schadelijke uitstoot oldtimer verminderen

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dubje76

schadelijke uitstoot oldtimer verminderen

Bericht door dubje76 »

Hallo

Om een oldtimer wat meer met mijn geweten te combineren wil ik graag de mogelijkheden onderzoeken om de uitstoot te verminderen.
Dan met name de schadelijke uitstoot zoals nox, roetdeeltjes, fijnstof en co2.
Het gaat om een Ford Taunus van 1980 voorzien van een 5 versnellingsbak en een Pinto motor van 2 liter.
Dit is een 8 klepper motor met een Weber carburateur en uiteraard nog geen sensoren of katalysator.
Het is nu niet mijn dagelijkse auto, maar uiteindelijk moet dat het wel gaan worden.
Hij rijdt nu op E5 benzine met een toevoeging voor de smerende werking van de kleppen.

Vermogen is niet de hoofdzaak in deze maar een beetje meer koppel is wel gewenst in het huidige verkeer.
Mijn idee is om er een wat modernere 2.0 16v of de 2.3 16v van Ford in te leggen die je wel in de Mondeo en Scorpio zag.
In de laatste versies zijn die zelfs voorzien van flexifuel technieken waardoor je E85 kan tanken.
Aangezien de auto belastingvrij is, gaat hij sowieso naar lpg omgebouwd worden.
Hij moet ook geschikt zijn om heel Europa en de Scandinavische landen door te kruizen dus van daar dat flexifuel eventueel ook op het menu staat.

Dan de vragen:
Welke opties zijn er om de uitstoot zoveel mogelijk te verminderen?
Ik lees bijvoorbeeld dingen als een roetfilter voor benzine motoren, AdBlue voor benzine motoren.
Flexifuel zou ook minder schadelijke uitstoot verzorgen, maar is eveneens hygroscopisch en daarmee niet geschikt om langere tijd in de benzine tank te laten zitten als ik op lpg rijdt en op benzine wil starten bijvoorbeeld.
Tips, ideeën, bedenkingen?
JantjeV8

Re: schadelijke uitstoot oldtimer verminderen

Bericht door JantjeV8 »

Origineel laten.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Ja dat denk ik ook. Of ombouwen naar elektrisch. Maar daar loop je ook op leeg
1980

Bericht door 1980 »

Lpg goed af laten stellen
Veel schoner dan dat word het niet
Roelie

Bericht door Roelie »

Ik zou het zo laten, je hebt je old timer toch ook om er in de originele staat mee te rijden?
Als dat beetje minder vermogen je niet mee kan laten doen met de huidige snelheden dan moeten die snelle rakkers daar maar een beetje begrip voor hebben.
Paide

Bericht door Paide »

Minder mee rijden... Modern, evt elektrisch, autootje uitzoeken voor het dagelijkse vervoer en dan op een zonnige zondag af en toe een uitje met je oldtimer.
Plaats reactie