Leuk om weer wat te lezen/zien van je
tip 1 zit er niet over in..... (be happy!)michel schreef:
Nu zit ik nog steeds over het turbo systeem in..
wat het voordeel is van turbo? heel kort door de bocht:
in feite hoger vermogen hogere temperatuur uit je brandstof halen.
met je turbo haal je beweging uit de energie die vrijkomt bij verbranding
die krijg je min of meer voor niets, je verbrand het hout toch...
de beweging ga je gebruiken om meer zuurstof toe te voeren
brand is de reactie tussen zuurstof en brandstof.
resultaat: meer zuurstof meer vermogen.
je hebt een hogere temperatuur dus je kan meer met de warmte
oke daarop ga je met de bouw van de kachel inspelen,
het vermogen wordt per omvang (kg hout/ruimte) hoger, dus het kan kleiner
kleinere kachel hogere temperatuur, duurder, met een gelijke warmtewisselaar haal je hogere temperaturen
je kan meer stoom maken met een gelijke hoeveelheid hout, (ineens terug naar het stoomturbine concept!!!!)
en meer stoom is meer stroom, klinkt goed toch?
niets is voor niets, alles van techniek is onderhevig aan slijtage, kans op storingen en t kost geld....
je kan het vergelijken met wat er gebeurt met auto's,
de oude 2.0 benzine(2000) is langzamer als de huidige 1.4 (2011)met turbo en alles er omheen
-----
Ik snap dat je een kachel hebt gebouwd uit gerecycled materiaal, mooi concept!
maar wat is het doel/meerwaarde van die kachel tov van andere?
je kan ook een enorme rocket bouwen met die demper
Groeten Arjen