Appelboom met een probleem

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8

Appelboom met een probleem

Bericht door JantjeV8 »

Een appelboom heeft al een paar jaar een probleem. Blaadjes krullen op en gaan kapot uiteindelijk. Dat is al een paar jaar zo. Vorig jaar is de boom daarom heel erg flink terug gepakt om zieke takken er uit te halen. Het was een verbetering, maar het is niet weg. Uiteindelijk maar een paar appeltjes gehad aan die boom, maar dat wijdt ik ook aan late nachtvorsten vorig voorjaar. Er waren ook weinig noten en ander vruchten. Overigens denk ik dat we dat dit seizoen weer gaan treffen, immers het meeste heeft ondertussen zijn bloei gehad en dus vruchtjes ontwikkeld, maar deze week zitten er gemene vorstuitschieters bij.
De appelboom heeft redelijk gebloeid, schiet eigenlijk wel op alle takken uit, dus de sapstroom zit er goed in, maar enkele takken krullen de blaadjes al weer op. Nu moet ik ook oppassen dat de boom niet aangevallen wordt met rupsen. Op de zwakke takken vindt je dan van die dikke spinnenwebben die gevuld zijn met rupsen, welke dat weet ik niet.

Wie kan me aanwijzingen geven?
20240421_205139.jpg
pelletpower

Re: Appelboom met een probleem

Bericht door pelletpower »

Hebben we ook al aantal jaren last van. Vorig jaar hier ook melding van gemaakt. Ben even kwijt wat het was. Jammer. Meer niet eigenlijk.
Roelie

Bericht door Roelie »

Zoek eens op het moestuinforum, Groen forum of Tuinadvies, daar zit een schat aan kennis.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

spinselmot is iets tijdelijks. Zowiezo kan een appel een tweede scheut maken, nadat de rupsen klaar zijn. Dus dat ziet er nu even niet fraai uit maar kan de boom prima hebben.
De foto is niet scherp op de lichte bladeren, dus ik kan niet goed zien wat het is. Er zijn legio aantastingen, en sommige appels zijn enorm gevoelig voor een bepaalde aantasting. Voor mij is het alijd; niet genoeg appels / teveel last van aantastingen: omzagen en een andere soort planten. Van ziekten 'bestrijden' worden de bomen niet beter.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d

Bericht door remco d »

Als ik moet gokken is het meeldauw. Goed snoeien en ook rondom de boom alles luchtig houden. Boomspiegel kaal houden. Eigenlijk alles doen volgens de boekjes.

Dit is eigenlijk mijn advies bij alle ziekten in hoogstam fruitbomen.

Na snoeien heb je het jaar erop meestal minder oogst. Als de boom ook niet veel groei laat zien heb je een groter probleem, dan mist er vitaliteit.

Ziekten bestrijden is inderdaad een gebed zonder end. Reden voor mij om geheel van kersen af te zien. Kippen helpen niet afdoende tegen de kersenvlieg en daarom zit in mijn kersen (en dat waren 11 bomen van 10 meter hoog) standaard zo'wit wormpje en dat haalt de lol er wel vanaf. Als ze al rijpen want de kraaien roven de groene kersen er sinds een paar jaar al vanaf. Spreeuwen komen al aan bij een lege boom.

Appels en peren kunnen veel hebben voor ze bezwijken maar nogmaals, besteed aandacht aan het snoeien. Is een punt waarop ik het grondig oneens ben met de meeste voedselbos-goeroes die het liefst niet snoeien.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Nu heb ik 3 foto's gemaakt, maar op een of andere manier stelt het kreng niet op de voorgrond scherp. Kan zijn omdat het wat waaide, zal het nogmaals proberen bij windstil eerdaags. Maar wellicht kan iemand op de achtergrond wel wat herkennen.
20240504_133456.jpg
20240504_133506.jpg
20240504_133516.jpg
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik vermoed dat ik 2 verschillende problemen heb, eerst de appelboom die hierboven al belicht is:
appelIII.jpg
appelII (3).jpg
appelII (1).jpg
appelI (Middel).jpg
Ik, met al m'n internetstudies, vermoed dat het schurft is?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Voorts heb ik een 4-tal malus Red Sentinentel voor het huis staan. Deze zijn een jaar of 10 oud en laat ik in leivorm groeien. Ze staan recht op het zuiden gericht en ook de westenwind vangen zij volop af.
Ook daar is het blad niet jofel van. Er is al veel blad afgevallen, ze staan er niet fris bij. Wel gaven ze volop bloesem in het voorjaar, en ondertussen zitten ze volop in de vruchtjes. Dat ziet er verder allemaal wel prima uit.
1000013307 (Middel).jpg
1000013306 (Middel).jpg
1000013305 (Middel).jpg
1000013304 (Middel).jpg
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Beetje ingezoomd op het blad, dan leeft er toch wel het een en het ander, vooral op de onderzijde.
karkasII.jpg
karkas.jpg
engerd.jpg
engerd II.jpg
karkasje.jpg
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Die laatste is denk ik een dood spinnetje of zoiets. Maar dat kleine witte ding, voor zover ik het uitvergroot kreeg, leek wel een eng monstertje te zijn. Het heeft zich niet verplaatst, eventueel denk ik aan een coconnetje o.i.d.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Met een of ander vergrootglasappje kreeg ik toch een best beeld. Je moet het ding verschrikkelijk stil houden, dat lukt niet goed als je ook op de fotoknop moet drukken, maar op praktisch alle blaadjes die ik controleerde, liepen 1 of meerdere oranje-gele beestjes. Ik geloof niet dat dit luizen zijn, maar eerder een mijt of zoiets. Ik denk dat die dingen in elk geval behoorlijk debet zijn aan het welzijn van mijn leibomen.
Al behoorlijk ver ingezoomd, en dan nog is het maar een klein rottig geel stippeltje en niet scherp te krijgen. Maar het zijn echt beestjes die rondlopen.
2024-7-15 18-24-10.jpg
2024-7-15 18-24-8.jpg
2024-7-15 18-24-3.jpg
2024-7-15 18-19-37.jpg
2024-7-15 18-19-34.jpg
2024-7-15 18-19-1.jpg
2024-7-15 18-18-56.jpg
2024-7-15 18-18-37.jpg
2024-7-15 18-17-9.jpg
2024-7-15 18-16-36.jpg
Zit ik op het juiste spoor?
De gewone appel is vervangbaar, maar deze 4 leibomen wil ik toch echt overhouden, zo mooi in het voorjaar en ook een zonwerende functie op de zuidkant.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

hebben je bomen het niet "gewoon" slecht vanwege het vele water dat gevallen is en zijn de bewoners een gevolg van een boom die er suboptimaal bij staat?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Die gewone appel heeft met die droge zomers het best slecht gehad. Er staat een mega grote kastanje vlakbij en die wint het van hem. Daar heeft hij een optater mee gekregen die nog niet zomaar te boven is.

Die sierappeltjes hebben weinig gevaar uit de omgeving. Staan ook niet zeiknat met de voeten in het water. Vorige winter nauwelijks appeltjes gehad, dit jaar hangt er wel best veel aan.
Maar als ik die bewoners hun gang laat gaan, gaat het misschien wel van kwaad naar erger, dus wat is het moment dat je ingrijpt?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Overigens zijn het niet de malus Red Sentinentel, maar de malus Rudolph...
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Meestal zijn de beestjes en schimmeltjes secundair, dus eerst gaat de conditie achteruit en dan komen er problemen. Vraag is dan wat die conditie-vermindering heeft veroorzaakt. Dit jaar zie ik zoveel bomen die compleet het loodje hebben gelegd zonder conditie-vermindering de afgelopen jaren, puur door de nattigheid. En dan hoeft het er niet eens heel nat uit te zien: een dubbele hoeveelheid water, vooral in het begin van het groeiseizoen kan dat veel schade geven.
Rustig aankijken, je kan er toch niets aan doen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie