Heat riser in keramische wol (batch box rocket)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Roberto_95

Heat riser in keramische wol (batch box rocket)

Bericht door Roberto_95 »

Op de batch rocket website staat een voorbeeld van een batch rocket met heat riser in 'vacuüm gevormde superwool' (https://batchrocket.eu/applicatie#redrocket)
"Het bovenste deel van de riser bestaat uit een vacuum gevormde superwool koker in twee delen die vrijwel los bovenop de vuurbetonnen basis van de vuurkamer staat, alleen op zijn plaats gehouden door een paar centreerpennetjes. Op de meest simpele manier: een paar kleine gaatjes in de vuurbeton geboord met daarin een paar afgeknipte draadnagels."

Weet er iemand hoe je aan zo'n vacuüm gevormde superwool kokers geraakt? Ik zit al een tijdje te googelen, maar zonder succes...

Wat ik wel al vond:
- een voorbeeld tegen waar men een superwool mat oprolt tot een koker en bij mekaar houdt in een kachelbuis (https://www.permies.com/t/134978/Cerami ... -questions). Heeft er iemand daar ervaring mee? Isoleert die superwool voldoende om de buis waar het in zit te beschermen tegen de hoge temperatuur in de riser? En gedraagt die superwool zich op zo'n manier dat die netjes opgerold in de buis zou blijven zitten?

- bij hetzelfde voorbeeld oppert iemand om de riser te bouwen in boards van keramische wol, zonder verdere info. Heeft er iemand daar ervaringen mee? Als je er een vierkante riser mee zou bouwen, wat zou je dan gebruiken om de boards samen te houden in die vorm?

Alvast bedankt voor eventuele bijdragen!

*Indien relevant wat extra context:
Ik woon in een verplaatsbare tiny house. Qua verwarming zoek ik naar een oplossing met veel massa, om het kleine volume niet direct heel heet te stoken en even later terug in de kou te zitten. Maar omdat de woning verplaatsbaar moet blijven, moet de massa ook relatief eenvoudig terug te verwijderen blijven. Vandaar dat ik een oplossing zoek waarbij de core erg eenvoudig en met zo weinig mogelijk metselwerk in mekaar zit, en vandaar dat die riser in keramische wol er erg aantrekkelijk uitziet.
peterberg
Moderator

Re: Heat riser in keramische wol (batch box rocket)

Bericht door peterberg »

Roberto_95 schreef: 07 sep 2024, 21:45 Op de batch rocket website staat een voorbeeld van een batch rocket met heat riser in 'vacuüm gevormde superwool'
Weet er iemand hoe je aan zo'n vacuüm gevormde superwool kokers geraakt? Ik zit al een tijdje te googelen, maar zonder succes...
Probeer eens Quinsis in Sint Truiden, ze hebben een website. Zij kunnen die buizen leveren, maar het hangt ervan af wat voor formaat je wilt en of ze die in voorraad hebben.
Een betere zoekterm is "riser sleeve" een ding dat wordt gebruikt in metaal gieterijen.
Roberto_95 schreef: 07 sep 2024, 21:45Wat ik wel al vond:
- een voorbeeld tegen waar men een superwool mat oprolt tot een koker en bij mekaar houdt in een kachelbuis (https://www.permies.com/t/134978/Cerami ... -questions). Heeft er iemand daar ervaring mee? Isoleert die superwool voldoende om de buis waar het in zit te beschermen tegen de hoge temperatuur in de riser? En gedraagt die superwool zich op zo'n manier dat die netjes opgerold in de buis zou blijven zitten?
Aha! Je hebt de 5-minuten-riser al gevonden. Om dit goed te doen: je hebt nodig 25 mm dikke superwool van Morgan Thermal Ceramics. Als j de keus hebt: eentje die een dichtheid heeft van 80 of meer. Als de deken een beetje overmaat heeft dan blijft-ie keurig in de buis staan zonder probleem. En ja, het isoleert goed genoeg om het staal van de (inox) buis te beschermen. Het enige zwakke punt is dan nog waar de poort door de isolatie moet. Een poortje van dunne plaatjes geschikt voor keramische ovens kan dat oplossen.
Roberto_95 schreef: 07 sep 2024, 21:45- bij hetzelfde voorbeeld oppert iemand om de riser te bouwen in boards van keramische wol, zonder verdere info. Heeft er iemand daar ervaringen mee? Als je er een vierkante riser mee zou bouwen, wat zou je dan gebruiken om de boards samen te houden in die vorm?
Gewoon... flinke schroeven, liefst inox. Wel boards gebruiken van 50 mm.
Roberto_95 schreef: 07 sep 2024, 21:45*Indien relevant wat extra context:
Ik woon in een verplaatsbare tiny house. Qua verwarming zoek ik naar een oplossing met veel massa, om het kleine volume niet direct heel heet te stoken en even later terug in de kou te zitten. Maar omdat de woning verplaatsbaar moet blijven, moet de massa ook relatief eenvoudig terug te verwijderen blijven. Vandaar dat ik een oplossing zoek waarbij de core erg eenvoudig en met zo weinig mogelijk metselwerk in mekaar zit, en vandaar dat die riser in keramische wol er erg aantrekkelijk uitziet.
MIsschien is het zinvol om eens te kijken naar de Roquetinho. Dat is een kleine massakachel van grotendeels eenvoudige materialen, je zou de riser of een gedeelte daarvan kunnen maken als een 5-minutes-riser.

Veel succes met je zoektocht!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Roberto_95

Beste Peter, heel erg bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag! :)
Volgens Bartjes

Bericht door Volgens Bartjes »

Beste Roberto,

Ik weet niet of je er al verder mee bent maar misschien kan ik je verder helpen. Ik ben nu gepensioneerd maar heb bijna 20 jaar gewerkt bij Insulcon BV als engineer van onder andere vezelproducten zoals vacuüm gevormde delen, vuurvaste dekens en board. Je keuze voor een lichtgewicht vezelproduct is een goede keuze omdat dit materiaal goed isoleert en een lage thermische massa heeft waardoor het snel op bedrijfstemperatuur is. Ik zou alleen niet kiezen voor een vacuüm gevormd materiaal omdat het kwetsbaar is. Bijna alle vacuüm gevormde materialen (en ook keramisch board) bevatten een organische binder die er bij lage temperaturen uitbrand. Na het uitbranden verliest het materiaal een groot deel van zijn sterkte waardoor het kan scheuren en is het na demontage niet te vervoeren. Een materiaal dat geen binder bevat is (keramische) deken, deze is mechanisch gebonden en deze binding blijft intact bij verhitting. Dit is een van de redenen waarom deze dekens veel worden gebruikt in industriële ovens. Een vuurvaste dekenbekleding kun je op 2 manieren aanbrengen: gelaagd, d.w.z. "behangen" met de deken of d.m.v. gestapelde stroken wat men een "stack bond" bekleding noemt (sorry, ik ken geen Nederlandse naam). De stack bond manier van opbouwen wordt in veel industriële ovens toegepast en je kunt deze bekleding zelf uitvoeren als je een beetje handig bent. Een voorbeeld van een stack bond bekleding vind je hier: https://nutecbickley.com/newsroom/artic ... insulation. Een stack bond bekleding is sterk en heeft een hoge weerstand tegen erosie maar het blijft natuurlijk een deken, vuurvast beton en stenen zijn natuurlijk sterker maar ook op een stack bond bekleding kun je lopen (al raad ik het niet aan). Verder is elke deken bekleding en dus ook een stack bond bekleding thermal shock bestendig, vuurvaste stenen, en beton willen nog wel een scheuren als je ze te snel opwarmt. Als je een riser bouwt volgens de stack bond methode dan is deze sterk, goed isolerend en licht van gewicht, verder ben je vrij in het bepalen van de diameter en wanddikte mits je binnen de maten van de dekenrol blijft. Mocht je meer willen weten of je verder kunnen helpen dan hoor ik dat graag.
Roberto_95

Beste Bartjes
Heel erg bedankt voor de uitgebreide info! Ik liep helaas op nog een paar andere aspecten vast voor dit plan, en heb het idee uiteindelijk opgegeven :( Een rocket mass heater in een tiny house die verplaatsbaar moet blijven, blijkt toch echt wel hoog gegrepen voor een beginner als ik. Maar wie weet vind iemand anders hier weer handige tips tussen!
Volgens Bartjes

Bericht door Volgens Bartjes »

Het is inderdaad niet makkelijk om het verplaatsbaar te maken, ik zou er zelf niet zo maar aan beginnen. Het zal in ieder geval een hoop werk zijn om een ontwerp te maken en het uit te voeren maar dat is dan wel leuk werk. ik heb zelf in mijn kachel de vlamplaat vervangen door een stack bond constructie met keramische 1400C deken en daar is na 3 jaar nog niks aan te zien ondanks dat deze dichter op de vuurhaard zit dan de originele vlamplaat. Wie meer wil weten mag natuurlijk zijn vraag stellen.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Voor juist het tinyhouses (50m2) wil ik graag kijken naar een kleine niet te zware...!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie