idee van de afgastemperatuur in vol bedrijf?

5.5kw in een goed geïsoleerd huis zou toch meer moeten doen dan net de kou eraf halen.
Ik weet niet of het voor jou nog relevant is want ik lees dat je weldra een andere oplossing hebt. Er zijn nog een aantal andere zaken in het cv circuit die de oorzaak kunnen zijn zoals een fout gemonteerde of niet werkende circulatiepomp, lucht in het circuit,... Maar daarvoor is er een schemaatje nodig van de installatie en een deskundige blik van het "cv panel" alhier.

Maar zoals ik zei, misschien niet meer relevant voor jou...

Groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: altech eclips aqua

Bericht door JantjeV8 »

Er zijn voor ons nog zoveel onbekenden dat het te vroeg is om de kachel de schuld te geven. Er bestaat een meer dan gerede kans dat de oorzaak in de installatie/installateur te vinden is...

Schema en foto's graag.
jip
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2011, 16:47

Re: altech eclips aqua

Bericht door jip »

Nou moe, het volgende probleem dient zich aan. De installateur wil best een andere houtkachel plaatsen die wij al uitgezocht hebben bij hen. De offerte ( 3 mnd over gedaan) bevat de kachel, installatiekosten en afbreekkosten van de altech en dan nog weer de installatiekosten van de nordic fire. Dit grapje zou ons dus zowat €2000,- meer kosten dan hij normaal zou kosten. :?
Ben blij dat het geheel nog niet betaald is zeg.
Wordt het toch nog ongezellig.
Wie heeft zoiets al eerder gehoord?
groeten, Janneke
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: altech eclips aqua

Bericht door Wouter Gillis »

Wat is nu jouw eigenlijke vraag?
Hoe langer hoe meer heb ik de indruk dat die er niet is maar dat je een plek zoekt om frustraties te ventileren en/of Altech zwart te maken (en niet enkel door erin te stoken).

groeten
Wouter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: altech eclips aqua

Bericht door Albert van WdJ »

Er zijn inderdaad nogal wat vragen over.

Heb je mechanische ventilatie in huis?

Een nieuw 8 meter rookkanaal moet met gemak voldoende trek kunnen geven om bij te vullen zonder rook in de kamer. Mijn kanaal van 5 meter geeft meestal geen problemen. Is dit kanaal wel juist geplaatst?

Wanneer je de luchttoevoeren en aslas dicht hebt, moet je brandende kachel toch wel richting fel branden gaan, wanneer je de kacheldeur opent. Is dat ook het geval?

Het lijkt me praktisch onmogelijk dat je met een kachel van Nordic fire dit probleem oplost. Tenzij er een fout in de Altech kachel zit, maar dan heb je garantie, en kost het je niets. Zoek contact met andere eclips stokers. Bekijk hun kachel, installatie en manier van stoken.

Want ik zou echt niet zomaar een andere kachel aanschaffen.


Albert
Change, before you have to.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: altech eclips aqua

Bericht door gdelea »

deze kachels zijn heel gevoelig, je zou eens kunnen kijken door de binnen zij stenen er uit te halen, of er achter in de hoek misschien een hoop vliegas ligt. dit is bij de gewone eclips regelmatig het probleem., is het bij de cv gestookte altech niet zo dat je eerst de kachel zelf goed op temperatuur moet stoken, voordat je de cv erbij schakelt.
jip
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2011, 16:47

Re: altech eclips aqua

Bericht door jip »

Goedenavond allemaal,
Wouter werk jij voor Altech?, het heeft niets met zwart maken te doen. Er is voor ons een behoorlijk probleem aan het ontstaan die ons flink geld gaat kosten. Lijkt mij ernstig genoeg.
Overige vragen:
Wij hebben geen mechanische ventilatie. Het rookkanaal is door deze installateur veiliger gemaakt, de doorgangen door de verschillende daklagen waren niet brandveilig.
Als wij de kacheldeur openen gaat hij zeker niet fel branden, althans niet zo als wij bij onze andere kachel (anderson) gewend zijn. Heb inmiddels op MP een advertentie gevonden van een andere teleurgestelde gebruiker.... En met ons heeft nog een andere klant dezelfde kachel aangeschafd en weer ingeruild. Deze hebben wij zien staan.
Deze kachel heeft vanaf het eerste echte gebruik het as en rookprobleem gegeven.
Het is niet eenvoudig om andere ervaringsdeskundigen te vinden hebben wij inmiddels ontdekt die blij zijn met deze houtkachel, had ze graag gevonden want dan was er mogelijk een oplossing geweest voor deze mooie kachel.
groeten, Janneke
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: altech eclips aqua

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Janneke,
Wouter werk jij voor Altech?
Hé dat is nog een idee. :lol:
Heb inmiddels op MP een advertentie gevonden van een andere teleurgestelde gebruiker....
Kan je bij deze persoon de reden van de teleurstelling niet achterhalen en het ons laten weten?

groet Wouter
Plaats reactie