Een of ander nieuw ontwerp??
Moderator: Moderators
Re: Een of ander nieuw ontwerp??
Nou nou nou jongens, niet zo negatief. Die leraar Duits weet best waarover hij het heeft hoor, hij verkoopt ook tempex! Da's allemaal ff nie zomaar nie
-
Bij de oorspronkelijk link vind ik alleen een foto van de ontwerper bij zijn molen waaronder de kop waarin staat dat de molen 600 W per uur levert bij windkracht 4. Als ik naar de foto kijk dan zie ik een kruising tussen een Savonious rotor en een zogenaamde squirrel cage (eekhoornkooi) rotor. Een normale squirrel cage rotor is cilindrisch en heeft een groot aantal gewelfde bladen. Bij beide type rotoren is er een flow door de rotor waardoor voor een deel van een omwenteling lift opgewekt wordt. De maximum Cp is daardoor veel hoger dan voor een zuivere weerstandsmachine maar toch nog aanzienlijk lager dan voor een goed ontworpen horizontale as wind turbine (HAWT). Van een Savonious rotor zijn windtunnelmetingen bekend (zie mijn rapport KD 599). Bijna alle windtunnelmetingen zijn te optimistisch omdat er in een gesloten windtunnel gemeten is waarbij tunnelblokkage opgetreden is. Je mag blij zijn als je voor een Savonious rotor een maximale Cp van 0,22 haalt bij een lambda van ongeveer 0,9. Ik denk dat een squirrel cage rotor slechter is dan een Savonious rotor en dat zal ook gelden voor het getoonde exemplaar.
Degene die de kop geschreven heeft weet niet waarover hij het heeft. Een Watt (W) is een Joule per seconde. Een Watt is dus een vermogen. Als je een vermogen vermenigvuldigt met de tijd dan krijg je een hoeveelheid arbeid of energie. Als een vermogen van 1 W, één uur geleverd wordt dan heb je een hoeveelheid energie van 1 Wh ofte wel 0,001 kWh. Als in plaats van 600 W per uur, 600 Wh bedoeld zou zijn, dan zou gedurende een uur lang een vermogen van 600 W geleverd moeten zijn wat absoluut onmogelijk is voor zo'n klein molentje, zeker bij windkracht 4. In de windenergie wordt de windsnelheid nooit uitgedrukt met de Beaufortschaal omdat die niet lineair is en omdat de windsnelheid voor windkracht 4 voor een bepaalde tijd tussen bepaalde waarden ligt. Ik weet zo niet uit mijn hoofd tussen welke waarden maar dat is via Google wel te vinden.
Ik zie het al jarenlang gebeuren. Mensen zonder de nodige kennis van aerodynamica vinden verticale as windmolens (VAWT's) uit en claimen vaak dat die beter zijn dan de bekende HAWT's. Dit is echt onzin, vooral als het zuivere weerstandsmachines zijn (zie mijn rapport KD 416). Het is niet alleen zo dat de maximale Cp en de optimale snellopendheid lambda, veel lager zijn dan die van een goed ontworpen HAWT maar de hoeveelheid materiaal die nodig is, is minimaal een factor tien hoger bij gelijk vermogen en gelijke windsnelheid.
Degene die de kop geschreven heeft weet niet waarover hij het heeft. Een Watt (W) is een Joule per seconde. Een Watt is dus een vermogen. Als je een vermogen vermenigvuldigt met de tijd dan krijg je een hoeveelheid arbeid of energie. Als een vermogen van 1 W, één uur geleverd wordt dan heb je een hoeveelheid energie van 1 Wh ofte wel 0,001 kWh. Als in plaats van 600 W per uur, 600 Wh bedoeld zou zijn, dan zou gedurende een uur lang een vermogen van 600 W geleverd moeten zijn wat absoluut onmogelijk is voor zo'n klein molentje, zeker bij windkracht 4. In de windenergie wordt de windsnelheid nooit uitgedrukt met de Beaufortschaal omdat die niet lineair is en omdat de windsnelheid voor windkracht 4 voor een bepaalde tijd tussen bepaalde waarden ligt. Ik weet zo niet uit mijn hoofd tussen welke waarden maar dat is via Google wel te vinden.
Ik zie het al jarenlang gebeuren. Mensen zonder de nodige kennis van aerodynamica vinden verticale as windmolens (VAWT's) uit en claimen vaak dat die beter zijn dan de bekende HAWT's. Dit is echt onzin, vooral als het zuivere weerstandsmachines zijn (zie mijn rapport KD 416). Het is niet alleen zo dat de maximale Cp en de optimale snellopendheid lambda, veel lager zijn dan die van een goed ontworpen HAWT maar de hoeveelheid materiaal die nodig is, is minimaal een factor tien hoger bij gelijk vermogen en gelijke windsnelheid.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 23 aug 2024, 20:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Dank je voor je expertise Adriaan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Precies, dan hebben we een richtpunt om een vergelijk op te doen.
Nee, vermogen in wind: P = 0.5 x dichtheid x A x v^3, dus bij 9 m/s is dat 0.6 * 0.6 * 729 = 262W. Daarvan kun je maximaal 59% oogsten met een optimale turbine, maar dit ding werkt op weerstand (Savonius) en dan heeft een prestatie van 10 - 30%. rendement van de dynamo er nog vanaf, dus als je dan 50W over houdt...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
Een Savonious rotor werkt gedeeltelijk op weerstand en gedeeltelijk op lift. Een cup anemometer werkt geheel op weerstand. In rapport KD 416 wordt de werking van een zuivere weerstandsmachine beschreven. De berekende Cp-lambda kromme wordt gegeven in figuur 2 van KD 416. Te zien is dat de maximale Cp maar ongeveer 0,05 is bij een optimale lambda van 0,15. Bij een normale Savonious rotor overlappen de twee cups elkaar. Daardoor is er een flow door de rotor als de holle cup ongeveer dwars op de windrichting staat. Deze flow creëert lift op beide cups. De maximale Cp en de optimale lambda zijn daardoor veel hoger dan voor een zuivere weerstandsmachine (ongeveer Cp max = 0,22 bij lambda = 0,9). Het nadeel van een normale Savonious rotor met twee elkaar overlappende cups is echter een zeer fluctuerend koppel en een zeer lage minimum startkoppel coëfficiënt. Dit kan opgelost worden door twee Savonious rotoren met 90° verschuiving van de cups op elkaar te zetten.Pietje schreef: ↑25 aug 2024, 22:12Nee, vermogen in wind: P = 0.5 x dichtheid x A x v^3, dus bij 9 m/s is dat 0.6 * 0.6 * 729 = 262W. Daarvan kun je maximaal 59% oogsten met een optimale turbine, maar dit ding werkt op weerstand (Savonius) en dan heeft een prestatie van 10 - 30%. rendement van de dynamo er nog vanaf, dus als je dan 50W over houdt...?
Er zijn mensen die het fluctuerende koppel denken op te lossen door drie bladen te gebruiken die in het hart van de rotor bij elkaar komen. Maar dan is er geen flow meer door de rotor mogelijk en wordt het een weerstandsmachine met een bijbehorende zeer lage maximum Cp. In mijn rapport KD 703 wordt een Savonious rotor beschreven met vier cups waardoor er een flow door de rotor mogelijk is maar waardoor de rimpel op het koppel aanzienlijk kleiner zal zij dan bij een normale Savonious rotor. Ik denk echter dat de maximale Cp toch een stuk lager zal zijn maar dat zou aan een schaalmodel in een open windtunnel gemeten moeten worden.
bij verbruik van minder dan 1000 kwh per jaar zijn de kosten ongrid een tientje per maand.....Buren hebben voor 30 duizend aan offgrid geinvesteerd.
Iedereen wordt of werd gek gemaakt. Het tij lijkt zich iets te keren.
Woonplek is verplicht offgrid. Als ik het kan redden een touwtje "naar de wal" te krijgen zal ik het niet nalaten. Verbruik zal minimaal zijn. Zowiezo wat gebruikt accu's, 24 of 48v met lokaal wat step down converters.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
Ik heb nog een prototype van de VIRYA-2.2S liggen zonder het onderste torendeel (met een 2 m lange buismast). Die kun je voor een zacht prijsje overnemen. Bedoeld voor 24 acculaden en inclusief elektronica en dumpload. Lagers en keerring van de generator vervangen. De molen heeft bijna tien jaar zonder problemen gedraaid op mijn testveld maar omdat hij geheel van RVS gemaakt is ziet hij er nog als nieuw uit. Ik heb een folder waarin deze molen beschreven wordt inclusief specificatie en Pel-V kromme. Ik heb de folder bijgevoegd als bijlage. De folder is nog van de tijd toen ik nog licenties verkocht maar die zijn niet meer verkrijgbaar.
Mocht je nog een mast zoeken van 15 meter, daar heb ik er nog eentje van, maar dat wist je (Ben) natuurlijk al.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.