hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door loetie22 »

hallo,
ik heb thuis een heel groot gasverbruik en heb thuis de beschikking over veel hout wat niet benut wordt. nu heb ik veel gelezen over houtvergassers en ben nu van mening dat ik het zonder vind van het gas en natuurlijk van het geld dat ik niet overga op hout.
nu vind ik zelf dat ik aardig handig ben alleen ben ik er niet echt uit hoe ik nou mijn houtvergasser moet aansluiten en hoop dat iemand mij daarbij kan helpen.
ik woon in een boederijwoning in didam waarvan ik afgelopen zomer de onderverdieping verbouwd hebt.
De gehele onderverdieping is voorzien van vloerverwarming en boven met radiatoren.
Nu heb ik van iemand een atmos 32 kw ketel kunnen overnemen, een oude tank van 2400liter en een boiler van 200 liter.
wie kan helpen met installeren over hoe het in de war steekt en waar ik op moet letten.
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door beni007 »

hoi :)

is uw vraag of iemand kan komen helpen om uw set aan te sluiten of enkel om 'online' raad te krijgen van wat uw mogelijkheden zijn.

dit zijn er dan wel een paar denk ik,
als je hier eens rond surft en heel wat draadjes opent zal je zien en lezen dat er hier veel mensen aanwezig zijn met een houtvergasser gekoppeld aan buffervaten, boilers, platenwisselaars, warmte wisselaars mixventielen, laddomats oventrops en dit in combinatie met een gasketel en vloerverwarming.

als je al die draadjes leest kom je al een heel eind verder van hoe het moet of wat je mogelijkheden zijn,
verder ben ik er ook van overtuigd dat hier heel wat mensen aanwezig zijn die je kunnen helpen raad geven.

zelf ben ik ook een beginnende stoker (wel een admosferische ketel) en zal ik me onthouden van raad te geven (moet zelf ook nog veel leren ;)),
maar door hier al ongelofelijk veel te hebben gelezen en te bekijken ben ik al een heel stuk wijzer geworden in de wereld van houtstoken :)

alleszinds veel succes met uw project :)
hopelijk laat je hier uw opbouw weten gepaard met foto's en schemas :)

mvg
beni
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door beni007 »

ps: een kant en klare oplossing is er volgens mij niet,
alles is afhankelijk van de infrastructuur die je ter beschikking hebt, wat uw wensen zijn, de groote van de ruimtes (stookbehoefte),
het beschikbare budget om alles aan te sluiten en de wijze van werken (drukloos/drukhoudend) en denk dat er nog zo een paar factoren kunnen meespelen in hoe je alles aansluit

mvg
beni
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door account verwijderd »

@Loetie,
Nu heb ik van iemand een atmos 32 kw ketel kunnen overnemen, een oude tank van 2400liter en een boiler van 200 liter.
wie kan helpen met installeren over hoe het in de war steekt en waar ik op moet letten.
Heb je een goede prijs betaald? Iets van 1500-2000 euro?

Beni, goed advies.
Drukloze systemen worden de trend voor de aankomende tijd.

Cp (chicken power) hier op het forum is degene die je het beste om advies kan vragen.
Hij heeft de meeste ervaring en toch de beste oplossingen. Als dat niet zo is, wordt er wel
een reactie geplaatst.

Je kunt hem ook een pb sturen, hij zal je systeem dan doorlichten en een pasklaar
advies brengen. Foto's etc. zijn zeer welkom, je kunt deze eenvoudig uploaden.

Veel succes alvast.
Verwijderd
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door JantjeV8 »

Om te beginnen is het al heel belangrijk, wat voor soort tank is die 2400L dinges. Mag hij onder druk staan of juist niet.

Wel vind ik de volgorde vreemd. Eerst kopen en dan kijken hoe het allemaal moet. Ik zou eerst uitzoeken hoe ik het wil hebben, dan wat ik nodig heb en dan ga je pas kopen..

Ik heb overigens niks gelezen over de huidige verwarming, wat houdt, behoudens de radiatoren en vloerverwarming, je huis warm?
Wil je het huidige toestel volledig uitsluiten, of combineren, of slechts als nood back-up aanhouden?
Wil je de zomer doorstoken voor het warme tapwater?
etc etc.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door bonkelaar »

Hallo loetie22

Didam - Lochem moet te overbruggen zijn? Bij mij staat een DC32 S met 3000 ltr buffer en 80 ltr boiler.
Gecombineerd met gasketel Nefit Turbo 32, automatische omschakeling naar gas bij te lage buffertemperatuur en andersom naar hout CV bij voldoende buffertemp.
Draait het derde seizoen, daarvoor twee seizoenen gedraaid met een gewone houtketel.
Het geheel low budget gebouwd, gebruikte ketel, gebruikte buffers, besturing, thermostaten e.d. eenvoudig van opzet doch werkend en bedrijfszeker.
Ergens hier op het forum staan foto's en een schema, kom anders een keer kijken.

met vriendelijke groet
Jos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door kockie »

Loetie22, als je gaat, laat het dan even horen; wil dan mee (als het kan). Ik zou nog steeds een keer Bij Jos(Bonkelaar) komen kijken, maar het komt er niet van. Een klein stokje achter de deur doet dan altijd wonderen ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door loetie22 »

hallo,
ja ik kon dit setje gebruikt goekoop ergens kopen vandaar, en ja natuurlijk heb ik ook wel een idee hoe ik het ga aansluiten alleen weet het niet zeker vandaar dat ik hoop dat iemand mij goed kan helpen.
nu draaid alles op een nefit eco ketel en deze wil ik er wel tussen laten zitten voor het geval ik geen hout heb of we op vakantie zijn, ik voor werk in buitenland zit en mijn vrouw niet met hout wil laten sjouwen.
dus zo zijn er verschillende redenen om op gas weer over tekunnen gaan alleen weet ik dus niet hoe ik dat moet maken.
de ketel is dus een atmos 32 kw, het buffertank wat ik nu aan het ingraven ben is een oude dieseltank van 3.35 m lang en 1 meter rond met een inhoud van 2400 ongeveer en die op druk kan.
nu moet ik nog de aansluitingen eraan lassen maar weet ook dat nog niet waar ik die precies eraan en hoeveel ik er aan moet lassen.
dan heb ik een boiler van 200 liter waar een spiraal inzit voor het tapwater en ja ook daar nog niet echt kijk op hoe ik deze ertussen ga zetten.
ook heb ik nog een expansietank erbij gekreken van 100liter is dit voldoende???
Ik zou graag het hele jaar gebruik van de kachel willen maken voor het tapwater en dan als het kouder wordt voor de verwarming natuurlijk.
dus kan mij iemand me helpen hoe ik die dingen op elkaar moet aansluiten en of ik nog wat onderdelen mis??
ik heb trouwens ook een ladomat en een brudus pompgroep erbij.
jos ik zou graag een keer bij je willen komen kijken hoe jij het gedaan hebt en hoe jij aan die onderdelen bent gekomen omdat ik ook eigenlijk alles 2de hands heb
als er nog vragen zijn om me te helpen hoor ik het graag
iedereen die me wil helpen alsvast ontzetten bedankt
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door bonkelaar »

Hallo Loetie22

Je bent welkom. Je hebt misschien in detail andere spullen maar wat jij wilt bouwen staat hier denk ik werkend. Momenteel kun je het ook in bedrijf zien.
Een 100 liter expansievat is te weinig voor 2400 liter buffervolume. Als vuistregel wordt ongeveer 10 % van de waterinhoud v.d. installatie aangehouden. Zou er 150 liter bij plaatsen.

groeten Jos
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door loetie22 »

okee bedankt voor je reactie.
ik kijk even wanneer het uit zou komen omdat ik voor het werk nu nog 3 maanden doordeweeks niet thuis ben en ben ook nog net vader geworden.
dus is nu allemaal beetje passen en meten in het weekend
gr barry
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door loetie22 »

hallo,
evt wil ik er ook voor betalen hoor als iemand mij kan helpen om het in eenkeer goed aan te sluiten.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Komen kijken kost niets, ik spendeer de koffie.

Voor wat betreft dikwandig bij je buffertank ben ik nog niet overtuigd. Zo lang dat niet helder is, heb je misschien nog niet al te veel te bouwen.
Ideeën opdoen is minstens zo belangrijk, verzamelen, schema bedenken, overdenken, expansievaten, driewegkranen, thermostaten, relais.e.d. er komt veel bij kijken als je een beetje een leuke volwassen installatie wilt hebben. Bouwen kan in enkele weekeinden als je de spullen hebt en weet waar alles moet komen.
Het huidige stookseizoen is nagenoeg voorbij, dat red je niet meer.
Dan heb je een heel voorjaar en zomer om te verzamelen en te bouwen. 1 oktober is voor mij altijd een ijkpunt waar zo ongeveer het stookseizoen begint. Vooral niet (meer) haasten.
Zit te denken om de 2e april toch even bij Kockie te komen kijken. Misschien een gelegenheid elkaar te ontmoeten?

groet Jos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door kockie »

Hoi Jos,

Je bent van harte welkom hier! Kunnen we ook nog even over mijn toekomstige installatie bomen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door Chicken Power »

Ok, Kockie, zijn er dan nog aspecten waar je over twijfelt?

Had ik graag in je eigen topic gelezen!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hoe moet ik mijn houtvergasser nu goed aansluiten

Bericht door kockie »

Chicken Power schreef:Ok, Kockie, zijn er dan nog aspecten waar je over twijfelt?

Had ik graag in je eigen topic gelezen!

Groet, Cp
Nee, maar frisse ideeën en opmerkingen zijn altijd welkom.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie