rendement zonnepaneel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door omweg »

Ben benieuwd hoe je de diverse gegevens naast elkaar gaat zetten, ik log zelf sinds dit voorjaar mijn zonne panelen en ga dit ook eens in kaart brengen.
Reken je alles recht toe recht aan dus knmi gegevens als Ws/cm2 en dit in verband brengen met de oppervlakte zonne paneel.
The planet of my dreams is bulging at his seems
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door deleted »

Eum ...
Voor de campingdouches had ik gewoon genoeg aan de slechtste zomerdagen ....
Als je de zonneboiler op die dagen afstemt heb je de hele zomer warm water.

Op een camping wordt elke dag de voorraad opgebruikt (ongeveer toch). Dus elke dag opnieuw moet je terug voldoende water kunnen warmen, vandaar mijn interesse in de "potentieel te oogsten dagelijkse instralingswarmte"

Meetgegevens uit bestaande installaties zijn om diverse redenen niet relevant:
Ze overbruggen meestal meerdere dagen.
Worden niet dagelijks leeggetrokken. Dus het water wordt de meeste tijd gewoon op een hoge temperatuur gehouden door de zon. Geen probleem natuurlijk, maar het heeft als installatie wel een lager rendement dan een boiler die met koel water aan de slag kan ... dus niet interessant als vergelijkingspunt.

G
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door wiha »

Gandalf schreef:Gezocht:

Het rendement van een zonnepaneel. En wel in deze vorm:
a) fotovoltaïsch paneel (beste 18% ?)
b) thermisch paneel (collector) (80% ?)

Ook eventueel de gemiddelde dagelijkse stralingsenergie per m² van het afgelopen jaar 2011. Gegroepeerd per maand bijvoorbeeld.

Info genoeg te vinden op google. Maar veelal reclame.
Kost me teveel tijd om het kaf van het koren te scheiden. Dus als iemand goede, niet-commerciële en recente linkjes heeft? Graag !

G
de Verwachtingen over pv in 2020 :

http://www.izen.be/residentieel/nieuws/ ... l-in-2020/

gr, Wiha
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door arjen_J »

Gandalf schreef:Eum ...
Voor de campingdouches had ik gewoon genoeg aan de slechtste zomerdagen ....
Als je de zonneboiler op die dagen afstemt heb je de hele zomer warm water.

Op een camping wordt elke dag de voorraad opgebruikt (ongeveer toch). Dus elke dag opnieuw moet je terug voldoende water kunnen warmen, vandaar mijn interesse in de "potentieel te oogsten dagelijkse instralingswarmte"

Meetgegevens uit bestaande installaties zijn om diverse redenen niet relevant:
Ze overbruggen meestal meerdere dagen.
Worden niet dagelijks leeggetrokken. Dus het water wordt de meeste tijd gewoon op een hoge temperatuur gehouden door de zon. Geen probleem natuurlijk, maar het heeft als installatie wel een lager rendement dan een boiler die met koel water aan de slag kan ... dus niet interessant als vergelijkingspunt.

G
@ G,

let op dat de meetgegevens uit bestaande installaties wel relevant zijn.
het gebrek van gegevens constateer je! hoeveel water er wordt gebruikt dien je te weten!
Enkel temperatuur registratie is niet afdoende, het tapgedrag is ook nodig voor een volledig beeld!

het op temperatuur houden bovenin heeft "weinig" invloed op de temperatuur onderin.
daarmee zijn er genoeg systemen zonder continu warme zone bovenin

....toch wel interessant als vergelijkingspunt!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door Chicken Power »

Mijn waarde Gandalf,

In een andere zaak werd ik geconfronteerd met de opschaling naar een zogenaamd IWT- project.

Geen idee wat het was, maar ik kwam in België terecht, en onder andere bij deze studie:

http://www.ideg.info/media/docs/Simulatiepakketten.pdf

Wellicht krijgt u de uren aan onderzoek zo misschien wel uitgekeerd!

(Voor de goede orde, het was en is mij meer dan duidelijk dat uw vorsingen meer van semantische aard dan de financiële zijn.)

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door deleted »

Cp,

Inderdaad interessante studie. Ga hem eerst eens rustig lezen.
Maar gezien de prijzen die ze vragen voor de simulatiepakketten en het groot aantal parameters waarin de simulatiepakketten dan nog onderling van elkaar kunnen verschillen, is het in ieder geval wel duidelijk dat er bij een goede simulatie wel een en ander komt kijken ...

G
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door arjen_J »

Beste Cp,

Mag ik één maal vragen om een (waarschijnlijk foutloos en correct geschreven!) bericht aan te vullen
Hier krijg ik misschien wel spijt van.....

Bij deze wil ik naar "Jip en Janneke" taal vragen...

Chicken Power schreef:Mijn waarde Gandalf,

In een andere zaak werd ik geconfronteerd met de opschaling naar een zogenaamd IWT- project.

Geen idee wat het was, maar ik kwam in België terecht, en onder andere bij deze studie:

http://www.ideg.info/media/docs/Simulatiepakketten.pdf

Wellicht krijgt u de uren aan onderzoek zo misschien wel uitgekeerd!

(Voor de goede orde, het was en is mij meer dan duidelijk dat uw vorsingen meer van semantische aard dan de financiële zijn.)

Groet, Cp
Het begin komt vaag over,
in een andere zaak?
je /u / U /Mijn waarde CP je bedoelt hier? (graag doorhalen wat niet van toepassing is) :mrgreen:
(Voor de goede orde, het was en is mij meer dan duidelijk dat uw vorsingen meer van semantische aard dan de financiële zijn.)
dit klinkt mij in de oren als taalgebruik wat tot 19.. veel gebruikt werd, maar de termen "vorsingen" en "sematische aard"
gaan mijn vocabulaire te buiten.
NB vocabulaire--> daar waar ik liever praat over mijn woordenschat.....

je/ u/U/ Mijn waarde Cp belandde in België?
dat heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt (zomaar in België belanden)


Waar gepleit wordt voor correkt taalgebruik, is ook toegankelijk taalgebruik gewenst. (de k in correct was ekspress met opset gepaaltst :mrgreen: )

Groeten

Arjen

Ter info: op een of andere manier weigeren de [shift] en [.] toets regelmatig aan het begin en aan het einde van zinnen en regels. :roll:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door deleted »

Zeereerwaarde Heer Arjen,

Hetgeen u nu bezigt noemt in gerechtelijke termen "uitlokking" .


"IWT/andere zaak" werd hier gelanceerd door de wonderverkoper van het gelijknamige wondermiddel '*gecensureerd*'.
En zoals we dat van CP kunnen verwachten: grondig nagetrokken. Bij die dubbelcheck kwam hij in België terecht:
http://www.ideg.info

In de hoop u hiermee voor wederrechtelijke stappen op het forum te behoeden,

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door Chicken Power »

Geachte confrère’, amice,
Gandalf schreef:Zeereerwaarde Heer Arjen,
Ik had niet werkelijk het idee dat onze ‘cliënt’ zo van ‘het houtje’ is. In deze naar aanspreektitel te bezigen strategie, en dan met name naar de buitenwereld, graag nader collegiaal overleg.
Gandalf schreef:Hetgeen u nu bezigt noemt in gerechtelijke termen "uitlokking" .
Ik moet u er op wijzen, dat er in dit dossier werkelijk geen sprake is van enige vorm van recidive, hooguit een wat naïeve, doch oprechte vorm van het vergaren van informatie. Derhalve is er dus ook geen grond tot het in stand houden van de volgende stelling:
Gandalf schreef:In de hoop u hiermee voor wederrechtelijke stappen op het forum te behoeden,
Noch cliënt, noch enig ander in dit dispuut heeft naar enig rechtsmiddel gegrepen. Alleen al op die grond kan, en hoeft geen appèl gedaan te worden op welk een wederrechtelijke stap.

Met collegiale groet, ga ik nu over tot beantwoording aan appelant.


Hoi Arjen!

(trouwens nog ‘roots’ op Terschelling?)

arjen_J schreef:Mag ik één maal vragen om een (waarschijnlijk foutloos en correct geschreven!) bericht aan te vullen
Hier krijg ik misschien wel spijt van.....
Maakt niet uit, de teerling is geworpen!

Je bent me ook wel een feestneus! “Foutloos en correct”, ik neig (met e i, dus, dank aan Gerard!) er toe dit als een tautologie te benoemen, boven een pleonasme.

Een ieder mag altijd alles vragen. Of en hoe je antwoord krijgt heeft ook nog is met de ‘bekende weg’ factor en nog een paar dingen te maken. Dat loopt met jou wel los, dus ik heb een poging gedaan om het stukje te herschrijven in "Jip en Janneke" taal:


“Míjn beste Gandalf,

In de draad van *gecensureerd* schrijft hij over de opschaling naar een zogenaamd IWT- project.

Geen idee wat het was, maar al googelend ik kwam in België terecht, en onder andere bij dit onderzoek:

http://www.ideg.info/media/docs/Simulatiepakketten.pdf

Misschien kun je op die manier jouw uren aan onderzoek op deze manier zelfs betaald krijgen!

(Voor de goeie orde, het was en is mij meer dan duidelijk dat jouw onderzoek meer met waarheidsvinding te maken heeft, dan dat je er een slaatje uit wil slaan).

Groet, Cp”
arjen_J schreef:Het begin komt vaag over, in een andere zaak?
je /u / U /Mijn waarde CP je bedoelt hier? (graag doorhalen wat niet van toepassing is) :mrgreen:
Zeg jij maar ‘je’ tegen mij… Maar als je het aan het begin van een zin doet, dan wel graag met een hoofdletter!
arjen_J schreef:dit klinkt mij in de oren als taalgebruik wat tot 19.. veel gebruikt werd, maar de termen "vorsingen" en "sematische aard"
gaan mijn vocabulaire te buiten.
NB vocabulaire--> daar waar ik liever praat over mijn woordenschat.....
Dat is zeker het geval niet. Heb jij op school nooit les gehad over natuurvorsers? Zoals bijvoorbeeld Amundsen? Enne, of “sematische aard” is binnen het kader van cognitieve processen een heel briljante verschrijving, of weer die onzorgvuldigheid in taalgebruik? Niet dat je het nu dagelijks gebruikt, maar semantiek is niks meer dan de leer van de waarheidsvinding.

En eerlijk gezegd, je vocabulaire is bij jouw leeftijd kennelijk nog niet compleet, en vooral niet van gips, daar kan best nog wat bij.
arjen_J schreef:je/ u/U/ Mijn waarde Cp belandde in België? dat heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt (zomaar in België belanden)
Je weet trouwens niet wat je mist, met dat in België belanden. Op de computer zie je alleen maar dat zo’n URL op .be eindigt, maar in het echt is het veel leuker!
arjen_J schreef:Waar gepleit wordt voor correkt taalgebruik, is ook toegankelijk taalgebruik gewenst. (de k in correct was ekspress met opset gepaaltst :mrgreen: )
Zeker, daarover meer in een volgende aflevering!
arjen_J schreef:Ter info: op een of andere manier weigeren de [shift] en [.] toets regelmatig aan het begin en aan het einde van zinnen en regels. :roll:
Zo’n toetsenbord heb ik ook is gehad! Werd overwegend veroorzaakt door as, bier, snot, en heel veel tranen van het lachen met NCK op de chat.


Groet, Cp
Verwijderd.
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door arjen_J »

Beste Gandalf,
Gandalf schreef:Zeereerwaarde Heer Arjen,

Hetgeen u nu bezigt noemt in gerechtelijke termen "uitlokking" .

G
Ik was me bewust van dat feit,

Uitlokken was het gepleegde delict.....

Ik kon met googlen de gebruikte term "vorsingen" niet vinden. :twisted: vandaar...
Gandalf schreef: In de hoop u hiermee voor wederrechtelijke stappen op het forum te behoeden,

G
Wellicht heb ik mijn elders verworven kans op een wasmachine verspeeld....

Maar ik weet dat Cp opbouwende kritiek, in de vorm van Feedback wel kan waarderen
Net als wat flauwe grappen er omheen.


Beste Cp,

Bedankt voor het verhelderende antwoord! :lol:
Je weet trouwens niet wat je mist,
Je suggereert... :lol:
deels fout! Ken maar een klein deel van België.
maar ik ga bijvoorbeeld graag terug naar La Roche en ardenne!

Terschelling?, nee
toevallig waren laatst wel familieleden daar voor een midweek.
Dat is zeker het geval niet. Heb jij op school nooit les gehad over natuurvorsers? Zoals bijvoorbeeld Amundsen? Enne, of “sematische aard” is binnen het kader van cognitieve processen een heel briljante verschrijving, of weer die onzorgvuldigheid in taalgebruik? Niet dat je het nu dagelijks gebruikt, maar semantiek is niks meer dan de leer van de waarheidsvinding.

Natuurvorsers zegt me niets, wellicht een van de vele punten die niet in mijn geheugen is blijven hangen. Daar waar ik niet alles wil en kan onthouden.


Back on topic
Gandalf schreef:Cp,

Inderdaad interessante studie. Ga hem eerst eens rustig lezen.
Maar gezien de prijzen die ze vragen voor de simulatiepakketten en het groot aantal parameters waarin de simulatiepakketten dan nog onderling van elkaar kunnen verschillen, is het in ieder geval wel duidelijk dat er bij een goede simulatie wel een en ander komt kijken ...

G
Het stuk al doorgelezen?
Wat wijzer over de simulatie?
Ga je wat met simulatie doen?

Naar mijn mening is het een mooi middel,
maar met de vele gegevens op internet kan je daarmee makkelijker/goedkoper een indicatieve uitspraak doen
over te prestaties en mogelijkheden in jou situatie.

Groeten
Arjen
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door bas-hilversum »

Wow, sommigen van jullie hebben echt veel tijd!
OT: op http://www.polysun.ch/ kun je de demoversie van de Polysun software downloaden.
Die geeft alleen berekeningen op basis van de instraling in Noord-Zwitserland, maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet met de Hoge Venen.

Verder kun je hier gegevens over instraling en temperaturen over de seizoenen vinden.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door omweg »

Ik heb de data uit mijn data logger in beeld gebracht, in eerste instantie was ik verbaasd over het wisselende rendement van mijn zonnepanelen, zeker aan het einde van de dag vind ik het rendement erg hoog.
Ik hoop dat jullie mee willen denken wat de verschillende oorzaken kunnen zijn:
Allereerst een beschrijving van mijn installatie:
Mijn installatie bestaat uit een 24 volt accu systeem (200Ah, twee accu's) die geladen worden door zonnepanelen en een windmolen. De zonnepanelen (4 kyocera's 130 piekWatt, kc130GHT) zijn met een mppt controller aan de accu's gekoppeld. De molen wordt beveiligd met een siemensLogo PLC waarmee ik in hoofdzaak verwarmings elementen aan schakel.

Als ik de grafiek bekijk denk ik twee conclusies te kunnen trekken, als de molen redelijk energie opwekt dan kunnen de panelen minder bijdragen en hebben daardoor minder rendement. Als de zon minder fel schijnt dan hebben panelen meer rendement.
Wat mij verbaast maar misschien is dit hetzelfde fenomeen als 'minder zon méér rendement' is dat bij de uur metingen aan het einde van de dag over het algemeen een hoger rendement zichtbaar is

Grafiek legenda:
rood opbrengst zonne panelen
groen opbrengst windmolen
geel energie van de zon (knmi gegevens Deelen)
bruin rendement zonnepanelen

Het excel sheet met de metingen is hier te vinden
Bijlagen
zon-wind.jpg
The planet of my dreams is bulging at his seems
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door deleted »

Omweg,

Zomaar een slag: zou het kunnen dat je panelen tijdens de dag te warm worden ? (op een metalen dak bijoorbeeld)
Of natuurlijk de oriëntatie en instralingshoek die 's avonds optimaler zijn ?


G
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door x21r »

Beste omweg.
Je panelen kijken richting zuid.. dat zie je aan het tijd stip dat je het hoogste vermogen uit je panelen krijgt (kolom E wattUur zon).
Temperatuur van de panelen gaat gedurende de dag omhoog.. (tot na de piek van 12:00 om 1400:dan zakt hij alweer).
Maar effect is klein.


Nu stel om 12:00 het hoogste vermogen a 384 Watt (op 12 jul 2011).
Ik moet aannemen dat de accu “leeg “was .. (cq leger dan om 14:00).

Anders gezegd de accu word gegarandeerd geladen van af 12:00 tot 14:00 .

Om 11:00 280 Watt 11%
Om 12:00 384 Watt 13,73%
Om 14:00 333 Watt 13,68% iets minder vermogen dan vorig uur en accu is iets voller dus % kan lager zijn.
Om 15:00 269 watt 22,95% minder vermogen en accu nog voller dus hoe kan rendement hoger zijn ???

Er komt minder energie uit de zonne panelen en de accu is voller .. dus hoe bereken je dat
“rendement van je zonnepanelen” ??... eff % zou dus lager moeten zijn ..

Energie uit je panelen gaat toch direct je accu in ??
Energie uit je panelen staat in kolom E .

Zoals je zei “als de molen redelijk energie opwekt dan kunnen de panelen minder bijdragen en hebben daardoor minder rendement”.
Klopt.
Dus accu opladen gedurende de dag moet ook je rendement verlagen ..maar dit gebeurt niet…wat gaat hier fout ?
Meet fout ? Regel fout? Rekenfout ? laadstroom begrenzer ?

Die kolom F uur watt van de zon hoe moet ik die zien ?? ik zie geen verband?
Moet nog wel even kwijt .."rendement " eigenlijk moet die 100% zijn tenzij de laadregelaar dit beperkt .

Vraag tekens genoeg :D
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: rendement zonnepaneel

Bericht door wiha »

Hoe zit dat nu in Nederland ?
Heeft die troonrede iets gebracht ?
http://issuu.com/kusterstho/docs/presen ... ipBtn=true
Zie blad 2.

Pv panelen gaan in elk geval binnenkort in prijs een vrije val maken ivm aflopen van de contracten voor silicium.

grt, Wiha
Plaats reactie