Leem in de kelder met schimmel
Moderator: Moderators
-
Leem in de kelder met schimmel
Geacht forum
We hebben onze kelder van 2 bij 3, waarin we kunnen staan, eens flink onder handen genomen.
Af en toe hadden we lekkage en wat schimmelplekken op de muur.
We hebben de tegelvloer verwijderd en de schimmelplekken behandeld met soda en om lekkage tegen te gaan de onderste meter en de vloer geimpregneerd. Na het drogen de onderste meter opnieuw betegeld en daarboven de muren voorzien van leem omdat dat zou helpen de vochtigheid beter te reguleren.
Nu blijkt na een paar weken op sommige plekken al witte schimmel op de leem te voorschijn te komen.
Hoe bestrijden we dat op een praktische manier?
De luchtvochtigheid is nog steeds iets van 89%.
alvast bedankt voor jullie reactie, Johan
We hebben onze kelder van 2 bij 3, waarin we kunnen staan, eens flink onder handen genomen.
Af en toe hadden we lekkage en wat schimmelplekken op de muur.
We hebben de tegelvloer verwijderd en de schimmelplekken behandeld met soda en om lekkage tegen te gaan de onderste meter en de vloer geimpregneerd. Na het drogen de onderste meter opnieuw betegeld en daarboven de muren voorzien van leem omdat dat zou helpen de vochtigheid beter te reguleren.
Nu blijkt na een paar weken op sommige plekken al witte schimmel op de leem te voorschijn te komen.
Hoe bestrijden we dat op een praktische manier?
De luchtvochtigheid is nog steeds iets van 89%.
alvast bedankt voor jullie reactie, Johan
-
Re: Leem in de kelder met schimmel
Mijn conclusie is inmiddels dat leem in een kelder GEEN goed idee is.
Leem reguleert de vochthuishouding wel in je kelder, maar is in een vochtige ruimte een uitstekende voedingsbodem voor schimmels.
Dus niet doen.
Ik ben inmiddels al mijn leem weer aan het verwijderen en ga de muren toch maar conventioneel betegelen.
Leem reguleert de vochthuishouding wel in je kelder, maar is in een vochtige ruimte een uitstekende voedingsbodem voor schimmels.
Dus niet doen.
Ik ben inmiddels al mijn leem weer aan het verwijderen en ga de muren toch maar conventioneel betegelen.
Ik denk dat leem alleen maar kan als de basissituatie goed is, dat is het in je kelder blijkbaar niet. Komt er ergens vocht binnen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Reguleren werkt natuurlijk alleen als het af en toe kan drogen... Kalk kan in elk geval wel tegen schimmel en vocht. Maar tegels doet het ook.
Ik ken die witte schimmel wel. Als leem te traag droogt, dan komt het er ook op. Zodra het droog is, is er niets meer van te zien. Maar ja, in een kelder gaat dat niet gebeuren...
Hoe kwam het vocht binnen? Over de rand gestroomd door te hoog grondwater het afgelopen jaar?
Ik ken die witte schimmel wel. Als leem te traag droogt, dan komt het er ook op. Zodra het droog is, is er niets meer van te zien. Maar ja, in een kelder gaat dat niet gebeuren...
Hoe kwam het vocht binnen? Over de rand gestroomd door te hoog grondwater het afgelopen jaar?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
Op verschillende manieren. Het is een oud huis en vocht trekt op door de stenen en een of twee keer per jaar staat er een paar centimeter water tijdens periodes met veel regen. Bij ons valt het nog mee, bij sommige huizen in de buurt kun je dan zwemmen .
-
Is met traskalk afwerken niet een veel elegantere oplossing in dit geval?
-
En als je je kelder lekker fris wil houden af en toe luchten en dan witten met eenvoudige ouderwetse zelfgemaakte kalk verf.
Zelfs heb ik nu nooit meer water in de kelder.
Zelfs heb ik nu nooit meer water in de kelder.
Werken, das leuk.