Tegelen op leemstuc

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hannavdwerk

Tegelen op leemstuc

Bericht door Hannavdwerk »

Goedemorgen,

Ik hoop dat ik in de goede afdeling zit hier. Ik ben thuis een werkruimte aan het maken en de wanden worden afgewerkt met leemstuc en finish van tierrafino. Er komt ook een toiletje met wasbakje naast de werkruimte, ik heb nog wat tegels liggen van mijn keukenverbouwing (10x10cm) en ik vroeg me af of het mogelijk is, en zo ja wat de beste aanpak is, om boven het wasbakje een paar rijen tegels te plakken?

Alvast bedankt!
Ingir

Re: Tegelen op leemstuc

Bericht door Ingir »

Ik heb geen ervaring met keramische tegels op leemstuc maar wel met leemstuc. Ik zou beginnen met een experimentje door een stukje leemstuc te behandelen met een voorstrijkmiddel en daarop de tegels te lijmen. En dan na verharding van de lijm eens testen hoe goed dit houdt. Waarschijnlijk gaat het wel lukken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. Vanaf mei 2025 komt daar een studio bij... 8)
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Met tegellijm op een droge geleemde muur gaat zeker goed. Omdat er in de tegellijm maar weinig vocht zit droogt het snel. De leem blijft de zwakste verbinding, maar voor tegels zeker goed genoeg.
Ik heb zelf oude gebakken vloertegels in de leem gelegd, ook dat gaat prima. Deze tegels zijn echter damp-open, en daardoor droogt de leem prima. Met geglazuurde tegels gaat het drogen een stuk lastiger, maar ik verwacht dat het wel goed komt. Inderdaad eerst de muur stuken, dan helemaal laten drogen, dan de tegels nat maken en er leem op smeren, de muur natmaken en de tegel tegen de natte muur drukken. Drogen kan alleen door de voeg, dus dat gaat even duren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Hannavdwerk

Bericht door Hannavdwerk »

Hallo Pietje,

Bedankt voor je reactie. Je hebt het beide over tegellijm en ook over de tegels plakken met leem? Kan dat beide? Wat zou je adviseren?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Als er ooit vocht achter de tegels komt, dan lost de leem op en valt alles er hoe dan ook af.
Voor simpel en goed: tegellijm gebruiken.
Voor ecologisch en uit dagend: tegels in de leem drukken. Maar da's lastig, want het mag niet te droog of te nat zijn, en leem kan vocht snel opzuigen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie