Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "winter"

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door chathanky »

Tja, neem een voorbeeld aan All Gore. :fff
Niks bezuinigen, wel "duurzaam" energie betrekken waar men meerdere huishoudens ruim van kunnen leven. Per slot van rekening ligt het duurzaam voor het oprapen. Je hebt er al gauw een overschot aan. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door chathanky »

mooie cijfers Arnout.
Vooral het elektraverbruik is een prestatie op zich. Het gasverbruik ligt op lijn met wat ik ook heb bespaart met isoleren en een goede cv afregeling.
Voor het elektra is het mij niet gelukt om echt veel te besparen. Hoewel, ik had een jaar van 7800kwh maar dat had een oorzaak. De oude bewoners hadden een mooie kabelverbinding in de tuin gemaakt met een kroonsteentje en een plastic zak. :oops:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
dirkp106
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2010, 23:31

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door dirkp106 »

Als ik al jullie cijfers lees dan schaam ik me wel.

Woning van 10 op 12 meter en enkel beneden verwarmt boven wel de badkamer verwarmt.
Dit voorjaar de spouw laten opvullen met 6 cm supafill en de zolder 20 cm extra glaswol opgelegd (nu 32 cm).
Beneden dubbelglas van 30 jaar oud boven komen ze volgende maand nieuw HR++ glas zetten.

Vorig jaar een gas verbruik van 2600m³
en elektriciteit verbruik van 978 Kwh. Zonnepanelen hadden vorig jaar een opbrengst van 3400 kwh.
Moet wel zeggen dat men stroomverbruik 3 jaar terug op 6000 Kwh zat .

Ik hoop dat de extra isolatie van dit jaar wat gaan doen aan de gas rekening.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Tim »

Hey,

Nav de zomertijd maar eens gaan excellen (vorige schatting niet helemaal uitgekomen):

Eindafrekening 2009/2010:
Gas: 3826m³
Elektra: 4221 kwh
Water: 202 m³

Schatting 2010/2011, doorgerekend met getallen van vorig jaar:
Gas: 1907m³
Elektra: 2174 kwh
Water: 152 m³

Wat heb ik gedaan: Spouw, vloer en dak isoleren en sluipverbruik (oa een vloerverwarmingsmat en continu ventilatie in douche) aangepakt.

Wat komt er nog in 2011, regenwater systeem en als er nog wat euries bijkomen een zonneboiler.

Ook de pflanzenoel miniwkk, maar die levert netto geen besparing op. Ik moet daar nog een buffer bij zoeken.

Tim :-D
Laatst gewijzigd door Tim op 29 mar 2011, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door kockie »

Zo, dat heb je netjes gedaan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Boulangé
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2011, 20:11

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Boulangé »

Ons gasverbruik is zo'n beetje gehalveerd met de houtkachel.
Van 2500m3 naar 1250 m3 gas ongeveer.

Dat heeft wel 10m3 hout gekost.
mon jansegers
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:48
Locatie: DENDERLEEUW monjansegers@hotmail.com

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door mon jansegers »

Wij hebben deze winter precies 2 stères populier verbruikt met de finoven (6kw-3.7 ton met warmtewisselaar).
De ruimteverwarming en het SWW zijn inbegrepen. De thermische zonneinstallatie doet de rest.
-1 stère= 1300kwh à 95% rendement finoven= 1235kwh x2=2470kwh/jaar
-2470kwh:133m2 verwarmde opp.=19kwh/m2
Geen electrische weerstand in de boiler, geen ander verwarmingssysteem. Alléén hout en zon.
-verbruik water 56m3/jaar (regenwater voor tuin, toiletten, kuisen, geen ligbad)
-pv opbrengst 1250kwh/jaar
-electriciteit 1960kwh/jaar van het net afgenomen
-deze maand mei worden er nog 10 pv-panelen bijgeplaatst en zal daardoor het electrisch verbruik volledig met zonneenergie worden geneutraliseerd.
-wij zijn nog heden met 3 bewoners, dat worden weldra nog maar 2 personen die overblijven.
Laatst gewijzigd door mon jansegers op 10 apr 2011, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door peterberg »

We zijn met twee mensen, hebben een redelijk ruim (120 m2) dubbel bovenhuis uit 1923, 5 cm dakisolatie, 5 cm steenwol aan de binnenzijde van de muren waar ik bij kon, 25 cm steenwol in de vloer, dubbele ramen met 10 cm spouw. Onvermijdelijk zitten er nog warmte lekken in het huis, waaronder eentje in de vloer boven een open portiek.

Verbruik in het afgelopen jaar:
gas: 541 m3 voor koken, warm water + 1 gashaard
electra: 1484 Kwh
water: 38 m3
hout: 5,5 m3 zacht kistenhout, dicht gestapeld

De huiskamer/keuken (52 m2) is de enige ruimte die permanent echt warm gehouden wordt, met 2 kleine vuurbetonnen kachels. Op de bovenverdieping staat een oude gashaard die daar de handel vorstvrij houdt. De badkamer wordt op temperatuur gehouden door een warmtewisselaar achter een van de kachels die zonder pomp een radiator voedt en nooit verder komt dan handwarm. Maar wel 24/7.
Ik moet er nog bij aantekenen dat wij allebei niet meer werken en dus veel thuis zijn.

We scheiden alle afval in papier, plastic, glas, metaal, organisch, chemo en rest. Dat komt neer op een gewone vuilniszak aan rest per 3 weken. We krijgen helaas geen korting via de vuilnis afvoer. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Pigion »

Energieverbruik 2009/2010 2008/2009 2007/2008 2010/2011 t/m maart

Gas 2980 M3 2475 M3 2678 M3 2830 M3
Electra 3486 2769 3459 kWh

Toelichting:
Verwarmd opp. : 130 M2 , open trap, vide/overloop. Helaas slechts 3 cm wol in de spouw en op het dak. Aaan verbetering wordt gewerkt. Slaapker(s) boven (3) en beneden(1) worden niet verwarmd.
Bezetting: Overwegend 2 personen, gasboiler, koken electrisch. We stoken overdag 18 C. en 's-avonds 20 C.

De cijfers zijn bepaald niet om mee te pronken, comfort in extravagante bouw van 1977 kost veel energie :( . Ze waren echter veel hoger in het verleden......Vorige bewoner joeg er in 1978 ruim 6000 M3 door.

Houtverbruik vanaf eind maart: 2 curverboxen per dag. CV-ketel staat af.

Pigion
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door recumby »

Klein, zeer slecht geïsoleerd woonhuis, +/-30jaar oud. Enigste pluspunt sinds deze winter: overal hoogrendementsglas (1.1)
Wordt uitsluitend verwarmd (woonruimte) met zware tegelkachel.

houtverbruik: 7 à 8 cuub spar

ter vergelijking:
vorig jaar (met overal (oud) dubbel glas):
10 à 12 cuub spar

het jaar daarvoor (met overal (oud) dubbel glas en houtcasette ipv tegelkachel):
+/- 15 cuub
G.W.
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2010, 21:02

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door G.W. »

Ik heb verbruikt:

2009/2010: Gas: 4014 m1 Electra: 7275 Kwh
2010/2011: Gas: 3515 m1 Electra: 6308 Kwh
Dus 499 m1 en 967 Kwh minder :D

De besparing van het gas is door middel van een zonneboiler, die is pas sinds juli 2010 actief en nu verbruik ik al vanaf de laatste week februari al geen gas meer voor het douchen en hoop ik op een besparing van min. 800 m1 te komen.

De besparing van het electra komt door sluipverbruik aan te pakken, spaarlampen en ledlampen te plaatsen en door middel van pompschakelaars op de pompen van de vloerverwarming. Op de cv zelf zit nu ook een zuinige pomp, maar die is pas 2 maanden actief. En in februari pas de radiatoren afgeregeld en folie geplaatst

Voor het komende seizoen ga ik meer isoleren, het dak met 15 cm extra, nu 2 cm :? polystyreen, brrrr en een buitenmuur voorzien van een voorzetwand.

Maar al met al nu al redelijke cijfers voor een woning/appartementen met 280 m1 en gemiddeld 5 bewoners die niet zuinig douchen en nog niet helemaal goed geïsoleerd.

Maar kan veel beter!!!!!!!!!!!!!!

gr Ger
Erick.Branderhorst
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:34

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Erick.Branderhorst »

Situatieschets en verbruiksgetallen:

Tussenwoning 1930, nageïsoleerde spouw, dakisolatie, vloerisolatie, 500m3, 16m boven NAP, Zuid-NL, 2 volwassenen en 3 kinderen.
4D met warmtewisselaar en 5m2 vlakkeplaatcollectoren beiden aangesloten op 250liter vat tbv cv en tapwater voorverwarming, douchewaterwarmteterugwinning, koken op gas.

2009/2010: gas: 1600m3; hout: 0kg (nog geen kachel)
2010/2011: gas: 580m3; hout: 1870kg (met uitzondering van aanmaakhoutjes)

EB
Gerrit
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:35

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Gerrit »

Situatie: oud huis uit 1950, 2 onder een kap.grote vrijstaande garage en vrijstaande schuur waar wasmachine, gasdroger en koelkast staat.
Gezin 4 personen.
In verleden in woonkamer HR++ glas gezet.
Vloer zelf geïsoleerd met steenwol en platen onder tussen de balken, echter niet kiervrij. 25 jaar geleden was ik nog onvoldoende op de hoogte van goed isoleren.
HR ketel met zonneboiler op huisdak, helaas op westen gericht, en 10 PV Zonne-energie systemen op garage dak.
Twee jaar terug spouw laten isoleren met steenwolvlokken.
Na enkele jaren oriënteren vorig jaar TIgchelkachel 8D gekocht en geïnstalleerd. In gebruik sinds half oktober 2010. Hiervoor nooit hout gestookt, nu wil ik niet anders meer. Hoeveel m3 hout we verstookt hebben kan ik niet zeggen omdat het overal opgeslagen lag en ik nog geen goed houthok had. In de koude periode 1 keer 's ochtends stoken en drie keer 's avonds, per stook 20 liter emmer vol hout.(wilg en es)
verbruik 2009/2010 gas: 1720 m3 elektra hoog: 1321KWh laag: 1029 KWh
verbruik 2010/2011 gas: 899 m3 elektra hoog: 1199 KWh laag: 1068 KWh.

Dit jaar gaan we de zolder isoleren en komt er boven HR++glas omdat de kozijnen nu echt vervangen moeten worden.
Word vervolgd.
groeten Gerrit
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door maarten »

maarten schreef:net de meterstanden aan ene co doorgegeven.
gas :265 m3 , de cv heeft niet gebrand, de geiser voor de douche en koken op gas.
de waakvlam v/d geiser gaat wanneer niet gebruikt ,uit.
dit spaart 90 m3 [ gemeten ] gas.
electra : 150 kw.totaal in 11 mnd.
de 3200 wp zon panelen doen hun werk.
zoon lief gebruikt het meest electra met zijn pc en playstation etc.
alle apparaten zijn zoveel mogelijk A-label.
mijn woning is een twee onder een kap met +- 100 m2 opp.
natuurlijke ventilatie ,op de afzuigkap boven het fornuis na.
spouwgeisoleerd met 6 cm glaswol vlokken, het dak met 5 cm glaswol, glaswol onder de vloer begane grond ook 5 cm.
overal ,behalve de slaapkamers, dubb.glas
heel makkelijk is het huis te verwarmen met mijn altech speksteen kacheltje
Dit jaar, 2010: 1869 kw. gebruikt. Ben niet extra zuinig met gebruik geweest
De zelfde hoeveelheid hebben mijn panelen terug geleverd. Dat zou meer moeten zijn maar helaas groeien de bomen, 100 mtr. verder (oost) , ten hemel en houden de zon tegen. Na 5a6 uur komt het garagedak (west)van de buum in de weg te zitten.
Gas, 262 m3. Heb een paar keer, 10 dagen totaal, in het zkh gelegen, CV moest dus aan.
Hout voor de Tichelkachel, 5 m3 plus wat 'sprokkelhout'.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Heb net mijn gas afrekening binnen juli 2010 / 2011.
Verbruikt voor (bij) stoken, deels warm water, koken, totaal 460 m3.
De totale kosten bedroegen € 446.80 incl BTW

Betekent voor mij een kuubprijs van afgerond € 0,97 . waarvan 20% belasting in de vorm van energiebelasting en BTW.
Dit op een kale gasprijs van ca. € 0,35 .

Heb er even op gestudeerd en het blijkt dat de kuubprijs zo hoog uitkomt omdat de meterhuur en het capaciteitstarief per dag worden gerekend , onafhankelijk van het verbruik.
Jaarkosten € 257,36 enkel voor het hebben van een gasaansluiting.

Bij 2500 m3 zou de kuubprijs € 0,51 bedragen op basis van dezelfde kosten.

Stoken van onze houtvergasser met 3000 liter buffer en 80 liter warm water doe ik zelf. Het inpakken van de vergasser moet wel een beetje netjes gebeuren voor een goede stooksessie, en mijn vrouw vindt dat ze naar rook gaat stinken als ze aan het machinisten gaat met de hout CV.
Omdat ik vind dat niet de hele familie hoeft te lijden onder vaders stook-hobby laat ik het maar zo.
Ben ik 's winters op zakenreis, wat niet zo vaak voorkomt, dan loopt de verwarming weer op het oude dagprogramma op gas, waarbij dan vaak de opmerking komt van vooral de kinderen, dat het op hout lekkerder is in huis. Dit komt doordat de houtinstallatie (nog) geen goede nachtverlaging heeft. Op hout kijk ik niet op een kruiwagen meer of minder, wat natuurlijk ook zou moeten, er zit toch wel veel werk in.

Door de situatie thuis en het feit dat ik ook door omstandigheden eens minder zou kunnen gaan stoken (ziekte) wil ik eigenlijk de gasmeter niet kwijt en moet ik deze kosten accepteren met bovenstaand resultaat.

Omgerekend op de € 0.35 voor een kuub gas, gelijk te stellen met 2 kg. hout betekent het dat ik niet meer mag betalen dan € 0,17 voor een kilo hout. Los gestort ca 250 à 300 kg per kuub zou dat € 42,50 bedragen, waarbij je dan nog al je werk hebt met stoken en reinigen van de kachel.
Ook voor de installatie zelf heb je nog afschrijving te rekenen en voor je gereedschap om het brandhout te winnen.
Gemiddeld denk ik dat de kosten voor het verwerven van het hout tussen 10 en 20 euro per kuub uitkomen, zaag, klover, transport e.d.
Op ca 16 m3 hout omgerekend kosten van € 250,00
Installatie, gekost ca € 4000,-- gebruikte ketel, gebruikte buffers leidingen en appendages nieuw. Op 15 jaar afschrijven is € 267,00 /jr.
Stroomverbruik van de houtinstallatie zal minimaal tweemaal hoger liggen dan van de gas CV buiten beschouwing gelaten.

Geen idee of alle uitgangspunten kloppen, heb het uit mijn hoofd gedaan, zit allemaal wel een beetje in de buurt (denk ik).

Zonder de drive van idealisme en zelfvoorzienendheid moet ik voor mezelf erkennen dat de houtstook niet veel bespaart in mijn situatie.
Zal enkele honderden euro's zijn op jaarbasis, maar daarvoor heb ik een leuke hobby, bewustwording, deels onafhankelijkheid van het gasnet, CO2 reductie, frisse lucht in het bos, leer interessante mensen kennen (forum) en bespaar ik op de sportschool.

groet Jos.
Plaats reactie