Lampje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Lampje

Bericht door maarten »

Electra is niet mijn sterkste kant, vandaar dat ik maar eerst vraag.
Uitproberen kan ook natuurlijk, maar eerst even vragen of er kennis in huis is lijkt mij beter:
Ik heb een zonnepaneel van 85 wp.
Ik wil in mijn kas (tomaten en paprika enzo) waar van het dak van zonnepanelen, voor gebruik in huis, gemaakt is en te weinig licht doorlaten voor de planten, een lampje hangen en aansluiten op het kleine paneeltje. Zon: lampje brand, zon weg: lampje uit, zo denk ik, maar kan dat? en wat voor lamp gebruik ik dan?
Is er hier een electriker aan wezig?

grt Maarten

ik leer graag
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lampje

Bericht door Dutch John »

Tsja, waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
gerto
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2011, 20:07

Re: Lampje

Bericht door gerto »

je zegt het zelf al. als er geen zon is brand de lamp niet. dus ook niet als het licht is maar de zon schijnt niet!
Heeft denk ik geen enkele zin..
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Lampje

Bericht door maarten »

Gerto, Dutch John,
Het moet ook alleen overdag branden. Zo ik al zei: het zonlicht in de kas is te weinig voor mijn planten door de zonpanelen die er op liggen. een lampje onder de panelen heft het tekort wellicht geheel of gedeeltelijk op (?)
Het zou dus fijn zijn dat de licht sterkte met de zonlicht sterkte meegaat en dus 's nachts gewoon uit is.
Wellicht leg ik verkeert of te simpel uit. Excuses daarvoor

grt Maarten

ik leer graag
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lampje

Bericht door Dutch John »

Ik dacht eerst dat je een geintje maakte, maar je hebt echt panelen op een kas liggen!? Een zonnepaneel heeft een rendement van ruwweg 15%. Zelfs met de allerbeste lamp, gevoed door alle panelen die schaduw werpen, kom je 85% lichtopbrengst tekort.

Zeg nou zelf: het doel van een kas is zoveel mogelijk lichtinval in een afgeschermde ruimte. Het is niet bepaald een meesterlijk idee om dat licht tegen te gaan houden. Waarom leg je die panelen niet op het dak van je huis?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Lampje

Bericht door maarten »

John,
Ik weet, vanuit het oogpunt van de kas gezien is het niet zo een goed plekje, ben ik met je eens.
De kas heb ik gemaakt van dubbel gles ( was over op de bouw...ja echt! ) De kas staat op zuid tegen de garage aan. Op het garage dak liggen al 8 panelen en een zonboiler: vol dus. voor de 10 panelen was het een meesterlijk idee om ze op het kasdak te leggen. Helaas is het woonhuisdak oost/west met aan de oostkant nog een schoorsteen voor mijn tigchelkachel. Vandaar ongeschikt.
Gezien ik een klein paneeltje 'over' heb dacht ik het toch een goed doel te laten dienen. Al is het maar weinig: licht is licht.
Er komt overigens wel aardig wat licht binnen in de kas omdat de ramen een twee meter hoog zijn en de panelen ook licht doorlaten

grt Maarten

ik leer graag
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Lampje

Bericht door Johndc »

Al aan gedacht van dat paneel terug te verkopen? Is denk ik een betere oplossing dan afdichten en dan toch weer licht willen.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Lampje

Bericht door maarten »

Johndc,
Terug verkopen gaat niet meer tenzij met verlies, het is al een paar jaar in mijn bezit. Een zelfde heb ik op mijn bootje voor de accu dus als evt reserve doet ie ook dienst.
Ik ga toch maar es zelf een lampje kopen en uitproberen hoe of wat. Het komt mij voor dat hier op de site ook niemand weet wat mogelijk is een lampje te branden zonder een omvormertje of zwiets.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Lampje

Bericht door Tim »

Maarten,

Het paneel ergens ander, bv op een steun elders aan de garage, hangen?

Want als je over verlies spreekt, moet je ook die verlichting in acht nemen.

Tim
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Lampje

Bericht door le_pilaf »

maarten ‘

gewoon jouw zonnepanelen op het dak van je tuinkas laten liggen er komt maar een deel van het licht door het dak naar binnen .
in ieder geval geen lamp aasluiten op je zonnepaneel er is geen lamp die de zon kan vervangen alleen ondersteunen anders zat er geen glas in tuinbouwkassen.

suc6 Frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lampje

Bericht door Dutch John »

maarten schreef:Al is het maar weinig: licht is licht.
Ik vrees dat jouw kasplantjes een andere mening toegedaan zullen zijn. Je neemt licht weg met 10 panelen en geeft er één voor terug en daar weer 15% van. Dus 1,5% retour. Vind je dat nu werkelijk slim?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Lampje

Bericht door Chicken Power »

maarten schreef:grt Maarten

ik leer graag
Ik leer graag!


grt, Maarten
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Lampje

Bericht door kockie »

Maarten,

Dit is toch echt het paard achter de wagen spannen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Lampje

Bericht door maarten »

Kockie, Chicken Power,
Het paard achter de wagen, en?
Er ligt dik 3000kwh op het dak, als ik nou één klein paneeltje wil gebruiken om er een lampje aan te hangen: mag ik?
Blijkbaar is het toch een te moeilijke vraag want tot nu alleen ontwijkende antwoorden, ieder draait om de vraag heen. Niemand lijkt te weten of je rechtstreeks een lampje, en wat voor lampje evt, met twee draadjes aan een paneel kan koppelen zonder nog iets ertussen.
Het maakt geenn flikker uit waar ik dat lampje neer hang, voor of achter de wagen: Kan het en wat voor lampje kan ik evt het best gebruiken? Moeilijk!

grt. Maarten

Ik leer graag
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lampje

Bericht door Dutch John »

Helemaal niet moeilijk. Maar in dit zeldzame geval zie ik geen meerwaarde.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie