berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dries VL
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:52

berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door Dries VL »

Hallo iedereen,

Ik wil in een buffer/boiler een warmtewisselaar plaatsen uit koper dia 22 of 15 mm voor het sanitair warm water

Ik wil deze berekenen aan de hand van volgende gegevens (en wil hier met kunnen spelen, dus liefst een rekenblad waar je wat met de gegevens kan spelen)

-temperatuur boiler
-temperatuur sww
-verbruik l/min
-....

Aan de hand van de resultaten kan ik waarschijnlijk het verschil zien voor 15mm en 22mm, de doorstroomsnelheid zal in 15mm leiding hoger zijn dan aan de 22mm, weegt de snelheid op tegen het grotere oppervlak van de 15mm (voor zelfde prijs aan koper bv), enz
Wil ik een overgedimensioneerde wisselaar maken zodat er een bad kan gevuld worden, gelijktijdig met bv douchen, of moet ik hier op toegeven, wat is het verschil in lengte nodig voor 15 of 22, en komt dit dan een beetje uit met de standaard lengtes van koper op rol...

Hier zijn al wel wat lijnen over warmtewisselaar gepasseerd, maar ik kon niets vinden met de berekeningen.
Misschien heeft er wel iemand een excel rekenbladje?? En anders hoop ik hier voldoende gegevens te vinden om het zelf te maken.

Alvast bedankt
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door bertocello »

Ikzelf ben ook niet zo sterk in die berekeningen, dus doe ik testen in real time.
BV., je neemt een metserskuip vult deze met warm/heet water, legt er een stuk ww in en sluit er de tuinslang op aan, 't is niet echt wat je vraagt maar het is een indicatie van wat mogelijk zou kunnen zijn.
greetz Beertocello.
Dries VL
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:52

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door Dries VL »

Ik wil het echt kunnen uitrekenen, ik zie me niet alles maken monteren en aflassen, om nadien te merken dat het er te weinig lengte is gebruikt.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door Chicken Power »

Ha Dries, ook deze vraag is al meermaals langs gekomen.

Dit is een weggevertje:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... it=spiraal

Voor de overige ga je zelf aan de gang, tik "spiraal" in bij "zoeken" en sla de eerste 8 paginas over.

En let heel goed op als je de draad van Bufferboost tegenkomt, erg veel van te leren!


Succes, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door Bufferboost »

Dank Cp voor de toch wel enigzins eervolle verwijzing :D

Kleine bijdrage mijnerzijds in deze:
- je kan voor LTV-systemen over het algemeen (veiligheidshalve) voor een spiraalwarmtewisselaar van koper een effectief (!) 3m2-warmtewisselend oppervlak voor ca 50 kW aanhouden. Ervaringscijfers gebaseerd op inzet van normale CV-pomp en gesloten systeem (max. 2 bar).
- voor tapwaterverwarming zou ik verdriedubbeling van de effectieve oppervlakte adviseren.

De door mij geinstalleerde spiraalwarmtewisselaar is gemaakt van 28mm koperbuis. Is niet op rol te krijgen.

Aansluitend (zie Figuurtje) de door mij toegepaste berekeningen:


Groet Hans
Bijlagen
Berekend warmtwisselend oppervlak.JPG
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door arjen_J »

Hallo Dries en anderen,

De berekeningen zijn goed op internet te vinden,

zie de pdf met goede info en berekeningen,
als je t wil gaan begrijpen is dit goeie stof...
http://www.ecn.nl/docs/library/report/2001/i01009.pdf
Meestal wordt er aan een warmtewisselaar gerekend in een continu proces.
in die situatie zijn de beide kanten zijn constanten. dat is redelijk makkelijk.

Nu is hier de bedoeling dat de temperatuur toeneemt van het water in de buffer...
dus in de tijd veranderd je buffer temperatuur. (wat ingewikkelder, de naam buffer verklapt het al)
maar door een paar temperaturen uit te rekenen is het goed te doen.

je uitersten zijn bekend, 10 [°C] min. en 70 [°C] max. drinkwater
ook voor de kachel is een max temp bekend, en meestal ook een min neem voor het gemak 1 aanvoer temp aan

De warmtewisselaar kent geen verlies, heel belangrijk
heel eenvoudig: meer oppervlakte is een kleiner verschil tussen
de temp die uit de wisselaar komt
en de temperatuur in het vat
(de plaats: het einde van de spiraal).

je weet de ingaande temperatuur en waterstroom en bufferinhoud. (je pompt x [kg/s] met y [°C])
het maximale aanvoer vermogen is bekend.
je kan berekenen hoeveel tijd je minimaal nodig hebt om het vat te laden.
m*c*ΔT dan weet je hoeveel energie je nodig hebt.

Voor het gemak vul je specs in van een vergelijkbaar vat.....
en kijk wat er gebeurd met de laadtijd als je de spiraal veranderd.

houd in gedachte dat je de houtkachel wisselaar boven de 60C wil houden ivm de condensatie
heel ver terugkoelen in je vat betekent dat je spiraal zo groot is dat je flow wordt gereduceerd door de temp regeling van je ketel (als je een houtkachel en laddomat achtig iets hebt).

Vermogen kost geld, en vierkante meters.
voor het gevoel kan je eens naar vermogens en tijden van boilers op stroom kijken.
een boiler met continu doorstroomvermogen heeft een ander doel en kostenplaatje als een "trage" (goedkope)boiler.


heb je de snelheid/ vermogen nodig?

vuistregels geven een goede benadering, ze zijn er niet voor niks

heb je meer info? bufferinhoud, systeem idee enz?

Groeten

Arjen
Dries VL
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:52

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door Dries VL »

ik heb hier al heel wat aan gehad

ik heb de berekeningen nu ook in een excel document staan, en kan dus wat uitrekenen

ik heb begrepen dat het vermogen dat ik nodig heb, eigenlijk van mijn eigen behoefte afhangt, en dus eigenlijk een vast gegeven is en waarmee ik dan verder kan rekenen.

met de berekeningen, die ik in de link die SuperChicken heeft doorgestuurd, kom ik ook op +-3m² voor een vermogen van 50kWh zoals Super Booster schreef, maar waarom een verdriedubbeling als het over tapwater gaat???

want even ter verduidelijking, ik wil enkele buffers plaatsen in mijn cv in serie (2 tot 4 zelfgebouwde buffers van elks +-300 l), en in 1 of 2 buffers wil ik de tapwaterwisselaar hangen (het zal dan de sturing zijn ifv de vraag en de temperatuur om de juiste buffers op temperatuur te houden, maar dat zal ik hier later nog posten)
dus de buffers van cv, ga ik gebruiken als boiler met een ww voor het sanitair warm water

dus nu voor de vraag aan SuperBooster en anderen, waarom *3 voor tapwater? want voor dia 22 kom ik dan toch al rond de 50lm als ik dit dan nog eens *3 moet doen, dan het ik wel een behoorlijke spiraal....en een behoorlijke kost aan koper....is 50kwh voor een tapwaterinstallatie ook al niet veel??
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door arjen_J »

Beste Dries,

even wat vragen/aanvullingen om onduidelijkheid te voorkomen.
Dries VL schreef: k heb hier al heel wat aan gehad

ik heb de berekeningen nu ook in een excel document staan, en kan dus wat uitrekenen
Mooi!
Voor ons onbekend wat je uitrekent, als je deelt
dan weten we waarover je praat en of je geen fouten hebt gemaakt. (gezien de hantering van eenheden is die kans aanwezig)
Dries VL schreef: ik heb begrepen dat het vermogen dat ik nodig heb, eigenlijk van mijn eigen behoefte afhangt, en dus eigenlijk een vast gegeven is en waarmee ik dan verder kan rekenen.
Ja je hebt gelijk,
Dries VL schreef: met de berekeningen, die ik in de link die SuperChicken heeft doorgestuurd, kom ik ook op +-3m² voor een vermogen van 50kWh zoals Super Booster schreef, maar waarom een verdriedubbeling als het over tapwater gaat???
Zou je alsjeblieft op de eenheden willen letten,
Het vermogen is afhankelijk van de temperaturen, maar de waarde zit in lijn met de vuisregels
kWh is een eenheid van capaciteit (de h staat voor uur, 1 kWh (energie) = 1kW (vermogen) gedurende 3600sec (tijd)
Dries VL schreef: want even ter verduidelijking, ik wil enkele buffers plaatsen in mijn cv in serie (2 tot 4 zelfgebouwde buffers van elks +-300 l), en in 1 of 2 buffers wil ik de tapwaterwisselaar hangen (het zal dan de sturing zijn ifv de vraag en de temperatuur om de juiste buffers op temperatuur te houden, maar dat zal ik hier later nog posten)
dus de buffers van cv, ga ik gebruiken als boiler met een ww voor het sanitair warm water
Je spreekt hier in eerste instantie over vaten onder druk met daarin systeemwater (buffer cv, cv=centrale verwarming). De maatvoering van de spiraal in zo'n vat 22 of 15 wordt hier meer van belang.(de snelheid van het sww wat je opwarmt heeft invloed op de warmte opname).
en nu in de laatste zin lees ik het andersom?, heb je een schets/plaatje om je toe te lichten, desnoods een link met een vergelijkbaar systeem.
Dries VL schreef: dus nu voor de vraag aan SuperBooster en anderen, waarom *3 voor tapwater? want voor dia 22 kom ik dan toch al rond de 50lm als ik dit dan nog eens *3 moet doen, dan het ik wel een behoorlijke spiraal....en een behoorlijke kost aan koper....is 50kwh voor een tapwaterinstallatie ook al niet veel??
een logische verklaring kan zijn:
De factor van drie is omdat de spiraal te vergelijken is met een meestroom warmtewisselaar,
eigenschap van meestroom is dat deze een steeds kleiner temperatuurverschil hebben (naar het einde van de ww toe)
De temperatuur van het water uit de spiraal ligt dicht bij de temperatuur van het vat, (warm water dient legionella vrij te zijn en warm. alternatief is je vat heter maken -->je verliest meer door isolatie en dat is ongewenst)

de warmte overdracht(lees vermogen) als functie van temperatuur is een e-macht, kortom temperatuur heeft veeel effect
simpel gezegd: voor een zelfde resultaat heb je
bij een beetje kleiner temperatuurverschil is er "veel" meer oppervlakte nodig, de verhouding wordt steeds groter naarmate je verschil in temperatuur afneemt.

Beginnen bij de boiler en de spiraal is omgekeerd rekenen,(mijn mening) de vraag van water is de eis... douche, bad, of gegevens over de oude situatie met cw4 waarde of 6 ketel? daar zijn namelijk standaard gegevens van!
..... daarna komt een bron kachel/combiketel met daaraan de gekoppelde boiler/warmtewisselaar in beeld.

je eenheden van kWh is denk ik bedoeld als kW, en je lm als lengte?
pas in je berekeningen echt op dat je met SI eenheden werkt

Groeten
Arjen
Dries VL
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:52

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door Dries VL »

@Arjen en anderen

In bijlage heb ik mijn berekening toegevoegd, ik zal later de gebruikte formules toevoegen, want nu enkel een werkdocumentje voor mezelf, maar mogelijk wel opmerkingen.

Ik bedoel wel degelijk 50kWh, maar kan hier verkeerd in zijn. Ik interpreteer dit in mijn berekening als een het vermogen van 50000W dat gedurende een uur door het leidingwater wordt opgenomen vanuit het buffer/boiler water.

Ik spreekt idd over vaten onder druk met daarin systeemwater (buffer cv). De maatvoering van de spiraal in zo'n vat 22 of 15 wordt hier meer van belang, enkel wat betreft het oppervlakte, beschikbare lengte en bijhorende prijs. Ik ga er vanuit dat in een leiding van 22 het water trager stroomt en dus meer tijd heeft om warmte op te nemen. Maar dit is iets dat ik voorlopig nog niet in mijn bereking te zien krijg.
In de laatste zin lees je dit anders?? Een schets heb ik spijtig genoeg nog niet, maar dat komt er wel aan. In de winter hangt mijn wisselaar eigenlijk in het cv systeem en pikt daar warmte weg, in de zomer gebruik ik natuurlijk mijn Cv niet, maar warm wel de buffers op, hoeveel ik dan moet stoken om mijn buffers warm te houden zal ik nog moeten bekijken. Een zonnecollector zou ik eventueel ook nog overwegen (warmtewisselaar onderaan in mijn buffers)

Ik ben nu bezig met het denkwerk over de de boiler en de spiraal omdat er geen gevens bestaand over de bestaande situatie (deze zal moeten worden aangepast), maar ik kan wel vergelijken met andere situaties, en als mijn eis is dat ik een douche moet kunnen nemen van 45° aan bv 15l/min en een bad gelijktijdig wil kunnen vullen, dan kan ik daar een vermogen aanhangen (is trouwens een andere berekening), daarom wil ik nu een rekeninblad waarin ik kan zien of ik mijn eis misschien niet wat moet aanpassen. De ketel moet ik ook nog kopen, weet welk type, maar ben ook nog niet uit het vermogen helemaal uit (daarvoor wil ik nog een warmteverliesberekening van de woning maken)
Ik wil eerst mijn theoretische berekeningen maken, om daarmee verder te bouwen. Ik wil alles eerst ontworpen hebben om pas nadien in uitvoering te gaan (nu voorzien voorjaar 2013, dus heb nog tijd)


de eenheden van kWh is volgens mijn berekening toc bedoeld als kW, en lm als lengte, Lopende Meter?
ik probeer in mijn berekeningen met SI eenheden te werken, mogelijk hier en daar een foutje, mag je gerust op wijzen
Bijlagen
wwr.doc
(50.5 KiB) 321 keer gedownload
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door arjen_J »

Beste Dries en anderen,

Zie de afbeelding.

benodigd is het te verwarmen debiet (hoe veel liter komt er per seconde uit de warme kraan(kranen)
een richtwaarde eindtemperatuur invullen
Om alles eenvoudig te houden is de buffer op een constante temperatuur aangenomen.
de soortelijke warmte overdracht heb je intussen uitgerekend,
de waarde van U weet je

voor het gemak kan het geheel in excel worden berekent.

een klein temperatuurverschil tussen T buffer en T uit vereist een grote wisselaar. dat is de uitkomst.


voorbeeld:
LMTD is 21[K]bij buffer 65°C en sww 8-60

dan kom je op een andere lengte als bij de de delta T van 65-8= 52 [K]!!!!




Succes!
Bijlagen
Berekening-.jpg
Dries VL
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:52

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door Dries VL »

Ik heb ondertussen mijn berekeningen gedaan en dit geeft me een al een veel duidelijker beeld.

Maar het eerste vermogen dat ik heb berekend, in de tabel benoemd als vermogenstroom en het nieuwe berekende vermogen de warmtevraag. Hoe moet ik deze 2 waardes interpreteren.
Ik ga er vanuit dat ik enkel de laatste nodig heb voor dit geval (warmtevraag), want ik reken uit hoeveel vermogen ik nodig heb om een bepaald debiet te verwarmen.
Het andere vermogen is dan eigenlijk het vermogen dat ik nodig heb om.... ik kom er niet uit dus eventueel iemand anders??
Ik zou eigenlijk iets duidelijker willen weten wat ik juist heb berekend, maar ben er zelf nog niet helemaal achter.

150 meter koper is natuurlijk ook niet niks, misschien moet ik mijn debiet maar aanpassen, en mijn temperatuur moet misschien ook niet zo hoog te zijn, mag niet te laag zijn want ik moet mijn water warm genoeg krijgen, maar ivm legionella moet ik misschien maar 1 keer per dag tot 80° op te stoken??
Bijlagen
ww2.xls
(18 KiB) 296 keer gedownload
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door arjen_J »

Dries,

Vraagje

Ik lees dat je dik 20l per minuut warm (65C) water wil kunnen tappen. (die 146 meter lengte waarop je uitkomt)
hier kunnen 2 cw6 ketels nog niet aan komen... (cw6 is "grootste" huis/tuin/keuken wandtoestel....)

kijk eens naar de cw waardes van gasketels en wat daar aangeboden wordt!

bij douchen ga je uit van 40C die bestaat uit 2 waterstromen, heet en koud. bij benadering gebruikt je douchekop 5l/min aan warm water. (zonder spaarkop).


http://nl.wikipedia.org/wiki/Cv-ketel

De formules uit de vorige formules samengevoegd om het wat overzichtelijker te maken

De uitgerekende waardes Q1 zijn niet juist berekent, in de exel van de upload

sorry voor t ongemak :wink:

Groeten

Arjen
Bijlagen
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (5.51 KiB) 11594 keer bekeken
Dries VL
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:52

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door Dries VL »

Hey Arjen

Ik heb de waardes Q1 er gewoon uitgegooid, wist toch niet echt waar ik dit voor nodig ging hebben. (of heb ik het toch nog nodig??, al is het voor de berekening van een zonnecollector?)
Idd ik heb mijn debiet wel wat hoog genomen, aangepast en misschien nog steeds te hoog

Ik denk dat deze berekening zowat rond is. ik kan nu spelen met de beginwaardes. Bv de Tuit kan bv nog iets lager zijn (zolang ik dagelijk maar eens volledig warm stook), T buffer is een gemiddelde en zal dus afhangen van de grote van de boiler, en de rest van het systeem).
Nu zou ik willen proberen te berekenen wat het temperatuurverlies in het buffer/boilerwater is.
Rekening gehouden met bv verbruik van 200 l tapwater per dag en een verlies van warmte van mijn boiler en dit ifv een boilerinhoud en tijd
Zodat ik aan de hand van een excel opnieuw kan simuleren ifv boilerinhoud en tijd.

Ongemak?? Neen hoor, met een glaasje rode wijn wat denken aan een warme douche... geen ongemak, maar bedankt voor de tijd!
Bijlagen
ww2.xls
(17.5 KiB) 220 keer gedownload
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door arjen_J »

Dries VL schreef:Hey Arjen

Ik heb de waardes Q1 er gewoon uitgegooid, wist toch niet echt waar ik dit voor nodig ging hebben. (of heb ik het toch nog nodig??, al is het voor de berekening van een zonnecollector?)
Idd ik heb mijn debiet wel wat hoog genomen, aangepast en misschien nog steeds te hoog
Oke mooi,
Die waarden heb je "weinig" aan,
de waarde van de LMTD zat niet verwerkt in dat vermogen,
dus kloppen doen die waardes niet.

je kan het wel als limiet gebruiken, je neemt de delta T maximaal aan over de hele lengte
je rekent met die Q een maximaal over te dragen vermogen van een oppervlakte (of lengte buis). want je neemt de delta T in dat getal maximaal over de hele lengte. je dient dan nog even de tijd er uit halen....of op 1 laten staan, en dan de "h" achter de eenheid weghalen.
Dries VL schreef: Ik denk dat deze berekening zowat rond is. ik kan nu spelen met de beginwaardes. Bv de Tuit kan bv nog iets lager zijn (zolang ik dagelijk maar eens volledig warm stook), T buffer is een gemiddelde en zal dus afhangen van de grote van de boiler, en de rest van het systeem).
Klopt,
Laat je goed voorlichten! zodat je 's zomers/zonder stoken ook legionella voorkomt!
Dries VL schreef: Nu zou ik willen proberen te berekenen wat het temperatuurverlies in het buffer/boilerwater is.
Rekening gehouden met bv verbruik van 200 l tapwater per dag en een verlies van warmte van mijn boiler en dit ifv een boilerinhoud en tijd
Zodat ik aan de hand van een excel opnieuw kan simuleren ifv boilerinhoud en tijd.
In feite vraag je om een differentiaalrekening (die wil ik je besparen)
er veranderen in de tijd meerdere dingen
T boiler
T sww uit,
en de temperaturen en flow van je kachelwater
Maar de opgeslagen energie in je vat kan je uitreken
q = m * C * ΔT
Het is dezelfde formule als je vermogen alleen gaat de tijd er uit.
Aan beide kanten zit water, je temperatuurverschil komt voort uit de warmtewisselaar.

Met 200l op 80C kan je in theorie ook 200l kraanwater warm maken. (buffer 80 naar 30C, kraan 20 naar 70) met een identiek temperatuurverloop – hier even 10K theoretisch temperatuur verschil over de warmtewisselaar aangenomen-.
Je warmte overdracht vereist een temperatuurverschil over je warmtewisselaar (dat is niet de ΔT uit de net genoemde formule) .
Niet meer en niet minder!, het is ook logisch eigenlijk, water opwarmen, water afkoelen

De theorie klinkt mooi, de praktijk is anders, je buffer en warmtewisselaar zijn niet ideaal. en dat is precies de reden dat er meestal voor wordt gekozen om sww direct op te slaan.

Het voorbeeld: Stel je kachel is uit en je vat is heet. Je draait de douchekraan open…
Je temperatuur in je vat loopt terug, je sww temperatuur daarmee ook, en ineens zie je dat je toch die enorme warmtewisselaar nodig hebt.

Vandaar is het goedkoper (de installatie) om met laag vermogen lange tijd sww voor te bereiden in een drinkwaterbuffer. In plaats van een enorme warmtewisselaar in je buffer van systeem water.

Ben benieuwd wat je gaat doen!

Dries VL schreef:Ongemak?? Neen hoor, met een glaasje rode wijn wat denken aan een warme douche... geen ongemak, maar bedankt voor de tijd!
Graag gedaan! hier ook geen ongemak, ik waardeer het destillaat... cognac :)


Groeten Arjen
Dries VL
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:52

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door Dries VL »

Idd ik kan de berekening doen bv 200l kraanwater opwarmen en dus 200l bufferwater afkoelen met hetzelfde temperatuurverloop. En voor bv 200l kraanwater opwarmen en bv 1400l bufferwater afkoelen met verloop ifv het volumeverschil.

Ik kies voor dit systeem omdat ik mijn buffers zelf wil/moet maken voor mijn cv, wil min 1500l buffer hebben, maar heb maar een deuropening naar de kelder heb van 65cm en een kantelhoogte van 1.59m. Dus als ik buffers wil kopen zijn het er een aantal om aan 1500 l te komen (als ik ze al vind met max dia van 65 a 60 cm, zonder isolatie) en dus duur.
Ik wil nu een stalen buis met een dia van 60 cm kopen (heb ik al gevonden bij oudijzerboer), en daar verschillende buffers van maken en in serie te plaatsen (heb ik ineens ook een gelaagdheid, heb 10 lm buis (meer dan 2500l) maar wegens plaatsgebrek misschien niet allemaal te gebruiken)
In de winter zou een drinkwaterbuffer verwarmen idd beter zijn, omdat de cv dan toch aanstaat, maar in de zomer kan ik mijn hout cv niet door laten stoken (wat het beste is) zonder de buffer te gebruiken van de cv, dus moet ik deze buffer gebruiken om op traag vermogen mijn wisselaar op te warmen.
De sww buffer zou ik dan moeten aankopen en ergens in een andere ruimte moeten plaatsen.
Vandaar voorlopig de keuze om een lange warmtewisselaar te maken (bv 500 euro koper), en daardoor geen sww buffer te moeten kopen en niet de plaats te verliezen op gelijkvloers of verdiep omdat deze niet in de kelder geraakt.

Ik denk een elektrische naverwarmer te plaaten op mijn sww (legionella en eventueel beperking van lengte ww), maar wil dit liever niet doen, heb hier ook nog niets over opgezocht, betreft mogelijkheden en kostprijs. En wil nu eigenlijk onafhankelijker zijn van energielevering, dus dan elektrisch (na)verwarmen...

Ik zal heel mijn ontwerp en uitvoering via dit forum laten zien.

Na deze berekeningen zal ik de tekening van de installatie beginnen maken (en als ik echt zeker ben van ww in cv buffer mijn buis alvast aankopen, anders gaat deze binnenkort weg zijn.)
Maar nog eerst even een idee krijgen over het temperatuursverloop in de buffer bij gebruik cv en ww... wordt vervolgt
Plaats reactie